zodra je wilt draven, wordt ze gek!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manon_king

zodra je wilt draven, wordt ze gek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 20:47

heey.

ik zit met een irrietant probleem.
mijn verzorgpony gaat zodra je wilt draven onwijs bokken.
alleen het rare is, als er iemand naast loopt en haar niet te strak en neit te los vasthoud, het dan redelijk goed gaat. maar zodra ze iets te strak (dat zei het te strak vind), of te los, gaat ze bokken enzo.
weet iemand hier iets tegen?! ik weet namelijk niks meer wat ik kan doen.
oja, ze is 5 jaar. miss. dat haar leeftijd meehelpt in je antwoord!

wie helpt mij! heeeeeeel erg bedankt!

xxxjes mij

liesje1986

Re: zodra je wilt draven, wordt ze gek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:09

Probeert ze je gewoon uit? Dan zou ik zeggen dat het het makkelijkst is als er even iemand gaat zitten die het uit kan zitten en gewoon door durft te rijden.
Ik zou haar wel eerst helemaal laten nakijken, ook kijken of het zadel goed ligt enzo, maar omdat je zegt dat ze het niet altijd doet lijkt het niet dat ze pijn heeft.
Je kan haar misschien ook laten longeren terwijl je gaat draven, dan heb je altijd iemand je kan helpen als ze gaat bokken. Als je het aandurft lijkt het me het beste om gewoon veel voorwaarts weg te rijden. Gewoon weg galopperen tot ze stopt met bokken, weer terug naar stap en weer overnieuw.
Is ze eigenlijk pas beleerd?
Succes ermee

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 08:16

Wat is je eigen ervaring? Heb je les met haar? Heeft er al iemand naar haar zadel gekeken? Door wie is ze eerst bereden? Is ze überhaupt wel beleert?

Ga voorlopig lekker longeren en kijk of ze dan netjes kan draven met buiging en stelling, zo niet dan heb je grote kans dat je zo op een groene pony bent gestapt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:10

Misschien klem je (onbewust) je knieen aan omdat je bang bent dat ze gaat bokken? Ik heb een paard die daar heel gevoelig voor is, zo gauw als ik maar een beetje klem gaat ze er met een gigabok in draf en als ik pech heb doet ze het nog 3 keer en lig ik er naast......
Zelfde geldt trouwens voor je teugelvoering, als je aan de teugels trekt roept dat soms ook een extreme reactie op - zeker als je tegelijkertijd je knieen aanklemt!
Probeer eens aan te draven puur op je stem en een klein tikje met je been. Teugels mooi op maat, schouders los......wie weet misschien helpt het.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:27

Nooit uitgaan van uitproberen. In de eerste instantie komt verzet meestal als een paard of pony gewoon wat duidelijk prbeert te maken. In dit geval, misschien bonk je in het zadel bij het draven? Of is je aanleuning niet gelijkmatig omdat je handen op en neer gaan? Is te strak echt te strak, doet het bit haar pijn?
Probeer je wel eens haar wat strakker te nemen in stap dan, of rijdt je met een losse teugel in stap en neem je de teugels aan voor draf? Dat is dan ook niet zo lekker voor haar!!!
Beginnen met alles goed voor elkaar te krijgen in stap. dat je haar dus met aanleuning (enige spanning op de teugel) kan rijden. Goed been er aan, ander valt ze stil. Want het geheim zit hem toch al in je benen en de zit. Je hebt helemaal geen teugels nodig eigenlijk, maar goed dat lukt alleen als je goed kunt rijden.
Kijk eens of je goed halt-stap-halt-stap kunt zonder hangende teugels te krijgen, voordat je gaat proberen te draven.
en misschien is het handig om op een manegepaard aan de longe eerst aan je zit te werken voordat je weer gaat proberen te draven met deze pony.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 16:33

het is alleen, ze kan niet aan de longe lopen. dan gaat ze trekken als een hond! ook als er iemand naast loopt gaat het niet goed. ik irj haar zonder zadel, (ik heb nog geen zadel). we zijn haar nog aan het beleren. ik vind het bokken niet eng. en ik blijf er gewoon opzitten, maar het is vervelend. en het maakt niet zoveel uitm, want stappen op haar rug kan ik wel gewoon zonder dat ze vervelend doet, en ook lukt het soms te draven, maar vaak niet. ik heb 4jaar rijervaring, en ik verzorg haar al 1/ 1/2 jaar.

over haar verleden miss. belangrijk, ze heeft nooit echt aandacht gehad. de meisjes die ze voor mij verzorgde, waren met zn 2en. en er zijn drie pony's. alleen werd Paulien (de pony waar het nu over gaat), bijna niet verzorgd. even snel een borstel en dat was het. daardoor kreeg ze een ontzettende hekel aan mensen. je kon de bak/wei niet in, je kon haar neit aanraken, altijd rende ze weg, en als je dan de wei in kwam, rende ze naar je toe en ging ze bijten, trappen bokken noem maar op.
heel langzaam heb ik haar vertrouwen gewonnen, en ik kan bij haar in de buurt komen, en langzamerhand kan ze ook wel met andere mensen omgaan.

