chronische impuls te kort?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romantic

chronische impuls te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 19:47

wanneer heeft een paard chronisch impuls te kort? kan je een paard door conditie op te laten bouwen toch zo ver krijgen dat hij met impuls loopt en vanzelf naar voren wilt dus, mijn paard toont dit juist dus niet die gaat liever een gang langzamer dan sneller, aangezien onze bak nog in aanleg is heb ik nog geen goede kans gekregen om met structuur te rijden...

alvast bedankt voor comments

Jantien

Re: chronische impuls te kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:32

Verplaatst van MD naar RT

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:39

Conditie is sowieso een pré. Zonder een goede conditie zal het motortje snel opgebrandt zijn.
Verder zorgen dat je paard concequent aan de hulpen wordt. Snel aan je been. Geen reactie = een tik of een schop met je been of spoor. Blijf niet de hele tijd aandrijven, daar stompen ze vanaf. Jij geeft actie, je moet er reactie voor terug krijgen.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:51

Veel overgangen gaan rijden zodat hij leert te reageren op je been..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 13:25

Hoi, ik heb hier een topic over gepost, "flegmatiek paard snel maken" en daar stonden heel veel nuttige reacties tussen, misschien heb je er wat aan!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:25

Je moet eerst ervoor zorgen dat je paard in goede conditie is.Zonder goed conditie zal je paard snel moe zijn en dus langzamer gaan.Je zegt dat je bak nog in aanmaak is waar rijd je nu dan?
Je kunt conditie wel opbouwen door heel veel te stappen en dat kun je mooi doen op buitenrit daar heb je nog geen bak voor nodig.Je kunt steeds een stukje draf meenemen en dan elke keer een stukje langer.Gaat het draven voor je gevoel al beter dan kun je je paard onder het stappen steeds een paar passen laten draven en weer gaan stappen en dit heel vaak herhalen.Als dit lekker gaat kun je ook de galop mee nemen en heel vaak van draf naar galop aanspringen en na een paar passen weer terug nemen naar de draf en dan weer aanspringen in galop en dit een aantal keren herhalen.Als je bak af is kun je weer eens een vraag hier stellen en dan kunnen we je vast weer verder helpen.Maar op deze manier kun je vast conditie opbouwen en dan straks kun je echt aan het werk en zul je zien dat zelfs jouw paard weer lekker voorwaarts kan lopen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:43

Ik geloof niet dat een gebrekkige conditie de oorzaak is van impuls te kort. Het zal ineen zkere zin vast wel samen hangen maar ik geef je geen garantie dat als je paardje in conditie is hij wel een dragende en active achterhand zal hebben.

Het is meer een combinatie van balans en kracht vanuit de achterhand die hij mist. Door de oefeningen die monsera beschrijft kan je naast het conditie opbouwen ook werken aan het verbeter van de kracht vanuit de achterhand en zijn balans. Daarbij kan je hem buiten op een goede manier rechtrichten wat ook een pre is!

Verder ben ik het er ook mee eens dat jij zelf een goede onafhankelijke zit moet hebben. Dit zal je paardje helpen in everwicht te komen, zn rug los te laten, recht te worden in zn rug en beter aan de hulpen te zijn.

romantic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 11:19

op dit moment rij ik of helemaal niet :'( of op het land mits het droog is, buiten rij ik zowieso op dit moment ook niet meer want dat gaat sinds een poos niet meer... omdat ze nogal vervelend is ( denk aan op hol slaan, omdraaien en stijgeren) ik denk dat ze dit doet omdat ik te weinig in de bak rijdt en daarom gaat klieren langs de weg, aan dat topic van wowamigo heb ik wel wat, maar het gaat niet echt dat ze niet reageert op me been maar meer de drang naar voren die ontbreekt.... alvast bedankt voor jullie reacties

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:41

mijn paard heeft t zelfde ondanks een goede conditie is ie liever lui dan moe.

probeer zo regelmatig mogelijk te rijden, liever dagelijks kort dan 1 keer lang. kun je niet elders in de omgeving rijden??
zorg voor veel afwisseling, en als die een aardige conditie heeft, heeft bij mij het verzamelen en dr uit rijden in draf heel goed geholpen. wees vooral consequent in been is weg, en dan komt t vast wel goed.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:51

Het kan zijn dat je paard de impuls, de drang naar voren, mist omdat hij het werk saai vindt. Je zegt dat je niet in de bak rijdt en niet naar buiten gaat. Zoek een andere goede lokatie om te rijden of ga met een goed ervaren paard, desnoods aan de hand met je paard naar buiten. De band tussen jullie versterkt en je paard zou buitenrijden leuk vinden als hij merkt dat het rustig en gezellig kan zijn in het bos!
Wissel het gewone werk in de bak dus af, je paard zou het 'normale'werk dan weer liever doen en heeft weer meer de zin om te lopen. Houdt hem met rijden wakker door als dat je paard langzaam is een kuitdruk te geven, niet constant blijven schoppen. Het paard denkt dan dat dit normaal is en dat die alleen hoeft te lopen met dat getrommel tegen zijn buik. En dat is niet de bedoeling. Je geeft alleen een kuitdruk als je hem voorwaarts wilt drijven, reageert die niet in 1x? druk dan wat harder met je kuit en geef hem desnoods een tik achter je kuit. Beloon het wanneer hij het goed doet. Je paard zou snel doorkrijgen wanneer die moet gaan lopen, en als je paard ligt op je been wordt dan kan jij de impuls er meer uitrijden. Succes!