Rechter galop probleempje.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Rechter galop probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:28

Een stalgenoot van mij is op vakantie en heeft gevraagd of ik haar paard in die tijd wil verzorgen, best leuk gezien m'n eigen paardje er uit ligt, de eigenaresse had al gewaarschuwd dat hij de rechter galop niet wil aan nemen en ik vind dat dat dus gewoon moet kunnen, echter vandaag is het me nog niet gelukt.
Ik heb het geprobeerd met contrastelling en van uit kleine volte (zelfs contrastelling op de kleine volte) maar krijg het niet voor elkaar, hij maakt zich op dat moment ook ontzettend sterk, iemand tips?
Lijkt me zo leuk dat wanneer de eigenaresse terug komt hij het wel gewoon kan

Solvej

Re: Rechter galop probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:01

Waarschijnlijk is hij dan gewoon niet goed rechtgericht.

Zorg ervoor dat de draf eerst in orde is, dat hij op twee kanten even gemakkelijk loopt en los is.

Misschien eerst eens lekker los longeren voor het rijden dat maakt het rijden al wat makkelijker.
Veel voorwaarts neerwaarts, wendingen rijden, overgangen en schakelen in de draf.

Zorgen dat de schouder altijd voor is en dat hij op een rechte lijn volledig rechtgericht is.

Maar voor je een paard kunt rechtrichten en corrigeren zal hij eerst super aan de hulpen moeten staan. Anders duurt het werk véél langer en is het resultaat vaak maar matig.

Ophouding, geen reactie --> 2x heel snel achter elkaar een goede ophouding en direct ontspannen. Vervolgens herlalen.

Tot je de gewenste reactie krijgt.
Als hij goed op je teugelhulpen reageert maakt hij zich ook minder snel zo sterk uit protest of wanneer hij onder het werk uit wilt komen.

Beenhulp, been snel van de buik afhalen en meteen daarachter aan heel snel 2x naar voren intikken. Paar keer herhalen. Daarna 1x aansporen, geen reactie --> 2x goed snel intikken en flink voorwaarts rijden een paar passen (niet te lang anders valt hij waarschijnlijk uit elkaar en is het moeilijker het paard weer 'onder je te krijgen') en herhalen.

Ook nu herhalen tot je de gewenste reactie krijgt, desnoods ondersteund door een spoor en/of zweep.

Ook al ben je een keer anderhalf uur aan het rijden, hij moet respect hebben voor de hulpen. Een paard dat niet goed aan de hulpen is kun je nooit fatsoendelijk corrigeren en fijn rijden.

Doe het allemaal stap voor stap, verwacht dus niet dat je het hele probleem in één keer rijden op kunt lossen. Op het moment dat je denkt dat het paard goed op je hulpen reageert en direct reageert op élke duidelijke hulp die je maakt werk je hem af, even ontspannen rijden en lekker uitstappen. (Let op dat hij tijdens de warming up en cooling down net zo electrisch reageert! Altijd even consequent zijn!) Laat de galop even voor wat het is.

Dag erna begin je meteen consequent, even vwnw rijden maar meteen veel schakelen, veel overgangen en vooral heel attent op de hulpen maken, zowel de voorwaartse als de terugwaartse (dus ophoudingen). Bij het vooruit rijden opletten dat je niet teveel of te lang voorwaarts laat gaan. Het moet controleerbaar blijven. 4 Passen duidelijk vooruit is beter dan een lange zijde een beetje vooruit. 4 Passen goed voorwaarts -> 4 passen onder het tempo rijden -> 4 passen voorwaarts. Etc.

Op het moment dat je weer het gevoel hebt dat hij goed voor de hulpen reageert ga je een pasje verder dan de dag ervoor. Veel op de tweede hoefslag rijden en opletten dat hij 100% recht loopt. Nergens uitzwaait en op beide kanten even gemakkelijk loopt. Hij mag nooit en te nimmer over de schouder weglopen. Ook op een volte of in een wending goed opletten dat de schouder voor is. Met je buitenteugel-buitenbeen begrenzen. Desnoods een tikje op de buitenschouder geven of met je voet bij de buiten elleboog aantikken. Geen reactie = weer dubbel tik heel snel.

