Paard snap het niet ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Countrygurl

Paard snap het niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 14:46

Hoihoi

Ik ken een paardje dat wel nog jong enz is maar hij begrijpt vaak niet wat je bedoelt. Bv: dan ga je draven en dan moet je echt aan blijven sporen want anders dan boem staat ie stil. En soms kun je tikken en drijven wat je wil maar dan loopt ie niet... Wat ik nu wel gemerkt heb is dat ie wanneer je de zweep gebruikt juist stopt! Dus die gebruik ik dan zowiezo minder...

Maar hij gaat ook niet goed in galop. Alleen maar sneller draven en soms springt ie eens in de galop.
Voltes enz snapt ie ook niet goed...

Paardje is echt onwijs sterk en als je dan klaar bent met rijden ben je echt helemaal op! Dan ben je echt kapot...Op zich wel goeie training voor jezelf haha

Maar hebben jullie misschien wat tips voor mij (ik mag hem nou voor een paar daagjes verzorgen )

Groetjes!

missnynke

Re: Paard snap het niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:47

probeer het anders eerst eens aan de longeerlijn met duidelijke stemhulpen. eventueel ga je daarna het paard longeren met ruiter erop.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:05

missnynke schreef:
probeer het anders eerst eens aan de longeerlijn met duidelijke stemhulpen. eventueel ga je daarna het paard longeren met ruiter erop.

he, wou ik ook net gaan zeggen Nou ja, dat dus, leer hem dat hij gewoon moet doorlopen tenzij er een andere hulp komt die remmen betekent (ho, dus) Jonge paarden kunnen veel leren op stem, en dan stem combineren met beenhulpen, en je bent al een heel eind.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:26

Neem LES.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:28

probeer er voor zo min mogelijk aan te zitten, zorg eerst dat hij goed aan je been is. en laat hem zien wie de baas is. en longeren is daarbij de beste oplossing denk ik jah!

mariinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:04

Idd longeren is een hele goede basis voor een jong paard.
daaardoor leert hij te reageren op stemhulp wat mee kan helpen tijdens het rijden dit zijn iig mijn ervaringen ermee

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 20:07

Ik rijdt ook een jong paard dat net een half jaar onder het zadel is. Ik heb elke week les met hem en heb al een boel geleerd.
Ten eerste is begeleiding erg belangrijk, zorg dat je les krijgt van iemand die veel ervaring heeft en ook zelf veel jonge paarden heeft aangereden.
Ten tweede heb ik geleerd dat je erg duidelijk moet zijn. Geef je hulpen duidelijk, stilstaan of langzamer gaan door de zweep mag niet, geef hem alleen een tik als hij niet doet wat je zegt en geef hem dan 1 die hij niet snel vergeet, niet aaien, want dan ben je niet duidelijk genoeg.
Mijn paard had ook de neiging om te stoppen en stil te staan, was helemaal (!) niet voor het been, dit heb ik opgelost door veel tempowisselingen en dan wel op mijn comando! Hij mag alleen reageren als ik de hulp geef.
Jouw paard begrijpt de hulp om te gaan draven, anders deed ie het niet.. Je moet hem niet blijven aansporen, maar ook niet in de steek laten, houdt een klein beetje druk om hem te begeleiden, als hij niet door draaft, geef je hem been, tegelijk met een flinke tik van je zweep.
Als hij dan goed door draaft, zonder dat jij moet blijven drijven, dan beloon je hem, gaat over in stap en doet hetzelfde nog eens, rustig op de hulp aandraven, stop hij dan weer, krijgt hij weer een heel harde tik... draaft hij door... dan belonen, prijd hem de hemel in!
Zorg er voor dat je bij zo'n jong paard nog niet te veel aan de teugels zit, voorwaarts gaat voor neerwaarts, leer hem eerst aan je been te zijn en dan loopt hij vanzelf naar je hand toe om nagevelijk te worden.
Ik neem uit het voorgaande aan dat je hem ook vaak eens longeert, gebruik dan bij het rijden dezelfde stemhulpen als bij het longeren.
Als laatste zou ik willen zeggen dat je tijdens het draven het beste kan gaan lichtrijden om dit jonge paard nog niet te veel druk op zijn rug te geven, ook breng je hem minder uit balans (als je tenminste op te goede been ligrijdt)
Succes en laat eens weten hoe het gaat, als ik nog meer tips heb dan hoor je het, ik zit namelijk in hetzelfde schuitje als jou...
groetjes!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 21:24

Betteke schreef:
Neem LES.

Ik heb les. Alleen niet met dit paard omdat dat niet mag of iets
En ik ga dat dan niet doen he!

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 21:33

@amberkornet
Ik rij zelf ook jonge paarden en ben het er niet helemaal mee eens wat je zegt. Dit omdat je uitgaat van alleen de draf! Ik kan een paard ook laten draven en dan beetje druk houden en als ie het niet doet een knal geven. Maar dan vergeet je dat een jong beestje zwabbert, met zijn kont van links en recht, steun zoekt aan de bakrand, steun zoekt aan je been! Je moet gewoon keihard werken op een jong paard om hem goed te laten draven, en daar is geen zweep voor nodig!

Een mep met een zweep leren ze eerder dan fatsoenlijk recht, en vanachter eronder te lopen!

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:06

Countrygurl schreef:
Betteke schreef:
Neem LES.

