Buiten heel lief maar in de bak bokken...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Buiten heel lief maar in de bak bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:06

Hoi Hoi,

Ik heb een 4 jarig paardje..En hij gooit me elke keer af en hoe!
Hij gaat er echt keihard vandoor en met zn hoofd tussen zn benen.. en bokken en met zn voorbenen meppen RODEO!!!!!!!

Ik vind het dus erg moeilijk om hem te corrigeren Hij heb eigelijk nog nooit een tik ofzo gehad sins ik hem heb en dat is nu al een jaartje..En hij blijft het maar doen..En het gaat van der afgevallen en maar weer der op jumpen maar hij blijft gewoon gaan..

Maar als ik buiten gaat rijden dan is er helemaal niets aan de hand loopt hij gewoon lekker relaxed af en toe ga ik nog wellis stukje galoperen in het bos helemaal niets aan de hand..

Hoe kan ik dit in godsnaam oplossen.. Ik weet dat hij het puur doet om te etteren

Soph12

Re: Buiten heel lief maar in de bak bokken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:15

Je zegt al dat je hem nooit op zn flikker geeft als hij zoiets doet, en daar beloon je hem in principe mee, want zo komt hij onder zijn werk uit. Als je er elke keer afvalt denk ik dat je er een ander op moet laten die wel blijft zitten en hem een keer een goede klap geeft als hij weer bokt. Net zolang tot hij weert normaal doet en dan kun jij het weer gaan proberen.

flamingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:20

Allereerst: een paard doet dit niet puur om te etteren, simpelweg omdat paarden niet zo kunnen denken.

Ik kan zo vanachter mijn computer niet goed beoordelen wat er aan de hand is, maar als hij elke keer zo bokt in de bak als hij (intensief) moet werken, kan dit probleem best wel eens een medische oorzaak hebben.
Heb je hem al een keer na laten kijken? En wat zegt je intstructeur ervan? Bokt hij ook als je iets specifieks van hem vraagt (bv. aanspringen in galop)?

En je zegt ook dat je hem nooit straft als hij dit doet. Ik denk dat het ook misschien kan helpen door een ervaren iemand erop te laten rijden die hem even op zn plaats kan zetten.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:43

heey!

tja dat is moeilijk. als je hem longeerd in de bak, doet hij dan ook zo?

maar ik zou hem wel straffen als hij zo doet, al helemaal omdat hij op buitenrit nergens last van heeft.

xxx

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:51

flamingo schreef:
Allereerst: een paard doet dit niet puur om te etteren, simpelweg omdat paarden niet zo kunnen denken.

Ik kan zo vanachter mijn computer niet goed beoordelen wat er aan de hand is, maar als hij elke keer zo bokt in de bak als hij (intensief) moet werken, kan dit probleem best wel eens een medische oorzaak hebben.
Heb je hem al een keer na laten kijken? En wat zegt je intstructeur ervan? Bokt hij ook als je iets specifieks van hem vraagt (bv. aanspringen in galop)?

En je zegt ook dat je hem nooit straft als hij dit doet. Ik denk dat het ook misschien kan helpen door een ervaren iemand erop te laten rijden die hem even op zn plaats kan zetten.

Het is niet medish aangezien die een paar weken geleden helemaal is nagekeken en hij is kern gezond.. Omdat ik 16 september voor een jaar bij een stal ga werken in belgie Het kan natuurlijk zijn dat hij in de bak in zn vertrouwde omgeving is en daarom natuurlijk kan etteren..
En als die buiten loopt... dat hij het dan liever niet doet omdat hij dan niet in zn vertrouwde omgeving is en dan iemand nodig heb ik denk dat dat het is..

Hij doet pas 3 maanden zo.. Niet altijd maar Ik heb al verschillende mensen erop laten rijden met effect dat ze er ook vanaf vlogen.. Aangezien hij heel erg smal is heb je bijna geen houvast en hoe die je er af gooit is ook niet bepaald lief hehe...

Weet je wat het is.. als ik hem een tik geef kruipt ie helemaal in elkaar van wat doe ik nou weer.. en daarom heb ik hem eigelijk nog nooit een tik gegeven...

De dierenarts zegt wel dat hij een achterstand heb gehad omdat hij niet zoveel aandacht heb gekregen en verzorging heb gekregen die die nodig had voordat ik hem had.. En dat hij nu eigelijk bezig is met wat hij wel en wat hij niet kan maken.. Hij heb namelijk alleen maar in de wei gestaan...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:05

ik denk dat dit eerder te maken heeft, dat je paard nu lekker in zijn vel zit. hij voelt zich nu goed. neem aan, dat hij nu goed op het voer staat en goed in zijn vlees zit.

