Is een rijden met een hackmore zielig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_pride

Is een rijden met een hackmore zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:42

Ik heb een vraag.. me tinker is soms niet meer te stoppen hij pakt het bit vast en wat ik dan ook doe met me zit het maakt niks uit, hij blijft rennen..Hij doet dit vooral buiten.. ik heb toen de tip gekregen om met een tieneman te rijden.. Zelf houd ik hier niet van.. Toen vertelde een vriendin van me dat een hackmore messchien een oplossing was..Ik heb het geprobeert.. Ik reed met een los teugeltje en ik hoefte hem maar iets op maat te nemen en hij stond stil..Maar de vraag is dus, is het nou zielig voor je paard..ik rijd er heel voorzichtig mee.. maar als het zielig is dan ga ik verder zoeken naar een andere oplossing..

ik hoop dat iemand me kan helpen.. want ben bang dat ik me paardje pijn doe..Of als je misschien een andere oplossing of tip heb zijn die van harte welkom.. alvast bedankt..

klomp

Re: Is een rijden met een hackmore zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:53

op zich is geen enkel bit zielig MITS er goed mee omgegaan wordt.
als jij zegt dat je er goed mee overweg kan en het paard reageert goed zie ik het probleem niet.
wel ben ik van mening dat als je je paard andere bitten in moet doen omdat je anders geen controle hebt, dat je of les moet nemen en weer terug moet naar de basis om je paard te leren op je zit terug te laten komen en niet door te hangen aan het bit.

edit; ik ben geen echte kenner wat betreft bitjes aangezien ik al mijn paarden altijd heb gereden op een simpel africhtingsbit of watertrens en nog, maar zo'n hackermore (schrijf ik het goed?) kan geloof ik wel bij te krachtige inwerking de neus breken...misschien dat andere bokkers daar meer van weten..
Laatst bijgewerkt door klomp op 30-07-05 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:54

Ik rijd zelf ook wel eens met hackamore. Vind wel dat je hier voldoende rijervaring en een stille hand voor nodig hebt dan kan het geen kwaad. Vind het niet zielig ken een paard dat niet te rijden was met bit, de eigenaar is toen met hackamore gaan rijden en toen ging het super.

1 van m'n pony's en m'n paard pakken het bit ook vast. Zodra je paard dit doet moet je hem goed vooruit rijden, dus meer gas geven en van voren los laten. volgens m'n instructrice houd je dus eigenlijk t hoofd vast voor je paard(als je dus gaat trekken) en kan ie er makkelijk vandoor gaan. Zodra je dus t tempo verhoogd en de teugels los laat moeten ze t bit wel los laten. Als je paard er dus vandoor gaat doe je dit dus. Zet hem goed aan het werk, rijd veel overgangen en figuren en(weet niet wat voor niveau je rijd) rijd je hem nagevelijk dan krijgt hij niet de kans om het bit vast te pakken.

tinker_pride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:07

Ik rijd vooral recreatief en rijd hem meestal niet nagevelijk.. Maar het probleem buiten is dus als ik met hem aan galopeer dat hij ze bit dan meteen vast pak en gaat rennen.. Ik kan hem dan wel nog voorwaatser gaan rijden maar dan word het dus nog gevaarlijker dan het al is... Daarom zoek ik ook iets waar mee ik hem kan stoppen.. Ik krijg nu geen les meer om dat me instructeur verhuisd is naar het buitenland en ben dus bezig met een nieuw iemand te zoeken die me kan helpen.. Vandaar dat ik me vraag dus ook hier stel omdat op dit moment niemand anders me kan helpen..Ik rijd heel voorzichtig met die hackmore maar hoe snel kan dat neus botje dan breken? Want dat vind ik dan wel eng..

inelkgeval alvast bedankt..

tinker_pride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 19:09

was bij me laatste bericht er nog vergeten bij te zetten.. ik laat me teugels dan ook losser maar ook dat werkt niet..

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:11

ik vind het niet zielig als er maar goed mee om word gegaan
en aan gezien jij zegt dat je er heel rustig mee om gaat en er heel weinig druk voor nodig is om hem stil te laten staan vind ik het niet zielig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:22

ik begrijp alleen niet goed waarom een thiedemann niet en een hackamore wel: een thiedemannteugel is voor meer ruiters geschikt dan een hackamore.
Ik ken weinig ruiters die ik in staat acht met een hackamore te rijden dus ik heb mijn twijfels

