Saakje aan de longeerlijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laatmederin

Saakje aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 00:24

Na ongeveer een jaar ronddolen op dit forum vond ik dat het hoog tijd werd dat ik zelf ook eens wat foto's plaatste. Helaas nog geen rijfoto's (want erg lastig, rijfoto's van jezelf maken, de zelfontspanner heeft al een hoop kiekjes van Saakjes staartpunt genomen ).

Saakje is een 8-jarige friese merrie en ze staat nu een maand of vier bij haar huidige eigenaresse, voor wie ik haar bijrijd. Aangezien ze al maanden stilstond toen ze werd aangekocht is haar conditie nog niet optimaal, maar ze gaat hard vooruit.

Hier komen de foto's, commentaar is welkom

Eerst 2 stapfoto's

1
Afbeelding

2
Afbeelding

Dan een hele berg draffoto's. De verleiding was groot om alleen de mooiste te plaatsen, maar uiteindelijk zet ik ze er toch maar allemaal bij. Geeft toch een wat duidelijker beeld.

3
Afbeelding
Een beetje hoog

4
Afbeelding
Deze vind ik zelf erg mooi, hoewel dit dus niet de houding was waarvoor ze bijgezet was...

5
Afbeelding
Hmm... hier kan ze elk moment voorover vallen lijkt het wel

6
Afbeelding

7
Afbeelding

8
Afbeelding
Lekker gassen!

9
Afbeelding
Toch maar weer hoofd omhoog

10
Afbeelding
En hier de neus naar voren

11
Afbeelding

Weer wat stap foto's

12
Afbeelding

13
Afbeelding

14
Afbeelding

En nog wat foto's van de andere kant

15
Afbeelding

16
Afbeelding

17
Afbeelding

Valt me op dat haar neus steeds (een stuk) voor de loodlijn blijft, tijdens het rijden wil dit nog wel eens het beeld zijn:
18
Afbeelding

(Zou het dan toch aan mijn rijden liggen ?)

Geen foto's van de galop, want daarbij heb ik echt mijn volle aandacht bij het paard nodig.

_Luziream

Re: Saakje aan de longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 02:25

Ehh ik zie niets!!

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 02:48

He dat is vaag...

Ik kan ze zelf wel zien.

Wat zie jij dan? Kruisjes of helemaal niets.

Misschien dat het aan mijnalbum.nl ligt?

Zijn er anderen die wel iets zien?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 03:20

Ja hoor, ik kan ze gewoon zien! Leuk paardje en goed dat je m lekker los bijzet met dat touwtje ipv m in de krul vast te zetten! De rijfoto is beetje wazig, maar het silhouet op zich ziet er goed uit. Let wel op dat ze haar achterhand meer gaat gebruiken ipv voorover te vallen (wat ze dus aan de longe doet) Maar t ziet eruit alsof t de goede kant uitgaat dus veel succes ermee!

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 03:22

ik zie ze wel!
mooi paard
jammer dat ze nog niet helemaal wil nageven in draf... maar dat valt ook niet mee aan een touwtje waaraan je je kunt onttrekken...
maar dit is beter dan haar hoofd tegen haar boeg vastknopen imo..
veel plezier nog met haar.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 04:02

Denk dat het aan de pc lag nu zie ik ze wel!!! Leuk beessie. Goed zo dat bijzetten met longeren.

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 10:51

Libera schreef:
De rijfoto is beetje wazig, maar het silhouet op zich ziet er goed uit. Let wel op dat ze haar achterhand meer gaat gebruiken ipv voorover te vallen (wat ze dus aan de longe doet)!

Eh ja, de foto is inderdaad wat wazig, het is een still uit een filmpje, en hij moest ook nog eens opgerekt worden. Wat echter erger is, is dat ik ook nog de verkeerde stil heb geplaatst . Ik bedoelde dus eigenlijk deze.

Afbeelding

Hier kan je dus duidelijk zien dat ze achter de loodlijn kruipt, ook weer niet de bedoeling natuurlijk.

En die achterhand... ja, dat is inderdaad ons grote probleem op dit moment. De eigenaresse longeert haar ook met dubbele lijn om daar wat aan te werken, maar ik ben daar niet zo handig mee. Dus doe ik dan maar extra mijn best in het zadel.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:13

Ik heb ook een Friese merrie gerden die dat deed, achter de loodlijn, achterhand eronderuit en gassen maar! Heb inderdaad ook met dubbele longe gewerkt, en bijzetten en onderhet zadel veel van de hand af rijden. Die merrie was heel snel, dus dan is vaak de verleiding om met minder been te gaan rijden groot. Maar hoe beter ik haar aan het been reed hoe beter ze ging lopen. Ze was heel groot en probeerde zich vooral in de galop te onttrekken door heel hard weg te denderen en haar onderhals eruit te drukken. Maar tis uiteindelijk allemaal goedgekomen...

LisaMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:00

mooie fries hoor! maar het ``comentaar`` heb je zelf al gegeven

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 16:00

Ja, dat is inderdaad net wat Saakje doet Libera. Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat dit een beetje een friezen kwaaltje is. Maar goed liever te snel dan niet vooruit te branden denk ik altijd maar.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:21

Inderdaad! Zodra ze snappen dat ze achter meer moeten gaan dragen ipv stuwen gaat het vaak al een stuk beter!
De galop heb ik opgelost door vanuit de stap klein weg te galoperen en na een paar passen terugnemen en opnieuw, totdat ze steeds langer haar balans kon houden en steeds meer onder me kon blijven