Haflinger schuin door de bocht in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

Haflinger schuin door de bocht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:01

ik kan op mn haflingermerrie van 4 jaar niet normaal een volte galopperen, ze gaat verschrikkelijk schuin door de bocht, ik moet dan echt de andere kant op gaan zitten anders lijkt het net of ze zo omvalt!
been eraan helpt niet, het zit ook niet lekker, als ik een buitenrit maak en we gaan door de bocht in galop doet ze het wel gewoon goed en rechtop! maar in de bak snijdt ze alle hoeken af!

jSophiaF

Re: Haflinger schuin door de bocht in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:15

Wat bij onze Haflingermerrie heeft geholpen, in draf heel veel voltes rijden. Veel stelling naar buitenvragen dan word je binnen been sterker en zal ze er meer ontzag voor krijgen. Ook veel longeren helpt.
Eventueel tikje op de binnenschouder als ze te veel naar binnen valt.
Vraag veel oefenwerk en concequent zijn.

Dieper gaan zitten in galop, draf en stap op de volte en terug nemen terug nemen zodra ze te hard gaat, binnenbeen er aan en goed laten buigen om je binnen been heen, stelling vragen, zo naar buiten duwen.
Heel veel oefenen en veel andere figuren rijden, tot dat ze er gek van word.
Bij die van ons helpt het als je achtjes rijden, niet een , maar wel 10 om meer achter elkaar, daar heeft ze een hekel aan, maar dan doet ze het uiteindelijk wel.
en goed eindigen met rijden, helpt ook heel erg veel.

Succes

Haflingers zijn leuke en eigenwijze rijdieren, en hebben een handje vol aan hun eigen zin door te willen drijven, hou ze met het rijden aan het werk, zo hebben ze veel minder tijd om dingen uit te gaan dokteren om de ruiter het leven zuur te maken.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:36

dank je!! ik zal je tips uitproberen!

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:32

heey

mijn haflinger doet dat ook voelt het dan net alsof ze omvalt?

bij mijn haflinger ligt dat aan mij ik ga mee naar binnen hangen. alsof ikop een motor zit. maar je moet rechtop blijven zitten

rectop zitten! het hlept!!

edit: ga desnoods voor je gevoel wat naar buiten hangen

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:12

Ik denk dat ie gewoon niet hol is.. probeer je binnen been er heel goed bij te houden en juist veel binnen stelling en binnenbeen dan buigt ie als het ware om je binne been heen
Suc6

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:17

Je pony staat nog niet voldoende aan jouw hulpen.Ga weer helemaal terug naar het begin en begin met de basis en laat je pony gehoorzamen aan jouw hulpen.Mss kun je les gaan rijden zodat je erbij geholpen wordt.Leer je pony te reageren als je been geeft en terug komt als je zwaar gaat zitten.Ga dus heel veel overgangen rijden en maak je pony sterker.Probeer ook vaak even een stukje binnen hoefslag te rijden zodat hij goed op eigen benen gaat lopen en let er dan goed op dat hij niet te veel slingerd sluit hem op tussen je benen en laat hem in een recht lijn naar de overkant lopen ga niet met je handen{teugels} sturen.een leuke oefening om te doen is om van E naar B {en/of andersom} te rijden probeer echt op de letter te rijden en hem niet naar binnen laten te vallen sturen doe je met je buiten teugel en je binnenbeen en dan proberen om zo recht mogelijk naar de overkant rijden en zover mogelijk door rijden naar de andere kant en dan afwisselend naar recht of naar links af te wenden en hem absoluut niet de bocht af laten snijden dus weer goed opsluiten tussen je benen en als je afwend dan sturen met je buiten teugel.Valt je pony wel naar binnen dan zet je hem direct op een kleine volte en van daaruit maak je de oefening verder af.herhalen herhalen en wees conseqwent.Dit kun je in stap en in draf doen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:39

Ga tegen hangen !! Valt zij naar binnen, ga dan extreem naar rechts hangen en laat je binnenteugel los. Ze zoekt waarschijnlijk steun op jou en als ze die niet heeft gaat ze die zoeken, alleen moet ze er nog achter komen waar. Vraag desnoods of iemand je wil longeren als je erop zit. Ga dan veel voltes draven en galopperen en hou voortdurend je binnenbeen eraan en stuur haar hoofd naar buiten. Laat degene met de longe haar af en toe corrigeren met de zweep, dus weer weg tikken als ze weer naar binnen valt. Hou haar lekker aan het werk zodat ze geen tijd heeft om nieuwe streken te bedenken. Met gewoon rijden als je op de volte galoppeert kan je het beste dit doen :

As de voorhand naar binnen valt : Tkje op de schouder en naar buiten laten kijken. Teugels op maat houden en binnenbeen eraan. Een kort zweepje is hier wel handig bij.

Als de achterhand naar binnen valt : tikje achter je been of effectief aansporen, desnoods een spoortje erbij. Teugels op maat houden en laat haar lekker naar buiten kijken. Probeer haar achterhand actief te houden en er goed onder te laten lopen. Hierbij is een wat langere zweep handig.

