Scheef en slingeren, ligt aan het paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Scheef en slingeren, ligt aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:59

De titel is wat raar, maar het gaat om een opmerking die ik vanavond hoorde.

Ik was naar een klein wedstrijdje gaan kijken. Wist dat Yvonne Copal meedeed en wilde graag eens zien wat ze dit keer mee had gebracht.
Het eerste paard dat ze reed had ik gemist, maar de proef met haar 2de paard (4 jaar, geloof ik) heb ik staan kijken.
Ze reed binnen en het eerste wat ik zag was, dat hij scheef liep.
Zo bleef dat ook eigenlijk wel tijdens de gehele proef.
Op een gegeven moment kwam het halsstreken en dat ging wat zwalkend.
(verder een nette proef hoor)

Nu stond er een man naast me en ik hoorde hem zeggen, hij loopt scheef en zijn evenwicht is ook nog niet helemaal goed.
Dat moet wel aan het paard liggen, want met zo'n ruiter.........

Zijn er nog meer mensen die er zo over denken?

noekje

Re: Scheef en slingeren, ligt aan het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:01

Ik denk niet dat het alleen aan het paard zou liggen, maar vooral aan de combinatie ervan..
dat paard kan er wel moeite mee hebben natuurlijk, maar het kan ook niet klikken tussen ruiter en paard.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 00:05

Tis een jong paard en misschien nog niet zo bevestigd? Jonge paarden zwalken wel meer.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 00:14

Het gaat niet om het jong zijn van het paard.
Het gaat om:
Dat moet wel aan het paard liggen, want met zo'n ruiter.........

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 01:17

Een jong paard moet z'n evenwicht nog vinden en rechtgericht worden. Nu is het aan de ruiter om daaraan te werken.

Ik denk niet dat je slingeren en scheef zijn een paard aan kunt rekenen. Elk paard heeft dit in het begin en dit kan bij elk paard (lichamelijke afwijkingen niet meegerekend) opgelost worden.
Het heeft alleen wel tijd nodig.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 02:29

PatriesjeMR2 schreef:
Een jong paard moet z'n evenwicht nog vinden en rechtgericht worden. Nu is het aan de ruiter om daaraan te werken.

Ik denk niet dat je slingeren en scheef zijn een paard aan kunt rekenen. Elk paard heeft dit in het begin en dit kan bij elk paard (lichamelijke afwijkingen niet meegerekend) opgelost worden.
Het heeft alleen wel tijd nodig.

Daqt bedoelde ik ook de ruiter zal daar aan moeten werken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 06:12

Jammer alleen dat deze ruiter zo'n paard al wel wil voorstellen bij een jury! Ook al is het een kleine wedstrijd, is de druk van presteren dan zo groot dat je al moet gaan terwijl het beest nog moeite heeft om zijn balans te vinden?

Als het nu een klein stukje is, maar de hele proef....
Zonde en eigenlijk diep triest.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 07:58

paard kan ook lichamelijke problemen hebben ..waardoor het moeilijk recht te richten is
soms zijn de problemen zo groot dat ze chronisch scheef blijven lopen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:29

Oh zeg, doe niet zo moeilijk.
Nu hebben we het nog steeds over het paard en daar gaat het helemaal niet om.

Wil men het perse weten, het buitenbeen was er linksom niet genoeg aan en de stelling net iets te veel, waardoor de kont iets naar buiten viel steeds.

Wat betreft zijn evenwicht, hij singerd idd wat als hij voor los word gelaten.

Naar mijn mening is dat beide een fout van de ruiter en niet van het paard.
Maar de man naast mij vond dat het wel aan het paard moest liggen, want met zo'n ruiter.... (de gene die Yvonne kennen, weten wat daar mee bedoelt word)

Paard is idd jong, maar liep erg mooi.
Daarbij doet Yvonne natuurlijk ook gewoon haar best (dus geen commentaar topic aub)
Maar gaat het puur om de opmerking.

Voor de gene die het niet helemaal snappen.
Yvonne rijd een aantal paarden, waaronder de hengst Tushinski.
De opmerking van de man moet je dan ook lezen als, zij is een goede ruiter, dus kan het nooit aan haar liggen dat hij scheef loopt en slingerd.

Volgens mij is dat broodje aap, maar ben benieuwd of andere het misschien toch met de man eens zijn.
Laatst bijgewerkt door holly op 04-08-05 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:33

Het ligt niet aan het paard (hoewel jong en nog niet zo sterk), een ruiter moet ook een jong paard recht kunnen richten. Het zal in eerst instantie wel aan het paard liggen, maar de ruiter doet er zo te zien ook niets aan.

Niet iedere ruiter op een hoog niveau kan zijn paard rechtrichten. Ik heb zelfs een keer gehoord dat Anky het ook niet kan, en ze daarom met opzet geen paard kiest die van nature erg scheef is.

Overigens lijkt me dit meer een topic voor Rijtechnisch?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 13:40

Welnee, want zoals de man het zei zou dit paard zo geboren kunnen zijn, maar dan vraag ik me af zou dat wel kunnen dan?

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:45

De opmerking vind ik erg raar. Het ligt zeker niet altijd aan het paard. Maar: elk paard is scheef en sommige paarden zijn makkelijker recht te richten dan anderen. Heel vaak wordt gezegd dat de ruiter het paard scheefrijdt maar er wordt vaak niet gedacht aan al die tijd dat een paard bv in de wei loopt en zichzelf 'scheefloopt' vaak zie je paarden maar op een kant lopen. Maar neemt niet weg dat een ruiter moet proberen het paard goed recht te richten en het paard daar bij moet helpen. Stomme opmerking, vind ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 13:52

Ja maar wie is die man dan? Er wordt zoveel gezegd aan de bakrand en velen menen te denken dat ze het allemaal weten, maar snappen er een snars van.

