Bang van trekkers etc. Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nina

Bang van trekkers etc. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 13:33

Ik rijd nu al een tijd op Keltic buiten, alles gaat goed. Totdat er een bus, trekker of vrachtwagen langs rijdt. Vaak draait hij om en gallopeerd weg of springt zowat in de sloot. Hij is gewoon niet te houden. Vorige keer kwam er ook een bus aan en en stopte, maar dan gaat ie gewoon stil staan en weigert langs de bus te lopen hij wil dan alleen de andere kant op, weg van die bus.

Buiten aan de hand lopen gaat beter als rijden, dan schrikt hij ook nog wel maar dan kan ik hem wel normaal door laten lopen, of stilzetten en gaat hij niet echt staken zoals bij het rijden.

Het rare is dat hij eerst veel minder schrok en nu word het steeds maar erger.. Het is gewoon ontzettend gevaarlijk want hij kijkt gewoon niet waar hij heen raced als hij er vandoor gaat.
Verder is hij hardstikke goed stil te zetten. Van auto's is hij helemaal niet bang.

Nu ga ik vanmiddag weer buitenrijden, en doe ik er voor de 1e keer een slof aan. Eens kijken of dat werkt.. dan gebruikt ik hem alleen als iets aankomt waarvan hij schrikt en verder laat ik hem helemaal los.

Hebben jullie verder nog tips etc. ?

Anoniem

Re: Bang van trekkers etc. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:01

Misschien toch doorzetten en het langzaam opbouwen?
Moeilijk zeg ..
Mijn paard staat op een boerderij met een aantal trekkers, dus dat probleem heb ik gelukkig niet ..

Lukte het met de slof?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:35

Heb je geen kennissen met een trekker zodat je er mee kunt oefenen? Eerst zonder de motor en aan de hand, dan de motor op, dan jij in het zadel, dan de trekker over het erf (of in de bak als dat kan/mag) laten rijden terwijl jij er zelf langs rijdt?

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 20:33

Het probleem is... hij staat ook bij een boer en daar rijden dagelijks wel wat trekkers etc. Maar het is wel een optie om er idd langs te lopen. Misschien helpt het ik weet het niet..

Met de slof vandaag ging goed, maar wat denk je ik kwam ook geen trekkers tegen maar morgen ga ik weer rijden dus we zullen zien.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:21

Dat hij eerst minder schrok maar nu steeds meer wijst er misschien op dat hij niet zo bang is als hij doet. Hij heeft nu door dat het hem lukt om weg te rennen en maakt daar meesterlijk gebruik van. Het is misschien verstandig om er iemand met wat meer ervaring en handigheid op naar buiten te laten, eventueel vergezeld door jou op een ander makkelijk paardje zodat jij voor kunt gaan in zo'n situatie.

Probeer eens om rustig te blijven en hem halt te laten houden elke keer dat hij weg wilt rennen eens flink aan zijn hoofd schudden en hem op de rem trekken. Klinkt misschien heel onvriendelijk, maar het is voor jullie beiden gevaarlijker als hij zomaar wegrent. Lukt dit niet dan zou ik toch maar eens overwegen om een handigere ruiter dit op te laten lossen. Veel succes iig, hopelijk kun je binnenkort weer fijn buitenrijden!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 05:45

Als ik een pony verkeersmak maak begint dit met langs de weg staan kijken daarna lopen en als er een auto komt op een pd gaan staan, eventueel een beetje naar de weg toe draien of juist niet, hangt van het dier af. En zo verder. Ook is er vaak een dier mee dat er al aan gewent is, dat scheeld wel. Eerst leer ik trouwns de basis van het meelopen enzo op het erf, je mag me niet voorbij rennen enzo, en als ik zeg dat het veilig is is het veilig en ik merk ook dat ze me echt vertrouwen, en zowat in me willen kruipen soms. Is er niet een plek waar vrachtwagens enzo stilstaan, zodat hij ernaar kan kijken en eventueel ruiken. Als het mogelijk is, later met motor aan en later rijdent...

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 09:26

Met andere paarden die mee gaan die wel verkeersmak zijn gaat hij net zo erg uit zijn naad..
Als hij wegrent probeer ik hem altijd te stoppen op welke manier dan ook, al trek ik zn kop van z'n romp
Hij zet zijn kracht in en dan is er bij hem gewoon niets meer te beginnen.

