Jong paard ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 13:05

Hay,

Ik rijd sinds kort op een 3-jarige merrie.
Ze is harstikke lief en zal ook nooit je eraf proberen te gooien.
Of te bijten etc.
Maar nou zijn dr een aantal probleempjes, want dit schaad ook het plezier in het rijden voor haar.
Ze is harstikke werkwillig en voorwaarts enzo.

Ze luisterd niet naar het 'remmen'.
    Ze loopt onder me vandaan en dan heb je dus het 'remmen' nodig.
    Als je afwend bij de A en dan naar de C gaat ( naam kwijt. ) gaat ze wijken en gewoon niet recht

Wie kan mij tips geven ?

Groetjes !

Betteke

Re: Jong paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:35

Je paard is gewoon nog hartstikke jong. Begin gewoon maar met het voorwaarts rijden. Slingeren in het begin hoort erbij omdat ze nog helemaal geen balans heeft. Ze moet eerst leren op haar eigen benen te lopen.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:37

Zoals Betteke zegt en niet teveel aan de teugels gaan trekken als ie niet remt.
Misschien een tip om ook eens te longeren en veel je stem te gebruiken. Dit kan natuurlijk ook tijdens het rijden. Bij mijn paard werkte dat heel goed.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:08

hoi

ja veel longeren en dan alles op je stem laten doen,...zoda je da onder t zadel ook kan gebruiken,..
en met rijden zo veel mogelijk slangen voltes rijden want zo leer je goed sturen..en als ze die kant op wil..zet der stil..en probeer je t rusitg door zacht met hand op de linker kant van t hoofd te duwen als je rechts wil..en andersom t zelfde

je paard is gewoon nog jong en heeft nog geen balans..en snapt t nog allemaal niet.

veel suc 6

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 02:10

Als eerste het 'remmen'... Ik weet niet hoe je de hulp geeft, maar het is de bedoeling dat het paard terugkomt als jij inwerkt met je zit. Een jong paard zal inderdaad alleen maar sneller gaan lopen als het het bit in zn mond voelt. Dus vooral heel weinig hand erbij. Probeer het eerst gewoon in stap, halthouden en weer wegstappen. Als je dan het gevoel hebt dat ze redelijk op je zit terugkomt kun je het in draf gaan proberen.
Dan het 'van A naar C'
Zoals hierboven al werd gezegd is het een jong paard dat op eigen benen moet leren lopen. Dat kun je m leren door hem zoveel mogelijk recht te richten, binnenhoefslagen rijden, en goed van achter naar voren, naar de hand toerijden. Je moet gelijke druk op beide teugels hebben,en hou m tussen je beide benen. Als dit allemaal niet lukt, les nemen. Succes ermee!

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 13:44

je kan er eerst ook op gaan..dat iemand um aan de longe heeft en dan t halt houden oefenen..zodat hij um zachter trug neemt en jij gewoon diep gaat zitten en een klein beetje druk op de teugels neemt..

zo doe ik tenminste altijd..eerst aan de longe t halthouden oefenen..en dan los..en als ie dan iets te hard zou gaan..kun je um tenminste stil zetten..

en daarna die nadere dingen die zijn gezegt doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 14:05

Je paard is nog jong en heeft dus weinig ervaring.
Oefen veel en zorg voor afwisseling !

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 17:54

Je moet dan eerst nog niet proberen over AC lijn te rijden. En gewoon goed oefenen. En remmen niet alleen door in de mond te trekken, ook door zwaar zitten. Eingelijk hoef je dan de mond helemaal niet te gebruiken

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:00

Het is normaal dat een jong paard dit niet begrijpt.

Voor het remmen, gewoon met het paard gaan praten: hoooooo hoho......... en zo maar door. Dan gaan ze vanzelf langzamer en met combinatie van je teugels zal het paard uiteindelijk snappen dat dat langzamer betekent.

En het is helemaal normaal dat een paard gaat slingeren over de AC lijn. Hij heeft dan geen steun aan de bakrand en snapt het ook niet dat hij rechtuit moet lopen.

Als het paard wat langer onder het zadel is zal dit beter gaan.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:12

probeer als je langzamer wil met je stem op te vangen, zeg dus Hooo of iets dergelijks. als je rechte lijnen wil rijden, sluit je paard goed op tussen je benen en kijk naar het punt waar je wilt eindigen. probeer het anders eerst in stap, dan weet ze wat de bedoeling is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:14

Les gaan halen
Altijd belangrijk maar op een jonkie zeker.

verder sluit ik me bij de bovenste adviezen aan.

En zo min mogelijk met je handen doen, anders maak je een trek knol.
Nu kun je er nog een heerlijk fijn botermondje van maken/houden

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-05 18:34

Ik rijd zowiezo niet veel met teugel Dus dat is wel makkelijk.
Ze loopt van dr zelf al nagevelijk enzo.
Stelling enzo kan ze al, dus dat is ook erg makkelijk.
Gelest word er al, ik heb binnenkort ook mijn eerste les.
Maar dat zou ik al krijgen voordat ik dit topic had gemaakt .
Bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:46

ik bedoel om te remmen

En super dat je lest, was iedereen maar zo verstandig

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 20:42

Veel met je paard binnenhoefslag rijden. Wanneer je paard in balans is komt je paard straks ook beter terug.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:13

Het is logisch dat een jong paardje nog niet zo goed naar de hulpen luisterd, ze begrijpt ze gewoon nog niet. Net als een puppy leren pootje geven, belonen als het goed gaat en verder veel herhalen. Maar omdat het heel moeilijk is om dat alleen te doen is het belangrijk voor jou en voor je paard om goed les te nemen, iemand die je constant kan helpen voordat het straks helemaal fout gaat. Net als mensen met die puppy naar een puppy cursus gaan. Omdat je met dieren te maken hebt en je daarmee niet zo goed kan communiceren is het belangrijk dat mensen je helpen die dat beter lukt. Goed les gaan nemen dus maar ik las dat je dat al ging doen, veel succes!!