Voor de kar voorwaarts, onder het zadel niet!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmberKornet

Voor de kar voorwaarts, onder het zadel niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 14:18

Sinds enkele weken rijdt ik op een vier jarige Fries. Hij is ongeveer een half jaar geleden zadelmak gemaakt en eerst door een ander meisje gereden, zij voelde zich nog niet opgewassen tegen de moeilijke taak om een paard te beleren, nu rijdt ik dus op hem.
Ik beschouw Feike als een echte beginneling, heb hem tot nu toe geleerd hoe hij moet aandraven zonder stemhulp, maar hij is niet voorwaarts, sukkelt maar wat... Voor de kar en tijdens het longeren gaat het wel goed, ook als we op vreemd terrein zijn, zoals op de manege voor onze wekelijkse les, maar in de bak bij huis is het helemaal niks! Ik rijdt wel veel overgangen, maar hierdoor gaat hij niet krachtiger draven! Ik heb het al geprobeert met een lange dressuurzweep, maar hij reageert daar geirriteerd op en gaat uiteindelijk in staking! Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt voor de reacties Groetjes Amber

Fleurtje100

Re: Voor de kar voorwaarts, onder het zadel niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:22

Hij vind voor de kar staan waarschijnlijk gewoon veel leuker! Ken ook zo'n fries voor de kar oortjes erop en sjouwen maar, met dressuur is hij minder fanatiek. Ik denk dat je gewoon consequent moet zijn. Als je op een zachte kuithulp geen reactie krijgt een hardere kuithulp. Nog geen reactie een flinke tets met de zweep achter je been. Het staken niet accepteren, dan zou ik hem echt even heel hard in galop door de bak laten gaan totdat hij weer voorwaarts is.

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 14:34

Bedankt voor je antwoord, het klinkt logisch, ik ga het proberen. Wat die galop betreft, dat is denk ik een volgend punt, want dat doet hij nog helemaal niet... Aangaloperen lukt soms, maar vaak begint hij te bokken omdat hij de hulp nog niet begrijpt, ik las laatst dat als een jong paard dan begint te bokken, dat je dan eerst goed voorwaarts moet gaan draven en vervolgens aangaloperen. Ik denk dus dat ik hem eerst in een fatsoenlijke draf moet krijgen voordat ik moet gaan galoperen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:49

Afwisseling.
Niet meer dan 2x in de bak rijden, naar buiten, kilometers maken zeker met zo een jong ding.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:57

Zeker niet teveel dressuur rijden met een jonge Fries. Over het voorwaarts zijn,
Begin in stap. Je houd halt, dan geef je been om weg te stappen (1 X lichte beenhulp!). Reageert hij niet of niet genoeg, dan geef je hem een flinke mep met de zweep, dat ie ook echt weggalopeert! Bokt ie dan flink doorpakken!! Als ie uit zichzelf vertraagt nog een mep!
Dan rustig en vriendelijk terugnemen. Ga je weer halthouden en doe je precies hetzelfde. Net zolang herhalen totdat ie goed reageerd, en dan in stap proberen overgang te maken naar de draf.
Hij hoeft absoluut niet aan de teugel of in de krul of wat dan ook, hij moet eerst en vooralles voorwaarts zijn!
Rijd niet te lang, 30-45 minuten is meer dan voldoende, en stap ook tussendoor. Succes

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 21:25

Het kan soms ook aan het zadel liggen; als dat niet goed past zijn ze ook soms minder voorwaarts... Of rugproblemen?

