uitproberen,sterk maken,onder je vandaan lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

milo

uitproberen,sterk maken,onder je vandaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 18:43

hoi mensen,

ik rij nog niet zolang een paard bij waarmee ik soms erge moeite heb.

haar naam is khanita, een bloedmooi paard, maar wel een moeilijke.
het probleem tussen ons is, dat als ze een goede dag heeft, ze super loopt, en we heel goed samenwerken.
heeft ze echter niet zoveel zin, is het goed te merken dat ze me uitprobeert.
ze maakt zich sterk, loopt onder me weg, wisselt van tempo etc.
ik vind dit heel vervelend, en vooral omdat ze niet goed op mijn zit lijkt te reageren, waardoor ik het met mijn handen oplos, wat al helemaal niet de bedoeling is!!!!
ik wil heel graag een oplossing vinden, want ik wil niet met mijn handen werken.

op sommige momenten werkt het heel goed om mijn been er goed aan te leggen en dan verzameld ze opeens. andere keren sjeest ze gewoon door, en nog andere keren loopt ze gewoon geweldig ontspannen en komt ze mooi rond.

khanita kent alle oefeningen tot de Z, dus ze heeft wel de basis.

wat doen jullie met paarden met hetzelfde probleem? (nou, volgens mij heb ik het probleem, ik moet het zien te fiksen)

Urielle

Re: uitproberen,sterk maken,onder je vandaan lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:28

beginnen met tempocontrole door overgangen en schijnovergangen, daarbij zoveel als mogelijk is op zit en been rijden maar bij doordrammen ook echt even corrigeren vooraan.
Die tempocontrole lijkt me de eerste start

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 04:56

Ook al 'kent' je paard de basis, dat is toch waar je moet beginnen...
Zorg eerst dat je paard goed aan de beenhulpen staat, als ze niet naar je been luister geef je een flinke tik dat ie wegracet, dan vriendelijk opvangen, en herhalen totdat ze wel op je eerste hulp reageert. Rijd overgangen, tempowisselingen, en jij bepaalt hoeveel passen je voorwaarts rijd en wanneer. Wees zeer consequent, vang haar vriendelijk op en als ze door jouw ophoudingen heenloopt, zet haar dan maar een keer flink op de rem! Zodra ze stilstaat de hand naar voren en belonen. Loopt ze zonder jouw commando weer weg, weer halt en belonen als ze stil staat.
Zolang ze in jouw tempo loopt, niet blijven drijven. Pas als ze ongevraagd van tempo verandert kom je in met je been of je vangt haar op.
Over het sterk maken...als zij aan de teugel trekt doe je gewoon je hand naar voren (in dr eentje kan ze namelijk niet hangen of trekken) en rijd je met je been een paar passen vooruit en weer naar de hand toe.

Zodra dit allemaal goed voor elkaar is zal ze vast al en stuk beter luisteren....hoop dat je dr wat mee kan succes!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 05:03

Libera schreef:
Ook al 'kent' je paard de basis, dat is toch waar je moet beginnen...
Zorg eerst dat je paard goed aan de beenhulpen staat, als ze niet naar je been luister geef je een flinke tik dat ie wegracet, dan vriendelijk opvangen, en herhalen totdat ze wel op je eerste hulp reageert. Rijd overgangen, tempowisselingen, en jij bepaalt hoeveel passen je voorwaarts rijd en wanneer. Wees zeer consequent, vang haar vriendelijk op en als ze door jouw ophoudingen heenloopt, zet haar dan maar een keer flink op de rem! Zodra ze stilstaat de hand naar voren en belonen. Loopt ze zonder jouw commando weer weg, weer halt en belonen als ze stil staat.
Zolang ze in jouw tempo loopt, niet blijven drijven. Pas als ze ongevraagd van tempo verandert kom je in met je been of je vangt haar op.
Over het sterk maken...als zij aan de teugel trekt doe je gewoon je hand naar voren (in dr eentje kan ze namelijk niet hangen of trekken) en rijd je met je been een paar passen vooruit en weer naar de hand toe.

Zodra dit allemaal goed voor elkaar is zal ze vast al en stuk beter luisteren....hoop dat je dr wat mee kan succes!

Helemaal mijn gedachte!!! veel afwisseling zodat het paard met zijn gedachten bij jouw moet zijn. Succes.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-05 21:32

Libera schreef:

dank jullie wel!! ik ga ermee aan de slag!

maar als ik mijn handen naar voren doe, en met mijn been een paar passen vooruit rij, dan zit khanita al in de gallop, er zit zo verschrikkelijk veel energie in dat paard, niet tegeloven. daarom longeer ik haar vaak voor het rijden, en wordt ze (op uitzondering na) elke dag bereden. daar zie je trouwens wel goed resultaat van!!!!

nogmaals, bedankt

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 14:15

Ik ben het ook met Libera eens, heb met mijn paard een tijdje hetzelfde probleem gehad. Loopt jouw paard overdag ook veel buiten? Hoe meer die van mij buiten is, hoe makkelijker hij te rijden is. Controleer het tempo op een vriendelijke manier, maar laat niet over je heenlopen. Veel tempowisselingen dus, maar ook figuren. Lijdt je paard zoveel mogelijk af. Zij is sterker, dus moet jij slimmer zijn!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:39

hier heb k ook wel wat aan!!!!

