Harde mond, welke bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

serena1978

Harde mond, welke bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 21:02

Ik rij mijn bijrijdpaard met een dubbel gebroken trens.
Zelf ga ik niet snel experiminteren met allerlij hulp middelen, want ik ben nog altijd overtuigt dat je altijd rijd met je benen en zit en als teugels als hulpmiddel ziet.
Toch is Lanch aardig hard in zijn mond en ik voel dat ook in mijn handen en ervaar dat als meer spanning.
Al heb ik met iets meer teugel gereden en zo onspannen mogelijk mijn hand gehouden en mee bewegen met de ritme (niet over dreven)
Ze zeggen wel zo stil mogelijk je handen houden, maar een stille hand is een dode hand zegt mij rijinstructrice.
De eene keer word die dus nageeflijk en de andere keer niet.
Al kom is zo weinig aan zijn mond.
Hij is goed aan been dus daar ligt het niet aan.
Nou is gewoon mijn vraag kan het aan het bit liggen.
Of veel longeren met bijzetteugels?
Kwa karakter kan hij ook nog wel is stijfkoppig wezen en gaat hij steigeren of probeert onder het werk onderuit te komen.
Ik krijg hem wel weer op het rechte pad dat is het probleem ook niet.
Nou ja alle informatie is welkom.

Solvej

Re: Harde mond, welke bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:06

Je kunt hem beter goed voor de hulpen maken, dan bedoel ik alle hulpen -dus niet alleen de beenhulpen- voor je naar andere bitten gaat grijpen. Dat is vaak maar een tijdelijke oplossing aangezien de onervaren ruiters vaak als eerste naar een ander bit/hulpteugel oid grijpt.

Je geeft aan dat hij ook wel eens steigert of onder het werk probeert uit te komen. Misschien moet je er eens een tandarts naar laten kijken, dat kan wel eens de oorzaak van alles zijn!

Wanneer er een tandarts bij is geweest en die niks kan vinden zou ik rijtechnisch eens aan het werk gaan, daarvoor niet. Hem nog beter voor de hulpen maken en consequenter rijden, dan zal hij ook niet meer zo stijfkoppig zijn.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 04:06

Ik denk niet dat je paard hard in de mond is, maar hard in de hals zeg maar...hij houd zn nek en rug vast waardoor hij erg stug aan zal voelen. Je moet dus zorgen dat hij meer wil gaan ontspannen. Controleer of je paard geen last van zijn rug of tanden heeft! Kijk dan of je paard goed rechtgericht is, gelijke druk in twee handen hebben. Als dat ook voorelkaar is kun je hem dmv tempowisselingetjes wat in en uitelkaar gaan schuiven om zn rug los te maken. Verder kun je proberen om op een rechte lijn eerst heel licht rechterstelling te vragen, en dan langzaam ombuigen naar links en andersom. Je zult als het ware zn nek en rug los moeten werken door de spieren op te rekken (niet teveel ineens!) en weer te laten onstpannen. Geef je paard tussendoor ook voldoende stappauzes met lange teugel! Het zal niet in 1 dag opgelost zijn, maar als je dit soort werk volhoud en opbouwd, zal het steeds gemakkelijker gaan! Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 05:21

Ik denk dat het paard er nog niet helemaal klaar voor is, oftewel niet genoeg spieren. Hij zal dan iets anders gaan zoeken hoe het makkelijker lijkt. Als hij goed in balans is zou hij makkelijk rond moeten gaan, en dat kan alleen als je zelf goed in balans bent. Je moet idd mebewegen met het ritme anders krijgt het paard bij iedere stap een klein rukje in zijn mond, niet lekker dus.

Naast de tandarts die al genoemt is zijn er misschien andere lichamelijke blokkades. Ik reed een paard voor een ander, niet echtmijn paard, vreselijk lomp enzo, en had ook moeite met het een en ander. Bleek ze dus al van 2 spieren, voor en achter aan 1 kant last te hebben, niet echt pijn maar wel zo'n rot gevoel zegmaar, eenmaal verholpen liep ze een stuk beter. En kijk ook eens naar de rug, eventueel benen. Pijnen zijn nooit leuk en je gaat ze proberen te ontwijken.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 07:09

Uhm tandarts is hij al van het voorjaar geweest.
Dat zag er allemaal goed uit.
Hij is al dertien en eigenlijk is het met Lanch heel wisselend gereden.
Toen hij zes was, was het best een moeilijk paard om te rijden daarbij hebben ze toen via rijlessen er wel verbetering in gekregen.
Nu in die jaren is er dus een hele tijd niet op hem gereden en de andere keer wel.
Ik ga nu haast denken dat Lanch gewoon alle dagen goed gereden moet worden.
Hij is sowieso stijf in zijn nek en half dat had ik dus al gezien, zelf bij ophuodingkjes gebeurt er niks.
Terwijl ik ook andere paarden rij en die laten gelijk na.

Maar zo kom ik wel aan informatie wat ik nog niet aan gedacht had.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:01

naja dat had ik ook met mijn merrie en bij mij helpen centered riding lessen, wilde ook niet nageven ja in de krul trekken kon op gegeven moment wel maja wat schiet je dar mee op.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:46

Een harde mond vind ik zoiets doms. Een paardenmond wordt ongevoelig door een ruiterhand die aan een ruiter vastzit die het echte probeem niet herkent. Waarschijnlijk is hij niet los door zijn lijf en loopt hij niet van achter naar voren (en 'denkt' hij zelf ook niet voorwaarts).
Aan het been zijn betekent niet alleen dat hij vooruit/harder gaat als je been geeft, het betekent ook dat hij ruimer, energieker, meer opwaarts en ronder gaat bewegen als jij met je zit en been inkomt.

Vally4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 20:22

onderdruk je paard nooit met het bit, bijzetteugels of wat dan ook. een normaal trens bit is eigenlijk al genoeg, het probleem ligt waarschijnlijk ergens anders! Het sleutelwoord is geduld. heel veel geduld. Begin bij het begin, rij je paard heel goed los ga een beetje wijken en vraag wat stelling. Gewoon rustig aan doen. Nooit gaan vechten om de teugel. Als hij nageeft, uitbundig belonen en dan kun je je handen ontspannen als beloning dat er geen druk meer op de teugel staat. Als hij dan ontsnapt geef je been en ga je weer verder, zo leert hij dat nageven toch de beste oplossing is! succes!