Blijf op zelfde niveau

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malika

Blijf op zelfde niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 11:03

Hey!

Ik rijd al ongeveer zeven jaar denk ik, vijf jaar 3 weken per jaar op een paardenkamp in een manege in Essen. Daarna heb ik een jaar heel af en toe eens een keertje gereden, en nu rijd ik ongeveer elke week 1 keer op een manege in Boechout.

Mijn probleem is dat ik eigenlijk nog altijd een beginner ben, ik blijf op hetzelfde niveau steken. Stap, draf en galop lukt redelijk goed, maar dat is het dan ook. Ik ben al van manege veranderd en aan de paarden ligt het ook niet, want ik heb al op heel veel verschillende paarden gereden. Ook wisselen de instructrices op mijn huidige manege elke week af, dus het kan enkel aan mij liggen. Ik zou heel graag verder willen komen, maar op de een of andere manier lukt het gewoon niet. Hebben jullie tips voor mij om eindelijk eens een niveau hoger te komen? Want ik rijd wel graag paard, maar met altijd op hetzelfde niveau te blijven hangen schiet je ook niet veel op.

Alvast bedankt!

Mariek1983

Re: Blijf op zelfde niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:13

Tja, ik wil niet vervelend doen met deze opmerking:

Maar ik denk dat het op een gegeven moment ophoudt bij de manege.

Een manege is leuk om de basis te leren, maar ik vind vaak dat er daarna weinig mogelijkheid is om verder te komen! Of om andere dinge te leren.

Is puur wat ik zelf daarin heb meegemaakt hoor!
Als je de mogelijkheid hebt en wilt: waarom zoek je geen bijrijdpaard / pony. Een eigen paard is echt totaal anders als een manege paard en je kunt dan vaker rijden! Vaak is er ook wel mogelijkheid tot het volgen van lessen op zo'n stal! Ik denk dat je dan al een heel stuk verder komt! Ik ben ook zo al heel ver gekomen namelijk...
Kijk eens op marktplaats daar staan vaak veel aanbiedingen onder ruiters / verzorgers.
Er kan gevraagd worden naar een financiele bijdrage: Maar let's face it: De manege is ook niet gratis, en in verhouding vaak veeeeeel duurder!!!!

Malika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 11:16

Ik zoek al lang naar een verzorgpaard, maar een probleem is dat ik in een heel dichtbevolkt district woon, waar de weinige paarden meestal al een verzorger hebben. Ik mag van mijn moeder ook niet alleen er naar toe, voor het geval ik zou vallen ofzo.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 11:44

Ik begrijp uit wat je geschreven hebt, dat je van de 7 jaar dat je nu rijdt pas het laatste jaar echt elke week les hebt gehad. Dus zul je in dit jaar heel veel basisdingen hebben bijgeleerd. Nu komt het er op aan je rijden te verbeteren en dat gaat vaak minder snel.
Elke ruiter heeft wel eens het gevoel dat hij stilstaat en niets bijleert maar als je dan een jaar later nog eens kijkt heb je toch wel bijgeleert.

Je schrijft dat de instructie op de manege elke week wisselt.
Op zich is het wel eens goed om van een andere instructrice les te hebben om dat zij net weer op andere dingen let of dingen net iets anders kan verwoorden. Maar zo vaak een andere instructrice lijkt mij niet goed. Ze kent de paarden niet, weet niet op welk niveau je rijdt.
Weet niet wat je de vorige les hebt gedaan. Ze kan dus ook niet zien wat je vorderingen zijn.

Misschien kan je eens een paar prive lessen nemen op je manege.
Dan ga je vaak weer wat sneller vooruit.

Ik weet uit ervaring dat een bijrijdpaard vaak moeilijk te vinden is, maar na lang zoeken heb ik zelf ook 1 gevonden.
Gewoon geregeld op marktplaats kijken soms kan er zo maar ineens een uit je buurt opstaan.

Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 12:29

Ik zou inderdaad eens privelessen gaan boeken - ik neem aan dat je op de Furka rijdt en daar is dat mogelijk. Ik weet ook niet in welke les je daar rijdt, misschien kun je een treetje hoger? Leg bij de instructeur/trice voor dat je stil blijft hangen in ontwikkeling, voor zover ik de mensen daar ken wordt er wat mee gedaan! Misschien zijn er meer mensen in jouw les die daar tegenaan hikken. Bij elke week een ander voor de groep: ze weten ook niet precies wat jullie gedaan hebben, zeg wat je graag wilt leren. Stel je krijgt een oefening erbij dan komen er ook weer nieuwe basisfouten uit

Doe er een briefje op het prikbord en plaats een (gratis) advertentie op Kapaza en dan is er echt wel een verzorgpaard of bijrijdpaard te vinden. Bespreek het goed met je moeder, spreek af dat je altijd je cap (tok) opzet en doe dat dan ook natuurlijk.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:59

Bijrijdpaard is inderdaad een goed idee, privelessen ook. Verder zou ik veel boeken over paarden gaan lezen, en zo je theoretische kennis vergroten. Misschien kun je eens een priveles bijwonen van iemand die al wat verder is, van kijken leer je ook een hoop! En altijd vragen blijven stellen als je iets niet weet, hoe meer kennis je hebt, hoe meer je het ook kunt toepassen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 05:29

Probeer eens iemand prive te vinden die ook diploma's heeft en thuis op 1 of 2 paardjes ofzo les geeft, en eventueel nog andere methode (freestyle, centered riding, spaans, klassiek, hempling, parelli, etc.) Vaak zijn deze paarden beter getraint, krijg je meer aandacht en meestal is het ook niet zo gek veel duurder dan op een manege. Zet desnoods een advertentie. Oja voor bovenbeschreven methoides kun je het beste even googlen..

ik heb nu ook les van iemand die anders lesgeeft, ze heeft een uur reistijd (totaal dus 2) en komt dacht ik voor 15 euro mij les geven. Een ander komt voor 20 euro. Als je dan met zijn meerdere rijd mag je kosten delen, valt heel erg mee dus de prijs.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:00

Als je geen mogelijkheid hebt tot volgen van priveles of bijrijdpaard kan je ook heeeeel veel hier op bokt al gaan lezen. Ik heb dat gedaan in een periodedat ik paardloos was (ben ik nu alweer overigens) en je leert er gewoon heel veel van. Niet in de praktijk, maar je kan zelf proberen je theorie in de praktijk over te zetten, liefst wel onder toeziend oog van iemand natuurlijk...

Malika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 10:38

-> Jacksel:

Dat is een goede raad, ik zal zeker mijn ogen openhouden hier

Over dat bijrijdpaard: ik heb het voorgesteld aan mijn moeder, maar die was er niet blij mij. Ze is vooral bang dat ik zou vallen ofzo en er niemand bij is om mij te helpen. Ik weet ook niet of ik wel goed genoeg rijd voor een bijrijdpaard, ik wil niet iemand anders' harde werk tenietdoen.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:46

Hmm als je maar niet hard gaat lopen zagen en trekken verpest je een paard echt niet zo snel hoor... Gewoon zorgen dat je zo licht mogelijke hulpen geeft, komt wel goed... *is mijn mening*

Ik heb meeste van mijn paardenkennis opgedaan door gewoon heeeel veel te lezen, vooral op internet, paardenforums en dat toe te passen. Liefst met instructrice erbij, maar gewoon iemand (wel met paardenkennis) aan de kant kan ook al helpen, als je aangeeft waar diegene op moet letten...

Bij de foto's kijken naar commentaar helpt ook veel, omdat je leert zien wasat mensen bedoelen. Moet je wel kijken wie de dingen zegt natuurlijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:51

niet bang zijn om iets te verpesten hoor, als je niet probeert leer je niks he Bovendien acht ik de kans op een Bonfire-bijrijdpaard vrijwel nihil

Ik weeet niet of je van je moeder halve stal mag doen maar op de Furka ligt het boek met eigenaren en daar staan vaak wel mensen in die graag halve stal willen doen. Misschien dat je moeder dat wel goed vindt? Op de Furka is altijd toezicht, dus dan is je veiligheid ook niet in het geding.

Malika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:46

Ik rijd inderdaad op de Furka hoeve, een erg goede manege vind ik. Over dat half pension zal ik eens praten met mijn ouders, een erg goed idee!
Het grootste probleem is denk ik dat mijn ouders nog altijd denken dat het maar een hobby van voorbijgaande aard is, ze nemen me niet echt serieus. Mijn vader houdt ook niet echt van paarden en maneges, dus veel kans op een halve stal heb ik niet denk ik .

Maar toch bedankt voor al jullie reacties, ik zal nog eens goed overleggen met mijn ouders en veel lezen om tot een oplossing te komen .