paard luisterd echt NIET....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

paard luisterd echt NIET....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 20:56

ik rij nu ongeveer 2 jaar met mijn lease-fjord. in het begin leek het nergens op, wilde geen stelling nemen, kop in de lucht enzofoorts. na een jaar ging hij erg mooi lopen. je zag dat ie een glans kreeg, hij luisterde goed, en liep lekker aan de teugel. deze winter werd hij ineens erg lui, bokkig en dwars. hierbij viel ik een keer ervan af, maanden fysio gehad, en een tijd uit de running geweest. Ik ben er wel achter gekomen dat hij voor mij nooit dressuurmatig werd bereden, ik was dus de eerste die daarmee met hem aan de slag ging.

de laatste 2 maanden leek het weer beter te gaan. tot gister. ik had groepsles, en ik ben er dus flink achter gekomen dat hij niet luisterd. het begin ging super, hij bracht zn achterhand mooi onder, en een beetje aan de teugel. tot ik wat meer ging vragen, meer overgangen. hierbij nam hij het bit tussen zn kiezen en ging er vandoor. en dan kan ik doen wat ik wil, hij luistert NIET. halverwege de les nog eens kwaad afgestapt; ik houd het zo niet vol.

telkens als het beter gaat, wordt hij zo dwars... ik heb 27 augustus officieel een wedstrijd gepland staan, maar als het zo doorgaat, durf ik er niet meer heen. ik heb al een keer eerder gehad dat hij me op een wedstrijd te pakken had ( lees: de ring uit rennen). en ik weet het gewoon niet meer.

als ik in m'n eentje in de bak rijd, gaat het aardig goed. maar als ik les krijg, dan kan ik hem niet aan. hetzelfde is zo met buitenritten.
ik heb al twee verschillende instructrices gehad, met wisselend resultaat. wel krijg ik geen priveles, ik heb alleen een keer per week clubles. alles wat mijn instructrices geopperd hebben, heb ik geprobeerd ( andere bitten, elastiek, teugels los als hij wegrent en gas geven, juist aan het werk zetten)....

wie weet wat ik hier aan kan doen?
ik ben een beetje hopeloos aan het worden...
alvast bedankt

sharonaollie

Re: paard luisterd echt NIET....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 22:53

Veel figuren rijden,En goed je buiten teugel eraan houden ,dat die de kans niet krijgt om er vandoor te gaan.Veel overgangen.Niet zoveel tempowisselingen want dan gaat die harder en dan grijpt die ze kans om weg te komen.Ik weet niet hoe oud die is ?mischien iets aan zijn gebit of rug enz?

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 11:07

hij is nu 12. ik zal met de eigenaar over zn rug en tanden hebben .

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 11:14

sluit eerst alle medische problemen uit, en daarna kort trainen en zodra die t goed doet ook weer stoppen, zodat hij plezier in t werk krijgt.

zorg voor heel veel afwisseling, een keer balkjes draven ect. en hou m bezig gewoon veel overgangen, en wendingen rijden. en vooral belonen als t goed gaat. hij moet leren dat werken leuk is en niet vreselijk.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:14

Ooofffffff, mischien ligt het niet aan de pony maar aan jou??
Ben je consequent genoeg? Waarom stap je halverwege de les er kwaad af ?
Als je nou gewoon eerst net zolang doorgaat totdat hij doet wat jij wilt, niet tien keer hetzelfde wel tussendoor eventjes wat anders, en dan pas afstapt als je een goed gevoel hebt.
En denk je niet teveel aan de dingen die fout gaan ook aan de goeie dingen blijven denken! Wordt jezelf ook weer positiever van.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 12:24

ik ben daarna wel weer opgestapt hoor. dat laatste is zeker een goede tip, bedankt! Hij is wel heel slim, heeft snel dingen door. het kan ook zijn dat hij het saai vind, en dat ik te lang te weinig uitdaging in het werk heb gelegd.

