vreemde houding + ??peesbeschermers??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aurora3

vreemde houding + ??peesbeschermers??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 20:17

Sinds een week verzorg ik een arabiertje, het is een hengst, maar hij is hartstikke braaf met rijden enzo. Hij loopt alleen steeds met zn hoofd heel laag, bijna over de grond. Soms loopt ie ook achter de teugel, maar meestal houdt ie zn hoofd gewoon net boven de grond, alsof ie aan het grazen is. Ik denk dat hij dat doet omdat ie dat aangeleerd heeft toen iemand anders op hem reed. Heeft iemand mss een idee wat ik hieraan kan doen??? Zelfs als ik een uitgestrekte galop rijdt blijft hij in die rare houding lopen. Dus gewoon benen dr aan helpt niet echt.

Owja, en dan nog iets, op stal bij dat paardje liggen ook peesbeschermers voor zijn voorbenen. Ik heb aan de eigenaar gevraagd of ik die met rijden en longeren aan moest doen, maar die zei dat ik dat zelf maar moest weten. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Wat zouden jullie doen, peesbeschermers of niet???

loveprince

Re: vreemde houding + ??peesbeschermers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:22

hee
je moet spelen met je hand en hem aflyden het zal ook niet in een x goed gaan hoor maar je kan het proberen
en die beschermers moet je indd zelf beslissen het kan geen kwaad of je ze wel of niet om doe tenzy die zig zelf aan tikt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 09:45

Pees beschermers kunnen nooit kwaad! Tja en die rare houding, als je hem aan de hand hebt of met longeren doet hij het dan ook?

rafikihorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:52

Het arabiertje heeft gewoon een houding aangenomen, zodat hij zo min mogelijk aan het werk moet. Hij gebruikt dan niet de juiste spieren; bijv. hals en rugspieren.
Leer hem eerst op je been te reageren, van achteren naar voren rijden. Blijf in je hand soepel en ontspannen en werk voor de nageeflijkheid. Af en toe je hand spannen en ontspannen. Maar werk hem vooral van achteren naar je hand toe!! Veel overgangen rijden helpt!!!
En ik doe altijd de beschermers om als ze ijzers hebben!

Succes!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 12:18

Wat je moet doen is het paardje terug op zn achterbeen rijden.

Begin met je paardje goed aan je hulpen te rijden. Bij een minimale hulp moet die naar vore gaan (kuitdruk), terug komen (zwaarder zitten, klemmen met je knieen) of een pasje opzij gaan. Pas als die lekker is aan je hulpen kan je gaan werken aan het rechtrichten (binnehoefslag, lange lijnen als AC en diagonale rijden) en het los maken in zn rug (stapje wijken, voltes, figuren en heeeel veeel tempowisselingen!).

Als die mooi los is en goed recht uit kan lopen op 4 benen en bijde kanten op kan buigen in de wendingen en een pasje opzij kan voor je binnnebeen ga je proberen hem meer terug te rijden door middel van je zithulpen en op die manie rop het achterbeen te zetten. Sluit bv de volte tot die bijna stapt en zet hem na 2 a 3 pasjes weer vooruit of opzij voor je been zodat die actief blijft. Dan rij j hem na een paar passen weer terug op je zit en rij je hem weer wat terug naar binnen toe om de volte opnieuw te sluiten. Als die bijna stapt activeer je hem weer door opzij of naar vore te zetten.

Hierbij i shet heel belangrijk dat die alle tijden gelijk reageerd op je hulpen, zowel terug als naar als opzij! Pas als dat lukt kan je werken naar de verzameling toe.

Andere manieren om hem goed te verzamelen zijn stap-galop-stap-galop overgangen, halt-draf-halt-draf overgangen ed. Balkjes lopen, kleine sprongetjes, longeren met pessoa.. ga zo maar door.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:08

Rafikihorse geeft naar mijn mening een goede tip. Rij hem van achter naar voren, hou hem actief en bij de les. De hele dag mag ie doen wat hij wil maar 1 of 2 uurtjes per dag zal hij toch actief moeten zijn. Het klinkt echt of hij gewoon heel relaxed z'n ding doet!Zoals hij dat wil!

Pees/kogelbeschermers doe je om als paarden strijken of zich zelf met de achterbenen voor aantikken. Ze kunnen in ieder geval nooit kwaad. Misschien kun je zien of ze beschadigd zijn. Als een ander paard ze nooit gedragen heeft en ze zijn beschadigd heeft ie ze wrs wel nodig!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:35

IMJ schreef:
Pees/kogelbeschermers doe je om als paarden strijken of zich zelf met de achterbenen voor aantikken. Ze kunnen in ieder geval nooit kwaad. Misschien kun je zien of ze beschadigd zijn. Als een ander paard ze nooit gedragen heeft en ze zijn beschadigd heeft ie ze wrs wel nodig!!

Volgens mij zijn ze nog harstikke nieuw, dr zit geen krasje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:38

Qimm schreef:
Pees beschermers kunnen nooit kwaad! Tja en die rare houding, als je hem aan de hand hebt of met longeren doet hij het dan ook?

Zelfde .. voor de zekerheid
Het kan idd geen kwaad!
Verder heb ik geen idee ..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:26

Qimm schreef:
Tja en die rare houding, als je hem aan de hand hebt of met longeren doet hij het dan ook?

Zou je hier mss een antwoord op willen geven daar ben ik wel benieuwd naar?

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:57

Hij loopt duidelijk teveel op de voorhand en moet meer opgericht worden (en daar bedoel ik niet mee zijn hoofd omhoog trekken) dus wat al werd genoemd, van achter naar voren rijden, veel (schijn)overgangen rijden, volte openen en sluiten, balkjes draven, af en toe een keer een halve ophouding maken. Het is moeilijk en helemaal als hij al een tijd zo loopt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:28

ik zou de peesbeschermers alleen omdoen als je buiten gaat rijden, of gaat springen.

als jij altijd peesbeschermers omdoet is dat niet goed voor zijn pezen, hij moet zelf zijn pezen sterk houden, door ook zonder bescherming te rijden.

ik gebruik ze alleen voor erg zwaar werk. als de bak heel erg mul is, buitenrijden, en springen. (ik spring alleen niet meer i.v.m. een peesblessure van rambo)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 07:27

Dat ligt er maar net aan of je paard zichzelf aantikt met zijn eigen benen! Want als hij dat doet, ook wanneer je niet springt oid zal je toch altijd voor bescherming moeten kiezen! Als dat niet zo is zou ik het idd doen zoals Milo zegt.

Noble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:21

Let op dat je de peesbeschermers niet te strak doet. Als ze klemmen of niet goed passen beschadigen ze de pezen en kunnen ze dus wel degelijk kwaad !

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:30

hey
misschien een tip, misschien heb je er ook helemaal niks aan. maar je zegt dat het een hengst is. hij loopt constant met z'n neus heel laag. Dat kan ook gewoon zijn dat hij aan de grond wil ruiken welke paarden daar geweest zijn. Een hengst is gewoon zo
Toeval is dat ik nu ook sinds kort een jonge hengst verder inrij. Hij doet dit ook in galop en in stap. draf gelukkig niet. Hij probeert echt aan de grond te komen, en dat is enkel maar een dominantieprobleem!
Je moet hem ten allen tijde bij de les houden. Hengsten zijn sowieso al zeer snel afgeleid!
Wissel constant af van oefeningen en verander dikwijls van hand. Rij veel overgangen en probeer hem toch ietsje van de grond af te houden.
succes!
xxx