Zorg ervoor dat je tijdens het rechtrichten ook veel overgangen blijft maken en hij even electrisch op het been blijft.

Op het moment dat het paard op twee kanten gelijk loopt en op twee kanten even goed reageert en los is probeer je nog eens aan te galoperen.

Ik weet niet hoe ver gevorderd dit paard is en hoe handig jij bent, maar ik zou het vanuit de stap op een volte proberen en vanaf de eerste pas de zweep als ondersteuning gebruiken. Op 't moment dat 't paard 'sprong' maakt een tikje op het kruis van het paard geven zodat de achterhand zakt en hij meer kracht zet in de galop. Na een paar passen (3/4 passen) overgang naar de stap en weer terug aangaloperen en herhalen. Zo wordt hij sterker, raakt meer in balans en verbeterd de galop.

Is het paard minder gevorderd dan zou ik hem vanuit een arbeidsdraf met de correcte stelling (niet teveel anders loop je weer het risico dat hij over de schouder weg zal lopen) en dat is naar mijn mening zoveel dat je net het oog wat aan de binnenkant is kunt zien, aan laten galoperen in een hoek. Geen reactie = tik van de zweep samen met dubbel tik van het been, terug opvangen, ontspannen rijden en opnieuw aangaloperen. Opletten dat je zelf ontspannen en onafhankelijk erop zit en het paard goed in balans loopt. Reageert hij weer niet, weer herhalen en tijdens het aangaloperen een tik met de zweep geven waar hij attent van wordt.

Ook kun je proberen aan te galoperen met behulp van een balk. Leg een balk horizontaal op de diagonaal (bijvoorbeeld ter hoogte van de X op de F-H diagonaal). Draaf in een arbeidsdraf over de diagonaal F-H en spring op de X in de galop aan. Hij moet direct reageren, daarom is het zo belangrijk dat hij rechtgericht en goed voor de hulpen is. Je kunt het eventueel ook proberen vanuit de linkergalop en een wissel te maken over de balk, maar ook dan is het weer o,zo belangrijk dat hij voor 100% aan je hulpen staat.

Ik kan nog wel 1000 trucjes typen maar dan wordt het wel erg lang... Veel succes!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 04:19

Ben het gedeeltelijk eens met bovenstaande...het deel dat gaat over het aan de hulpen zetten. Niet luisteren naar been is een flinke tik (hij moet ook echt weggaloperen dan he)

Verder zou ik persoonlijk niet beginnen aan boven op het kruis tikken, een hoop paarden reageren juist tegenovergesteld en geven een bok. Ook aanspringen over een balk...niet doen. Daarmee leer je een paard op te springen, hij moet juist onderspringen...

Contrastelling op een kleine volte zou ik ook niet doen, daarmee breng je je paard in de gelegenheid zn schouder eruit te drukken en boven dien naar binnen vallen, door je been heen dus..
Wat ik vaak doe is op de lange zijde een gebroken lijntje van ong 5 meter rijden, op het moment dat je de hoek inrijd (bijna op de hoefslag komt dus) stelling naar binnen hebben, of zelfs ietsje schouder voor zetten. (Ik blijf dus meestal iets op de binnen hoefslag )Pasje naar buiten drukken en dan de hulp voor het aangaloperen.(Ik druk alleen mijn buitenbeen aan achter de singel) Zorg dat je vanuit een rustige draf of stap aangalopeert, zodat het paard niet wegracet en onder je uit kan lopen. Binnenhand voor houden. Als ie eenmaal goed aanspringt, niet te lang blijven galoperen,paar passen maar,terugnemen en weer het aanspringen herhalen. Het is tenslotte niet de galop waar het probleem zit maar het aanspringen! Succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 07:46

Libera schreef:
Ben het gedeeltelijk eens met bovenstaande...het deel dat gaat over het aan de hulpen zetten. Niet luisteren naar been is een flinke tik (hij moet ook echt weggaloperen dan he)

Verder zou ik persoonlijk niet beginnen aan boven op het kruis tikken, een hoop paarden reageren juist tegenovergesteld en geven een bok. Ook aanspringen over een balk...niet doen. Daarmee leer je een paard op te springen, hij moet juist onderspringen...