springen daarintegen gaat wel super goed. ik ga denk ik proberen een paar hindernisjes neer te zetten, wel gewoon dressuurtraining te doen, maar hier en daar een sprongetje neer te zetten. ik ben idd bang dat ik niet consequent ben.

ik ga maandag weer rijden, zal alle tips uitproberen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 12:44

Let ook goed op je eigen reacties, laat je hem eerst even begaan, of corrigeer je direct? Soms is het zo dat je paard een klein beetje doet wat jij niet wilt (net een pasje harder of zachter, net een meter later afwenden dan jij van plan was..) - maar dan vind je t zelf nog wel netjes gaan en dus grijp je niet in. Het is verstandig om direct te corrigeren, kleine foutjes, kleine correcties. Daarmee kun je voorkomen dat je pas groot ingrijpt bij een grote fout.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 13:09

he, daar heb ik wat aan! bedankt voor de tip

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 13:32

ik heb vandaag veel tips uitgeprobeerd, voor mijn gevoel super streng geweest en... het ging super!

hij draafde veel soepeler ook, en kwam inene ook nog aan de teugel ( leuke bonus, haha) hij ging nog wel een keer er vandoor, maar had hem binnen 5 meter terug, en direct aan het werk gezet. daarna deed ie het niet meer donderdag ga ik weer rijden, weer streng zijn.
en ik ben benieuwd hoe het vrijdag in de les gaat!

ik blijf iig flink streng, hij heeft echt begleiding nodig die zegt wat er moet gebeuren. en het blijkt dat hij het helemaal niet erg vind als ik streng ben, hij ontspant zelfs, en ik voel dat hij zn rug niet meer wegdrukt!

dus: jullie allemaal erg bedankt voor de tips * ziet het weer helemaal zitten*

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:18

pas dan wel weer op dat je niet te streng blijft.....
anders gaat dat je weer tegenwerken.

Soms streng als dat nodig is en soms soepel....
EEN MIDDENWEG ZOEKEN elke x dat je rijd. Actie en reactie

Er zijn natuurlijk mensen (ik ken er één) die zelfs als ze voor hun doen streng zijn, nog steeds erg vriendelijk blijven, dus ......dan wel streng blijven...

strekte.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:13

Ja, je moet wel streng zijn op de momenten dat het echt moet. Maar niet overdrijven natuurlijk !! Als hij het goed doet is belonen ook wel fijn

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:16

Je moet het een uitdaging vinden om op zo'n paard te rijden. Het moet je juist motiveren om het te willen laten lukken kan nog wel een jaar duren .

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 08:44

mijn paard ging ook altijd eerst heel goed, en dan weer een draak voor een tijdje...
Ik kon dat op een gegeven moment ook gewoon NIET meer opbrengen, steeds het gevecht aan te gaan.
Ik ben e r uiteindelijk achter gekomen dat het kwam doordat er voor mij teveel druk achter zit,. Het moet, want ik moet op wedstrijd, dus ik moet oefenen en het moet goed gaan.

bovendien wilde ik graag een paard je erbij kopen en daar liep ik bij met me kop.
Toen ik een maal voor mezelf een aantal dingen op een rij had : paard gekocht en gestopt met wedstrijden, goede bijrijdster ebij, gaat het super!

Wat ik dus wil zeggen (bla bla bla) misschien zit er teveel druk achter voor je, je zegt al in je topic :'' ik heb 27 augustus officieel een wedstrijd gepland staan, maar als het zo doorgaat, durf ik er niet meer heen. ik heb al een keer eerder gehad dat hij me op een wedstrijd te pakken had ( lees: de ring uit rennen). en ik weet het gewoon niet meer.''

Probeer met een leeg hoofd en zonder spanning op te stappen, en ook je wedstrijd te rijden, gaat het goed gaat het goed, gaat het niet, volgende keer beter.

succes!!

en net van loveprince zeg: het is een uitdaging en iedere keer dat het goed gaat, voel je je machtig!
dus geef niet op