Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
talented schreef:Even een korte uitleg: ik rijd een 5 jarige merrie, heb nu de punten voor het M dus ben daarnaartoe aan het werken en daarbij komt ook oprichting kijken. Voorheen reed ik haar altijd lekker laag en rond zodat ik verzekerd was van het feit dat ze haar rug losliet tijdens t rijden. Nu ik haar net wat meer richting de oprichting begin te rijden komt ze echt extreem in protest. Ze accepteert geen druk en het van mijn been naar mijn hand toerijden wordt zo erg moeilijk. Vandaag heb ik een vriend van mij erop laten rijden (een die aardig wat ervaring heeft) en ook bij hem ging het verkeerd (de merrie kwam erg in protest en wilde niet meer voorwaarts lopen) Zodra je haar weer laag instelt is het goed en loopt ze weer fijn. Heeft iemand hier enig idee hoe ik dit op kan lossen?
De tandarts is pas geleden langs geweest dus daar ligt het niet aan, en medisch is het in mijn ogen ook niet omdat zij aan de longe wel uitstekend bovenin loopt en met het laag en rond rijden nooit 1 teken van pijn of wat dan ook geeft !
) Libera schreef:Je kunt niet zomaar ineens zeggen: O nou ik heb de punten voor het M dus nu moet je opgericht gaan lopen.. Als jij de hele tijd laag en rond hebt gereden is je spieropbouw daar dus ook naar. Het oprichten moet geleidelijk gebeuren, doordat de achterhand meer onderkomt, de voorhand lichter word en omhoog kan komen. Zoiets duurt een poos en gaat niet in een dag een week of een maand. Je moet dus veel gaan schakelen, af en toe een pasje doorsluiten dat ie echt gaat zitten, en de hals in en uitschuiven. Hierdoor krijg je de spieren soepeler zodat ze lichamleijk ook in staat zal zijn om meer op te richten. Alleen het hoofd omhoog brengen is geen oprichten, je zal je hele paar moeten oprichten, en dat komt vanuit de achterhand! Hoop dat je hier wat mee kan...vraag anders je instructie voor hulp?
VValar schreef:Het is jammer dat je in de voorafgaande trainingsjaren nooit de oprichting er bij gepakt hebt. Kijk laag en rond is heel goed voor een jong paard op zijn balans te vinden, maar oprichting is ook van belang om -in balans- het gewicht te verplaatsen op de achterhand zodat je een actief gedragen beeld krijgt. Het ene paard pakt dit sneller op dan het andere, lichaamsbouw speelt hier ook een grote rol. Maar ook al had je het bij een jong paard maar 5 minutjes in de training er bij gepakt, dan had het je nu een stuk makkelijker af gegaan.
Ik ken jouw trainingsituatie niet dus het werkelijke probleem is moeilijk in te schatten. Als jij zegt dat het niets medisch is, zou ik toch kijken naar een andere trainingsopbouw.
De spieren worden op een andere manier gebruikt dus dat kan nogal vervelend voor het paard zijn..
Dan kun je dus reacties krijgen dat ie je alle kanten op gaat stuiteren.. dit moet je dus niet gaan afstraffen als zijnde protest maar dit moet je dus zien dat het paard er moeite mee heeft.. Als je paard begint te stuiteren moet je meteen voorwaarts rijden.. Dan probeer je weer wat tempo terug te nemen.. dan weer voorwaarts drijven met je kuit en dan sluit je hem van voren ietsjes op.. Kijk hoe ie daar op reageert..en weer ontspannen.. en dit moet je blijven doen..tempo wisselingen rijden.. En dan weer lekker met de lange teugel draven en dan neem je hem er weer bij..
VValar schreef:Het is jammer dat je in de voorafgaande trainingsjaren nooit de oprichting er bij gepakt hebt. Kijk laag en rond is heel goed voor een jong paard op zijn balans te vinden, maar oprichting is ook van belang om -in balans- het gewicht te verplaatsen op de achterhand zodat je een actief gedragen beeld krijgt. Het ene paard pakt dit sneller op dan het andere, lichaamsbouw speelt hier ook een grote rol. Maar ook al had je het bij een jong paard maar 5 minutjes in de training er bij gepakt, dan had het je nu een stuk makkelijker af gegaan.
Ik ken jouw trainingsituatie niet dus het werkelijke probleem is moeilijk in te schatten. Als jij zegt dat het niets medisch is, zou ik toch kijken naar een andere trainingsopbouw.
runningkawa schreef:Ik ga eigenlijk met Katja mee, als er veel protest komt, lijkt er toch wat vast te zitten in de rug of zoiets.
Helaas kan niet elke gewone DA dat ook vasstellen.

Katja schreef:Mocht het idd om hetzelfde paard gaan dan zou ik er heel snel naar laten kijken. Het probleem dat je nu hebt vind ik als een rugprobleem klinken maar de meeste rugproblemen komen uit de voeten.
Katja schreef:Gelukkig maar.
Hoe gaat het nu met deze?