Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Libera schreef:Ook al 'kent' je paard de basis, dat is toch waar je moet beginnen...
Zorg eerst dat je paard goed aan de beenhulpen staat, als ze niet naar je been luister geef je een flinke tik dat ie wegracet, dan vriendelijk opvangen, en herhalen totdat ze wel op je eerste hulp reageert. Rijd overgangen, tempowisselingen, en jij bepaalt hoeveel passen je voorwaarts rijd en wanneer. Wees zeer consequent, vang haar vriendelijk op en als ze door jouw ophoudingen heenloopt, zet haar dan maar een keer flink op de rem! Zodra ze stilstaat de hand naar voren en belonen. Loopt ze zonder jouw commando weer weg, weer halt en belonen als ze stil staat.
Zolang ze in jouw tempo loopt, niet blijven drijven. Pas als ze ongevraagd van tempo verandert kom je in met je been of je vangt haar op.
Over het sterk maken...als zij aan de teugel trekt doe je gewoon je hand naar voren (in dr eentje kan ze namelijk niet hangen of trekken) en rijd je met je been een paar passen vooruit en weer naar de hand toe.
Zodra dit allemaal goed voor elkaar is zal ze vast al en stuk beter luisteren....hoop dat je dr wat mee kan succes!
Libera schreef:Over het sterk maken...als zij aan de teugel trekt doe je gewoon je hand naar voren (in dr eentje kan ze namelijk niet hangen of trekken) en rijd je met je been een paar passen vooruit en weer naar de hand toe.

milo schreef:
maar als ik mijn handen naar voren doe, en met mijn been een paar passen vooruit rij, dan zit khanita al in de gallop, er zit zo verschrikkelijk veel energie in dat paard, niet tegeloven. daarom longeer ik haar vaak voor het rijden, en wordt ze (op uitzondering na) elke dag bereden. daar zie je trouwens wel goed resultaat van!!!!
nogmaals, bedankt

milo schreef:met mijn nieuwe leren rijlaarzen![]()
Nee even serieus gewoon lekker door trainen en het komt echt wel goed paardrijden is niet makkelijk maar zeker wel te leren.