Tips voor western haflinger(race monster)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bol

Tips voor western haflinger(race monster)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 10:12

Hallo mijn haflinger wordt western beleerd sinds juni zij is 9 jaar en sinds een jaar onder het zadel,vorige eigenaar heeft haar voor de kar gehad.Milou is een soepele haflinger en zacht in de mond maar het probleem, is ze wil alleen maar hard in de draf gaat het wel maar de galop is een ramp.Ze gaat 1x per week mee naar de les op western manege en wordt door de weeks getraind door amateur oples zeggen ze veel op de cirkels galoperen en dan los van voren en benen eraf ,dat is wel leuk maar dan heb je niets meer en gaat zij echt heeeeeel hard.HUn zeggen dat het op een gegeven moment wel goed komt maar ik weet het niet hoor wie heeft tips voor een te voorwaarste haflinger.

Romkabouter

Re: Tips voor western haflinger(race monster)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:14

Ik denk dat ze op RT ook wel tips kunnen geven.

-> RT

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 10:17

Dat zal ook wel maar het gaat om de western

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:53

Je hebt een probleem met je speed control en dat is basis! Doordat ze vooral voor de kar gelopen heeft zal ze weinig hebben gegaloppeerd. Hierdoor vindt ze het waarschijnlijk moeilijk om te galopperen en zal zo hard mogelijk voor haar het makkelijkste gaan. Je hebt hier echt goede instructie voor nodig en een hele consequente training om hiervanaf te komen.

Gaat ze hard voor je been of is dat haar enige versnelling? Probeer goed je gewicht te gebruiken, naar voren gaan zitten als je harder wilt, naar achteren als je langzamer wilt. Hou je benen aangesloten (maar niet drijven), anders zal ze altijd naar voren schieten als ze je benen voelt. Als je langzamer wilt, rustig naar achteren gaan zitten, je benen iets verstijven en als het ware "tegenzitten". Geen reactie, dan op 1 teugel druk opbouwen. Zodra ze reageert, druk wegnemen. (Dit is voor alle gangen hetzelfde)

Kleine tips, veel succes! Neem goede instructie die je hierbij kan helpen!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:14

Heb zelf ook een haffie mei 2004 is ze onder het zadel gegaan toen ze 5 jaar was. Ben in November in training gegaan met haar (na een 6 maanden zelf rotzooien. )(Ik was groen maar me haffie ook) De training duurde zo'n 4 maanden fulltime en toen kon ze rustig galopperen maar ze hield het niet vol. Pas in april dit jaar kon ze een rustige galop die ze ook vol kon houden.

Ze hebben altijd tegen me gezegd uren maken veel doen en dat klopt. In het begin is de balans vinden zo moeilijk dat hard voor hun het makelijkst is. Het is moeilijk om niet te doen maar heb gemerkt in onze training dat tegenhouden alleen tegenwerkt. En dat ze dan alleen maar harder willen.

Benen eraf vind ik niet zo goed want ook daar heb ik ervaringen mee en een paard wordt rustiger als die weet dat je bij hem bent dus licht je benen laten voelen vind ik beter. Maar ik ben geen trainer ik spreek alleen uit eigen ervaring met mijn haffie.

Hoop dat je er wat aan hebt.

In iedergeval is goede hulp belangrijk!

Het komt vast allemaal goed het kost alleen een hoop tijd, energie en vooral geduld. En dat laatste is mischien wel het belangrijkst! Na een aantal maanden kijk je lachend terug!

Succes ermee!

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 11:50

Hoi bedankt voor jullie tips ,k hoop dat het goed komt anders ben ik aan het overwegen om haar te verkopen, na jaren buiten te hebben gereden wil ik graag een keer ook wat doen met mijn paard en dat is voor mijn western.VERKOPEN IS HET LAASTE WAT IK WIL het is zo,n ontzettende lieverd maar ik moet haar wel kunnen rijden en dat gaat op het moment niet.

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 06:21

Langzaam galopperen is moeilijk voor een paard, omdat die dan zijn achterhand en rug heel goed moet gebruiken. Hij moet daar dus wel sterk genoeg voor zijn. Als hij wel sterk genoeg is, maar gewoon alleen maar wil racen, dan is dat wel op te lossen. Ik weet niet precies hoe het moet, maar in elk geval niet je benen eraf en tegenhouden in de mond. Die fout heb ik ook gemaakt, met het gevolg dat mijn paard op zijn voorhand ging lopen en zijn rug vast ging zetten. Ik weet dat je moet blijven drijven om je paard te verzamelen. Mireille Van Soldt heeft het probleem voor me opgelost, dus ik kan je zeker aanraden eens bij haar na te vragen. Mijn paard loopt nu rustig in alle gangen en gebruikt zijn rug super.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:19

Benen afsteken lijkt me niet zo'n goed plan, want wat je dan krijgt is dat als je je benen wel een keer aanlegt, je haflinger kan schrikken en weer hard weg vlugt. Je moet je benen gewoon los langs hem laten hangen zonder druk te geven, niet afsteken dus .

Wat betreft het scheuren. Als hij te hard voor je gaat, is het tempo niet 'van jou' en dat is nooit goed. Wat je doet is oppakken (beetje druk op beide teugels tegelijk, zeker niet zagen!) wachten tot hij terug komt in tempo, en weer loslaten. Dit herhaal je rustig tot hij het tempo loopt wat jij prettig vind/wilt. Versneld hij weer, laat hem dan die fout maken en werkerlijk versnellen, dan pak je weer rustig gewoon op om hem in tempo terug te krijgen. Niet vergeten los te laten als hij terug komt, al is het tempo maar een beetje verminderd. Je paard moet die beloning wel merken natuurlijk! Maar laat hem de fout van te veel versnellen gewoon maken, want alleen van fouten corrigeren leert hij wat, niet van preventief tegenhouden.
Dit gewoon blijven oefenen en dan zal het zeker lukken .
Succes!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 07:24

Ik ben het met Jolande eens, maar als dat niet werkt, kun je proberen je paard direct als hij versnelt, op een kleine cirkel te zetten. Dan valt het vanzelf terug in draf. Spring weer aan in galop als je de kleine cirkel weer uitrijdt. Zo gauw je paard weer versnelt, direct weer een hele kleine cirkel maken. Bij mijn paard heeft dat heel goed gewerkt. Ik zette hem echter eerst stil en reed direct een kleine cirkel er achteraan. Als je paard wel goed reageert op je aanwijzingen om halt te houden, zou je hetzelfde kunnen doen als ik. Hetzelfde kun je natuurlijk doen in de draf. Wees heel consequent, dan heeft je paard vast snel in de gaten wat de bedoeling is. Ik heb het ontzettend veel keren binnen het uur moeten herhalen (onder begeleiding van mijn instructeur), maar sindsdien heb ik een veel betere speedcontrol.

Ik heb met mijn paard ook in de roundpen gewerkt aan de galop. Ruim een half jaar geleden ging hij nog als een raket door de baan, nu niet meer. Ik hanteerde hetzelfde principe als onder het zadel. Als hij versnelde, liet ik hem halthouden (geen kleine cirkel, want ik had hem niet aan de longe lopen). Wat ook werkt, is de longe naar je toe halen als hij versnelt. De cirkel wordt dan kleiner. Ik stuurde mijn paard weer weg als hij stapte en liet hem weer aanspringen in galop.
Het heeft meestal ook voor een deel met vertrouwen te maken. Door het grondwerk is mijn paard rustiger geworden en daar heb ik profijt van onder het zadel.
Het grondwerk in de roundpen kan je paard boevndien helpen vertrouwder te raken met de galop. Succes.