aangezien hij het eerst niet eng vond.. zou ik het zien als een totale weigering van het werk en een smoes zoeken om niet aan het werk te hoeven. of hij is terecht bang geworden omdat hij is aangereden oid.
veel meer advies dan oefenen oefenen en nog eens oefenen kan ik niet geven, wel over de manier waarop. het hoeft niet altijd vriendelijk te gaan, het liefst wel natuurlijk maar als het niet anders kan is het niet anders, onthoud dat ook.
als je zo aan het oefenen bent, zul je waarschijnlijk zelf ook al een beetje bang worden dat hij weg gaat rennen, dit voelt hij eerder dan jij dit door hebt en zal dit ook gaan gebruiken, met dit in ons achterhoofd zou het beter zijn om er iemand anders op te zetten die nergens wat van weet. aan de andere kant ben jij denk ik altijd degene die er altijd op rijd en zal je zijn vertrouwen trug moeten winnen.
aangezien hij een best stevig paard is snap ik wel dat je hem niet zo 123 stil krijgt.
wat ik zou zeggen is oefen het met iemand anders ernaast, liefst gewoon lopend, die kan ingrijpen als het weer gaat gebeuren, maar ook kan belonen als het goed gaat zodat jij je alleen maar bezig hoeft te houden met voorwaarts gaan.
hoe je dit persoon jou laat helpen moet je even kijken wat helpt. hij/zij kan gewoon mee lopen en je teugels pakken of je paard rustig een beetje aaien. wat je ook kan doen is degene een halstertouw of longeerlijn geven en die aan het bit vast maken. ik raad dan toch een longeerlijn aan. maak deze dan via de binnenste bitring, over het hoofd naar de buitenste bitring vast zodat als hij weg rent niet het hele bit door zn mond getrokken wordt.
wat je ook nog zou kunnen proberen is het rijden met oogkleppen. hiermee ziet hij het wel aankomen maar niet als het naast zich is, hij hoort het echter nog wel... dan zou je nog kunnen proberen met watten in zijn oren te gaan rijden zodat hij het minder duidelijk hoort.
dit was het zo even.
succes ermee.