Training oppakken/bouwen........???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Training oppakken/bouwen........???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 16:30

Ja ja ik heb bijna 4 maanden in Amerika gezeten. Mijn paard heeft dus al 4,5 maand stil gestaan. Nu ben ik 1,5 week weer aan de slag. Maar wil hem niet overvragen maar het is zo moeilijk in te schatten wat nou te veel/te snel is.

Ik heb hem de eerste week lichtjes gereden om de dag zo'n 20 minuten. Ik kon zelf nog niet meer hebben hahaha. maar na een weekje begon hij toch wat lamlendig te worden dus heb ik in week 2 mijn sporen weer aangetrokken en wat serieuzer getraind dan rond hobbelen.

Ik doe eigenlijk niks ander dan wat grote voltes/lange lijnen rijden en dat in draf/galop en dus overgangen maken. Mijn doel is dat hij gewoon braaf nageeft en een mooi voorwaarts tempo houdt. Ik heb nog geen oefeningen gereden die in het L voorkomen. De laatste week heb ik hem elke dag gepakt en zo'n 20/30 minuten.

Ik merkte zelf wel dat hij aardig tam is maar hij pakt het opzich wel goed op. Hij was fijn nageeflijk in de hand wat toch normaal zijn probleem is. Hij blijft graag wat te strak in de nek/rug en gaat dan rennen. HIj doet dat nu absoluut niet en ik ben dan ook zeer tevreden. Maar het feit dat hij zo rustig is............ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Of heeft al die rust hem goed gedaan?? Hoe moet ik het nou verder op gaan bouwen??

PS: Paard is M2 als dat belangrijk is om te weten.

Anoniem

Re: Training oppakken/bouwen........???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:36

Het kan inderdaad best goed zijn dat de rust hem goed gedaan heeft. Mijn paard heeft ook 3 weken stil gestaan ivm kreupelheid, en die liep daarna ook aanzienlijk beter..

Ik weet niet of jij haast heb, maar zoals ik het lees pakt je het allemaal wel vrij rustig op toch? Ik zou gewoon elke dag een oefening erbij pakken, op die manier alles weer een beetje bij brengen..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:44

Ik denk dat het wel goed is om ze af entoe even rust te geven, zo raken ze eventuele pijntjes ook gelijk kwijt...Ik zou me er niet te druk om maken, maar er lekker van genieten als ie fijn loopt. Gewoon zo op blijven bouwen, en gewoon even kijken wat hij aankan. Is moeilijk te zeggen zo, bij het ene paard gaat het sneller dan bij de andere.

Even off-topic: Waar in Amerika ben je geweest? Heb je er met paarden gewerkt?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 18:22

ShannaY schreef:

Ik weet niet of jij haast heb, maar zoals ik het lees pakt je het allemaal wel vrij rustig op toch? Ik zou gewoon elke dag een oefening erbij pakken, op die manier alles weer een beetje bij brengen..

Ik heb totaal geen haast nee! Heb geen planning om hem (nog) te starten op korte termijn. Ik wens alleen dat die dazen oprotten dan kan ik tenmisnte met hem naar het bos! Dat was in mijn ogen de beste opbouw geweest zonder hem te overvragen en toch conditie op te bouwen. Maar dat zit er niet in.

@Libera: Tja ik weet dat het per dier verschilt maar ja vind het toch heel moeilijk.
Ik heb in Charlotte, north carolina gezeten. Was voor mijn studie en heb gewoon op een kantoor gezeten en gewerkt aan een marketing opdracht. Geen paarden dus mijn conditie is ook gedaalt tot het 0 punt

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:28

ShannaY schreef:
Het kan inderdaad best goed zijn dat de rust hem goed gedaan heeft. Mijn paard heeft ook 3 weken stil gestaan ivm kreupelheid, en die liep daarna ook aanzienlijk beter..

Ik ben het helemaal met haar eens als je geen haast hebt met wedstrijden op hoger niveau te rijden zou ik gewoon elke dag een stukje meer doen totdat je op het oude niveau rijdt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:36

je zou er ook wat longe werk bij kunnen pakken om wat extra aan de conditie te werken.

ik begin morgen ook weer met de training van mijn paard. na een jaar weinig gereden te hebben. er zaten wel weken bij dat we wel weer in training waren maar daar kwam altijd weer een einde aan jammer genoeg. medische problemen zorgde ervoor dat het oppakken nog langer uitgesteld moest worden.
ik ga hem nu weer trainen. en begin eerst met wat longe werk een kwatiertje ofzo, daara zal ik rijden en longewerk afwisselen en het steeds een beetje langer en zwaarder maken.
ik heb er geen idee van hoelang het zal duren voordat ik hem weer op conditie heb.

ik denk overigens dat je makkelijk wat pasjes wijken mee kan nemen en wat kan schakelen.

succes ermee