Jong paard achterwaarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Jong paard achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 23:13

Is het verstandig om een jong paard achterwaarts te leren gaan?

Ik heb het een paard geleerd, en het ging super. Het lijkt me ook best wel belangrijk. Het paard was zadelmak en begon al aardig aan de hulpen te raken.

Nu krijg ik veel later nu ik daar allang niet meer kom (was manege pony) te horen dat het me grootste fout was die ik gemaakt had.

Zou dit nu mijn fout zijn, bij mij ging het immers goed, of de fout van het meisje dat hem daarna reed, weet even niet meer wie dat was helaas of van het latere gebruik in de manege lessen....

Urielle

Re: Jong paard achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 23:36

hangt er vanaf hoe getraind het paard is, gezien jouw woorden was het paard nog niet echt beleerd en vind ik het niet zo'n slimme zet. Zelf train ik de paarden op B-niveau voor ik achterwaarts aanleer. Ze moeten op de kleinste hulpen reageren en netjes vierkant halt kunnen houden (wordt niet gevraagd in de B maar voor het aw gaan dus) voor het achterwaarts erbij komt.
Om nou te zeggen dat je heel het paard verpest hebt oid vind ik dan ook weer een beetje te ver gaan.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 04:24

Het is inderdaad niet zo slim om (te) jong paarden al te leren achterwaarts te gaan, omdat ze daar toch al balans voor moeten hebben. Wanneer een paard achterwaarts gaat, moet het een voorwaartse drang hebben, voorwaarts denken. Ze moeten dus eerst onvoorwaardelijk aan het been zijn, impuls hebben, en rechtgericht zijn en in staat de achterbenen onder te brengen en gaan zitten.
Maar ik denk niet dat je de pony verpest hebt hoor...dat doen die manegekindertjes wel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 07:33

Ik deed vooral op commando en dan telkens als ze neit wilde stilstan, achterwaarts, en dan weer halthouden, het ging super, en ze deed het bij echt niet buiten de hulpen om, maar wat ik dus begrepen heb is dat ze het bij hun alleen maar deed.
Ik zal eens kijken of ik foto's kan vinden heb er wel wat ergens op cd.
Was een lief paardje maar wel heel gespannen, de achterwaarts kwam pas na de galop zegmaar. Het hangt van het paard af, maar een jonge hengst die ik train kon al aardig netjes achterwaarts voor er goed en wel iemand opzat. Ik rij hem nu zelf wat, ne bij hem is het nu nog een beetje een soort straf, iedere stap die hij zet zonder toestemming gaat hij terug opzij of wat dan ook (blijft een hengst hè) dit moet hij met grond werk ook, dus vaak is alleen het commando terug al genoeg. Dit is net het echte achterwaarts, maar die wil ik hem pas leren als hij het bit accepteerd.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 09:06

ik ben het met bovenstaande reacties eens.

als de basis gewoon goed is kan je best het achterwaarts zo nu en dan oefenen. het paard moet ten aller tijden voorwaarts blijven denken ook in de overgangen terug, dus ook in het achterwaarts gaan. Paard moet naar je hand toe blijven lopen. als dit alles correct is, dan is het achterwaarts gaan geen probleem. dat je er een paard mee verpest vind ik persoonlijk onzin.

gr

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 09:23

Ik vind het ook een beetje vreemd vooral omdat het bij mij nooit een probleem heeft opgeleverd...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:10

Wat je zegt over grondwerk en achterwaarts gaan...Dat vind ik dus wel een heel goed idee! Dat doen we bij onze hengsten ook! Die willen nogal eens gewoon over je heen lopen enz. en dan zetten we ze inderdaad ook achteruit.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:48

Achterwaarts gaan is een goede oefening voor gehoorzaamheid en om de achterhandspieren te trainen. Het is alleen vervelend als je een paard dat niet stilstaat leert dat hij dan door achteruit te lopen zo hetgeen kan ontlopen (stilstaan) waar hij geen zin in heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 13:09

Zo zie ik het niet, ze moest exact het antal pasjes terug als ze vooruit ging, weer halthouden, wachten op mijn teken en mocht dan weer voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 13:12

Onder de man zet ik ze nooit achterwaarts voor straf (aan de hand eigenlijk ook niet)
ik wil niet dat ze achterwaarts met straf associëren, want moet je ze dan zo achterwaarts hebben geeft dat ook maar verwaaring.
achter waarts onder de man leer ik pas aan als ze zeker een b proefje goed zouden kunnen lopen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:55

Een (jong) paard gaat zelf nooit achterwaarts, soms ontdekken ze het bij toeval. Een (jong) paard leert heel snel (goede en verkeerde dingen). In de training komt er soms een moment dat er dingen minder goed gaan en dat het paard onder het werk uit wil komen. Als het paard op dat moment weet dat hij achterwaarts kan gaan, kan het paard het achterwaarts gaan als machtsmiddel tegen de ruiter gebruiken. De kiem van problemen is dan gelegd, zeker als daarna verkeerd gereageerd wordt om het probleem van dat moment snel en effectief op te lossen. Paarden die te vroeg achterwaarts gaan en in een situatie van verzet of staken komen zullen dit steeds vaker gebruiken. Vanuit ongevraagd achterwaarts gaan ontwikkelt zich heel snel ander verzets - en stakingsgedrag wat eigenlijk door de ruiter wordt opgewekt. Om die reden leer ik een paard pas achterwaarts gaan, als het paard onvoorwaardelijk aan de hulpen en gehoorzaam is. Het oplossen van de problemen die ontstaan is moeilijker (achteraf) dan het op het juiste moment leren achterwaarts te gaan.

Als dit bij jou nooit problemen heeft gegeven en een paard op de manege problemen geeft, dan is de kans groter dat de problemen door de manegeruiters veroorzaakt worden. Het is de taak van de instructie om dit soort problemen binnen de grenzen te houden. Ik zou me daarom van verwijten achteraf niets aantrekken. Je kan er in de toekomst gewoon rekening mee houden. Je hebt er iets van geleerd (heel positief), maar een verwijt aan jouw adres is niet op zijn plaats.