Halt houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krissis

Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:33

Onder het zadel kan mijn welsh geen halt houden. Ze blijft ronddraaien en ''dansen'' op de plaats. Als ze een keertje wel netjes halt houdt, wordt ze daar natuurlijk voor beloond.
Naast haar is halthouden geen probleem, dan blijft ze goed staan.
Waar kan het nu aan liggen? Is het bitje niet goed? Hoewel ze op andere teugelhulpen (terug nemen uit bijv. galop, stuurhulpen) wel goed reageerd (natuurlijk doe je dit ook met je gewicht). Ze heeft nu een ongebroken bit.

Ook nageven doet ze soms wel, soms niet. Als je specefiek deze hulpen geeft, gaat ze min of meer wijken, met haar achterhand altijd naar rechts. Dit doet ze alleen als je het vraagt nadat je hebt gedraaft of galop gedaan, als je alleen gestapt hebt, geeft ze na zonder problemen.

Wat nu met dit monstertje?

_Katinka

Re: Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:40

Als je halthoud, geef je dan wel meteen na?
Want als je blijft "trekken" is het logisch dat ze dat doet .

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:44

als ik haar tot halt wil hebben, geef ik haar die teugelhulp ''diepzitten'' en teugels weer onstpannen zodra ze stilstaat. dan wilt ze direct weer lopen. Maar als ik de teugels niet onspan, gaat ze dus ''dansen'', draaien.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:47

goed je benen er aan houden.
mijn paard kon in hetr beginook niet stilstaan en ging ook draaien.
ik heb het vandaag weer geoefend in de les en ging diep zitten en maakte mezelf zwaar en gaf n stem hulp,en hij stond stil.
goed me benen er aan houden en me paard stond echt stil ipv naar links naar rechts te draaien.
als het paard netjes stil staat kun je je benen wel ontspannen.
bij mij paard werkt het iniedergeval.
sucses ermee

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:48

als je les heb tis het misschien een idee om het aan de instructie te vragen als je geen les hebt zou ik les gaan nemen en een ongebroken bit is imo een stang en lijkt me niet geschikt om mee te rijden neem een gebroken bitje

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:50

jepz, dat klopt. In de bak doet ze dat ook, dat is geen probleem. Maar buiten is ze zo gigantisch voorwaarts... Als je eenmaal tijdens een uitrit gedraaft hebt, stapt ze niet meer, maar dribbelt ze continu. Soms best lastig...

Nu rij in niet meer op een manege, maar mijn toemalige instructeur heeft toen een stang aanbevolen bij mijn welshje... dus misschien door de jaren heen veranderen?(Hoewel ze een tijd met gebroken bit heeft gelopen, maar dit geen veranderingen tot zich meebracht).

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:37

Staat ze met opstappen wel stil?
Als ze stilstaat moet je ontspannen en belonen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 11:44

Ook veel oefenen, en dan niet 'netjes' dus niet aan de teugel of vierkant of recht. Gewoon beetje suffen.
eerst maar es leren stil staan. Dat veel oefenen en dan langzamerhand ook recht en netjes. Ze is gewoon wat te druk denk ik

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:57

Mijn paard kon in het begin oko heel moeilijk gewoon stil staan, ik heb toen gewoon vaak langs de bakrand met mensen gepraat terwijl ik erop zat, hierdoor leerde hij te relaxen. Ik liet hem ook gewoon met een lang teugeltje staan. Miscchien vind je Welsh toch dat je teveel doet tijdens halthouden, waardoor hij moeilijk ontspant. En ik zou een gebroken of zelfs dubbelgebroken bit in doen en niet die stang, die is in mijn ogen te scherp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:38

Als je wilt halthouden moet je eerst zorgen dat je ontspannen zit, niet met je benen gaan zitten ''knijpen''
Ook je handen moet je ontspannen houden, loopt je pony door heeft trekken geen zin ..
Het doet dan pijn en uit verzet zal de pony gaan lopen.
Suc6 !