Ik rijd af en toe op een haflinger van 5 jaar. Nu moet ik die 2 weken verzorgen want eigenaren zijn op vakantie. Maar nu heb ik een paar vraagjes.
1. Hij reageert niet snel op been en ook niet goed. Met sporen luistert ie veel beter en reageert ie sneller. Maar ik ben bang dat als ik voortaan met sporen rijd, dat ie straks niet meer goed reageert op de benen. Ik rijd overigens ook al met zweep. Omdat ie nog best vaak een tikje nodig heeft. Wat is het beste om te doen?
2. Ik krijg bijna geen stelling erin. Hij loopt wel door de hoeken enzo.. maar dan loopt ie wel met zijn hoofd naar buiten toe. Moet ik gewoon door blijven rijden en zo veel mogelijk voltes en wendingen rijden. Zodat ie langzaam maar zeker wel stelling loopt?
3. Met longeren wil ik eigenlijk met hulpteugels longeren. Zodat ik hem wat beter in houding kan zetten. Maar is dit wel verstandig? Leert ie dan niet alleen zo te lopen als hij met die teugels loopt?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen
Bedankt,
Xx Stefanie

.
. 

)
) doe dat een paar keer, niet achterelkaar door, maar af en toe es. zo doe je ook een goede buigoefening.
maar ja... bij n kwpn er heeft dit wel effect, maar of t bij jou haffie zal werken....ik hoop het, wat dat longeren betreft, ik zou hem van voren niet te vast zetten, dan heb je kans dat hij teveel op die voorhand valt, en totaal niet meer goed van achteruit gaat lopen, dus als je kan zou k hem met passoa teugel longeren ... en wat je rijden betreft, dat hij totaal niet soepel en buigzaam is, da's een kwestie van naar die ontspanning toe rijden, gewoon idd veel voltes, slangenvoltes, en overgangen rijden, waarschijnlijk wil hij niet buigen omdat hij geen goede aanleuning heeft, en niet recht is, dus om het in de bochten makkelijk te maken voor zichzelf, kijkt hij maar naar buiten... maar als ie losser wordt, zal dat steeds makkelijker gaan, en kan je hem makkelijker buigen 
thank!