dit is dus puur joligheid en in de maling nemen.
rijd hem consequent en probeer de aandacht bij jou te krijgen en te houden. ga veel overgangen rijden en voltes. op deze manier zet je hem lekker aan het werk en je bent met de juiste oefeningen bezig om hem sterkre te maken. als je paard gaat bokken, dan je hand er wel gewoon aanhouden en ook been erbij, zodat hij naar voren gaat. je moet er niet te passief op gaan zitten, dus jij wil naar voren, dan moet hij ook naar voren. als hij dit blijft doen en als jij er bang van gaat worden, dan zou ik hem voordat je gaat rijden even aan een lijntje gooien, zodat hij zijn bokken al kwijt is. zet hem na het longeren even terug op stal of ga hem daarna pas poetsen, zodat hij weer rustig in zijn koppie kan worden en daarna rijden.

ik heb zelf ook een hoop ellende gehad met mijn paard en ook het gevolg dat ik en mijn zus er bang van werden. door heel veel hulp van de manege eigenaar hebben wij nu een super paard. zij bokte ook heel erg en ging eerst rennen en dan pas bokken. wij hebben haar een jaar lang voor het rijden gelongeerd en heel veel les gehad (nog steeds). nu hebben we echt een super paard, dat heel graag voor ons wil werken.

succes

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:22

Jah dat is het ook zeker dat hij beter in zijn vel zit want dat zit hij wel degelijk. Shakir staat nu in zeeland sins een paar maanden en iemand was weekendje hier komen logeren die zei ook van hij ziet er nu zo goed uit..

Ik kreeg hem ook niet dikker in het begin enzo toen wou de dierenarts hem zelfs op bloedworm testen maar hij is nu zo ontiegelijk bijgekomen Hij is helemaal happy hehe...

Ik ben ook absoluut niet bang ofzo dat scheelt heel erg.. Want ik stap er zo weer op... Iedereen zegt ook dat ik hem harder moet laten werken zodat hij gewoon geconcentreert is..

Maar het is gewoon een ei het is zo'n mietje eigelijk ik geef hem gewoon een grote bek en dan staat hij al van hallo wat doe ik nou weer doe is ff normaal haha Ik ben gewoon veel ste bang als ik hem daad werkelijk een keer een tik geef dat hij dus echt helemaal over de rooie raakt en daar heb ik dus absoluut geen zin in.. Ik weet zelf dat het aanstellerij is bij mij haha

Ik heb het er ook gehad met diegene waar ik naar toe ga in september paard gaat natuurlijk mee en we gaan er dus heel hard aan werken.. Hij moet gewoon aan het werk gezet worden denk ik.

En ik moet ook gewoon harder tegen hem zijn Ik heb hiervoor een haflinger gehad en die was ook zo erg toen die 4 was ( ze is nu 11) En die heb ik ook gewoon gereden van tot zover en niet verder..

Het is gewoon zo'n ontiegelijke overgang als je van NRPS naar een haflinger gaat.. Me moeder zegt ook van hallo hij is niet breekbaar hoor je mag hem op zn flikker geven als die dat doet..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:30

Ik denk dat het heel goed is als je dadelijk de juiste hulp krijgt. jullie leren dan samen zeg maar.

je mag hem best een x aanpakken, maar probeer daarna weer zo ontspannen mogelijk te blijven en net doen of er niets gebeurd is.
mijn paard werd echt levens gevaarlijk hebben verplicht met pelham moeten rijden, wants zoals ik al zei; ze ging rennen en dan bokken.
ik vloog er ondersteboven aan het uiteinde van mijn teugels overheen. zo hoog ging ik, dus echt gelanceerd. na het vele longeren en lessen zijn wij samen wat verder en voel ik het nu aankomen. ze wil nog wel eens de ucht in als ik alleen in de buitenbak prive les rijd. ik maak dan een ophouding en dan rijd ik weer rustig naar voren en er is dan niets gebeurd. met die instelling moet je gaan rijden. boos worden heeft geen zin.

succes

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:40

Boos worden schiet inderdaad niet op nee want dan worden ze alleen maar meer dwars door..

Gelukkig is shakir niet zo dat hij gevaarlijk is dus dat scheelt wel heel erg. De dierenarts had me ook al als advies gegeven want ik heb het hem laten zien wat er gebeurt.. Omdat ik toch wou weten of der niets aan de hand was je weet het niet straks zit er een spier vast in zn rug ofzo waar hij pijn aan heb van wat er nou gebeurt als die dat dus doet.. En je merkt het gelijk aan hem waneer die nou wil gaan.. van als je hem in de draf zet en je merkt dat hij harder gaat.. want daar begint het mee en dan uit het niets hatsjikdee gaat ie dan zet hem dan maar weer in de stap.. en als die weer rustig is draaf hem maar weer aan..

Toen ik in Amerika zat heb ik dus ook ontiegelijk op me flikker gehad omdat als paarden gingen etteren dat ik te zacht was.. Nu heb ik jammer genoeg geen bak tot me beschikking dus ik heb dus ik kan het nu ook niet toepassen... Want ik ben nu dus wel wat harder geworden..Ik rij hem nu dus wel op een terrein hier vlakbij in het bos maarja daar is die dus niet in zn vertrouwde omgeving.. Dus daar doet hij het ook niet...

