HELLUP!!! Pony draait steeds in de hoek om

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caitje

HELLUP!!! Pony draait steeds in de hoek om

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 20:10

Hallo allemaal
Ik ben Lisette en ik heb een eigenwijze verzorgpony.
Caitlin (de verzorgpony) is nog al vervelend en heeft vervelende streken.
Een van die streken is heel hard galoperen en dan in de hoek ineens heel hard stoppen. En dan nog eens de andere kant op draaien zodat je been geplet wordt door de muur en Cait.

Ik stuur haar dan weer de goede kant op (de rechterhand op als ik al zo reed en andersom ook) en geef haar een flinke tik.
Toch krijg ik het haar niet afgeleerd
Heeft iemand tips hoe ik het beter/anders kan aan pakken of wat ik anders moet doen

Heel veel liefs van een eigenwijze cait en Lisette

Miss_Maya

Re: HELLUP!!! Pony draait steeds in de hoek om

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:12

Als ze zo hard gaat galoperen inhouden
En proberen te voorkom en dat ze gaat omdraaien
Of op een volte galoperen , dan moet je je hoeken niet inrijden .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:21

* oefeningen voor tempo controle en buigzaamheid
* het stoppen al voor zijn door haar niet te hard weg te laten galopperen (zet haar de volte maar op en steeds kleiner maken, bij normaal tempo weer rechtuit tot ze weer vertrekt, dan weer op de volte). Overgangen rijden, voorlopig geen lange stukken in galop maar alleen aanspringen, paar passen galopperen en weer terug
* mocht ze al weg zijn probeer dan het stoppen voor te zijn. houdt haar bezig door andere dingen te vragen, niet naar DE hoek te rijden en proberen te schakelen in het tempo. Niet gaan hangen aan de teugels maar ophoudingen maken. Je kunt proberen of het werkt om haar juist los te laten, in verlichte zit te gaan en haar zolang door te laten galopperen tot ze er zelf genoeg van heeft, dan nog doorgalopperen. Werkt niet bij iedere pony, sommigen blijven aan het jagen. Galopperen op de grote volte rond X op een door jou bepaald tempo en die volte steeds ietsje groter maken.
* Als ze omdraait veel been en teugel aan de buitenkant (mag best eens een goede schop verkopen) dus de kant die ze NIET opdraait.
* bij grote nood vragen aan iemand om ze aan de longe te pakken en aan de longe het galopperen te oefenen terwijl jij rijdt. Mocht ze toch stoppen dan kan die persoon er met de longeerzweep eens goed ondertetsen.

Eerste begin is dus proberen je controle op tempo te verbeteren, in alle gangen.

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 20:24

als je in de hoek komt extra drijven,desnoods een tik erbij!
en afleiden van die hoek
ze mag dat echt niet doen,ze speelt gewoon een spelletje met je
als ze het tog doet,flinke tik en meteen een volte draaien en net zo lang door die hoek rijden tot dat ze er normaal door heen gaat

Caitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 21:01

Dank je wel voor de tips...
morgen ga ik weer rijden en meteen uit proberen
zal eventjes laten weten of het geholpen heeft

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:15

Hoe is ze verder met rijden staat ze wel goed aan je hulpen.Vertrekt ze wel gelijk naar de draf of naar galop als je dit vraagt en komt zo ook weer even snel terug als je dit vraagt.Draaft je paard wel "normaal"of gaat ze dan ook al erg hard?

Just_Mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:34

Zorg dat je in een rustig galopje zit en probeer haar voor te zijn! Goed je buitenbeen en buitenteugel eraan. En zet haar maar goed aan het werk, zodat ze de kans niet krijgt!

Caitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 19:38

vandaag heb ik op cait gereden
Het galoperen ging een stuk beter!
Ze ging nog wel een aantal keer de hoeken in maar een stuk minder als daar voor.
Ik ga door met oefenen!

Caitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 19:41

antwoorden voor monsera:
Als je Cait de hulpen geeft voor galop springt ze ook wel goed aan.
Je merkt wel dat ze galoperen heel moeilijk vind!
Van de galop naar draf gaat wel... maar dan struikelt ze als het ware over in de draf en gaat heel snel.
Gewoon draven wisseld een beetje... soms heel snel en de andere keer weer heel rustig en beheerst.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:44

Draai nooit door. dus als ze naar rechts draait niet langs rechts het rondje afmaken om haar op de goede hand te krijgen maar echt direct naar links sturen. Dus als zij naar links gaat jij naar rechts sturen en niet eerst naar links doordraaien. (volgens mij klinkt het heel vaag zoals ik het typ dus mocht het onduidelijk zijn zeg het maar)

Caitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 19:47

ik snap hoe je het uitlegt,
zo doe ik het ook, gelukkig
anders denk ze dat ze gewonnen heeft

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:54

ja daarom want daar gaan namelijk veel mensen de fout mee in.
Wij hadden op de manege een lespony die het ook deed. Maar die reed kinderen klem onder de trap naar het jurybordes haha lagen ze plat achterover op die pony (was stiekem wel leuk om te zien)

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 08:53

Hoi caitje ...... Ik heb zelf ook zo'n merrie onder mijn hoede gehad en die deed dit alleen bij de uitgang van de bak .............. want dan was ze klaar dacht ze als ik haar zelf reed dan wist ze gewoon dat ze deze truc niet voor elkaar kon krijgen , maar als er een vreemde op haar reed dan wist ik zeker dat ze het zou proberen en dan ook alleen in de galop. Op een gegeven moment deed ze dit zo lelijk bij iemand dat deze persoon eraf viel en met zijn ribben op de bakrand terrecht kwam. je kunt je wel voorstellen hoe deze persoon zich voelde .................. ZEER BEROERD!!!!!! Ik ben me er altijd heel erg van bewust dat je iets erin kan rijden maar niet uit kan slaan en heb deze merrie ermee geconfronteerd dat de hoeken absoluut niet leuk waren. Niet door haar te slaan of harde maatregelen te nemen , maar door haar te laten galoperen en haar bewust in een hoog tempo de hoek in te rijden. en zelf de controle te houden over haar. Na dit 2 keer gedaan te hebben wilde zij absoluut de hoek niet meer in en was het probleem ook echt over

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 09:19

Caitje schreef:
antwoorden voor monsera:
Als je Cait de hulpen geeft voor galop springt ze ook wel goed aan.
Je merkt wel dat ze galoperen heel moeilijk vind!
Van de galop naar draf gaat wel... maar dan struikelt ze als het ware over in de draf en gaat heel snel.
Gewoon draven wisseld een beetje... soms heel snel en de andere keer weer heel rustig en beheerst.

Probeer je pony in een regelmatig basis tempo te rijden dus de hele tijd in het zelfde ritme en niet de ene keer harder en dan weer rustiger.Dit is best wel lastig en mss is het mogelijk dat je les kunt krijgen met de pony dan kan iemand je hier in begleiden.Rijd veel overgangen met de pony om haar sterker te maken.Begin met veel grote overgangen dus van stap naar draf en weer naar stap terug en dan heel vaak herhalen blijf niet eindeloos rondjes draven op de hoefslag.Je kan bij elke letter in de bak wel een overgang vragen en blijf ook veel figuren rijden en in de figuren kun je ook weer overgangen rijden bv in een slange volte die je in draf rijdt kun je elke keer in het midden een overgang naar stap maken en dan weer weg draven.Als dit goed gaat kun je gaan schakelen in de gangen dit kan in draf maar ook in stap in de stap is het wel iets moeilijker.Je kunt af en toe een paar pasjes veruimen en af en toe een paar pasjes terug laten komen.Ik zou heel veel kleine stukjes gaan galopperen dus vaak laten aanspringen en dan een stukje of 1 rondje of 1 volte galopperen en dan weer terug laten komen en dit een aantal keren herhalen.Daar wordt ze sterk van en heeft ze mss niet de mogelijkheid om te stoppen omdat je haar al voor bent door maar een klein stukje te galopperen.Als ze sterker wordt kun je steeds een stukje langer galopperen.