Ik word nerveus van zijn nerveuze gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik word nerveus van zijn nerveuze gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:17

Sinds 5 dagen rijd ik,na een blessure van 3 maanden,weer op Y. Y heb ik nu 6 maanden,hij is een 5 jarige ruin.
Al sinds ik hem rijd,is hij vreselijk nerveus en druk,voornamelijk buiten op de weg en in de binnenbak van de manege(ik moet over de weg om naar de binnenbak te kunnen,bijvoorbeeld voor les of met slecht weer)

Hij vindt allerlei dingen ""eng"",gaat of stilstaan en omdraaien,of hij springt een meter aan de kant,al snuivend en doen.
Ik probeer echt rustig te blijven,niet vast te zetten...maar ik ben zo angstig.Waar het vandaan komt weet ik niet,ik was nooit angstig maar nu wordt het heel erg.Hij heeft nog niet eens iets gedaan behalve wegspringen of stilstaan.
Wat kan ik het beste doen,ook bijvoorbeeld bij bakkabouters.Juist laten kijken,negeren,boos worden?
Als ik hem dwing erlangs te gaan,zie je echt zijn ogen rollen,hij zet alles vast.
Vandaag heb ik uiteindelijk gewonnen door gewoon te negeren, te praten,niet strak vasthouden...
Maar op de weg terug zag meneer een koe in de wei liggen en schoot hij weer 100 meter over de weg heen...

Tanden zijn in orde,ik rijd hem met een Sprenger aurigan bit.Hij loopt lekker buiten,krijgt geen sportbrok meer maar basisbrok en flink wat hooi..
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-02-19 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam paard verwijderd.

Betteke

Re: Ik word nerveus van zijn nerveuze gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:24

Kan je hem niet aan de hand meenemen naar de bak?
Als hij schrikt in ieder geval (proberen te) negeren. Jij niet bang, hoeft hij dus ook niet bang te zijn.
En misschien een schriktraining met hem gaan doen. Hij is nog jong dus het gaat allemaal wel goed komen hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:32

aan de hand vind ik eng,er word hard gereden en de berm is smal.
schriktraining klinkt okee,enig idee waar(behalve Balingehof)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:36

schriktraining kan je ook gewoon thuis doen; gooi maar eens wat in de bak. Bv. ergens een jas of een deken. Zet eens een container of bloembak neer. Laat hem eens over een deken lopen die op de grond ligt. etc.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:08

Yep, en als je het professioneel wil doen moet je even op www.paardenbegrijpen.nl kijken. Het is niet goedkoop dat weet ik wel.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:04

Probeer zelf in ieder geval altijd rustig te blijven.
Probeer te kijken of je paard het echt eng vind of zich eigenlijk gewoon aanstelt.
IN de meeste gevallen is het gewoon aanstellen. Oke, ze vertrouwen het niet helemaal, maar een andere dag lopen ze er gewoon langs.
Boos worden heeft ook niet altijd effect dus probeer het gewoon zoveel mogelijk te negeren. Bij bakkabouters gewoon lekker bezig houden en aan het werk zetten als hij weer eens iets ziet.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:16

Ik zou het gewoon nog even aanzien.Hoe lang heb je hem nu eigenlijk en hebben jullie aan elkaar kunnen wennen!!??En grootste gedeelte van de de tijd dat je hem hebt heb je niets met hem kunnen doen...

Een paard wordt niet verkeers/tractor/enge bermen en polderkabouters-mak geboren alles moet aangeleerd worden,dus ook dat dingen niet eng zijn.Dit is gewoon een kwestie van alles vaak doen.

Was dit ook al toen je hem kocht of is dit later gekomen?Want anders snap ik niet zo goed waarom je hem hebt gekocht,want ik meen toch dat je die Anda weg hebt gedaan omdat je daar ook bang en onzeker van werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 19:30

je hoeft x er niet bij te halen,als je het Bit leest zou je snappen dat zo een dier alleen goed terecht komt bij mensen die daar verstand van hebben.
Verder kijk ik het heus wel aan,of ging je er vanuit dat ik hem weg wilde doen ofzo.
Ik vraag gewoon om tips zodat ik ZELF wat rustiger kan worden en leer hiermee om te gaan.Ik rijd al 14 jaar en ben nooit bang geweest,voor geen enkel paard waar ik op gereden heb,ik vind het heel erg vervelend.
Ik snap wel dat een paard zo niet geboren wordt,en dat het een kwestie is van doen.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 07-02-19 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam paard verwijderd.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:00

zo doe maar rustig hoor....ik reageer nog een keer op iets van jou zeg ,je staat meteen op je achterste poten,bedoelde er helemaal niets verkeerds mee!Zoek het lekker uit zeg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:12

Je hoeft ""die Anda""er gewoon niet bij te halen,zeker niet als je niet 100%weet hoe en wat,dat heeft hier niets mee te maken.
Verder reageer ik normaal,ik snap ook dat een paard niet bosmak geboren wordt,en daar vraag ik ook niet om.
IK veroorzaak zijn angst,dat geef ik toe en dat vind ik vervelend en daar wil ik tips voor.
Zodat ik HEM zijn angst kan wegnemen,ik ben tenslotte de leider en niet hij...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:14

Ik ben in het begin ook heel nerveus geweest met mijn paard, omdat hij jong en onervaren was. Nu 3 jaar later gaat het hartstikke goed. Als ik zelf iets niet durfde liet ik altijd een "held" erop stappen om te kijken hoe het ging. Na 1 jaar was ik zelf een "held".