Wellicht een trotse vader die vind dat zijn dochter nog ontdenkt moet worden voor indoor brabant en dan alle andere paarden en ruiters afkraakt. (zo ken ik er nl een, gaaaaap)

Jij neemt die opmering serieus en je ziet dat het aan de ruiter ligt. Er zullen heus wel paarden zijn die een lichamelijk gebrek hebben, maar wordt daar zoveel tijd in gestoken?

Hij wou een slimme opmerking maken

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 14:12

russel schreef:
Jij neemt die opmering serieus en je ziet dat het aan de ruiter ligt.

Ik? Nee hoor, ik ken Yvonne al vanaf haar eerste ponytje. De ruiter had net zo goed Anky kunnen wezen, daar gaat het niet om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:23

holly schreef:

Wil men het perse weten, het buitenbeen was er linksom niet genoeg aan en de stelling net iets te veel, waardoor de kont iets naar buiten viel steeds.

Toch? Of begrijp ik het verkeerd. Dan ligt het toch aan de ruiter? Of het nou Anky is of niet.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:29

Citaat:

Wat betreft zijn evenwicht, hij singerd idd wat als hij voor los word gelaten.

Naar mijn mening is dat beide een fout van de ruiter en niet van het paard.

Denk dat russel dat bedoelde?

Die man bedoelde dus te zeggen dat als een paard bij zo'n goede ruiter zo loopt moet het wel een slecht paard zijn (even bot gezegd)? Ieder jong paard heeft daar meer of minder moeite mee, zeker als er nog de spanning van een eerste wedstrijd bij komt, waarbij dingen die thuis al lukten ineens weer moeilijker gaan. Met wat meer tijd komt dit wrs best goed, hoe goed een ruiter ook bezig is, het heeft toch tijd nodig om als combinatie te groeien. Dat is meer dan de optelsom van kwaliteit ruiter + paard.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:11

FA -> RT

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 15:46

Nicole288 schreef:
Die man bedoelde dus te zeggen dat als een paard bij zo'n goede/bekende ruiter zo loopt, moet het wel een slecht paard zijn (even bot gezegd)?

Juist.

Dus in feite, goede/bekende ruiter, fouten in de proef/het rijden = fout van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:41

Ben vandaag in Exloo de Pavo wezen kijken en dan zie je echt enorm veel scheve paarden en niet onder minste ruiters (oa diederik van Silfout) Die jonge paarden moeten gewoon nog hun balans vinden en sterker worden. Zolang die paarden zelf nog niet in balans lopen, gaat rechtrichten ook niet zo 123.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 22:19

holly schreef:
Nicole288 schreef:
Die man bedoelde dus te zeggen dat als een paard bij zo'n goede/bekende ruiter zo loopt, moet het wel een slecht paard zijn (even bot gezegd)?

Juist.

Dus in feite, goede/bekende ruiter, fouten in de proef/het rijden = fout van het paard?

Puur op deze laatste uitspraak, nee, vind ik niet. Als Anky fouten heeft in een proef is Salinero dan ineens een slecht paard? Nee, dan hebben ze fouten in de communicatie en dat kan toch verschillende oorzaken hebben? Spanning bij ruiter en/of paard niet in de laatste plaats.

Daarbij vind ik het te ver gaan om een paard een stempel op te drukken omdat hij zich tijdens zijn eerste wedstrijd niet optimaal laat zien. Als er door meer mensen zo gedacht wordt zou het dus een nadeel zijn om je jonge paard door een 'bekendere' ruiter te laten rijden, want als het niet zo goed uit de verf komt is het dus maar meteen een slecht paard? Geef paard en ruiter eerst eens de tijd om er aan te werken.
Maar wrs heeft die bewuste man ook niet bedoeld het zoveel gewicht te geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 00:07

Ik denk dat het de man wel degelijk erom ging om de combinatie omlaag te halen (want daar gaat het uiteindelijk om)
Typisch geval van elkaar het licht niet in de ogen gunnen...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 00:11

Nicole288 schreef:

Juist.

[/quote]

Puur op deze laatste uitspraak, nee, vind ik niet. Als Anky fouten heeft in een proef is Salinero dan ineens een slecht paard? Nee, dan hebben ze fouten in de communicatie en dat kan toch verschillende oorzaken hebben? Spanning bij ruiter en/of paard niet in de laatste plaats.

Daarbij vind ik het te ver gaan om een paard een stempel op te drukken omdat hij zich tijdens zijn eerste wedstrijd niet optimaal laat zien. Als er door meer mensen zo gedacht wordt zou het dus een nadeel zijn om je jonge paard door een 'bekendere' ruiter te laten rijden, want als het niet zo goed uit de verf komt is het dus maar meteen een slecht paard? Geef paard en ruiter eerst eens de tijd om er aan te werken.
Maar wrs heeft die bewuste man ook niet bedoeld het zoveel gewicht te geven?
[/quote]

Mee eens!!! Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat ieder paard van nature scheef is en dat een ruiter een paard recht kan richten en trainen. Moet je ook opbouwen denk ik ook een zogenaamde goede ruiter.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 00:43

Cassidy schreef:
Ik denk dat het de man wel degelijk erom ging om de combinatie omlaag te halen (want daar gaat het uiteindelijk om)
Typisch geval van elkaar het licht niet in de ogen gunnen...

Nee zo kwam het op mij toch niet over.
Meer als iemand die wel ziet dat het een en ander niet helemaal goed zit, maar niet in de gaten heeft dat goede ruiters wel degelijk foute kunnen maken.