Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

alles moet aangeleerd worden,dus ook dat dingen niet eng zijn.Dit is gewoon een kwestie van alles vaak doen.
,je staat meteen op je achterste poten,bedoelde er helemaal niets verkeerds mee!Zoek het lekker uit zeg...
) En voorwaarts houden, met desnoods je stem (ik 'overschreeuwde' mijn bonzende hart zo meestal
) Maar níét dwingen. Als ze echt niet willen, okey dan het volgende rondje maar.
.. Probeer wel je benen eraan te houden, anders kunnen ze ook voor de grap gek gaan lopen doen.
Dus gewoon door rijden alsof er niks aan de hand is, eventueel wat stelling de andere kant op vragen, en als hij opzij springt niet op reageren, voor straffen is het dan toch al te laat en iedere andere vorm van aandacht ziet hij misschien als bevestiging. Alleen als ie echt enorm over de zeik is of bij een heel jong paard zeg ik wel eens hoooooo braaf. Anoniem schreef:Ik probeer echt rustig te blijven,niet vast te zetten...maar ik ben zo angstig.Waar het vandaan komt weet ik niet,ik was nooit angstig maar nu wordt het heel erg.
(...)
Ik vraag gewoon om tips zodat ik ZELF wat rustiger kan worden en leer hiermee om te gaan.Ik rijd al 14 jaar en ben nooit bang geweest,voor geen enkel paard waar ik op gereden heb,ik vind het heel erg vervelend.
(...)
IK veroorzaak zijn angst,dat geef ik toe en dat vind ik vervelend en daar wil ik tips voor.
Zodat ik HEM zijn angst kan wegnemen,ik ben tenslotte de leider en niet hij...