iedere keer weer dat beentje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kady_

iedere keer weer dat beentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 13:31

iedere keer als ik mijn pony halt laat houden ( Of hoe je het zegt ) dan gaat ze meteen op rust staan...
ik heb al geprobeert hem ''actief'' aan het been te houden maar of ihij gaat dan dribbelen of dat beentje gaat weer op rust staan echt heel irritant want als ik na de vakantie wedstrijden wil gaan starten dan denk ik niet dat de jury dat '' accepteerd'' zal ik maar zeggen
wie kan mij helpen??

http://img220.imageshack.us/img220/4254/img01388dl.jpg

hier een foto om het een beetje te laten zien... kijk dat achterbeen (van het bosje ) heel vervelend zo
Laatst bijgewerkt door Karin op 02-08-05 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link veranderd ivm uitrekken pagina

Kady_

Re: iedere keer weer dat beentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 13:32

woooops ik bedoel dus Vosje:P

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:44

Misschien kan je proberen om het heel vlot af te wisselen, dus vlot stappen, heel even halt, weer paar pas wegstappen, halt, en daar dan niet zo lang over doen dat hij de tijd heeft om dat beentje op te tillen. Dus boem stilstaan en direct weer weg. Doet ie het goed, dan beloon je hem natuurlijk helemaal suf. Dan leert ie dat ie voor je been moet blijven, als ze op rust gaan staan dan zijn ze van je hulp af. Ik zou niet teveel emmeren door lang te blijven halthouden, want dan gaat ie waarschijnlijk toch maar vervelend worden op je pogingen om hem dat been neer te laten zetten!

Dus goed scherp aan de hulpen houden tijdens dat halthouden, laat je teugels bijvoorbeeld niet los tijdens het halthouden. Leer hem dat ie attent moet blijven en dat halthouden geen theepauze is! Houd hem ook rond tijdens de overgangen, het lijkt me een pony die makkelijk zijn rug wegdrukt (vandaar de martingaal?)?

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 14:00

wat bedoel je met rug wegdrukken?? sorry blond
en de martingaal was omdat ik net daarvoor springles had gehad
maar bedankt alvast voor de tip zal het is proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:03

Sta je misschien te lang stil op het midden?
Zorg dat je der lekker actief maakt en dat ze goed wakker is, oefen dan met halthouden, even blijven staan en meteen weer door in draf en dan nog een paar keer, misschien zie je dan niet ''steeds weer dat voetje''

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 14:08

ik probber het stil staan zo kort mogelijk te houden maar in de proef moet ze toch stil staan voor het groeten enzo best lastig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:31

zelf actief, uit een actieve gecontroleerde stap naar het halthouden toe rijden, extra beenhulp aan de kant waar hij laat staan of op rust gaat staan. Verstapt hij niet tik dan met je zweep bij aan die kant. Laat iemand aan de kant kijken. Pas verder gaan met rijden als hij gewoon netjes vierkant staat en dan uitgebreid belonen.
Heel consequent zijn ermee, ook bij het halthouden voor je eraf gaat netjes vierkant.

Controleer ook in de gangen of ze goed aan de hulpen is en of jij de tempocontrole hebt.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:44

halthouden is een zeer moeilijke oefening voor een paard.
je paard moet ten aller tijden voorwaarts blijven, dus ook in de overgang terug. ik wil dus zeggen; je paard moet voorwaarts blijven denken, dus moet harder willen, dan dat jij aangeeft.

rijd veel overgangen en tempo wisselingen.
zeker met losrijden. door deze oefeningen, maak je je paard sterker
en sneller op het achterbeen. als hij sterker wordt, dan kan hij ook makkelijker stilstaan. in een B proef hoeft je paard nog niet vierkant te staan, maar het gewicht moet wel gelijk verdeelt zijn over 4 benen.

