Sinaedo @ work (les van Ron)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Sinaedo @ work (les van Ron)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:38

Afgelopen donderdag weer les gehad. Nedo wil linksom niet echt lekker lopen, en om ons beide niet te veel te laten stressen hebben we dus voornamelijk op de rechterhand gereden, en dan af en toe een rondje linksom. Het is mijn moeilijke kant, en die van me paard, dus das geen fijne combinatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Liselot

Re: Sinaedo @ work (les van Ron)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:40

tja, als je linksom niet traint wordt het ook niet beter he probeer anders eens rechtsom met contrastelling te rijden. steeds stukjes van 10 a 20 meter en dan weer 20 meter in gewone stelling. doe dat vooral op de voltes e.d.
ga hem anders ook longeren op zijn moeilijke hand, hoef jij er niet mee te klooien, maar het helpt wel!
succes!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:55

Rechtsom met contrastelling gaat eigelijk wel aardig. Dat doe ik idd wel vaker. Maar een paard wat elke x wegrent door je buitenteugel als je linksom rijdt, maak IK echt niet beter door m constant linksom te rijden. Want meneer houdt t gerust een uur vol, en ik niet! Daarom rijden we rechtsom, en breiden het steeds ietsje verder uit naar linksom. Dan merk je dat t al steeds ietsje beter gaat.
Het is echt iets rijtechnisch, en t grootste probleem zit bij mij (denk ik). Blijven oefenen he!! haha

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:05

ziet er goed uit op de fotos alleen jammer dat het links om niet lekker gaat .probeer je problemen met rijden niet te ontlopen maar juist op te zoeken anders wordt het nooit beter probeer ook linksom zo min mogelijk met je linker teugel te doen probeer hem met je buiten been en buiten teugel mee van de hoefslag te draaien. is heel moeilijk ik weet het ik heb er ook ervaringen mee gehad

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:08

mooi paard zeg!! rechtrichten is hier denk ik wel het sleutelwoord voor je probleem.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 14:28

We zijn ook linksom begonnen in de les, maar Need was erg wakker en erg heet, en das voor mij niet erg bevordelijk als ie iets moeilijk vind. En het lukte me maar niet om m met me buitenteugel te begrenzen (en buitenbeen). En dan raak ik gefrustreerd. Dus daarom heeft Ron toen gezegd, we gaan rechtssom. En af en toe liet ie me van hand veranderen, en dan gelijk weer van hand veranderen. En later een volte linksom. Zo had ik wat minder de tijd om te stressen, en Need te weinig tijd om weg te rennen. Vandaar dat we het nu zo gedaan hebben. Als ie "normaal" is met rijden, rij ik m ook echt veel meer op de linkerhand. (en voltes contrastelling rechtsom) Maar dat was donderdag gewoon geen optie.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:33

ziet er netjes uit!! mooi paard!
Probeer gewoon vaak links om te rijden, je paard goed gesloten houden en benen eraan houden en rijd veel figuren.
Als dat niet helpt kan je misschien een keer de slofteugel gebruiken dan blijft hij beter bij je!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:48

als je paard door je buitenhand heen dendert is het niet alleen rijtechnisch... je paard heeft dan simpelweg geen respect voor je

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:53

je heb groot gelijk dan je dan toch effe rechtom ging rijden want als het links om niet lekker gaat en reageert niet op je hulpen raakt je geirriteerd en dat komt niet ten goede voor jouw en je paard want dan ga je heel gespannen rijden dus dan kan je het beter effe vermijden en als jullie albei weer ontspannen zijn het weer op zoeken sucses verder komt allemaal wel goed .maar probeer er wel aan te denken met linksom rijden om van die linker teugel af te blijfen

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:57

lissy of je paard er gewoon moeite mee en vindt het erg moeilijk

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:00

@ LiSSy: Wel grappig dat ie dan alleen linksom geen respect heeft voor me... Het blijft een dier, en als ik iets fout doe, verwacht ik niet dat hij als een sukkeltje braaf z'n rondje loopt. Ik ben blij met een dier die mij laat zien als ik iets fout doe. Daar kan ik alleen maar van leren. (En om helemaal uit te sluiten dat t nix lichamelijks is wordt ie 16 aug. nog een keer doorgelicht door Steffi vd Laarse)

Ik ben inderdaad geneigd om links te pakken als ie door rechts gaat. Das fout, dat weet ik, en daar heb ik ook les voor. Om de fouten er uit te halen.....

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:05

Erg leuk dier om te zien en lijkt lekker te bewegen!