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 08:48

Het zadel is bijna nieuw en past goed, ik heb ook gecontroleerd voor rugproblemen, dat is het ook niet. Ik zal aan zijn eigenaar vragen of ik buitenritten mag maken om het zo leuker voor hem te maken.
Nog even over hoe ik train: Ik begin aan de langeteugel voor ontspanning en dat hij over de rug loopt, dat doet hij goed.. Dit doe ik op beide handen en ondertussen probeer ik hem te sturen met m'n zit en been.. Gaat aardig.
Vervolgens neem ik de teugels op en rij wat overgangen, stap naar draf, naar stap naar halthouden enz. Dan ga ik in stap voltes rijden en afwisselend de ene en de andere kant op, in het begin liet hij zich gewoon naar binnen vallen, maar dat is nu bijna over. Dan probeer ik in draf ook eens een volte te pakken, maar nu is hij erg sloom...
Ik rij bijna altijd maar een half uur, als het goed gaat soms nog korter, ik heb namelijk het idee, dat hij soms wel voor me aan het werk wil, maar soms ook niet... Als hij geen zin heeft, dan is ie sloom en sukkelt wat, struikelt soms over z'n eigen benen, gewoon omdat hij niet oplet.. Als ik hem dan er met de zweep van langs geef, dan staat ie stil en gaat bokken enzo... dan wil ie helemaal niet meer voorwaarts..
Als laatste, ik rijdt hem niet aan de teugel, hij is in de stap uit zichzelf nagevelijk en dat is mooi meegenomen, als ik aandraaf dan loopt ie niet in de krul, ik zit er aan de voorkant echt niet teveel bij, ook omdat ik weet dat hij teugelhulpen wel begrijpt, die heeft hij voor de kar geleerd. Het gaat puur om aan het been voorwaarts zijn, gewoon niet vooruit te branden soms, maar ik ga jullie tips proberen, misschien moet ik nog strenger zijn....
Bedankt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:19

Bedenk wel dat een jong paard voor de wagen veel beter zijn evenwicht en balans kan vinden omdat hij geen ruiter hoeft te dragen.
Veel rechte lijnen en lekker voorwaarts rijden helpen een jong paard omdat evenwicht te kunnen vinden.
Zelf gebruik ik daar graag lange rechte bospaden voor waar ze een natuurlijk "steuntje" hebben door de begroeing.
Helaas heeft niet iedereen dat in de buurt.

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 10:21

het paard die mijn vriendin verzorgt is ook voor de kar veel sneller! hij vind dat dan ook echt super leuk! misschien moet je vaker buitenritten maken dat hij dat leuker vind en tussendoor weer een paar x in de bak rijden!

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 15:27

heb zelf ook zo'n mannetje gehad hi,hi.
We hebben hem eerst getuigd,altijd fun en maar lekker draven .
Maar owee,die rijbak!
Hij had er echt de balen van,heel ongeintreseerd gedrag,helemaal afsluiten voor zweep enz.
Heb hem toen een tijdje regelmatig mee naar buiten genomen.
Hij had nog heel weinig balans onder het zadel,en moest telkens zijn uiterste best doen omhet vol te houden.
Maar zat je erachter,dan had ie daar natuurlijk geen last van.
Dus precies,lekker een paar maanden lekker naar buiten, op eigen benen leren lopen,conditie(niet onbelangrijk bij friezen)opdoen ,zo krijgen ze langzaam maar zeker meer lol in het werk.

AmberKornet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 19:05

Ik heb al jullie tips gelezen, ben erg blij met de antwoorden. Heb zeer zeker het idee dat hij nog veel moeite met balans heeft, dit is goed te merken.
Ik heb ook het idee dat ik tot nu toe wat te lief voor hem was als we thuis aan het rijden waren. Op een andere plek gaat het veel beter. Ik denk dat wij, Feike en ik, er best uitkomen met jullie tips en de begeleiding die ik tijdens de lessen krijg.
Heb gisteren en vandaag een heel ander paard onder de kont gehad, hij moest even weten wie de baas is en wat er van hem verwacht wordt, ik ben nu erg duidelijk met de hulpen en vraag niet te veel. Ik geef hem veel afwisseling en stel duidelijke doelen.
Morgen gaan we voor het eerst een klein stukje langs de weg draven, dat vind ie vast leuk...
Bedankt voor alle reacties, hoop dat anderen er ook wat aan hebben..
Groetjes Amber

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:30

Okie tof, laat je even weten of hij nu wel voorwaarts was?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 19:39

Ik heb met mijn haf precies hetzelfde.. in draf in de bak valt ie snel terug en als ie een beetje moe begint te worden dan staakt ie. Buiten is hij lekker voorwaarts en gaat ie wel..
Maar ik mag ook nog niet veel zeggen, want mijne is 3 en nog maar een stuk of 10 keer onder het zadel geweest..

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:08

Mijn Fries heeft het omgekeerde probleem. In de bak werkt hij zich te pletter en voor de kar gaat hij op zijn gemakje.