óf ze overschatten jouw rijkunst dan óf ze vinden het zonde van het geld om jou te laten lessen (instructeur beneden niveau)? Ik kan verder geen fatsoenlijk argument bedenken waarom ze jou niet zouden laten lessen? Als het goed is worden zowel ruiter als paard er beter van en zouden ze juist blij moeten zijn wanneer jij besluit om met hun paard te gaan lessen!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 16:14

Citaat:
óf ze overschatten jouw rijkunst dan óf ze vinden het zonde van het geld om jou te laten lessen (instructeur beneden niveau)? Ik kan verder geen fatsoenlijk argument bedenken waarom ze jou niet zouden laten lessen? Als het goed is worden zowel ruiter als paard er beter van en zouden ze juist blij moeten zijn wanneer jij besluit om met hun paard te gaan lessen!

Het gaat om het paard waarom ik niet mag lessen, het gaat niet om mij. Ze zeggen dat ie er nog te jong voor is...
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:33

Countrygurl schreef:
Betteke schreef:
Neem LES.

Idd
En het is nog zelf op te lossen. Probeer idd aan de longe is te oefenen en de stemhulpen voor draf & galop te leren. Zorg dan ook dat je je beenhulpen goed gebruikt. (als je rijdt dan .. ) Een probleem bij mij was met de galop dat ik of aan de teugels trok of ze juist los ''gooide''.
Belanhrijk is dat je duidelijk bent met wat je wil; Niet denken van O nee, toch maar draf! Of opeens iets anders willen.
Het is een jong paard, dus moet iig nog veel leren !

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:40

Countrygurl schreef:
Het gaat om het paard waarom ik niet mag lessen, het gaat niet om mij. Ze zeggen dat ie er nog te jong voor is...

Is natuurlijk veel logischer om er eerst een half jaar mee aan te modderen en dan vervolgens flink aan het lessen te moeten(of het beestje professioneel te laten rijden) om het weer op te lossen...

Snap dat jij niets in te brengen hebt, maar vind dit altijd zo'n domme redenering.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:58

Een paard die onder het zadel is, is klaar om te lessen/begeleiding te krijgen. Helemaal wanneer je als ruiter weinig ervaring hebt (en op de een of andere manier schep jij dit beeld bij mij, niet verkeerd bedoeld) Ik neem aan dat je een instructeur hebt die kan inschatten waaraan je paard toe is, hoever je ermee kan gaan en waarmee een ruiter tevreden moet zijn? In dat geval kan je écht wel gaan lessen.

Denk je dat je instructeur dit niet kan, zoek dan alsjeblieft zo snel mogelijk een andere !

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 19:40

Bedankt voor jullie reacties.

Nogmaals voor de duidelijkheid: Het is niet mijn paard. Mij is gevraagd hem te verzorgen en te rijden. Niet in de lessen! Omdat hij daar te jong voor is (?) Dit zeg ik niet he maar hun...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:05

Toch vreemd vindt je zelf niet? Wel verzorgen en rijden, terwijl het een jong beestje is, maar dan geen goede begeleiding. Houden die mensen niet van dat dier of zo? Ik verwijt jou niks, want jij kan natuurlijk niet zomaar gaan lessen als die eigenaren dat niet willen, maar ik zou het toch maar eens gaan overleggen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:23

Misschien is het niet verstandig zo'n beestje mee te laten lopen in een groepsles, maar kun je niet eens een half uurtje priveles krijgen?
Verder denk ik dat - zeker als je wat alleen aan het prutsen bent - het verstandig is om voorzichtig te blijven. Al die mensen die hun jonge paarden hier direct een lel willen verkopen, vind ik nou niet echt goed bezig. Je moet je steeds afvragen wat jij wilt van je paard, bedenken welke hulp je gaat geven (been, stem, zit, teugel), kijken hoe je paard daar op reageert en dan eventueel rustig corrigeren. Ik zie vaak mensen op jonge paarden zitten te schoppen en te slaan onder het mom: "Als ie nu al niet lopen wil, dan.....enz. enz.". Als je het met beleid doet, gaan de meeste jonge paarden op redelijk normale hulpen voorwaarts. Doen ze dat niet, zoek dan eerst de fout bij jezelf. Pas als je zeker weet dat je 't zelf allemaal goed heb gedaan, kun je eens een keer wat steviger inkomen.

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:25

maaykuhhh schreef:
probeer er voor zo min mogelijk aan te zitten, zorg eerst dat hij goed aan je been is. en laat hem zien wie de baas is. en longeren is daarbij de beste oplossing denk ik jah!

Zou inderdaad een goede manier zijn. En straf hem niet als die iets niet snapt, maar denk goed na; wat deed ik, waarom reageerde die niet? en probeer dan nog een keer zo duidelijk mogelijk te zijn. Helemaal met jonge dieren
Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:17

Zo te horen is de basis van dit paard al niet al te best, ik zou dus opnieuw beginnen met het inrijden zegmaar.
Longeren en commando's leren, grondwerk, lange lijnen, dubbele longeerlijn, eventueel longeren met hulpteugel,dan erop, rustig opbouwen en dan denk ik dat eht wel goed komt!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:45

Back te basic. Begin gewoon helemaal opnieuw in een bak. Idd aan de longe maar ook onder het zadel. En doet ie het goed? belonen!!! Moedig hem aan met je stem en je zit bij alles wat je doet. Blijf rustig en probeer de oefeningen steeds opnieuw tot dat het lukt! Jammer dat je geen les mag nemen. Zou uiteraard het beste zijn.