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:41

Wees vooral erg consequent en duidelijk in wat je wil. Wil jij een tempowisseling, dan maak je die, wil jij die niet en doet zij dat toch, dan meteen flink afstraffen, je hebt haar geen opdracht gegeven, dus ze is ongehoorzaam.
Wel direct weer belonen als ze het daarna goed doet!
Belonen is en blijft erg belangrijk, het zijn net kinderen...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 22:07

maar hoe straf ik dan?
ik wil niet corrigeren met mijn handen, zo wienig mogelijk, als ik een tik geef spurt ze weg.

het is wel zo dat als ze haar dag heeft, ze geweldig loopt, en niet gaat rennen.

ze loopt elke dag buiten, met de andere paarden. hiervoor stond ze op een stal waar dat niet kon, en daar kan ze absloluut niet tegen, bijten, slaan etc. als ik het zo hoor is ze al erg positief veranderd in haar gedrag!!!

en van die kinderen: ik zeg altijd maar zo, het is een speciaal inderwijs kindje. net als 'mijn' kinderen uit de klas, hebben ze structuur, consequentheid en een postieive benadering nodig. heb ik even geluk met mijn pabo opleiding

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 05:34

loperige paarden hou je onder je door veel wendingen te rijden, kleine achtjes en vreemde wendingen die het paard niet verwacht. Op het moment dat je voelt dat het paard denkt dat je linksom gaat, draai je rechtsom. Door de wendingen komt het paard vanzelf terug in tempo en door het onverwachte gaat hij zijn aandacht bij jou houden. Probeer bij dat alles zo veel mogelijk je handen voor te houden en de nageeflijkheid op te zoeken.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:07

Je moet er niet vanuit gaan dat je paard je uitprobeerd dat kennen paarden niet.Wees duidelijk en conseqwent met je hulpen zodat je paard daar vertrouwen in heeft.Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet.Het paard is duidelijk verder dan jouw en waarschijnlijk is het werk te saai en dan gaat hij lopen.Probeer heel afwisselnd te rijden en houd het spannend.Ga ook eens longeren,buiten rijden balken lopen of springen.Rijdt heel veel figuren met dit paard veel bestaande maar je kunt zelf ook genoeg bedenken wees creatief.Veel wendingen maken en je paard verassen zoals bovenstaand ook al zegt dan zorg je ervoor dat je paard op jouw gaat wachten en niet zelf het initiatief over gaat nemen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:14

milo schreef:

maar als ik mijn handen naar voren doe, en met mijn been een paar passen vooruit rij, dan zit khanita al in de gallop, er zit zo verschrikkelijk veel energie in dat paard, niet tegeloven. daarom longeer ik haar vaak voor het rijden, en wordt ze (op uitzondering na) elke dag bereden. daar zie je trouwens wel goed resultaat van!!!!

nogmaals, bedankt

Dit is dus een heel moeilijk punt hier moet je dus heel goed met je gevoel werken.Wat moet ik doen zodat mijn paard het gevraagde doet iets minder/meer teugel geven of iets minder/meer been geven je moet deze 2 ook weer heel goed op elkaar afstemmen.Let er ook op dat je je paard niet overvalt met het gevraagde maar geef met een ophoudingkje aan dat er wat gaat gebeuren bereid je paard voor.Dit heeft niets met energie te maken alk ik niet een goede hulp geef springt mijn pony ook aan in galop de fout ligt altijd bij je zelf maar dit is het moeilijkste van paardrijden het gevoel.Goede les kan je daarbij heel erg goed helpen want iemand die goed les geeft kan je dingen laten voelen en daar leer je van.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:26

pfff... ik heb nog veel te leren met khaan.
maar ik zie de toekomst alleen maar beter, ik werk eraan en we groeien steeds meer naar elkaar toe. het is ook een overstap van welsh cob d naar een kwpn van in de 1.60 m

bedankt voor alle tips, ik ga ermee aan de slag, met mijn nieuwe leren rijlaarzen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:20

milo schreef:
met mijn nieuwe leren rijlaarzen

Nou nu moet het wel goed komen Nee even serieus gewoon lekker door trainen en het komt echt wel goed paardrijden is niet makkelijk maar zeker wel te leren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:46

Probeer je hulpen ook zo klein mogelijk te houden - ik weet niet of je paard ook daadwerkelijk Z heeft gelopen, maar des te hoger de africhtingsgraad, des te fijner de afstemming. Dus misschien geef je wel te veel hulp, waardoor je paard bijvoorbeeld in galop aanspringt in plaats van een paar pasjes te strekken. Wees dus klein in je hulpen, des te meer je doet, des te ingewikkelder het voor je paard wordt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 17:55

ja, ze heeft alle oefeningen tot de z aangeleerd gekregen. maar toen haar eigenaresse net goed met haar bezig was heeft ze een wiplash opgelopen, en sindsdien heeft er geen ruiter meer opgezeten die z rijdt.

khaan heeft een tijd stilgestaan en dat is niet ten goede gekomen.

ik rij niet met sporen op haar, omdat ze die niet duldt, en ik rij zacht met mijn benen, ze loopt ook onder mij uit, dat is het probleem.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 19:16

vandaag gereden, ging stukken beter!!!!

eerste half uur liep ze nog niet lekker, tempowisselingen en hoofd in de lucht, maar nadat ze haar energie kwijt was ging het stukken beter!!!

ze liep rustig, ontspannen, zocht zelf mijn hand op en uiteindeljk had ik haar dus heel ontspannen en nagevelijk lopen!!!!

yess!!!!!