Maar als ik naar belgie ga dan ken die lachen hehe

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:44

leuk hoor. je gaat daar op een trainingsstal werken?

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:46

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 12:53

daar ga je heel veel leren samen met je paard.
Toppie.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 12:57

Zkers had hier aan de overkant van me huis ook gesoliciteerd op een manege maar dit is veel leerzamer

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 16:02

Bij ons op de manege staat ook een paard die in de bak bokt en er vandoor gaat en buiten superbraaf is.
Bij haar werkt het meestal wel redelijk om het bokken eerst af te straffen dan te laten stilstaan en vanuit daar weer opnieuw beginnen met rijden. Bij haar is het ook gewoon uitproberen.
Het nadeel is dat het een manegepaard is en dus niet consequent door 1 ruiter gereden wordt.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:25

laat zijn rug eens nakijken misschien helpt dat.
In de bak moet hij die meer gebruiken als buiten want in de bak rij je hem waarschijnlijk rond en als hij zijn rug dan ga gebruiken zal hij dat voelen en als je hem buiten rijd en niet rond rijd heeft hij er geen last van omdat hij dan zijn rug eruit gooit.

Noble

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:13

Je moet uitkijken want het is onderhand aangeleerd gedrag. De enige manier is naar mijn mening: zet hem eerst aan de longe, minstens een half uur lang en zorg dat hij dik in het zweet staat zodat "zijn tong op de grond hangt bij wijze van spreken. Dan pas kruip je erop en doe je alleen stappen. De keer erop doe je na het longeren eerst stappen en een beetje draven en zo bouw je het op.

ps: tijdens het longeren steeds tussen links en rechtsom wisselen anders kan je zijn binnen voorbeen overbelasten. succes

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:38

Ik denk ook dat je het helemaal opnieuw moet opbouwen.
Hem bestraffen door hem te slaan vind ik geen oplossing.
Ik heb het niet zo op de zweep.
Probeer gewoon geduldig te blijven en het weer rustig op te pakken.

Succes!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:09

Toch lijkt een zweepje ter correcte me niet overbodig. Alleen zeggen 'nee niet doen hoor' helpt niet. Paarden verstaan namelijk geen nederlands maar paardentaal.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:15

Oke schijnbaar lezen mensen de vorige Replys niet.. Mijn paard is volledig nagekeken...Dus ook zijn rug!

En ik heb hem van de week in bak gereden bij kennis.. en daar flikte hij het dus weer... dus ik heb hem nu gecorigeerd en hem gewoon een tik verkocht ( niet overdreven) maar gewoon van nou is het genoeg geweest.. schijnbaar had hij dit nodig want daarna deed ie het dus niet meer! Ik heb het zelf ook niet op rijden met hulp middelen zoals zwepen enzow.. maarja hij heeft het gewoon ff nodig gehad want het was puur van hoever kan ik gaan daar ben ik ondertussen nu wel achter

En omdat ie ging heb ik gewoon me benen der ingezet van Je wil gaan ga je gang maar en toen die wou stoppen nee hoor nog ff rondje extra galoperen dus toen vond hij het niet meer leuk

Ik heb dus in usa geleert als een paard dus ergens problemen mee heeft omdat hij het leuk vind bijv het bokken laat je hem bokken... Dus je moet hem juist irriteren met zn eigen gedrag..

Zo hadden ze daar een paard die vond het ook zo leuk om iedereen er af te bokken en naast je staan bokken als die naar buiten moest.. die hebben ze in de longeercircel gezet en cowboy billy derbij gehaald en een lasso om zn flanken heen gedaan ( niet dat het pijn deed) en net zolang tot die stopte met bokken en hij deed het nooit meer

Mijn paard vond het dus ook een leuk spelletje om er van door te gaan in de bak nou dan mag die alleen een tikkeltje langer

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:35

Tof dat het nou lukt! Misschien nog een tip: het is een jong paard dus de verveling slaat snel toe; beloon hem door naar buiten te gaan als hij een halfuurtje netjes loopt Zo hou je de aandacht bij jou en breek je het ''bakwerk'' af voordat hij weer begint te stuiteren. Alleen maar in de bak is saai, dus wissel vaker af. Veel succes met je dondersteen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 16:40

manonnetjoe schreef:
Tof dat het nou lukt! Misschien nog een tip: het is een jong paard dus de verveling slaat snel toe; beloon hem door naar buiten te gaan als hij een halfuurtje netjes loopt Zo hou je de aandacht bij jou en breek je het ''bakwerk'' af voordat hij weer begint te stuiteren. Alleen maar in de bak is saai, dus wissel vaker af. Veel succes met je dondersteen

Ik stap meestal wel buiten uit.. dus dat is bij mij standaard hehe.. En het is idd pure verveling.. Ik moet hem dus ook wat meer aan het werk zetten.. Gaat ook wel gebeuren volgende maand hehe... Jonge paarden zijn net kleine kinderen :p als kinderen zich vervelen gaan ze vervelend doen precies hetzelfde als met jonge paarden