miss, heeft dit wat er mee te maken. en verder kan ik gewoon alles met haar doen, springen aan de hand, borstelen, naar haar toelopen in de wei, achter haar langs lopen. alleen het rijden en longeren wil gewoon niet.

in ieder geval, bedankt voor de reacties tot zo ver!

xxxjes manon

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:56

manon_king schreef:
het is alleen, ze kan niet aan de longe lopen. dan gaat ze trekken als een hond! ook als er iemand naast loopt gaat het niet goed. ik irj haar zonder zadel, (ik heb nog geen zadel). we zijn haar nog aan het beleren. ik vind het bokken niet eng. En ik blijf er gewoon opzitten, maar het is vervelend. en het maakt niet zoveel uitm, want stappen op haar rug kan ik wel gewoon zonder dat ze vervelend doet, en ook lukt het soms te draven, maar vaak niet. ik heb 4jaar rijervaring, en ik verzorg haar al 1/ 1/2 jaar.

Dan moet je ook eens werken aan het longeren (vraag of iemand je het goed kan leren), want dat is toch wel belangrijk. De pony leert je commando´s accepteren en die commando´s kun je dus weer gebruiken als je erop zit om haar te kalmeren bv.

Ja, als je zonder zadel rijdt, lijkt het me wel duidelijk. Dat vindt ze niet lekker. Je zou zo lang een dikke deken een paar keer gevouwen met een oversingel vastgemaakt als zadel kunnen gebruiken. Dan zit je vaster, het is comfortabeler voor jou en voor de pony. Het vangt schokken goed op.
Je bent haar nog aan het beleren. nou, ik zou zeggen, geduld. eerst zorgen dat ze dus goed het bit accepteert in stap en voorwarts gaat op je been enzo, en wat ik al zei halt-stap-halt-stap oefenen en sturen voordat je gaat draven.
Maar ik denk dat een deken al een verschil gaat maken. Probeer anders eens je handen in de manen vast te zetten in draf. Niet ideaal en niet iets wat je vol moet houden, maar dan trek je in elk geval niet in de mond en dan kun je zien of dat wat uitmaakt. Denk er ook om dat je onderbenen niet naar achteren gaan. Daar gaan ook veel ponies op bokken!.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:01

voor dat longeren zou ik dan eens gewoon longeren met hoofdstel in een afgezette longeerring, desnoods met longeersingel. kijk eerst ook eens goed hoe ze zich beweegt als ze vrij loopt, het kan echt wel zijn dat ze vast zit in haar rug. laat haar eens een keertje balkjes lopen om haar te laten swingen in haar rug, maar springen zou ik niet doen (ook niet aan de hand) voor je haar eigenlijk goed voor elkaar hebt onder het zadel.

zoals lusitana al zei is het voor een pony die beleerd wordt absoluut niet prettig om zonder zadel beleerd te worden. haar rug kan dat namelijk nog niet helemaal aan, zeker niet omdat je zonder zadel doorzit en dan maakt het niet uit of je lang rijdt of niet, dat doet niet goed aan zo'n rug. dus ofwel een deken ofwel een zadel, zodat je eens in verlichte zit kan doorrijden, je zal zo ook beter het bokken kunnen uitzitten. en ook idd geduld, eerst bit accepteren, stap-halt overgangen, ze moet je helemaal vertrouwen voordat je gaat draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:10

Misschien daagt ze je uit? Heeft ze ergens last van als ze draaft met volgens haar te lange teugels?

Heb je les? Vraag het daar is .. Misschien zit je verkeerd en ergert je pony zich daar aan ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 21:30

Ik denk niet dat uitdagen op het lijstje staat bij een onbeleerde pony en ik vraag me af of paarden ruiters uitdagen.
Past in het rijtje " paard probeert je uit etc". Wordt veel te snel geroepen. Een paard luistert naar zijn instincten, is een vlucht en gewoonte dier. Alles wat nieuw is, is een beetje eng.
Het enige middel wat hij heeft om aan te geven dat er iets niet lekker zit of pijn doet of niet goed gaat, is een vorm van verzet. Beetje sneu als dat meteen wordt aangezien als "uitproberen" of "uitdagen". Je moet daar niet van uit gaan.
ik zeg niet dat uitproberen niet gebeurd, paarden moeten ook leren hun grenzen kennen. Daarom is het belangrijk dat je consequent bent, met andere woorden wat vandaag niet mag, mag morgen ook niet en wat je vandaag toestaan moet je morgen ook toestaan en wat je niet wilt dat hij over een jaar doet, moet je nu niet gaan aanleren of toestaan.
Een van de dingen die daarin belangrijk zijn is halthouden . als een paard niet van begin af aan goed leert stilstaan, wordt het lastig opstijgen, gevaarlijk bij het oversteken etc. Je moet dus goed vooruit denken bij de africhting. Je moet ook altijd jezelf afvragen of je paard wel snapt wat je wilt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:06

Het kan ook zijn dat hij heeft ontdekt dat wanneer hij gaat bokken jij gaat stappen. Of geef je hem nooit z'n zin en zet je door? Is het niet zo dat je (omdat je zonder zadel wat minder houvast hebt) wat aan de mond hangt om je venwicht te bewaren? Laat een ander eens meekijken. 2 Zien altijd meer dan 1!