Contrastelling op een kleine volte zou ik ook niet doen, daarmee breng je je paard in de gelegenheid zn schouder eruit te drukken en boven dien naar binnen vallen, door je been heen dus..
Wat ik vaak doe is op de lange zijde een gebroken lijntje van ong 5 meter rijden, op het moment dat je de hoek inrijd (bijna op de hoefslag komt dus) stelling naar binnen hebben, of zelfs ietsje schouder voor zetten. (Ik blijf dus meestal iets op de binnen hoefslag )Pasje naar buiten drukken en dan de hulp voor het aangaloperen.(Ik druk alleen mijn buitenbeen aan achter de singel) Zorg dat je vanuit een rustige draf of stap aangalopeert, zodat het paard niet wegracet en onder je uit kan lopen. Binnenhand voor houden. Als ie eenmaal goed aanspringt, niet te lang blijven galoperen,paar passen maar,terugnemen en weer het aanspringen herhalen. Het is tenslotte niet de galop waar het probleem zit maar het aanspringen! Succes

Wat betreft het aantikken op het kruis, dat verschilt heel erg per paard, vandaar dat ik ook aangegeven heb dat ik niet weet hoe ver gevorderd dat paard is. Maar een beetje doorgereden paard accepteert dit wel.

Daarbij met die balk springt hij misschien niet direct correct vanuit achter in de verzameling etc. aan maar je moet ergens beginnen, ik denk dat je nog niet meteen van dat paard kan verlangen dat hij volledig correct aanspringt, dat is werk voor de keren erop dat het aanspringen goed gaat.

Ook denk ik dat als hij gemakkelijk kón galoperen dan zou hij ook gemakkelijk aanspringen en ligt het probleem uiteindelijk dus toch in de galop. Bij jonge paarden zie je dat ook, als ze het balans en de controle van de galop gevonden hebben springen ze ook meteen goed aan.

Verder vind ik je tip goed, maar het paard moet het wel kunnen verwerken.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:17

Toch denk ik niet dat je met een lang eind galoperen (in de bak dan he) de galop zozeer verbeterd. Juist het aanspringen er naar toe, als de eerste drie sprongen goed zijn, kun je dat vanzelf uit gaan bouwen. En daarna natuurlijk wel met de kwaliteit van de galop bezig dmv schakelen e.d.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:31

er zijn verschillende methodes, en sommige paarden zijn bij de ene methode gebaat en andere met een andere manier.
Zal je een paar mogelijkheden geven die je kunt proberen:
- binnenschouder begrenzen (zodat het gewicht voor niet op het binnenvoorbeen rust zodat deze de kans krijgt verder naar voren te komen), door handen naar buiten te brengen maar WEL achter de oren iets naar binnen stellen, eigen gewicht ook wat naar buiten brengen.
- lichtrijden op het verkeerde been, waardoor je het paard dwingt het binnenachterbeen verder onder de massa te brengen
- als de rest niet lukt een balkje in de hoek zetten, net hoog genoeg dat het paard moet springen. Vanuit die sprong zal hij waarschijnlijk in de rechter galop vallen. Dan wel even doorgalopperen zodat hij aan het gevoel went en het kan onthouden.

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 18:37

hee
misschien kan ik nog iets toevoegen..
ik heb ook een tijd op een pony gereden die ALTIJD verkeerd aansprong op een hand.
m'n lesgeefster zei dat ik m'n binnen hand moest ontspannen en juist mn buitenteugel meer op druk. WANT : dan geeft je het binnenbeen meer ruimte om als eerste en verste naar voren te springen, dus is het voor het paard makkelijker om in de goeie gallop aan te springen..
dus ik moest juist geen stelling naar binnen vragen, omdat je de druk op beide benen dan even groot hebt, en het voor het paard niet uitmaakt welk been n grotere pas maakt! dus juist BINNENHAND ontspannen!! ohja, en zorge dat ie niet over de buiten schouder weg valt natuurlijk, dus binnenhand (OVERDREVEN!! desnoods in een boogje als het anders niet werk) meegeven, en buitenteugel juist goed erbij houden
Het helpt ook als je hem in contra-stelling rijd! want dan luisterd ie goed naar de buitenteugel, en kan je je binnenteugel makkelijker loslaten! (maar dat heb je zelf dus al geprobeerd! )

woow wat een verhaal.. nja bij MIJ hielp dit heel goed, die pony springt nu nooit meer verkeerd aan!
succes er mee!!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:18

