Op het goede been lichtrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Op het goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 18:01

Ik schaam me diep!!!!! Maar uhm... ik kan dus niet zien (ik zie het verkeerd, heel onduidelijk) of ik op het goede been zit en bij josje kan je het ook niet voelen... heeft er iemand een super tip?

alvast bedankt!

gr. roos

QueJira

Re: Op het goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:05

dat is heel makkelijk te zien als je op je paard zit.Als zijn buitenvoorbeen naar voren gaat moet jij "staan" (buitenvoorbeen is het been aan de kant van de bakrand)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 18:16

Ja dat snap ik maar dat kan ik dus niet zien bij mijn paard, het is gewoon heel onduidelijk

Is er een manier om het goed te voelen (ookal is nauwelijks te voelen)

gr. roos

In_Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:24

dondahsteen schreef:
Ja dat snap ik maar dat kan ik dus niet zien bij mijn paard, het is gewoon heel onduidelijk

Is er een manier om het goed te voelen (ookal is nauwelijks te voelen)

gr. roos

Iets meer op je M#ts gaan zitten dan voel je bewegingen beter aan
Dan voel ik het meestal beter ik zie het namelijk ook heel slecht deze tip heb ik toen van iemand gekregen duzz
Maarjah kijk maar of het lukt
Sorry voor die M#ts hihihi

Groetjes James

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:35

Je bent niet de enige, hihihi!
Ik ben er ook constant mee aan het goochelen! Dan kijk ik weer naar t binnenbeen dan weer buitenbeen. Ben dr constant mee in de war...
Je zou eens een les van me moeten bijwonen een uur lang: "Wel op het goede been lichtrijden he Mariek " Tis echt zoiets doms, maar het blijft bij mij ook nie echt hangen :d

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:41

gewoon 2x doorzitten en kijken of je het dan ziet of voelt.. zoniet verander je weer van been tot je het wel ziet of voelt..

vaak voel je het beter in de wendingen, draai eens een korte bocht -bv volte 10mtr- dan voel je het beste!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:53

ja, zoals missiej zegt, je voelt gewoon dat je fout zit. enfin ik toch wel, dan kan ik echt niet fatsoenlijk zitten.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:29

Het klinkt heel stom maar rij eens met je ogen dicht een wending. Ga daarna op de lange zijde op het andere been zitten en doe weer je ogen dicht. Doordat je dan niet meer op het zicht recht kan gaan zitten voel je heel erg of je naar binnen of buiten opgegooid wordt. Wanneer je naar buiten opgegooid wordt zit je fout. (je hebt meer het gevoel dat je naar buiten hangt tijdens het staan dan) Ga je naar binnen dan zit je goed! Heb het een tijdje terug aan een meisje geleerd die er al 10 jaar moeite mee had en nu lukt het

Succes en laat weten of het lukt!!!

*edit er was een stuk weg gevallen*

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:17

laulau85 schreef:
Het klinkt heel stom maar rij eens met je ogen dicht een wending.

hahaha ik weet zeker dat als ik dat doe met mn paardje dat die wegspringt voor iets en ik mooi de andere kant op ga als haar!!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:44

het is toch niet zo moeilijk om te zien wanneer het buitenvoorbeen van het paard naar voren gaat Daar hoef je geen anky voor te zijn.Het is veel moeilijker te voelne of je op het verkeerde been lichtrijd dan om gewoon even naar schouders van het paard te kijken.

I galop voel je wel heel duidelijk als je verkeerd aangallopeerd,maar met op het verkeerd been lichtrijden voel je dat veel minder.

Gewoon je ogen open houden id voldoende...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:51

M3isSi3j schreef:
laulau85 schreef:
Het klinkt heel stom maar rij eens met je ogen dicht een wending.

hahaha ik weet zeker dat als ik dat doe met mn paardje dat die wegspringt voor iets en ik mooi de andere kant op ga als haar!!

Ook als je maar net een drie passen je ogen dicht doet? Het werkt echt hoor

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 21:30

Schaam je gerust niet! Mijn dochter heeft M2 gereden met haar pony en reed consequent op het verkeerde been (bij de B en L wedstrijden had de voorlezer altijd last van een hoestje als ze fout zat ). Ze ziet het niet en voelt het niet. Hele lessen aan besteedt, maar helaas.
Nu rijdt ze heel af en toe op mijn paard, waar ik het zelf heel makkelijk op voel als ik fout zit, maar zij dus niet.
Heb je niks aan dit antwoord, alleen een beetje medeleven.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 19:43

Oke bedank ik vind ik ga van alles proberen! Hopen dat het lukt!

@ betteke ---> ja dit heb ik ook 1 wedstrijd gedaan!! werkt toppie! haha was wel opvallend maar ach. pech het was niet officieel

gr. roos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:45

Hoe kun je dat nou niet zien? Misschien eens een brilletje gaan raadplegen ?!

