Voor mijn looplustige haflinger denken wij eraan om haar s,morgens te longeren en dan s,avonds te rijden.IK denk dat ze dan te veel conditcie krijgt maar op stal zijn de meningen daar erg wisselvallig over. Wat zou,den jullie doen
Laatst bijgewerkt door bol op 02-08-05 12:05, in het totaal 3 keer bewerkt
je pony kan je inderdaad voor het rijden longeren, maar eerst longeren, dan op adem stappen. daarna poetsen, want als je er na het longeren op stapt is hij nog te druk in zijn koppie. zeker als hij zich lekker opfokt aan die lijn. (adreline) door hem ff stil te zetten kan hij weer rustig worden en dan pas rijden.
daarom wil ik haar s,morgens eerst longeren dan weer de wei in en s,avond weer rijden maar omdat ze erg looplustig is ,ben ik bang dat ze dan het racen nog langer vol houdt.Want dan krijgt ze toch een top conditcie?
Toen mijn paard ook nog zeer looplustig was (af en toe nog steeds) liet ik hem op, advies van mijn instructeur, eerst uitrazen onder het zadel. Even een paar rondjes lekker galopperen op een hard tempo, na natuurlijkwel eerst ingestapt te hebben. Hierna pakte ik hem pas op om hem hard aan het werk te zetten. Bij mijn paard werkt dit zeer goed.
je moet daarnaast natuurlijk wel consequent blijven rijden. ja je pony krijgt wel een betere conditie, maar dat is niet binnen een maand ofzo, dus zodra je het idee hebt, dat hij wat rustiger wordt, dan ga je gewoon wat korter longeren en dat steeds meer afbouwen.
ik heb mijn paard een jaar lang aan de longeerlijn gedaan voor het rijden en ze is nog steeds paard en geen racende spierbundel. ik heb nu een paard die super graag voor me wil werken met soms een jolige bui.
ja ik deed dat ook altijd, eerst longeren en dan rijden, dat ging prima maar nu geef ik dr elke dag na het rijden 3/4 schepje nerv control bij dr eten en nu kan ik erop zonder te longeren