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 09:21

het is niet zo dat iik dan ga stappen, ik zet namelijk wel gewoon door.
ik ben ook opzoek naar een zadel, maar ik heb niet veel
geld, en meestal zijn de zadels wel duur.
ik zal is proberen wat jullie allemaal gezegd hebben.
mijn vriendin (ook hier op bokt) gaat mee om te kijken.
en ik ga eerst het longeren goed krijgen.
heel erg bedankt iedereen!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:29

Als je zonder zadel rijdt bonk je zoiezo meer op de rug van je pony/paard. Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met longeren (stemhulpen dus!) en als ze dat helemaal onder de knie heeft erop gaan zitten mét zadel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:37

Ik weet dat het shetlanders zijn maar toch mag ik je een boek aanraden over zadelmak maken en inrijden. De biep staat er vol mee. Verplaats je eens in Paulien, komen een stel meiden om je heen staan, een springt erop je rug en begint te porren, die zou je er zelf ook naast willen leggen, toe nou, neem dat beest serieus!
Begin opnieuw en pak het nu eens serieus en zonder haast aan.
Longeren met stemhulp, pas als ze dan goed reageert misschien eens voorzichtig bijzetten zodat ze haar rug gebruikt.

Net zoals je een grotere pony zou beleren, dus zorg voor hulp van een ervaren ruiter.

Tenminste, als je een fijne gehoorzame shet wilt.
Als je een eigenwijs secreet wilt die iedereen eraf bokt kun je gewoon zo doorgaan. Een pannekoekzadel kost echt geen drol 2e hands. En vaak zat kun je dat wel bij iemand lenen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:42

Ik zou niet meer op de pony gaan rijden tot je een zadel hebt.Dit is echt niet goed voor de rug van je pony.Of je nu lang rijdt of nog niet zo lang het blijft verkeerd voor de rug van een jonge pony die je aan het inrijden bent.Op deze manier rijdt je zijn rug vast en heb je straks dus nog grotere problemen.Je kunt toch nog wel even gedult hebben en door sparen voor een zadel en ondertussen de rug van je pony sparen.

Je kunt heel makkelijk een ring af zetten om te longeren je hebt een paar stroom paaltjes nodig en een stukje van dat rood/witte lint en dan kun je haar gaan longeren.Dit kun je beide bij de welkoop kopen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 16:51

Ik sluit me aan bij monsera.

In die tijd dat je dan spaart voor een zadel kun je dan beginnen met longeren. Dat is de eerste stap, daaruit blijkt al dat ze weinig respect voor jullie heeft.
Ook zou ik zeker haar rug laten nakijken.
Daarnaast ervaren hulp zoeken ( en dan niet iemand die een aantal jaar rijd, maar iemand die al véél paarden/pony's heeft ingereden).
Maar ga er in geen geval van uit dat ze eigenwijs is of jullie uitprobeert. Het is nog een jonge pony die niet snapt wat jullie bedoelen en door te bokken probeert ze dat duidelijk te maken.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:59

ik ga ook sparen voor een zadeltje. en ik ga eerst longeren. en ik rij ook niet meer zonder zadel. ik hoop dta het straks beter gaat! en ik heb er ook een haast bij hoor ik heb wel effe de tijd. heeeeeeeel erg bedankt! en als iemand nog een goedkoop zadeltje heeft liggen, ik hoor het graag!

manon

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:08

Ik ben blij dit te lezen veel succes met je pony met het longeren en straks veel rij plezier.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:19

hey manon ik ga wel een keer mee
dan gaan we kijkken wat we kunnen doen
je weet ik heb silvani gehad
daar was mee bezig om tebeleren
en ik blijf je helpen met zoeken
naar een zadeltje

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:33

Nooit erop gaan zitten als je ernaast niets onder controle hebt... dat is vragen om moeilijkheden en ongelukken...

Dus eerst longeren, leren buigen, leren sturen, zadelmak maken, lekker losjes leren draven en galopperen in een verantwoord tempo op je stem... vertrouwen laten groeien en DAN erop...

Suc6

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:55

graag Kirsten! blij dat je me helpt en ik weet het van SIlvani. maar zowiezo wil ik eerst het longeren onder controle krijgen. dus we gaan het druk krijgen als je me blijft helpen :P

heeeeeel erg bedankt iedereen!

grtz manon

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 20:28

Met een goedkoop zadeltje dat niet goed past kun je ook heel veel kapot maken, spaar dan liever door voor één die wel goed past verder veel succes.