Libera schreef:
Toch denk ik niet dat je met een lang eind galoperen (in de bak dan he) de galop zozeer verbeterd. Juist het aanspringen er naar toe, als de eerste drie sprongen goed zijn, kun je dat vanzelf uit gaan bouwen. En daarna natuurlijk wel met de kwaliteit van de galop bezig dmv schakelen e.d.

Dat beweer ik ook nergens In tegendeel zelfs:

Okkie1 schreef:
Na een paar passen (3/4 passen) overgang naar de stap en weer terug aangaloperen en herhalen. Zo wordt hij sterker, raakt meer in balans en verbeterd de galop.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:21

laugrease schreef:
hee
misschien kan ik nog iets toevoegen..
ik heb ook een tijd op een pony gereden die ALTIJD verkeerd aansprong op een hand.
m'n lesgeefster zei dat ik m'n binnen hand moest ontspannen en juist mn buitenteugel meer op druk. WANT : dan geeft je het binnenbeen meer ruimte om als eerste en verste naar voren te springen, dus is het voor het paard makkelijker om in de goeie gallop aan te springen..
dus ik moest juist geen stelling naar binnen vragen, omdat je de druk op beide benen dan even groot hebt, en het voor het paard niet uitmaakt welk been n grotere pas maakt! dus juist BINNENHAND ontspannen!! ohja, en zorge dat ie niet over de buiten schouder weg valt natuurlijk, dus binnenhand (OVERDREVEN!! desnoods in een boogje als het anders niet werk) meegeven, en buitenteugel juist goed erbij houden
Het helpt ook als je hem in contra-stelling rijd! want dan luisterd ie goed naar de buitenteugel, en kan je je binnenteugel makkelijker loslaten! (maar dat heb je zelf dus al geprobeerd! )

woow wat een verhaal.. nja bij MIJ hielp dit heel goed, die pony springt nu nooit meer verkeerd aan!
succes er mee!!

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, door de buitenteugel te gebruiken blokkeer je de buitenschouder, die juist zo belangrijk is bij de buiging. Door de contra stelling motiveer je naar mijn mening een verkeerde galop. Daarbij heeft ze aangegeven dat dit niet hielp

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 12:15

jawel, ze heeft wel gelijk! Je moet die buitenteugel er nu juist flink aan houden om het gewicht van de voorhand van de binnenkant AF te houden. Als je aan die binnenteugel in de stelling gaat liggen trekken, trek je het gewicht op het binnenvoorbeen. En dan moet het paard dat been eerder neerzetten en dan valt hij dus in de verkeerde galop. Laugrease heeft het goed gezegd.
Als een paard niet in een bepaalde galop kan, is er helemaal nog geen sprake van een mogelijke buiging. Het paard KAN niet buigen in die richting, anders was hij wel in de goede galop aan gesprongen. Als je het paard nu toch in die buiging gaat forceren door te veel aan die binnenteugel te komen, valt hij dus in de verkeerde galop door het verplaatsen van zijn gewicht naar binnen.

Een goede concessie hierin is dus het volgende: beide handen naar buiten brengen, binnenhand tegen de schouder (om te begrenzen) maar het paard net achter de oren iets naar binnen stellen. Meer nog niet.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:07

Hebben hier op stal hetzelfde probleem gehad. De ruiter bleek teveelop rechts te ziteen, en het paard zat dus gewoon vast. Bezoekje aan de fysio en probleem was opgelost. Nu moet de ruiter nog in balans leren zitten....

