Paard staakt af en toe in stap en wil niet meer draven...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Paard staakt af en toe in stap en wil niet meer draven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 08:47

Mijn paard ging tijdens het rijden ineens af en toe staken en dan vooral als ik wilde verruimen en aangallopperen. Afgelopen zaterdag ging hij zelfs staken terwijl ik gewoon rustig aan het stappen was en hij wilde absoluut niet aandraven. Als ik dan toch blijf drijven of een tik geeft, komt hij omhoog.
Met longeren loopt hij wel ontspannen en gebruikt z'n rug gewoon.
Hij is wel wat kort in z'n rug en daardoor snel stijf. Een aantal maanden geleden is hij een paar keer gekraakt omdat hij vlak achter het zadel vast zat.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik dacht zelf dat ik maar een poosje met pessoa moet gaan longeren en niet meer rijden. Ik wil toch eerst zelf proberen hem weer los te krijgen zonder rijden. Ik heb nl. al een hoop dierenartsrekeningen op de mat gehad (o.a. voor een ocd-operatie) en het geld is op....
Alvast bedankt voor jullie tips!

IMJ

Re: Paard staakt af en toe in stap en wil niet meer draven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:11

Pas op hoor. Misschien heeft ze toch echt pijn en geeft ze dit op deze manier aan. Als ze met pessoa gelongeerd wordt moet ze toch behoorlijk werken. Dit kan voor haar op dit moment wel averechts werken. Als ik haar dan toch perse zou gaan longeren dan zou ik dit met uitsluitend een halster/hoofdstel doen en verder niets om haar niet te overbelasten. Ik zou als ik jou was de kraakster/DA weer bellen met de vraag of ze je paardje willen controleren.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:47

Ben 't met IMJ eens! Lijkt alsof ze haar rug niet wil uitstrekken vanwege pijn o.i.d. Kijk goed naar je zadel (als je dat nog niet hebt gedaan), je eigen houding, zit en inwerking en de manier waarop je traint. Je moet altijd zo trainen dat je rekening houdt met de zwakste schakel van je paard. Als ie snel stijf wordt, moet je juist veel tijd besteden aan het opwarmen en loswerken van je paard, en pas grote stukken gaan wijken, strekken etc. als ie echt goed warm is en los is in de rug. Ook na het werken goed uitstappen en zorgen voor een geleidelijke afkoeling. Hiermee voorkom je veel stijfheid. Ook goed recht richten, dat is heel belangrijk. Overleg anders eens met een fysio en wees ook kritisch naar hoe je zelf de training opbouwt. Misschien ben je ergens te hard van stapel gelopen? Ik bedoel dit niet om je af te kraken, uiteraard! Als ruiter heb je nou ook eenmaal een bepaalde inwerking op je paard, die soms gevolgen kan hebben voor je paard. Daar hoef je je zelf niet altijd bewust van te zijn.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 11:04

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben me er zeker van bewust dat de oorzaak hoogstwaarschijnlijk bij mij ligt.
heb inmiddels een afspraak bij de paardenkliniek op woensdag. Dan wordt er ook wat bloed afgenomen om te zien of er andere oorzaken zijn zoals spierbevangenheid.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:05

oh....
sterkte dan!!!
Laat je weten wat er aan de hand is?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:12

Dankje!
Ik houd jullie op de hoogte!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:15

Ben ook wel benieuwd...hoop voor je dat ie niet spierbevangen is, want dat kan wel eens lang gaan duren....mijn paard herstelt er op dit moment ook van (mijn eigen schuld) en het is echt geen pretje, dus ik zal voor je duimen..

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:55

Wat zijn precies de symptomen en wat kunnen de oorzaken van spierbevangenheid zijn? Heb er nl. nog nooit mee te maken gehad.

Sterkte en succes met het herstel van je paard!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:41

Heb je ook les?

Je paard is pas geleden behandeld omdat hij vast zat in zijn rug en nu zit hij hoogst waarschijnlijk weer vast.Waarschijnlijk heb je je paard zelf weer vast gereden en als je goede begleiding hebt{les dus} dan kun je kijken waar het probleem ligt en wat je er aan kunt doen.Ik had persoonlijk denk ik eerst weer de osteopaat erbij gehaald om te kijken of hij idd weer vast zit voordat ik dure bloed onderzoeken zou gaan doen.Ben wel benieuwd of er iete uitkomt maar ik had al gelezen dat je ons op de hoogte zou houden.

