oefenen = goed, proefje = bakken we niks van

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleB

oefenen = goed, proefje = bakken we niks van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 17:17

[b] hmm ja vage titel maar wist niet hoe ik t zeggen moest maar ik rijd dus nu een paar maandjes ( 3/4 ) een haflinger van me buurman en we doen dus dressuur en ze gaat nu eindelijk lekker aan de teugel en met trainen doet ze dat ook goed, ook met gebroken lijnen enzovoort..

maar vandaag las me vriendin een proefje voor, maar dan bakken we er niks van

hoe kan dat?

* ik ben niet zenuwachtig ofzo iets
* misschien kan t zijn omdat ze normaal niet zo veel figuren enzo hoeft te rijden en nu opeens paar minuten heel veel moet doen??

wie o wie kan me helpen

monsera

Re: oefenen = goed, proefje = bakken we niks van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:23

Ik denk dat het een beetje te veel in 1 keer is geweest zoals je zelf al aan geeft doe je nooit veel oefeningen achter elkaar.Ga hier goed op oefenen en ga steeds vaker en sneller achter elkaar een figuur rijden blijf niet eindeloos op de hoefslag rijden.

josiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:29

Dat probleem ken ik. Ik ga in het zomerseizoen L2 starten en dat gaat ook behoorlijk snel achter elkaar. Ik bouw het op door steeds meer oefeningen achter elkaar te rijden en dan ff een pauze ertussen en dan weer een aantal oefeningen. Je moet gewoon geduld hebben, het lukt vanzelf wel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:45

Wat ik altijd doe, ik rij nooit 1 heel rondje op de hoefslag zónder een oefening. Al zijn het alleen maar tempowisselingen of een simpele volte. Houdt zowel jou als je paard goed alert.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:59

Ik rijd altijd veel figuren, met losstappen zie je mij nooit alleen de hoefslag volgen, begin al met veel voltes, linksomkeerd enzo. In draf pak ik de teugels wat meer op en moet ze echt aan het werk, heb dit in het begin natuurlijk langzaam opgebouwd, als ik rijd doe ik wel erg veel maar stap haar wel goed uit en rijd ook korter, word ze goed los van en denk dat een proef voor ons dan makkelijk te doen is . Oefen de dingen extra waar ze moeite mee heeft, stuur haar nu meer met m'n been en ben nu bezig met t recht richten in galop. Als ik merk dat ze heel moe is ga ik natuurlijk wel wat rondjes stappen, dan doe ik nog wel oefeningen, hals strekken, kleine volte rijden, enz. van dat soort dingen. Dan heeft ze tijd om wat bij te komen maar is dan toch aan t werk.

Weet niet of je al lessen volgd, als je die nog niet hebt zou ik zeker een instructeur/instructrice gaan zoeken. Ik heb nu 1x in de week 30minuten les....in dat half uur doe ik net zoveel als ik thuis in een uur doe...we moeten erg veel dingen achter elkaar doen. In het begin is het wel zwaar maar t went wel paard is er veel soepeler van geworden en heeft nu eindelijk een goeie conditie.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 19:45

nou zelf doe ik ook veel figuren en met losrijden doe ik ook al voltes enzo maar ja het zal wel oefenen worden, ikzelf heb een kleine bak dus ga denk ik paar keer per week bij een vriendin in de bak en dan zal ik er aan werken

( ik denk dat ik in me gedachten zelf een proefje ga maken en dan steeds dat ga rijden en dan lekker weer stappen en dan weer verder )

ja ik heb clubles ja, elke week een uur les, doe dat nu een dikke maand maar nu is het vakantie.. op clubles rijd ik veel voltes om haar soepel te maken..

bedankt!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:13

Het is ook erg belangrijk om als je traint alles op een van te voren bepaalde plek te rijden. Op die manier is het gemakkelijker om te bepalen wanneer je een overgang moet inzetten zodat een proefje ook lukt.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:21

wil je dat ook wat beter uitleggen? of snap ik het misschien, dat je bedoeld dat alles een vaste plek krijgt? bijvoorbeeld middendraf van F naar H en een volte bij C ofzo?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 22:57

Citaat:
( ik denk dat ik in me gedachten zelf een proefje ga maken en dan steeds dat ga rijden en dan lekker weer stappen en dan weer verder )

Een paard herkent zo'n proef heel snel, met als gevolg dat hij die proef uit zichzelf gaat lopen ipv op jou te reageren. Je kunt veel beter de oefeningen in een willekeurige volgorde doen en de oefening ook aldoor op een andere plek beginnen, dus niet altijd een volte bij C. Daardoor moet het paard alert op jou blijven .

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:35

haha ja daarom bedenk ik dan ook steeds iets nieuws want je kunt bijvoorbeeld wel bij A afwenden en dan 5 meter wijken voor het rechterben en dat contstant herhalen maar na 1/2 keer dan gaat je paardje al wijken voor jij t teken geeft

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 11:42

Oh ja, dit ken ik hoor. Thuis in de bak trainen gaat altijd lekker (want dan doe ik toch net iets langer over die overgang) en dan moet je een M2 proef...