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:39

Wat bij mij goed hielp was door vanaf de linkerhand over de diagonaal van hand te veranderen en dan direct in de 1e hoek aanspringen in de rechtergalop. Dan springen ze bijna altijd goed aan, omdat je dan een vrij scherpe wending hebt en je paard dus bijna niet anders kan dan goed aanspringen. Geef dan wel direct ook heel duidelijk je galophulp, want als je telaat bent, geef je m wwer de kans om zijn gewicht te verleggen naar links. Let ook op je binnenhand, die mag niet aan de teugel trekken!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 21:44

Desiree schreef:
jawel, ze heeft wel gelijk! Je moet die buitenteugel er nu juist flink aan houden om het gewicht van de voorhand van de binnenkant AF te houden. Als je aan die binnenteugel in de stelling gaat liggen trekken, trek je het gewicht op het binnenvoorbeen. En dan moet het paard dat been eerder neerzetten en dan valt hij dus in de verkeerde galop. Laugrease heeft het goed gezegd.
Als een paard niet in een bepaalde galop kan, is er helemaal nog geen sprake van een mogelijke buiging. Het paard KAN niet buigen in die richting, anders was hij wel in de goede galop aan gesprongen. Als je het paard nu toch in die buiging gaat forceren door te veel aan die binnenteugel te komen, valt hij dus in de verkeerde galop door het verplaatsen van zijn gewicht naar binnen.

Een goede concessie hierin is dus het volgende: beide handen naar buiten brengen, binnenhand tegen de schouder (om te begrenzen) maar het paard net achter de oren iets naar binnen stellen. Meer nog niet.

Ook heb ik nergens beweert dat je aan de binnenteugel moet trekken wanneer dan ook. Zou fijn zijn als mensen me geen woorden in de mond leggen

Ik ben nog steeds van mening dat je op beide teugels evenveel druk en dan heb ik het over ondersteunende druk en niet meer of minder moet houden bij het aanspringen. Maar de basis moet eerst maar eens in orde zijn voor dit alles ter sprake komt!!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 03:47

Okkie1 schreef:
Libera schreef:

Dat beweer ik ook nergens In tegendeel zelfs:

Okkie1 schreef:
Na een paar passen (3/4 passen) overgang naar de stap en weer terug aangaloperen en herhalen. Zo wordt hij sterker, raakt meer in balans en verbeterd de galop.

Haha sorry, dan bedoelen we dus toch hetzelfde

Maar uhm...wat verderop gezegd werd over stelling...sinds wanneer trek je een paard in stelling met je binnenteugel?? Nogallogisch dat ie dan verkeerd aan gaat springen ja... En je gewicht naar buiten verplaatsen..dan breng je je paard toch alleen maar meer uit balans...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 15:57

Okkie1 schreef:

Ook heb ik nergens beweert dat je aan de binnenteugel moet trekken wanneer dan ook. Zou fijn zijn als mensen me geen woorden in de mond leggen

doe ik ook niet. MAar vaak gaat een ruiter dat wel bij gevolg vanzelf doen als hij die stelling er perse in wil hebben. Ook al wil hij dat niet.
Okkie1 schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat je op beide teugels evenveel druk en dan heb ik het over ondersteunende druk en niet meer of minder moet houden bij het aanspringen. Maar de basis moet eerst maar eens in orde zijn voor dit alles ter sprake komt!!!

paarden zijn van nature niet recht. EN soms moet je hem aan een kant ontzien in het begin om hem recht te krijgen en dus uiteindelijk aan 2 teugels. Het paard waar de TS op rijdt is zeer zeker niet recht.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:30

Jamaar recht richten doe je niet met je teugels. Dat doe je met je benen van achternaar voor en niet andersom.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:42

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 16:52

Hahah niet gelijk boos worden Ik snap wel wat jij bedoelt, maar feit is dat veel mensen alleen maar met die voorkant bezig zijn omdat ze daar kunnen voelen hoe scheef hun paard is. Meestal word de achterhand gewoon vergeten.

Enne...Ik zeg niets over niemand zn rijkunst hier...als ik je antwoorden lees kan ik daaruit wel opmaken dat je weet waar je mee bezig bent hoor!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 17:54

Ik weet gewoon waar mensen de fout in gaan. Waarom? ik heb de fouten zelf gemaakt. ALLEMAAL. En ik wil niet denken aan al die fouten die ik nog bega of nog zal begaan....

Het rijden zal ik wel nooit echt onder de knie hebben.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 18:03

Tsja daar wil ik ook liever niet aan denken...wat ik allemaal wel niet fout heb gedaan! En nog steeds hoor...