Ik zou niet meer met je paard gaan werken tot die tijd mss los aan een halster laten longeren maar meer ook niet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:57

Aukie schreef:
Wat zijn precies de symptomen en wat kunnen de oorzaken van spierbevangenheid zijn? Heb er nl. nog nooit mee te maken gehad.

Bij acute spierbevangenheid heeft je paard vooral hele stijve achterbenen en een hele stijve rug. Lopen kan ie dan bijna niet. Vaak willen ze dan ook niet meer lopen en het allerbeste is dan om ze gewoon te laten staan. Het is heel pijnlijk voor het paard, je kunt het vergelijken met hele erge spierpijn bij de mens. Het komt door teveel zetmeel in het voer tov het verbruik van zetmeel in het lichaam. Hierdoor komt er teveel brandstof in de spieren waardoor deze erg verzuren. Vaak komt het door een combinatie van te rijk voeren en te weinig beweging. Bv als de hoeveelheid brok niet wordt verminderd terwijl een paard op rust staat. Het kan wel 4 weken duren voordat je paard weer volledig hersteld is.

Als je paard spierpijn heeft en daardoor stijf is, dat is weer iets anders, dan heb je waarschijnlijk geen goede warming up of cooling down gedaan. Vitamine E en selenium helpen overigens goed bij stijve spieren omdat ze helpen bij de afbraak van het melkzuur wat spierpijn veroorzaakt.

Ik hoop dat je er nooit mee te maken krijgt, voorkomen is beter dan genezen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 09:48

monsera schreef:
Heb je ook les?

Je paard is pas geleden behandeld omdat hij vast zat in zijn rug en nu zit hij hoogst waarschijnlijk weer vast.Waarschijnlijk heb je je paard zelf weer vast gereden en als je goede begleiding hebt{les dus} dan kun je kijken waar het probleem ligt en wat je er aan kunt doen.Ik had persoonlijk denk ik eerst weer de osteopaat erbij gehaald om te kijken of hij idd weer vast zit voordat ik dure bloed onderzoeken zou gaan doen.Ben wel benieuwd of er iete uitkomt maar ik had al gelezen dat je ons op de hoogte zou houden.

Ik zou niet meer met je paard gaan werken tot die tijd mss los aan een halster laten longeren maar meer ook niet.

Ja, ik heb les. Privé en op de vereniging.
Hij liep de laatste tijd juist veel beter en de instructrice was ook erg tevreden en ze vond hem al een heel stuk soepeler. Het is echt ineens binnen een week zover gekomen.
Ik doe nu inderdaad niks met hem nu. Ik laat hem af en toe even bewegen los in de bak en dan loop hij normaal.
Ik weet bijna zeker dat het toch weer in z'n rug zit. Daar wordt morgen ook als eerste naar gekeken. Pas als daar niks aan te zien is wordt er bloed onderzocht.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 09:52

Agnes75, bedankt voor je uitleg!

Morgen als ik terug ben van de kliniek zal ik vertellen hoe het is gegaan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:03

Sterkte en ik hoop voor je dat het mee valt.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:31

Nou, ben dus vanmorgen naar de DA geweest en hij constateerde dat zijn achterbenen de oorzaak zijn van zijn stijve rug. Hij staat er scheef op en zet ze verkeerd neer en loopt daardoor heel kort en houterig en zet z'n rug vast. De da heeft toen zijn hoeven iets bijgewerkt en toen liep hij volgens hem zo'n 70 % beter en ruimer. Dat was inderdaad een groot verschil!
Er zijn nog wel foto's van de knieen achter gemaakt, maar die zagen er goed uit. Hij moet nu rondom op ijzers om de beenstand te corrigeren en hij moet ook flink afvallen....
Ik hoorde ook net van de boer waar hij staat dat hij vorige week een flinke sliding op zijn kont heeft gemaakt in het land, dus het kan heel goed zijn dat dat ook heeft meegespeeld.
Ben in ieder geval wel blij dat het niks ernstigs is en ik hoop dat hij snel op zal knappen. Ik ga niet meteen rijden als hij ijzers heeft, maar eerst zijn rug aan de longe loswerken.
Het is wel jammer dat het zo'n duur grapje is...vooral met 3 rontgenfoto's....Maar ja, dat is nou eenmaal het risico wat je neemt met een eigen paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:03

Goed zeg dat je zo snel gehandeld hebt!!! Sterkte verder!!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:25

Dankjewel!