paard loopt goed laag en lang maar daarna.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovermier

paard loopt goed laag en lang maar daarna.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 16:33

hallow

Vandaag was ik weers eens aan t rijden en me paardje een 5-jarige ruin (Murdock X Pilot).
We waren lekker aan t losrijden laag en lang. stap en draf de eerste 10 min. maarda krijg ik um nie meer mooi aan de teugel en duikelt dan naar beneden en wil nu alleen nog maar daar onder lopen..verder blijft hij er met zn achterhand wel goed onder... hij loopt dan een tijdje goed en daarna probeert ie weer naar onder te duikelen..met galop heb ik er GEEN last van...

hebben jullie maby tips..

want het meisje waar ik mee samen les is 6 weken op vakantie en alleen lessen is voor mij te duur. en bij de rijvereniging ga ik niet meer heen omda je dan met een te grote groep en kun je tog niet eg hulp krijgen op die kleinere verfijn dingetjes.

gr mireille

Agnes75

Re: paard loopt goed laag en lang maar daarna.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:57

Hij duikelt naar voren, maar toch is zijn achterhand er goed bij, zeg je? Volgens mij kan dit niet allebei, je paard loopt of met zijn achterhand er goed bij, of hij valt op de voorhand en het laatste doet jouw paard dan, zo te lezen. Ik heb mijn 5-jarige ook een hele tijd lang en laag gereden, lekker ontspannen enzo, omdat ze een flinke onderhals had toen ik d'r kocht. Maar op een gegeven moment liep ze wel erg veel op de voorhand, dus toen zijn we haar in de les wat meer bij elkaar gaan rijden en oprichten. En ik denk dat jij dat ook wilt gaan doen. Het is goed om lang en laag los te rijden, omdat je paard dan lekker gaat ontspannen, dus doe dat eerst. Dus na de stap ook nog even wat langere teugel in draf, voltes draaien en veel figuren rijden, wordt ie lekker los van. Als ie goed warm is, dan pak je je teugels wat korter terwijl je hem goed voorwaarts laat gaan (hij mag niet langzamer gaan lopen). Dan gewoon weer veel figuren rijden en hij zal op een gegeven moment je hand gaan opzoeken. Als hij "duikt, dan drijf je goed voorwaarts, als hij nageeflijk wordt (dus wat lichter in je hand), dan ontspan je je hand. Dit kun je doen door bv. je pink en ringvinger te ontspannen. Wees heel consequent en bouw het langzaam op. Iedere keer als je rijdt, 5 minuutjes langer met kortere teugel rijden, niet in 1x een half uur, want dat is te zwaar en hij zal gaan protesteren. Rijd veel overgangen en af en toe een paar pasjes wijken, dan komt ie waarschijnlijk vanzelf.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:26

Is voor een paard fysiek onmogelijk om te diep te lopen en daarbij ook zijn achterhand te gebruiken. Hij loop dus duidelijk op zijn voorhand.
Veel schakelen!

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:30

ja haha..ik bedoel met gallopeeren heeft ie t nie en loopt wel degelijk op de achterhand..zei me instructeur ook voorda t meisje op vakantie ging..maar in de stap en draf niet...

en die zei ook dat ik um af en toe met kleine rukjes en been er bij omhoog moet rijden in de stap en draf..en galop is al goed..van nature heeft ie een super galop

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:31

Rukjes? Denk dat het tijd wordt voor een verse instructeur zo te horen!

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:35

aah hoeso..ja k kon ff nie anders verwoorden.... maa zo um langzaam naar die oprichting te rijden... ja kleine ophoudingen. zo zachtjes ff knijpen en dan met been..

k vindt dat vaker hier als je ff met wat botte woorden praat dan zeggen meteen..van dat je hard bent voor je paard of jij nu zegt tijd voor een verse instructeur...beetje vaag...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:37

Een instructeur die het over rukjes heeft zou ik gelijk de laan uitsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:41

Nee, dat zegt ze zelf. Niet allemaal zo goed gebekt.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:43

Nuja, 't is op zich wel logisch dat ze met die reactie komt, als je ziet wat zich tegenwoordig allemaal instructeur noemt. Tuurlijk zijn er een hoop goede, maar er lopen ook een hoop mensen tussen die eigenlijk geen les zouden moeten geven.

Ophoudingen klinkt al een stuk beter, maar ophoudingen zijn geen rukjes.

Ik zou inderdaad heel veel gaan schakelen en veel overgangen rijden. Ik weet niet of jullie dat normaal al doen, maar bij mijn paard helpt het altijd om dus veel overgangen te rijden (ook van stap naar galop en terug) en veel tempowisselingen, in alledrie de gangen en om bijvoorbeeld af te wenden, een aantal meter naar links te wijken, dan weer naar rechts, dus zigzaggen zeg maar. Gewoon het rijden heel afwisselend houden en zorgen dat hij goed aan je been is en ook goed naar je hand luistert. Zeker zelf niet je handen omhoog gaan heffen om hem naar boven te tillen, maar gewoon lekker luchtig blijven.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:46

ja keej..snap t wel..maa wis ff t goeie woord nie...heb k vaker las van:P... ma k denk wel dat t goed komt...k zal t proberen en er aan te werken...

