Ik ben het met Jolande eens, maar als dat niet werkt, kun je proberen je paard direct als hij versnelt, op een kleine cirkel te zetten. Dan valt het vanzelf terug in draf. Spring weer aan in galop als je de kleine cirkel weer uitrijdt. Zo gauw je paard weer versnelt, direct weer een hele kleine cirkel maken. Bij mijn paard heeft dat heel goed gewerkt. Ik zette hem echter eerst stil en reed direct een kleine cirkel er achteraan. Als je paard wel goed reageert op je aanwijzingen om halt te houden, zou je hetzelfde kunnen doen als ik. Hetzelfde kun je natuurlijk doen in de draf. Wees heel consequent, dan heeft je paard vast snel in de gaten wat de bedoeling is. Ik heb het ontzettend veel keren binnen het uur moeten herhalen (onder begeleiding van mijn instructeur), maar sindsdien heb ik een veel betere speedcontrol.
Ik heb met mijn paard ook in de roundpen gewerkt aan de galop. Ruim een half jaar geleden ging hij nog als een raket door de baan, nu niet meer. Ik hanteerde hetzelfde principe als onder het zadel. Als hij versnelde, liet ik hem halthouden (geen kleine cirkel, want ik had hem niet aan de longe lopen). Wat ook werkt, is de longe naar je toe halen als hij versnelt. De cirkel wordt dan kleiner. Ik stuurde mijn paard weer weg als hij stapte en liet hem weer aanspringen in galop.
Het heeft meestal ook voor een deel met vertrouwen te maken. Door het grondwerk is mijn paard rustiger geworden en daar heb ik profijt van onder het zadel.
Het grondwerk in de roundpen kan je paard boevndien helpen vertrouwder te raken met de galop. Succes.