kruisgalop afleren ???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

kruisgalop afleren ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 19:18

hej!
Vandaag heb ik Rhani (IJslandertje) gelongeert, en wat mij opviel was dat hij de laatste dagen altijd in de verkeerde galop springt (kruisgalop)
Als hij op de rechterkant loopt, springt hij mooi in rechtergalop aan, maar als hij op de linkerhand loopt, dan springt hij altijd in kruisgalop aan...
Soms springt hij juist aan, maar dan maakt hij een sprongetje en zit hij toch terug verkeerd
Kun je hier iets tegen doen?
Want dit is nogmaar de laatste week dat dit is gekomen ineens
Iemand tips??

Tanjake13

Re: kruisgalop afleren ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 19:22

oei , is blijkbaar al iets langer dan een week
Ik heb nog eens gekeken op een blad van wedstrijden, en als commentaar stond er ook bij:
kruisgalop ...
xxx

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 19:57

hey!
Ow ik ben weer tegen menijgen aan het babbalen
Maarja, ik wil niet opdringerig zijn of overkomen hoor
Maar ik ga morgen met Rhani rijden, en ik zou niet weten hoe ik er aan moet beginnen ! ! !
Moet ik veel galoperen, of juist niet
xxx

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:20

Verplaatst van VMR naar RT.

Ik heb 1 advies LES.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:40

in een hoek aanspringen en daarbij heel goed letten op de binnenstelling, je binnenbeen er goed aan houden en desnoods op een volte gaan rijden zodat het een stuk oncomfortabeler loopt om de andere galop te pakken;) maar constant denken om je binnenstelling, dat helpt al een hoop.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 21:01

longere is op een volte he
Maarja, ik weet het ook niet, we gaan morgen eens naar angela bellen want zij leert ijslanders op, en rhani is daar ook gekocht.
We nemen vaak les van haar, en misschien dat zij dan ook kan helpen...
toch bedankt !
xxx

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:04

heb je het alleen over longeren dan? ik dacht dat je het probleem ook bij het rijden had.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:33

veel rechtrichten.. je paard heeft moeite op een linker volte omdat hij rechts gebogen is.. probeer hem eerst heel goed recht te richten en in draf ook veel voltes naar links te rijden dat hij zn rug ook gaat loslaten linksom.. eerst in galop zo veel mogenlijk rechtuit galopperen dat hij daar zijn balans leert vinden.. heel veel succes ermee.. owja hoe oud is hij?? als hij jong is hebben ze vaak nog wat moeite met hun balans en wordt dat vanzelf ook wel beter..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 02:01

Zorg dat je voorbereiding naar de galop toe goed is. Dus dat je paardje goed recht is, jij netjes zit enz. Zorg dat je vanuit een rustige draf in de galop aan kan springen, dus dattie niet eerst heeel hard gaat draven en op de voorhand valt... Oftewel goed aan de hulpen hebben. Gebruik altijd 1 duidelijke galophulp (Ik doe zelf alleen buitenbeen) Wat soms helpt is om op de lange zijde een gebroken lijntje van 5 meter te rijden, en net voordat je de hoefslag weer opkomt aan te springen. Denk er aan je beinnenhand naar voren te houden en zelf recht zitten zodat je m niet uit balans brengt. Hoop dat je hierwat mee kan?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:56

ze hebben me ook verteld dat als je in kruisgalop zit, je niet naar draf moet gaan om dan terug opnieuw aan te springen...

Galopeer gewoon verder op een cirkel en tik met je zweepje op zn kont en hij moet vanzelf maar wisselen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:08

Een paard dat overkruist of in de verkeerde galop aanspringt is 9 van de 10 keer te gespannen of vast in de rug. Zorg ervoor dat je goed les krijgt en dat de stap en draf eerst in orde zijn. Dat is de basis van de galop en de basis is het belangrijkste wat er is. Als je een huis bouwt begin je ook niet bij de zolder

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:13

Heb ik ook last van gehad. Vaak rechtsom 3 passen goed en dan naar kruisgalop. Mijn paard zat vast in de rug. Ze probeerde wel, maar kreeg het niet goed voor elkaar. 1 behandeling van de Osteopaat en paard is zo goed als nieuw! Ook ijslander trouwens. Hou er rekening mee dat het gangenbeuren het net wat lastiger voor ze maakt dan voor een paard met maar 3 gangen ...

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:20

yep rechtrichten is het antwoord ,met lange teugel galloperen en op de binnenhoefslag ,laat hem op eigen benen lopen want vaak zijn ze uit balans .vooral niet slaan met zweep of kwaad worden.hij is gewoon bang om te vallen juist in hoeken en wendingen.als je een poosje hebt gegallopeerd met lange teugel en dat gaat goed probeer dan op de volte vanuit stap aan te galloperen dit alles met lange teugel succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:22

kees2 schreef:
.... dit alles met lange teugel succes

Kees, vanwaar die lange teugel? Door een niet rechtgericht paard met lange teugel te rijden help je hem toch alles behalve bij het vinden van ballans? Zou je dit willen onderbouwen?

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:27

Zoals hierboven al gezegd. RECHT RICHTEN en vooral niet proberen door overmatige stelling te voorkomen dat hij overkruist gaat want dan gebeurt het juist.
Gewoon rechtmaken (geen of weinig stelling) en dus de voorhand weer voor de achterhand plaatsen.

