Zet hij zijn achterhand eronder of niet ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cathlin

Zet hij zijn achterhand eronder of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:05

Mijn paard heeft niet zo veel spieren op zijn achterhand, maar ik wil graag dat hij een volle kont krijgt en gewoon een beetje spieropbouw. Wie weet een goeie manier? of gewoon tips?

alvast bedankt

FrontC

Re: Zet hij zijn achterhand eronder of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:09

Cavaletti's (balkjes) lopen wil heel goed helpen voor een goede spieropbouwing in de achterhand. Zorg dan wel dat ze op de goede afstand liggen

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:10

Dankje wel voor de tip....ga ik zeker doen !! =D

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:11

ojah..de titel klopt niet helemaal

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:19

Heel veel overgangen rijden.Hier zijn heel veel topic's over ga die eens door lezen is erg interessant.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:19

Springen doen wij altijd!

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:22

Overgangen ja, heel erg ver terug rijden in tempo (zo traag als je kunt) en dan weer langzaam verruimen. Ook overgangen stap-draf en terug (heel snel achter elkaar) en draf-galop en terug zijn goede oefeningen!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:43

Ga veel voltes rijden en tik dan een beetje bij, of goed je benen eraan. Zorg dat hij lekker zijn achterbenen op moet tillen en dat veel doen, in stapjes opbouwen, naarmate langere stukken. Ook kan springen of caveletti helpen. verzameld (traag) rijden helpt ook goed, dan moet hij goed zijn benen neerzetten en niet teveel kracht zetten, dit is zwaar voor hem. Veel succes met kont-kweken !!!

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 16:48

Dankje wel voor jullie tips...ik ga het zeker allemaal proberen. Hopen dat hij een mooie dressuur kont krijgt van jullie tips

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:40

Ik ben het hier helemaal mee, dus veel balkjes lopen, veel galopperen, overgangen... Maar geef niet te snel op, het duurt even voor je gaat zien dat zijn kont gaat groeien (van de bespiering niet van te veel eten he )

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:46

soms helpt het ook als je op een mooj (niet te zwaar!!!) bospad gaat rijden, en dan stukjes sprinten, stukjes terug rijden en dan weer sprinten en weer terug rijden...krijgen ze ook gelijk een goede conditie van!!!
of veel longeren en dan een oude bandage aan het longeerschofje vast maken en dan achter de achterhand doen... gaan ze meestal ook wel grote stappen van zetten en dan moeten ze die spieren ook gaan gebruiken ... ze kan daarna wel spierpijn hebben, dus nie te veel forceren, gewoopn langzaam opbouwen...succes ermee

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:28

Ik heb hier ook een vraag over; mensen zeg altijd hoe je de achterhand er onder moet krijgen, maar hoe moet je dan weten wanneer die eronder zit? Hoe voel je dat dan?

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 16:48

Ja, dat zou ik ook graag wel willen weten

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 18:23

Als je paard echt gaat zitten, voel je dat wel, je voelt als het ware de motor onder je, en van voren gaan ze iets stijgen. Je wordt in middendraf, uitgestrekte draf als het ware uit het zadel geduwd.
Groetjes Brennie

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:48

Dank je. Maar als ik denk dat hij eronder zit loopt mijn instructrice nog te roepen meer weerstand,meer been. Dus kun je het ook zien op een of andere manier ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:43

je voelt het echt als ze er onder zitten, laat anders eens een video nemen tijdens het lessen, is altijd fijn om eens te zien of je gevoel klopt met wat je doet.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:47

Ja, een paard dat zijn achterhand er goed onder heeft, loopt ook met een bolle rug en zul je hem ook buikspieren zien aanspannen. Verder merk en voel je dat wel tijdens het rijden.
De achterhand eronder krijgen heb ik ook gedaan met veel longeren en galop daarbij. En dan vooral 1 rondje galop, 1 rondje draf en dat een half uur achter elkaar door.
Ben vorige week ook naar een clinic geweest over hoe je parelli kan toepassen in de dressuur en dat ZZ-licht paard had zijn achterhand er ook niet goed genoeg onder. Ze gingen ook heel veel achterwaarts met dat paard doen. Toen ik dat van de week ook bij mij deed, werkte dat super!

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:55

Kijk voor de aardigheid eens op de site www.hoefkatrol.com. Zul je denken: wat heeft dat er nu mee te maken? Die site is gemaakt door Antoine de Bodt. Ben geen fan van hem, maar op zijn site staat wel heel duidelijk omschreven wat de beginselen zijn van de klassieke dressuur. Dat is een oude methodiek die nog steeds het beste werkt. Ik train mijn paard ook op die manier, onder begeleiding van een goeie instructrice die bijna twee jaar stage heeft gelopen bij deze man en een ervaren ruiter is (springen).

Mijn paard is een tinker en tinkers hebben van nature de neiging om op de voorhand te hangen, Dan is het extra belangrijk om haar goed te rijden en ervoor te zorgen dat het zwaartepunt meer naar achteren komt te liggen. Die bolle billen duurt zeker een tot twee jaar, afhankelijk van hoe goed en intensief je traint.

Hoe voel je dat? Hah! Daar heb je precies je vinger op de zere plek! Het allermoeilijkste van het paardrijden is voelen wat er onder je gebeurt. Je moet leren onderscheid te maken tussen hangen in de teugel = op de voorhand, en in de hand lopen, waarbij je paard steun zoekt in je handen en je soms het gevoel hebt dattie juist weer wel in de voorhand hangt. Dat moet je ontwikkelen. Je krijg het paard er nooit goed onder als hij niet recht is. Ieder paard is van nature scheef, in de zin dat een kant soepeler is en makkelijker buigt dan de andere kant. Dat verhaal staat goed op die site omschreven. Je gaat dus eerst rechtrichten. Als je paard recht is, kun je het uit de voorhand halen met ontspannen rug (van jou en het paard). Pas daarna mag je gaan trainen op verzameling.

Om het echt te weten van jezelf kan ik je aanraden iemand te vragen je te filmen. Ik heb jarenlang toegekeken en ik zie het nu snel, begin het ook te herkennen in mezelf, maar kennen en kunnen zijn nog steeds twee verschillende dingen!

Herkenning van niet eronder lopen: het paard strekt in de draf de achterbenen achteruit, zoals herten lopen. En de beweging voorwaart, onder het paard komt lang zo ver niet. Het moet zo gaan worden dat hij de achterbenen tot bijna onder je singel zet. Gevolg is dat de billen iets omlaag lijken te komen en daarom heet dat 'zitten'.

Ik weet niet of ik dit rijtechnisch helemaal goed uitleg, dit zijn alleen maar mijn woorden. maar misschien heb je er iets aan. Je GAAT op den duur het verschil voelen, maar dat is dus best moeilijk!

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 19:30

Gewoon lekker rijden, komt die kont vanzelf! Het is gewoon zo, dat hoe verder je komt, hoe mooier ze worden in hun bespiering.