Het is dus inderdaad zo dat je gaat staan, wanneer je paard zijn buitenbeen (bakrand been) naar voren zet. Je kunt die ook goed zien aan de schouder.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:10

Wanneer het buitenvoorbeen naar voor gaat moet je gaan staan, als hij terug komt gaan zitten. Elke keer dat je van hand veranderd even een keer extra blijven zitten. Misschien helpt het als iemand je vanaf de grond helpt, elke keer corrigeert en je "ja" laat zeggen wanneer je zelf denkt dat je op het goede been zit. Zo krijg je er een ritme in en na verloop van tijd gaat het automatisch. Als je het juiste gevoel ervoor hebt voel je het zelfs met je ogen dicht wanneer je op het verkeerde been rijdt. Succes

Malika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 08:24

Ik voel het ook niet hoor. In het begin had ik er ook erg veel problemen mee, ik zag het gewoon niet. Ik vond het niet echt duidelijk wanneer het been nu vooraan was, ik leek er een beetje tussen te hobbelen. Nu gaat het al veel beter, als je het eenmaal doorhebt, geraak je het niet meer kwijt.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 09:52

Weet je wat ik heb? Ik voel het bij Yfande wel. Heel goed zelfs.

Bij ulisse voel ik het op de linkerhand ook. Maar op de rechterhand rijd ik fijner op het "verkeerde" been dan op het goede. Daar moet ik tijdens de proef heel erg attent op zijn. Rechts buigt ze ook niet zo fijn in. Daar zal het wel mee te maken hebben

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 10:02

Hoi,
Het is heel erg makkelijk, (ik snapte het eerst ook niet )
Je kijkt naar het buitenbeen als die naar je toekomt moet je gaan
zitten, als ie van je af gaat dan ga je staan. En als je van hand gaat veranderen dan blijf je 1 x extra zitten.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 13:37

het is super simpel, buitenvoor gaat naar voren dus jij gaat staan.... ikzelf zit bijna nooit op t verkeerde been... behalve vorige x in me proef opeens ik had het zelf niet eens door zo geconcentreerd was ik aan het rijden haha, maar meestal als je bijv. uit de galop komt, dan ga je vanzelf lichtrijden op het goede been... gek genoeg is dat bij mij altijd zo.. wat je ook vaak ziet is dat z ruiters of hoger wel eens op t verkeerde been rijden,... simpelweg omdat die gewoon meer doorzitten... denk ik

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 16:29

bedankt allemaal!!

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 19:45

Heej! Zonde, want dat is juist heel erg belangrijk... maargoed... je leert het wel! misschien kun je je hand op zn been leggen waar je voelt hoe hij beweegt, en als hij zn buitenvoorbeen neerzet moet jij gaan staan... en dan hopen dat je het op een gegeven moment gaat zien of gaat voelen of je goet zit... ik zelf kan het niet voelen, ik kijk altijd even;-) Succes!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:16

Hoop voor je dat je het onder de knie krijgt, gewoon blijven oefenen. Kwartje valt vanzelf... Succes

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:25

Je bent niet de enige hoor! Zelf heb ik er geen last van, maar een paar meiden op mn club wel.. En die rijden L2 en M en weet ik veel wat..
Maar de rest heeft het nu vaak genoeg herhaalt, en tips heb je nu ook genoeg denk ik

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 09:19

Als je op de hoefslag rijdt is het been slecht te zien, kijk of je de schouders van het paard ziet "bewegen". Als je een volte inzet kun je het been wel zien. Als het binnenbeen op de grond staat, sta jij. Succes.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:44

ziatje schreef:
als hij zn buitenvoorbeen neerzet moet jij gaan staan...

??
Als het buitenbeen naar voren gebracht wordt (zweeffase), moet je gaan staan, als het buitenbeen naar achteren komt (ondersteuningsfase) moet je gaan zitten. Als je het moeilijk vindt om de beweging van de schouders of de boeg van het paard te zien, kun je ook naar de bewegingen van hoofd en hals van het paard kijken. In draf gaat als het goed is het hoofd nauwelijks omhoog en omlaag, maar wel iets naar links en naar rechts. Als je weet wanneer het hoofd naar links/rechts gaat, bij welke beweging van een voorbeen (zweeffase naar voren, ondersteuningsfase naar achteren) dan weet je wanneer je moet gaan staan en zitten. De beweging van hoofd en hals valt ook samen met bewegingen van de romp. Dus ook timing van hulpen met de kuit kun je er aan deze bewegingen koppelen. De bedoeling is dat je het gaat voelen.

Het beste is om zelf uit te vinden om als het buiten voorbeen naar voren komt, of het hoofd en hals dan iets naar buiten of naar binnen beweegt? Dit heeft te maken met het aan kunnen spannen van spieren in de hals als een voorbeen naar voren wordt gebracht. Als het buitenvoorbeen ondersteunt en dus naar achteren onder het paard komt, gaat het hoofd dan naar binnen of naar buiten ? Als je dat weet zie je al aan de beweging van de nek of de oren in je blikveld op welke diagonaal benenpaar het paard ondersteunt en welk benenpaar in de zwaaifase naar voren is. Je onthoudt dit beter als je het zelf ontdekt. Als het wordt verteld, ben je het zo weer kwijt.

Als je dat door hebt, kun je vrij snel oefeningen doen door afwisselend op het goede been licht te rijden, vervolgens een keer door te zitten en licht te rijden (verkeerde been) om dit gevoel te herkennen, weer een keer doorzitten (naar goede been) om het goede been te herkennen. Bij een paard op een volte voelt dit anders als een paard op een rechte lijn. Op die manier kun je heel snel voelen waar de paardenbenen in draf op elk moment van de beweging zijn. Je moet het leren voelen, op den duur gaat het vanzelf.