Veel succes met je pony !!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:53

Maxielover schreef:
Ga tegen hangen !! Valt zij naar binnen, ga dan extreem naar rechts hangen en laat je binnenteugel los.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Paarden die plat door de bocht gaan hebben een balans probleem en galoperen niet voldoende op hun achterhand maar vallen juist naar vore. Op die manier zal die harder moeten gaan om in balans te blijven met als gevolg dat die naar binnen valt in de wendingen.

Ga eens werken aan zn balans door recht te richten (veel binnehoefslag, AC lijn en diagonalen rijden) en overgangen te rijden (constant blivjen schakelen en tempowisselingen rijden!). Hierdoor zal die los worden in zn rug, beter naar de hand toe komen, beter aan de hulpen komen en sterker worden in de achterhand.

Pas als die lekker draaft galopereer je aan, dit kan je het beste vanuit stap doen omdat die dan veel meer terug moet komen op de achterhand. Galopeer dan enkele passen en rij je paardje netjes terug naar stap. STapt die goed spring je opnieuw aan en neem je der na een paar passen opnieuw weer terug naar stap. Deze oefeningen probeer je zo vaak mogelijk te herhalen.

hierdoor zal die actiever vanuit de achterhand gaan galoperen en meer dragen waardoor die de berg opgalopeerd ipv gaat scheuren op de voorhand. De tips die gegeven zijn over de schouder naar buiten rijden zijn verder wel correct, maar hiervoor moet je paardje wel eerst voldoende aan de hulpen zijn!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 18:25

babbet_gitta schreef:
heey

mijn haflinger doet dat ook voelt het dan net alsof ze omvalt?

ja indd, het voelt net of ze omvalt! ik ga uit mezelf al de andere kant ophangen, en als ze het doet goed binnen been en anders een tikje met de zweep op dr schouder! in draf komt ze al goed op dr achterhand, maar in galop is alles weer weg...de aanleuning enz..

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:32

mijn verzorghaf doet precies hetzelfde...ik ga tegenwoordig zelfs naar buiten hangen om niet om te vallen...houd de zweep ook goed tegen haar schouder aan. Het schijnt nu dus nu ik het heb nagevraagd dat ze niet netjes in stelling loopt en niet genoeg kan inbuigen. Als je daar heel veel aan werkt gaat het misschien iets beter. Ook kan je op een open veld proberen kleine bochten te maken, niet meteen van die hoeken die je in de bak hebt. Die bochtjes ga je dan steeds verder uitbreiden, met stelling natuurlijk, totdat je een goede hoek hebt
in ieder geval succes

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:39

M3isSi3j schreef:
Maxielover schreef:
Ga tegen hangen !! Valt zij naar binnen, ga dan extreem naar rechts hangen en laat je binnenteugel los.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Paarden die plat door de bocht gaan hebben een balans probleem en galoperen niet voldoende op hun achterhand maar vallen juist naar vore. Op die manier zal die harder moeten gaan om in balans te blijven met als gevolg dat die naar binnen valt in de wendingen.

Ga eens werken aan zn balans door recht te richten (veel binnehoefslag, AC lijn en diagonalen rijden) en overgangen te rijden (constant blivjen schakelen en tempowisselingen rijden!). Hierdoor zal die los worden in zn rug, beter naar de hand toe komen, beter aan de hulpen komen en sterker worden in de achterhand.

Pas als die lekker draaft galopereer je aan, dit kan je het beste vanuit stap doen omdat die dan veel meer terug moet komen op de achterhand. Galopeer dan enkele passen en rij je paardje netjes terug naar stap. STapt die goed spring je opnieuw aan en neem je der na een paar passen opnieuw weer terug naar stap. Deze oefeningen probeer je zo vaak mogelijk te herhalen.

hierdoor zal die actiever vanuit de achterhand gaan galoperen en meer dragen waardoor die de berg opgalopeerd ipv gaat scheuren op de voorhand. De tips die gegeven zijn over de schouder naar buiten rijden zijn verder wel correct, maar hiervoor moet je paardje wel eerst voldoende aan de hulpen zijn!

Hier ben ik het mee eens....En je kan ook nog is veel oefenen met longeren.. Het paard zal waarschijnlijk niet zo stevig staan nog op zijn benen en kan doormiddel van longeren ook minder scheef gaan lopen.. oefenen oefenen en oefenen en dan komt het vast wel goed

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:55

Ze is pas 4 en dus nog maar kort ingereden. Wrs heeft ze haar evenwicht nog niet echt lekker gevonden en gaat ze nog te hard. Ik heb dat probleem ook gehad toen ik de mijne inreed. Ik ben veel aan de longe gaan oefenen. Veel overgangen en gecontroleerd galopperen. Op een gegeven moment krijgen ze het door. Galop betekent echt niet altijd scheuren. Nu kan de mijne galopperen in hetzelfde tempo als draf.