zodra je merkt dat je paard teveel terug komt als je de overgang van stap naar halthouden aan het rijden bent, dan direct weer voorwaarts. staat je paard netjes stil met alle 4 de hoeven op de grond, dan belonen en wegrijden. niet te veel druk op je teugel. ook in het halthouden moet je paard zelf naar je hand toe blijven, dus je paard zoekt je handop en niet jou hand de mond/

gaat je paard toch op rust staan(dit geval linksachter), dan geeft je even met je linkerbeen een kuitdruk. krijg je geen reactie even een tikje met je zweep achter je kuit.

let er wel op, dat je het halthouden pas gaat oefenen als je paard goed los en warm is.

succes

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 16:41

Hej,

Met rug wegdrukken bedoel ik dat hij op zo'n moment zijn rug niet meer bol maakt maar juist hol. Doe zelf je kin maar eens op je borst en trek je rug hol. Daar kunnen paarden ook soms heel handig in zijn, dan lijkt het net of ze wel "aan de teugel" lopen (de nek is nog wel gebogen), maar ze gebruiken hun rug niet meer goed en zijn dan ook niet meer aan de hulpen.

Mijn eigen paard kan dat ook goed, dan heeft ze har koppie er mooi voor en het zit ook niet verkeerd, maar als je aan de kant staat te kijken zie je een grote eikenhouten plank voorbij komen omdat ze haar rug zo mooi recht heeft gemaakt.

Je ziet wel eens mensen rondrijden met martingaal omdat ze dan het hoofd een beetje op de plek kunnen houden: zodra het hoofd te hoog gaat gaat immers de martingaal werken: je kan dan de indruk hebben dat je meer controle hebt, maar zodra je zonder martingaal rijdt is dat helemaal weg, vandaar dat ik het vroeg!

Verder ben ik het met droefje eens, zij heeft het mooi omschreven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:31

Krijg je er niet uit... Dit is een stomme gewoonte. Onze pony doet het, een kennis heeft ook een arabier, die doet precies hetzelfde. Die man is er een half jaar heel serieus mee bezig geweest. Alles geprobeert, maar hij krijgt het er écht niet uit.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:42

Ten eerste, heb ook zo'n lekker beest wat constant op rust gaan staan. Nu is die van mij pas zadelmak en laat ik het nog even voor wat het is. Misschien helpt het om met een lange zweep (desnoods van iemand vanaf de grond) er elke keer even consequent een tikje tegen te geven en wanneer hij het begrijpt en hem neerzet belonen en direct wegstappen, herhalen en steeds iets langer proberen halt te houden.

Ten tweede toch even over de martingaal. Wat een onzin lees ik hier weer Een martingaal dient er puur en alleen voor om een paard dat zijn hoofd zo hoog wegdrukt dat de ruiter de controle verliest te corrigeren. Daarbij heeft een martingaal totaal geen inwerking wanneer het paard correct loopt. Een martingaal hangt er dan ook bij 9 van de 10 gevallen die ik zie en heb gezien preventief aan en maakt geen worst uit als het paard gewoon loopt. Hier in het zuiden rijdt bijna iedereen, ja ook de dressuurruiters, met martingaal. Vooral op jonge paarden is dat handig aangezien ze zich zo ook geen dingen aan kunnen leren als ze onder het werk uit willen komen door hun hoofd weg te steken. En wanneer je dagelijks met martingaal rijdt en het paard het dus niet lukt om zijn hoofd weg te steken zal hij zich dat ook niet aanwennen en dit voor 99% zekerheid ook niet proberen in dat uurtje op het wedstrijdterrein.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 05:39

Ik denk dat je hem voor moet zijn al weer wegstappen vor hij op rust wil gaan staan. Maar wel echt stilstaan natuurlijk, ipv naar voren kun je ook naar achteren gaan voor de afwisseling, of inene wegdraven. Misschien dat je pardje dan wat meer wilt opletten, en zelf merkt dat het nit handig is meteen op rust te gaan staan.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:43

hej Okkie,

Ik weet ook wel waar een martingaal voor dient!