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 11:48

heey

mijn haflinger sprong aldoor op de rechterhand in de verkeerde galop aan. na een paar weken kwamen we erachter dat het aan mijn hulpen lagen. ik hield links te stijf vast.

maar na die weken is het dus helemaal ingeprent bij mijn haflinger dat ze verkeerd aan moet springen. zoiets kan je niet in 5 minuten veranderen. daar heb je de tijd voor nodig.

voel je wel zelf als ze in kruisgalop zit?

je zou kunnen kijken of het aan je eigen houding ligt. een paard springt vast niet voor de lol in kruisgalop aan.

hiermee zeg ik dus niet dat het wel perse aan jou meot liggen hoor maar het kán.

xxx

wouwke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 14:49

Wat bij mijn paard heeft geholpen is om haar eerst in de andere gangen goed aan het werk te zetten. Hierdoor is haar balans verbeterd en nu springt ze niet meer overkruisd.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:48

Grandmommy schreef:
heb je het alleen over longeren dan? ik dacht dat je het probleem ook bij het rijden had.

Bij longeren en bij het rijden

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:49

Casca schreef:
veel rechtrichten.. je paard heeft moeite op een linker volte omdat hij rechts gebogen is.. probeer hem eerst heel goed recht te richten en in draf ook veel voltes naar links te rijden dat hij zn rug ook gaat loslaten linksom.. eerst in galop zo veel mogenlijk rechtuit galopperen dat hij daar zijn balans leert vinden.. heel veel succes ermee.. owja hoe oud is hij?? als hij jong is hebben ze vaak nog wat moeite met hun balans en wordt dat vanzelf ook wel beter..

Hij is nu ongeveer 8 jaartjes denk ik !

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:52

Libera schreef:
Zorg dat je voorbereiding naar de galop toe goed is. Dus dat je paardje goed recht is, jij netjes zit enz. Zorg dat je vanuit een rustige draf in de galop aan kan springen, dus dattie niet eerst heeel hard gaat draven en op de voorhand valt... Oftewel goed aan de hulpen hebben. Gebruik altijd 1 duidelijke galophulp (Ik doe zelf alleen buitenbeen) Wat soms helpt is om op de lange zijde een gebroken lijntje van 5 meter te rijden, en net voordat je de hoefslag weer opkomt aan te springen. Denk er aan je beinnenhand naar voren te houden en zelf recht zitten zodat je m niet uit balans brengt. Hoop dat je hierwat mee kan?

Van karakter enzo is Rhani echt een heel rustig ponytje!
Hij springt vanzelf aan enzo als je nogmaar je been naar achter legt.
En het kan zijn dat het aan mijn houding ligt maar ik denk het niet, want het is met andere mensen ook, en met longeren ook ...

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:53

Kolla schreef:
Heb ik ook last van gehad. Vaak rechtsom 3 passen goed en dan naar kruisgalop. Mijn paard zat vast in de rug. Ze probeerde wel, maar kreeg het niet goed voor elkaar. 1 behandeling van de Osteopaat en paard is zo goed als nieuw! Ook ijslander trouwens. Hou er rekening mee dat het gangenbeuren het net wat lastiger voor ze maakt dan voor een paard met maar 3 gangen ...

ja hij heeft ook wel last met zijn gangen, want hij kan heel moeilijk tölten, en nu begint hij al zijn pasjes door elkaar te halen, want hij begint ook met telgang nu enzo, maar we proberen hiermee nog even te wachten tot hij de rest van zijn gangen normaal doet!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 18:56

babbet_gitta schreef:
heey

mijn haflinger sprong aldoor op de rechterhand in de verkeerde galop aan. na een paar weken kwamen we erachter dat het aan mijn hulpen lagen. ik hield links te stijf vast.

maar na die weken is het dus helemaal ingeprent bij mijn haflinger dat ze verkeerd aan moet springen. zoiets kan je niet in 5 minuten veranderen. daar heb je de tijd voor nodig.

voel je wel zelf als ze in kruisgalop zit?

je zou kunnen kijken of het aan je eigen houding ligt. een paard springt vast niet voor de lol in kruisgalop aan.

hiermee zeg ik dus niet dat het wel perse aan jou meot liggen hoor maar het kán.

xxx

Het is bij hem moeilijk te voelen of hij in kruisgalop zit, want hij loopt super vlak in zijn galop.
En in draf doorzitten is dan ook weer een ramp want hij springt enorm!!
Ik heb vandaag met hem gereden, en het is weer mislukt
Maarja, we gaan van t weekend misschien weer les nemen als we tijd hebben .
xXx

babbet_gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:13

Citaat:
Maarja, we gaan van t weekend misschien weer les nemen als we tijd hebben .

dan zou je het kunnen oplossen met je instructeur/ice. of je moet gaan rijden als er ook iemand kijkt dan kan die het zeggen.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 22:16

ja ik heb vandaag gereden en eerst sprong hij altijd verkeerd aan, en ik heb me dan eens kwaad gemaakt want hij luisterde helemaal niet, zelfs niet met gewoon draven enzo, en dan sprong hij ineens juist aan, en ja dan heb ik hem gewoon eens goed laten doorgaloperen, en dan ben ik gestopt en heb hem beloont...
En dan zijn we nog eve buiten geweest.
xXx