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:32

niet dwingen.. daar worden de meeste paarden drie keer zo gek van. Ik heb ook zo'n schijtluis die van heel veel (vaak onschuldige) dingen schrikt. Aan het begin zette ik mijzelf ook helemaal vast. Maar ik heb nu al 5 jaar hele goede instructie, en dat helpt echt!! Iemand die op de grond staat en kalmerend praat, heeft veel invloed op ruiter én paard! Ik lizzy nu gewoon zonder paniek op de volte zetten als ze er vandoor schiet, en zo blijft ze ook het rustigst. Als je dat gaat trekken en rukken, maar je ze alleen maar gekker. Diep in en uit ademen. Niet bang zijn om te vallen, in debak val je meestal zacht in het zand (veel ervaring mee ) En voorwaarts houden, met desnoods je stem (ik 'overschreeuwde' mijn bonzende hart zo meestal ) Maar níét dwingen. Als ze echt niet willen, okey dan het volgende rondje maar.
Mijn paard heeft een tijdje de handigheid gehad om omhoog te komen en dan op de achterbenen omte draaien. Dan liet ik haar meestal gaan, omdat trekken dan echt geen nut had. Zodra ik haar weer in de hand had, reed ik opnieuw aan en dreef extra bij. Je moet proberen overtuigend over tekomen, maar niet dwingend! Succes! Als je vragen heb hoor ik het wel!

edit: je kan ook kalmerend tegen je paard praten, dat heeft ook zn uitwerking op je zelf. Zodra hij wegschiet, rustig praten, maakt niet uit wat je zegt .. Probeer wel je benen eraan te houden, anders kunnen ze ook voor de grap gek gaan lopen doen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:21

Ik heb altijd geleerd dat "net doen of je achterlijk bent" een heel belangrijke vaardigheid is, zowel bij de omgang met paarden als met paardenmensen Dus gewoon door rijden alsof er niks aan de hand is, eventueel wat stelling de andere kant op vragen, en als hij opzij springt niet op reageren, voor straffen is het dan toch al te laat en iedere andere vorm van aandacht ziet hij misschien als bevestiging. Alleen als ie echt enorm over de zeik is of bij een heel jong paard zeg ik wel eens hoooooo braaf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:31

Anoniem schreef:
Ik probeer echt rustig te blijven,niet vast te zetten...maar ik ben zo angstig.Waar het vandaan komt weet ik niet,ik was nooit angstig maar nu wordt het heel erg.
(...)
Ik vraag gewoon om tips zodat ik ZELF wat rustiger kan worden en leer hiermee om te gaan.Ik rijd al 14 jaar en ben nooit bang geweest,voor geen enkel paard waar ik op gereden heb,ik vind het heel erg vervelend.
(...)
IK veroorzaak zijn angst,dat geef ik toe en dat vind ik vervelend en daar wil ik tips voor.
Zodat ik HEM zijn angst kan wegnemen,ik ben tenslotte de leider en niet hij...

Het feit dat je erkent dat het probleem bij jou zit, vind ik al heel positief. Dat betekent ook dat je bij jezelf gericht ergens aan kunt werken. Het handigst zou zijn als je tegen jezelf kon zeggen 'stel je niet aan, die angst is niet nodig' en voila: je bent niet angstig meer. Bij sommige mensen werkt dat, andere mensen hebben even wat hulp van buitenaf nodig.

Bij de NVVR is laatst een 'angst wordt moed'-weekend gehouden. Ik kan wel voor je nazoeken wie dat weekend heeft begeleid, misschien heb jij daar ook iets aan. Verder denk ik dat je ook best wat kunt hebben aan een paar lessen Centered Riding. Daarin wordt o.a. veel aandacht besteed aan ademhaling. Zo ga je bij angst hoog ademhalen, terwijl het juist in angstige situaties beter zou zijn om laag adem te halen. Je ademhaling, de manier waarop jij op je paard zit en de manier waarop hij reageert worden continu door elkaar beïnvloed.

Op www.centeredriding.org vind je de pricipes van CR en ook adressen van instructeurs in NL. Op www.alona.nl vind je ook uitleg in het Nederlands. Misschien kun je er op die manier zelf al mee aan de gang. De boeken van Sally Swift geven ook veel handreikingen, maar mijn eigen ervaring is dat je het het beste leert ervaren in de praktijk, onder begeleiding van iemand die er goed in thuis is. In een of twee lessen krijg je al heel wat handvaten aangereikt waar je zelf mee aan de slag kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:35

dankjewel voor de tips.Ik weet dat het paard nog wat jong en onervaren is,en nu 3 maanden stil heeft gestaan(ik heb hem ook pas 6 maanden,dus echt vertrouwd met elkaar zijn we nog niet).
Alleen wil ik gewoon mezelf ook rustig krijgen,2 panieklijers bij elkaar helpt niet echt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:36

Ik zie op de site van Alona dat ze daar ook iets doen met 'angst en paardrijden'.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:45

Ik denk dat voor jou misschien kan helpen om je op iets anders te focussen. Als je voelt dat je paard zich spant (om ergens naar te kijken) ga dan zelf naar een ander punt kijken, drijf je paard met je binnenbeen naar je buitenhand (buiten kies je welk been je binnen been is) en vraag zijn aandacht bij jou. Op dat moment ben jij zelf niet met dat "enge ding" bezig en zul je hem er niet op focussen.
Blijf verder vooral vriendelijk, niet boos worden, hem er niet langs willen dwingen etc. Als ie gaat rennen, gewoon met een ophouding terug zetten, binnenbeen, buitenteugel en er terug langs. Blijf daarbij zelf diep in het zadel zitten zorg ervoor dat je ademhaling in je onderbuik is en onspan bewust...