Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Volgens mij kan dit niet allebei, je paard loopt of met zijn achterhand er goed bij, of hij valt op de voorhand en het laatste doet jouw paard dan, zo te lezen. Ik heb mijn 5-jarige ook een hele tijd lang en laag gereden, lekker ontspannen enzo, omdat ze een flinke onderhals had toen ik d'r kocht. Maar op een gegeven moment liep ze wel erg veel op de voorhand, dus toen zijn we haar in de les wat meer bij elkaar gaan rijden en oprichten. En ik denk dat jij dat ook wilt gaan doen. Het is goed om lang en laag los te rijden, omdat je paard dan lekker gaat ontspannen, dus doe dat eerst. Dus na de stap ook nog even wat langere teugel in draf, voltes draaien en veel figuren rijden, wordt ie lekker los van. Als ie goed warm is, dan pak je je teugels wat korter terwijl je hem goed voorwaarts laat gaan (hij mag niet langzamer gaan lopen). Dan gewoon weer veel figuren rijden en hij zal op een gegeven moment je hand gaan opzoeken. Als hij "duikt, dan drijf je goed voorwaarts, als hij nageeflijk wordt (dus wat lichter in je hand), dan ontspan je je hand. Dit kun je doen door bv. je pink en ringvinger te ontspannen. Wees heel consequent en bouw het langzaam op. Iedere keer als je rijdt, 5 minuutjes langer met kortere teugel rijden, niet in 1x een half uur, want dat is te zwaar en hij zal gaan protesteren. Rijd veel overgangen en af en toe een paar pasjes wijken, dan komt ie waarschijnlijk vanzelf. 
lovermier schreef:
want het meisje waar ik mee samen les is 6 weken op vakantie en alleen lessen is voor mij te duur.
)