galop probleem.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fallum

galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 09:48

hallo iedereen.

ik ben hier nieuw en heb een vraag. ik rijd paard op een manege paard. daar gaat alles goed tot aan de galop. dan gaat ze heel hard draven. ik denk omdat ze achter de andere paarden aan wil. als ik haar dan achter de paarden uit haal, probeer ik haar in galop te zetten wat niet goed lukt. als ik dan in galop zit valt ze heel snel terug en gaat ze weer hard draven. ze valt heel vaak terug.
wat kan ik doen?!

xxx fallon

M3isSi3j

Re: galop probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:54

ik denk dat het niets te doen heeft met 'achter de andere paarden aan willen'. Ik denk dat het probleem vanuit zn achterhand komt en dan met name te verwijten is aan gebrek aan kracht en balans.

door je paardje te leren op zn eigen benen te lopen, in balans te brengen en zn achterhand sterker te maken zal die pas beter kunnen gaan galopern. Dit krijg je voor elkaar door veel op de binnegoefslag, diagonalen en lange lijnen als AC-lijn te rijden. Verder moiet je veel overgangen rijden zodat die goed aan je hulpen en over zn rug komt. Denk hierbij eraan dat je hem wel goed actief houdt dus niet te lang in 1 tempo laten lopen maar constant blijven schakelen. Ook figuren kunnen helpen om hem losser over zn rug te krijgen en beter in balans te brengen.

ALs je voelt dat die lekker nagevelijk is en je hand dus volgd (aan de teugel..) dan kan je pas gaan werken aan de galop. Zet hem een pasje opzij voor je binnebeen naar buiten toe de hoek in, als die in de hoek is zet je hem gelijk aan in galop. Hierbij moet die direct reageren op je hulp en niet eerst versnellen in de draf. Versneld die eerst in draf zet je hem terug in stap en doe je het zelfde opnieuw enkel laat je hem dan aanspringen vanuit de stap ipv uit de galop. Als die netjes aanspringt prijs je helemaal de hemel in en neem je hem na enkele passen weer terug naar een rustige draf! Draaft die naar jou geveol over zn tempo rij je hem gelijk terug naar stap of zelfs halthouden en begn je rustig aan weer opnieuw.

Door vaak aan te springen zal die snel sterker worden in zn achterhand en ook hierbij verbeter je zn balans.

Succes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:57

opvangen tot ze weer in een normale arbeidsdraf loopt, duidelijk door gaan zitten en duidelijke galophulpen geven, let er ook op dat je buitenbeen heel duidelijk naar achter ligt.
Voor het terugvallen is er maar een ding: drijven drijven drijven.

m3isSI3j : Ik ben het met je eens maar het is een manegepaard, ik denk dat je daar weinig mee kunt verder qua gevoeliger maken en meer in balans rijden omdat er zoveel anderen opzitten.... als ze de week erop terugkomt is het weer precies hetzelfde helaas.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 10:03

Urielle schreef:

m3isSI3j : Ik ben het met je eens maar het is een manegepaard, ik denk dat je daar weinig mee kunt verder qua gevoeliger maken en meer in balans rijden omdat er zoveel anderen opzitten.... als ze de week erop terugkomt is het weer precies hetzelfde helaas.

Nee hier ben ik het dus niet mee eens! Wij hebben M en Z gestard met de manegepaarden die soms voor de wedstrijden zelfs nog 2 uur in de beginnerslessen mee liepen!! Als jij echt conseqent, eerlijk en duidelijk naar je paardje toe bent zal die snel genoeg weten dat als jij opstapt dat die gewoon aan het werk moet. Tuurlijk duurt dat iets langer als je er maar 1x per week op rijdt dan als je hem elke dag doet.. maar het is echt niet onmogelijk hoor!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:11

Zelfs in een uur kun je een paard een heel stuk beter laten luisteren naar jouw hulpen! Zoals hierboven werd beschreven, zorg dat je paard goed aan het been is, voordat je met de galop begint te werken. Dat je paard zo hard gaat draven, betekend dat ie onder jou en het werk uitloopt. Dus inderdaad terugnemen naar basistempo, of zelfs iets eronder, galophulp geven en hij moet aanspringen. Als het aanspringen goed gaat, zul je waarschijnlijk in de galop zelf weinig problemen hebben. Probeer niet gelijk lange stukken te galoperen, maar bijv. een lange zijde en neem m dan terug en doe het overnieuw.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:45

Wanneer het een manege paard is neem ik aan dat er een instructeur is die je verder kan helpen???

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 20:27

hey fallon,
Je moet inderdaad zirga eerst beetje meer op been laten luisteren. Dus vooral veel overgangen. Zoals al eerder is genoemd dus. Als het nodig is help ik je wel een keer maar je weet vast al wel dat ik dat toch wel doe hahah doei xx stef

fallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 21:24

ik wil even zeggen dat het advies een beetje geholpen heeft. het hoeft natuurlijk niet meteen helemaal verbeterd zijn iedereen bedankt

xxx