wat zijn de hulpen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dancinggirl

wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 12:06

Hoi!,

Ik huur deze week een manegepaard, een super paardje die als je haar goed rijdt eigenlijk heel veel kan! ze is vroeger privepaard geweest vandaar!

Ik leer altijd veel van haar in de manegeles, deze week leer ik echter nog veel en veel meer..
Wij doen in de les eigenlijk alleen wijken...
Het paardje kan zelf ook schouder binnenwaarts en traver(t) enzo...

Denken jullie dat ik dat kan leren als ik de hulpen weet....ik dacht zelf, zij helpt me wel goed..als ik het fout doe reageert ze niet, geef ik goeie hulpen loopt ze als een trein!

dus, weten jullie nog dingen die ik met haar kan uitproberen of van haar kan leren? en wat zijn de hulpen voor schouderbinnenwaarts en dat soort dingen?
( beetje raar topic misschien maar ok)

babbet_gitta

Re: wat zijn de hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:51

heey

volgens mij gaat het paard jou niet helemaal snappen als je zelf de hulpen gaat proberen, denk ik.

schouder binnenwaarts:

let erop, altijd eerst met je benen werken daarna pas met je handen.

leg eerst je binnenbeen aan, daarna je binnenhand van de hals. ga dus wel eerst met je been, anders werkt het niet

xxx

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 14:00

He,!

Bedankt!
Ik was ook al bang voor dat ze het niet zou gaan snappen als ik zelf gan proberen..
maar ja, het viel te proberen om het te vragen..

Wil wel veel dingen nog zelf proberen aan te leren..heb met haar ook geleerd hoe een paard kan gaan nageven..
hebben jullie nog meer dingen waarvan jullie denken die ik nog van dit paardje kan leren, wel zelf proberen?

fanclubE_Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:04

wel ff opletten dat als je een shouderbinnenwaarts doet je goed je buitenteugel eraan houdt, zonder buitenteugel wordt het alleen stelling naar binnen en blijt de schouder op de hoefslag.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:42

en idd weer niet je buitenteugel strak vast houden, want dan kán gewoonweg het paard niet schouderbinnenwaarts lopen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:07

Begin maar eens te goochelen op een volte van een meter of 15 met de achterhand. Probeer die maar eens een kleinere volte te laten lopen als de voorhand of juist een grotere. Als je dit lukt kan je verder uitbouwen maar toch alvast enigszins het gevoel ervaren.

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:12

De hulp is bijna hetzelfde als wanneer je een wending rijdt, echter rijdt je de wending niet en blijf je op de hoefslag. Met je zit en met je binnenbeen stevig op de singel zorg je dat het paard op de hoefslag blijft.
Je doet dus eerst je binnenbeen er aan, je zet beide handen iets naar binnen, zodat de buitenteugel tegen de hals ligt en de binnen er vanaf is.. zo heb je al stelling gevraagd en begrens je met je buitenbeen iets achter de singel zodat het paard wat rond wordt. met je zit en je binnenbeen zorg je dat ze op de hoefslag blijft lopen. Zorg dat je hulpen niet te groot zijn en probeer het eerst in stap... Succes!

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 17:12

Bedankt allemaal!
hier heb ik een hoop aan!

Ik ga voorzichtig aan eens oefenen! thanks

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 19:22

als het goed is staat er een instructrice in het midden, vraag het die, het zijn namelijk niet alleen je been hulpen maar ook zit en teugelhulpen die met elkaar moeten samenwerken wil je een sb rijden.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 09:52

misschien kun je het beter oefenen met je instructeur voordat je zelf gaat liggen knoeien hoe goed bedoeld ook.
Iets verkeerd aanleren gaat snel, het weer afleren is veel moeilijker.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:03

probeer eerst wat schoudervoor en bouw het daarna uit tot schouderbinnenwaarts. Ik zou het ook doen met een wat ervaren iemand in de bak, zodat die gene je tips kan geven als het egt niet gaat...

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:07

Eerst oefenen met instructeur ofzo. Straks denk jij dat je het goed doet, doe je het toch fout Succes iig en geniet van je huurpaard deze week

dancinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 13:05

Allemaal erg bedankt!

Ik heb het inderdaad uiteindelijk niet uitgeprobeerd, leek me niet handig.. In de manegeles doen we helaas zulke dingen niet...
vrijdag hadden we een invalster en deden we voor het eerst schouder voorwaarst, wow iets nieuws geleerd!

Heb afgelopen week echt genoten van het huren van het manegepaard waar ik altijd op rij! heb haar zeker weer wat beter leren kennen enzo en toch veel van haar ( van deze week ) geleerd..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:14

dancinggirl schreef:

Heb afgelopen week echt genoten van het huren van het manegepaard waar ik altijd op rij! heb haar zeker weer wat beter leren kennen enzo en toch veel van haar ( van deze week ) geleerd..

Kijk daar gaat het om.Fijn dat je zo'n leuke week hebt gehad.