Toch zie ik regelmatig (en inderdaad, vaak zit ie wel goed) dat die martingaal gewoon te strak zit en zo als een veredelde slof inwerkt.

Een martingaal moet inderdaad even werken op het moment dat je wat meer controle nodig hebt, maar het lijkt me zinvoller om zo te trainen dat je normaalgesproken ook zonder de controle kunt houden. Alhoewel ik snap dat je het in het springparcours gewoon even nodig kunt hebben, ik rij er zelf ook mee. Maar als je er dagelijks mee moet rijden om ze te leren dat ze in dat uurtje op (dressuur)wedstrijd hun hoofd niet uit moeten steken dan gaat er volgens mij iets niet goed! Dan sla je een stukje rijkunst over is mijn mening.

Maar dat was hier de discussie ook niet dus daar gaan we het verder maar niet over hebben. Ben benieuwd of de pony dat beentje al laat staan!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:00

lailapri schreef:
Ik denk dat je hem voor moet zijn al weer wegstappen vor hij op rust wil gaan staan. Maar wel echt stilstaan natuurlijk,
ipv naar voren kun je ook naar achteren
gaan voor de afwisseling, of inene wegdraven. Misschien dat je pardje dan wat meer wilt opletten, en zelf merkt dat het nit handig is meteen op rust te gaan staan.

een paard dat zij gewicht al niet goed verdeeld over 4 benen en ook niet met de juiste voorwaartse drang stilstaat moet je nooi achterwaarts vragen. halthouden is als een moeilijke oefening voor een paard (het juiste halthouden) en achterwaarts helemaal.

pas als je paard netjes halt kan houden, dan pas beginnen met een paar passen achterwaarts. met deze oefening(achterwaarts) moet het paard ook voorwaarts blijven denken. ik denk dus persoonlijk, dat deze oefening net iets te hoog gegrepen is.
verder qua afwisseling prima, maar niet achterwaarts.
en inderdaad proberen dat zijn gedachte bij jou blijft.

succes

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:58

lailapri schreef:
Ik denk dat je hem voor moet zijn al weer wegstappen vor hij op rust wil gaan staan. Maar wel echt stilstaan natuurlijk,
ipv naar voren kun je ook naar achteren gaan voor de afwisseling, of inene wegdraven. Misschien dat je pardje dan wat meer wilt opletten, en zelf merkt dat het nit handig is meteen op rust te gaan staan.

de pony is 4 jaar en kan nog niet achterwaarts maar word allemaal aan gewerkt
------------------------

en over de martingaaal ik had springles vandaar
ze weet niet goed wat ze met haar hoofd moet doen boven de sprong
(hij word wel goed gebruikt want alles is onder begelijding van een springruiter )

bedankt voor alle tips ik zal het is gaan proberen

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:58

heey

ik zou lekker actief gaan werken. ga veel overgangen maken zorg dat het leuk en actief wordt. ga bv. ook vauit draf halthouden. en blijf 1 of 2 tellen stilstaan en ga gelijk weer verder.

zelf ook met je lichaam actief blijven. schouders los, rechtop etc.

xxx

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:28

heel erg bedankt voor de tips allemaal...
het probleem is al een heel stuk minder (ofja ze gaat niet meer iedere keer meteen op rust staan, wel als ik wat langer stil sta maar goed er is vooruitgang )
ik heb het opgelost door steeds als ik halt ging houden en vanity ging op rust staan een klein tikje achter de singel te geven ( been hielp niet )
over 2 weken voor het eerst op comcours met der
ben benieuwd of het halthouden goed gaat

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 17:44

Citaat:
over 2 weken voor het eerst op comcours met der
ben benieuwd of het halthouden goed gaat

in elk geval succes!!! ben heel benieuwd!