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:47

oja en wordt er bedoel met nie allemaal zo goed gebekt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 20:45

Het lijkt wel morse zoals je schrijft!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:32

Mensen we dwalen af..... >;) Lovermier, er zijn goede tips gegeven, ga er mee aan de slag! Als je paard het zo goed doet in galop, dan zul je waarschijnlijk het meest hebben aan goed gereden overgangen galop-draf en draf-galop. Dus aangalopperen, paar galopsprongen rijden en weer naar de draf. Houd de achterhand er goed bij in de overgang. Dan weer wat pasjes draf en weer aanspringen. En dit ook een paar keer op de volte doen, dan komt die achterhand er meer bij. Ook een goeie: slangenvolte rijden in galop, waarbij je op X overgaat in draf, je paard omstellen en dan aanspringen in de andere galop en de volte afmaken. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:09

Dat niet iedereen goed man en paard kan benoemen, maar schrijven is ook niet je beste kant, ik hoop luisteren en lezen wel.

Wesje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:02

Ik heb er zelf ook last van gehad met mijn verzorgpaard, maar als je hem goed voorwaarts rijdt, hangt ie niet meer zo op de voorhand. Ga hem eerst een kwartier goed voorwaarts rijden (niet meteen heel lang hard gaan gallopperen natuurlijk) in alle gangen. Pas daarna gaan werken aan of je hem van voren rond kan krijgen...Het hoeft niet meteen, je moet hem eerst goed voorwaarts hebben anders heeft het geen nut dat ie afbuigt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:56

lovermier schreef:

want het meisje waar ik mee samen les is 6 weken op vakantie en alleen lessen is voor mij te duur.

Ik ga dan altijd om de week lessen dat komt op hetzelfde neer mss een tip.

Zou je a.u.b op je taal gebruik willen letten er is bijna niet uit te komet wat je bedoeld en ik denk dat je meer reakties krijgt als je duidelijk neer zet wat je wil weten.

Ik kreeg ook even de kriebels toen je zei dat je rukjes moet geven maar ik neem aan dat je zelf echt wel weet dat dat de bedoeling niet is en je anders wel op zoek zou gaan naar een andere instruktrice.

Oke een antwoord op je vraag zorg er voor dat je paard goed aan je hulpen staat en ga heel veel overgangen rijden.Door de overgangen krijg je hem beter op zijn achtehand en kan hij niet naar voren duiken en jou uit het zadel trekken.Met veel bedoel ik ook echt veel houd je paard de hele tijd bezig en vraag elke keer een andere gang en als dit goed gaat kun je ook veel gaan schakelen in de gangen dus af en toe een par pasjes terug laten komen en af en toe een paar pasjes laten veruimen.En vergeet hierbij niet om veel figuren te rijden blijf niet rondjes achter elkaar over de hoefslag rijden.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 18:09

okee, bedankt voor al jullie reacties en denkt ook wel dat t goed komt..omda in galop al goed gaat... en okee ik zal er op letten maar praat ook vaak zo en typ vaak te snel...sorrie...maar als iemand zo typt betekend niet meteen dat t zo bedoeld wordt..ma okee..
((ben ook ma een Mbo-er )

xxx mier

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:20

Jeetje kind ga aan je taal gebruik werken. de helft van de tijd weet ik niet eens waar je over hebt. Net of je naar iemand luistert met spraakgebrek

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 20:06

ja doe ff normaal...hier is te veel van die kaklui

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:11

zoiets heet ABN en heeft niks met kak te maken maar met fatsoen en opvoeding.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 20:13

agja, normen en waarden en die liggen bij iets anders...ma t valt ook meej..haha..anders zou ik geen verkoper kunnen zijn en bij een handelstal rijden waar ik ook mensen begeleid..

Flemulet

Overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:37

Hallo,

Probeer je paard gewoon vanaf het begin naar de hand toe te rijden en rijd hem niet lang en laag los. Rijd veel overgangen en wendingen. Als je merkt dat je paard zich wat meer gaat dragen, dus hij wordt minder zwaar aan de hand en loopt luchtig voorwaarts aan het bit begin dan met afwisseling in de houding van je paard zijn hoofd hals, stel hem een rondje wat dieper in en weer wat hoger, halsstrekken enz enz, blijf daarbij denken aan je overgangen.

Denk er wel aan dat je je overgangen niet te lang maakt, je rijd van draf naar stap, 4 passen stap en daarna weer aandraven. Bijvoorbeeld.

Verwacht niet dat alles in een keer gaat, het si een proces van maanden en jaren training.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 22:22

...

weet ik..en t zal wel goed komen zolang ik hem kan rijden... doe ik me best om hem zo goed mogelijk klaar te maken

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:33

Als je het allemaal zo goed weet (en ervan overtuigd bent dat het toch wel goed komt), waar vraag je dan naar? Enne, op wat voor niveau begeleid je dan mensen?

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 14:03

ne begeleid mensen met uitzoeken naar t paard...en ontvang ze als ze bij ons op stal aankomen en verder helpen met wat ze zoeken of voor wat ze komen..dat bedoel ik met begeleiden...