Commentaar/tips heb ik verder niet, je zegt les te hebben, dus ga ik ervan uit dat daar snel genoeg verbetering in komt. Tenslotte blijven er altijd punten om te verbeteren

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:08

ik heb prescies het zelfde probleem gehad is met mijn gelukkig allemaal super goegd gekomen onder goei begleiding kom je er wel en dat heb je zo te horen

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:09

LiSSy schreef:
als je paard door je buitenhand heen dendert is het niet alleen rijtechnisch... je paard heeft dan simpelweg geen respect voor je

euhhhhhhh daar ben ik het niet helemaal mee eens....
ik denk namelijk dat het een combinatie is van ruiter en paard..
het paard heeft dus moeite met die kant en loopt graag voor het probleem weg.. het zal hem wel pijn doen... en de ruiter vind het ook moeilijk op die kant. toch?
ik denk namelijk terug aan jentel.. voor dat ze bij die kraker was geweest liep ze ook makelijk onder je weg omdat ze vast zat aan die kant.
en daar bij was dat ook niet mijn sterkste kant.
wel vind ik dat je moet blijven oefenen en trainen op de slechte kant,
want anders word het nooit beter...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:14

LiSSy schreef:

Zo hey dat weet jij zomaar, mijn paard deed hetzelfde, en ik kon het ook niet oplossen. Maar wedden dat ze wel respect voor me had.

Mijn instructeur heeft haar 2x een uurtje gereden daarna was t al veel beter, dat maakt t voor jou makkelijker en voor je paard want hij snapt dan wat er bedoeld wordt is dat niet ook wat voor jou

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:24

mooi paard leuke combi ook
ziet er heeel netjes uit allemaal

als je les hebt zal alles wel goedkomen denk ik

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:24

Als t zo blijft gaan zal ik m r wel een x opzetten. Maar vooralsnog probeer ik t zelf op te lossen. Ik kan m gewoon niet voldoende begrenzen rechts, en hij vindt linksom al lastig, dus dan is t een kleine stap naar uitbreken. Oefenen, oefenen, oefenen....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:33

oryantje schreef:
lissy of je paard er gewoon moeite mee en vindt het erg moeilijk

dat kan, maar dan zou hij alsnog reactie moeten geven op de buitenteugel die begrenst...
een paard is een zeer gevoelig die en hij zou het dan niet voelen dat jij hem aan die teugel begrenst? dat gaat er bij mij gewoon niet in.
hetzelfde is als ze niet op je been reageren, een paard kan een vlieg voelen zitten. waarom zou hij het dan niet voelen als je been geeft.

ik zeg ook helemaal niet dat het dan perfect zou moten gaan, maar hij moet minstens een reactie geven!
Laatst bijgewerkt door Liselot op 05-08-05 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ray_Ninja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:35

Je hebt hem voor de rest wel lekker aan het lopen. Is hij van Indoctro?

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:42

lissy; als je paard al een door getrainde dressuur paard is dan heb je wel gelijk dan heeft ie geen respect voor je buiten teugel been maar als het paard een beginnend dressuur paard is zou ie dat eerst moeten leeren lijkt mijn hij moet leren om met buiten been buiten teugel zo van de hoefslag te komen we hebben niet allemaal een z paard onder ons kont die alle knopjes al weten

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:43

of zie ik dat verkeerd???

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:43

en wie zegt dat ik dat wel heb dan?
maar ja, laat maar.... kan blijkbaar toch geen goed woord meer zeggen

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:49

lissy: bedoel jou daar niet mee.. maar gewoon zo in het algemeen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:51

@Ray_Ninja: Hij heeft een blauw papier. Is van een eigen hengst. Een jonge Sultan. Verder zit er Orlof in. Trakehner.

@LiSSy: Ik krijg wel reaktie, maar zoals ik zelf al aangaf, ben ik zelf niet in staat om m altijd voldoende te begrenzen. En daar pakt ie me dan op. Maar ik vind dit geen gebrek aan respect. De ene keer gaat t beter als de andere x.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:53

Alleereerst mooi paard: precies mijn type! Ik denk dat jouw instructeur erg goed weet waar hij mee bezig is, en ik zou als ik jou was goed luisteren Rechtsom rijden en dan links steeds uitbouwen vind ik een goede methode, je moet namelijk de problemen niet opzoeken, en op deze manier doe je dat niet. Maar je ontvlucht ze ook niet. Wat Lissy al schreef: contrastelling vragen op de rechterhand kan helpen, tevens contrastelling op je linkerhand en je buitenhand er aan houden en niet naar links trekken, wat een mens van nature doet, gewoon oefenen oefenen oefenen en erbij blijven nadenken. Dan zul je zien dat er een moment komt dat alles goed gaat linksom en dat je dit probleem straal vergeten bent!