Gewoon vaker een proefje oefenen, dan kom je tegen wat er nog niet goed gaat en wordt je vanzelf scherper in de training. Mocht ik zelf ook wel eens gaan doen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:19

Dat proefje heb je toch niet gereden tijdens een wedstrijd maar gewon voor de lol, toch?
Dan maakt het toch niet uit als het niet wil. gewoon effe oefenen en dan wil het op een gegeven moment wel.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 16:45

nou vandaag gelijk mee bezig geweest! veel voltes en daarna van hand veranderen of een gebroken lijntje.. ze hield rechts nog al vast, dat is haar moeilijker kant ook. Het ging steeds beter, ik ben ook in het midden gaan stil staan en eerst links in buigen en daarna rechts en kon echt voelen dat ze rechts moeilijker vond dus dat paar keer herhaald.. bedankt voor de tips en ga maar door! het is altijd handig..

ja het was gewoon voor de lol, om te kijken wat we verbeteren kunnen voor we de wedstrijden in gaan. Dus dit is al punt 1 waar we aan werken, als dit goed gaat dan gaan we verder met wat meer verruiming enzo.. dat vind ze ook moeilijk omdat ze erg klein uitgevallen is voor een haflinger

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:49

Ja.. gewoon eigenlijk zelf steeds proefjes rijden in je hoofd, doe ik ook weleens. Ga ik E afwenden x even stilstaan wegdraven gelijk weer middendrafje weer stappen gebroken lijntje enz enz... gewoon oefenen ! Veel suc6

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:10

assiejlover schreef:
wil je dat ook wat beter uitleggen? of snap ik het misschien, dat je bedoeld dat alles een vaste plek krijgt? bijvoorbeeld middendraf van F naar H en een volte bij C ofzo?

Ik bedoel dat je van tevoren bepaald wat je waar gaat doen. Dus niet ieder keer hetzelfde maar wel al je overgangen op een letter rijden en je voltes ed allemaal precies als in de proef.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:12

Ik heb niet alle commentaar gelezen dus misschien staat het er al bij maar kende je het proefje goed? Zo niet dan kan het ook zijn dat alles vrij plotseling kwam doordat je niet wist wat er ging komen. Als je het proefje kent kun je je beter voorbereiden op wat er gaat komen. Als je gewoon rijd dan weet je als het goed is van te voren wat je gaat doen en als je een nieuw proefje rijd is het soms een beetje een verassing.groetjes marijke

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:21

ja dat zal het misschien ook zijn, eerder deed ik wel L1 proefjes maar omdat ik in de B moet beginnen heeft ze een Bproefje die in oktober moet voorgelezen en die was dus nieuw voor mij.. eigenlijk best makkelijk hahah veel afwenden en dat soort dingen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:39

assiejlover schreef:
[b] hmm ja vage titel maar wist niet hoe ik t zeggen moest maar ik rijd dus nu een paar maandjes ( 3/4 ) een haflinger van me buurman en we doen dus dressuur en ze gaat nu eindelijk lekker aan de teugel en met trainen doet ze dat ook goed, ook met gebroken lijnen enzovoort..

maar vandaag las me vriendin een proefje voor, maar dan bakken we er niks van

hoe kan dat?

* ik ben niet zenuwachtig ofzo iets
* misschien kan t zijn omdat ze normaal niet zo veel figuren enzo hoeft te rijden en nu opeens paar minuten heel veel moet doen??

wie o wie kan me helpen

De eerste keer dat iemand mij een proef voorleesde ree toen al een klein jaar dressuur met hem, bakte ik er voor mijn gevoel ook weinig van, Met en proef komt alles snel achter elkaar aan en als je voor je zelf rijdt, doe je dat te weinig tenminste ik dee dat,

Na een paar keer oeffen zal de proef veel beter gaan en krijg je er ook routine in, en je gaat vanzelf onder het gewoon rijden dan ook de dingen sneller achter elkaar doen,tenminste dat had ik wel, denk er nu niet meer bij na maar doe veel verschillende dingen achter elkaar,

Heel veerl succes met oeffenen en dan komt het zeker wel goed

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 09:44

thnx thnx dobbel dat k niet alleen het probleem heb ja zelf doe ik best weinig oefeningen maar dat komt dat we zo'n kleine bak hebben dat we niet normaal van hand veranderen of slangen voltes ofzo kan doen, een volte lukt wel en galoperen enzo ook wel maar meer niet echt. Dus ga wat vaker bij me vriendin rijden om te oefenne!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:45

Dat is dan wel een goed idee ja, in een kleine bak is het ook wel lastig, waneer heb je je eerste wedstrijd,

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 22:40

17 september!!

heb me vandaag opgegeven, en gelijk weer de 2 proefjes geoefend en het ging super goed! had deze keer niet eens echt ingereden, alleen los gestapt en paar rondjes gedraaft want ik kreeg ontzettend krampen..