Je hebt hier vlakbij wel een industrie terrein daar reed ik vorige keer ook over. Stonden ook wat stilstaande vrachtwagens, ben heel wat keren omgedraait om hem er langs te laten lopen want elke keer maakt hij dan zo'n hele omweg..
Dat ging opzich wel iets beter, dus ik denk dat ik daar vanmiddag even heen ga gewoon aan de hand dan. Bedankt iig

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:44

ja en iig even laten ruiken hoor! dat kan veel verschil maken. hij heeft het gevaar dan tenminste ook durven aanraken.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 17:48

Wij hebben met onze pony's het voordeel dat ze als jaarling en veulens in de wei gevoert worden met de trekker. Misschien is dit voor jou een optie? Hem in de wei zetten en dan de trekker erbij met n hooibaal erop ofso... Dan gaat hij de trekker met eten assioseren op een gegeven moment en dan wordt het opeens allemaal minder eng.

Is dit geen optie, dan raad ik je de tips van de andere aan. Laat hem ontzettend vaak kennis maken met de trekken en de vrachtwagens en laat hem ruiken, proeven, luisteren enzovoorts aan de voorwerpen. Beloon hem rijkelijk als hij er aan durft te komen. Hier gaan we enkele weken overheen voordat hij het echt een beetje minder eng gaat vinden...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 19:01

aangezien hij het eerst niet eng vond.. zou ik het zien als een totale weigering van het werk en een smoes zoeken om niet aan het werk te hoeven. of hij is terecht bang geworden omdat hij is aangereden oid.

veel meer advies dan oefenen oefenen en nog eens oefenen kan ik niet geven, wel over de manier waarop. het hoeft niet altijd vriendelijk te gaan, het liefst wel natuurlijk maar als het niet anders kan is het niet anders, onthoud dat ook.

als je zo aan het oefenen bent, zul je waarschijnlijk zelf ook al een beetje bang worden dat hij weg gaat rennen, dit voelt hij eerder dan jij dit door hebt en zal dit ook gaan gebruiken, met dit in ons achterhoofd zou het beter zijn om er iemand anders op te zetten die nergens wat van weet. aan de andere kant ben jij denk ik altijd degene die er altijd op rijd en zal je zijn vertrouwen trug moeten winnen.

aangezien hij een best stevig paard is snap ik wel dat je hem niet zo 123 stil krijgt.
wat ik zou zeggen is oefen het met iemand anders ernaast, liefst gewoon lopend, die kan ingrijpen als het weer gaat gebeuren, maar ook kan belonen als het goed gaat zodat jij je alleen maar bezig hoeft te houden met voorwaarts gaan.
hoe je dit persoon jou laat helpen moet je even kijken wat helpt. hij/zij kan gewoon mee lopen en je teugels pakken of je paard rustig een beetje aaien. wat je ook kan doen is degene een halstertouw of longeerlijn geven en die aan het bit vast maken. ik raad dan toch een longeerlijn aan. maak deze dan via de binnenste bitring, over het hoofd naar de buitenste bitring vast zodat als hij weg rent niet het hele bit door zn mond getrokken wordt.

wat je ook nog zou kunnen proberen is het rijden met oogkleppen. hiermee ziet hij het wel aankomen maar niet als het naast zich is, hij hoort het echter nog wel... dan zou je nog kunnen proberen met watten in zijn oren te gaan rijden zodat hij het minder duidelijk hoort.

dit was het zo even.

succes ermee.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:53

Ik heb hem nu 2 keer op het terrein met een wat kleine trekker "kennis"laten maken, aan de hand. Dat ging al wat beter heb hem idd ook laten ruiken en beloont als hij er normaal langs liep!
Toen ben ik ook nog buiten gaan rijden, met een ander meisje en haar paard. Toen zijn er ook een aantal trekkers langsgekomen, bij de 1 kijk hij alleen wat gespannen op, bij de ander daarna sprong hij bijna van de dijk af. Ik ga idd ook gewoon rijden met iemand die er naast loopt. Ik denk niet dat het is om onder het werk uittelopen want hij heeft veel plezier met rijden, altijd oortjes naar voor en lekker voorwaarts.

Bedankt weer voor de tips etc!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 12:45

als je een trekker vrachtwagen bus of wat dan ook maar stil staat. kun je er af gaan aan de hand er mee naar toe gaan en er aan laten snuffelen. mijn eigen paard was daar ook bang voor en ik heb dat zo aangepakt en ze vind het nog wel een beetje eng maar rend niet meer weg. bij mij heeft het heel veel geholpen.