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:23

Het neusbotje breekt niet als je er goed mee omgaat en de hackamore dus goed zit. Ik heb er eentje met korte scharen en niet zo'n "echte" van ijzer. Heb hiermee vooral eerst veel uitgeprobeerd in de bak hoe ik er mee moest rijden en heb goed op de reactie gelet en weet nu dus hoe ik ermee om moet gaan en kan er eigenlijk nog weinig mis gaan. Heb een tijd geleden gehoord dat iemand er mee verongelukt is...neusbotje was gebroken (paard was op hol geslagen en de ruiter trok dus hard aan de teugels) mocht dus eigenlijk van m'n moeder er niet meer mee rijden maar wij hebben er eentje van leer en t zit verder gewoon goed dus t kan geen kwaad. Zielig vind ik t niet, vind dit wat vriendelijker dan een bit, je sluit wel de neusgaten een beetje af maar das beter dan dat gehang in de mond. Heb vaak zat gehad dat me pony er dus vandoor ging en ik haar helemaal om moest trekken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:27

Urielle schreef:
ik begrijp alleen niet goed waarom een thiedemann niet en een hackamore wel: een thiedemannteugel is voor meer ruiters geschikt dan een hackamore.
Ik ken weinig ruiters die ik in staat acht met een hackamore te rijden dus ik heb mijn twijfels

Laat de hulpteugels eraf, heb hier zelf een nare ervaring mee en vind het eerlijk gezegd troep. M'n pony bleef gewoon druk, was wel makkelijker te houden maar nog kon ze er vandoor. Tijdje later haalde we het eraf en liep de pony nog hoger met haar hoofd en was dus helemaal gespannen. Nu rijd ik zonder en heb ik haar gewoon onder controle. Ben t wel met je eens over de hackamore...je moet er een stille hand voor hebben en is misschien verstandig om er een paar lessen mee te nemen. Zijn zat mensen die er mee rijden en er dus in mijn ogen niet mee over weg kunnen. Degene die er mee verongelukt is, is er een van.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:31

Zeg niet dat jij er niet mee kunt rijden...zie gewoon vaak dat t verkeerd gebruikt word , als je er voorzichtig mee doet en gewoon in de bak gaat rijden en kijken hoe hij reageert wen je er vanzelf wel aan. als je paard hier gewoon beter mee loopt zou ik er mee blijven rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:36

Een thiedemann is in mijn ogen een 'minder gevaarlijk' hulpmiddel dan een hackamore.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:52

hulpteugels kunnen heel fijn werken maar zijn dus ook HULPteugels en geen knopje van nu-loopt-mijn-paard-niet-meer-weg.
Een Thiedemann is nog het meest geschikt voor een onervaren ruiter aangezien je hem gewoon instelt en bij ontspanning van het paard loslaat - de ruiter hoeft het dus niet zelf te ontspannen (wat ze 9 op 10 te laat doen). Dat jouw paard gespannen bleef na het weghalen van de Thiedemann zegt mij eerlijk gezegd -no effense- dat er iets heel basaals fout zat in het rijden want ontspanning haal je dus niet uit een hulpteugel - waar je het mee eens zult zijn neem ik aan. Kan zijn dat ze erna ging ontspannen omdat ze niks meer hoefde te doen, spanning kan een vorm van verzet tegen het werk zijn.
Een stille hand leer je niet in een paar lessen en zelfs GP-ruiters zijn er nog dagelijks mee bezig omdat het NOG niet licht genoeg is.
Persoonlijk zou ik een hackamore nooit aanraden om een paard mee te stoppen want je kunt er veel kwaad mee aanrichten voor de verdere africhting van je paard. Thiedemann is geen hulpmiddel om een paard stil te 'trekken' maar het kan schelen omdat het paard zijn hoofd niet meer zo hoog kan heffen en zo door je bitinwerking drukken.

Ik zou persoonlijk eerst de oplossing zoeken in toch wat dressuurmatig gaan rijden om meer controle te krijgen over het tempo.

Het is mijn advies maar, TS hoeft er niks mee te doen natuurlijk.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:02

Lees ik het nou echt goed dat jij een hackamore gebruikt om jouw paard stil te kunnen 'trekken' op een buitenrit?
Zou je niet eerst eens wat onderzoek doen waarvoor een hackamore bedoeld is (en vervolgens tot de conclusie komen dat het absoluut niet bedoeld is voor dit probleem)??

Once again wordt er weer eens voor de simpele weg gekozen, triest, maar waar.

Verder sluit ik me aan bij de reactie van Uriëlle.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:23

Mariek87 schreef:
Lees ik het nou echt goed dat jij een hackamore gebruikt om jouw paard stil te kunnen 'trekken' op een buitenrit?
Zou je niet eerst eens wat onderzoek doen waarvoor een hackamore bedoeld is (en vervolgens tot de conclusie komen dat het absoluut niet bedoeld is voor dit probleem)??

Once again wordt er weer eens voor de simpele weg gekozen, triest, maar waar.

Verder sluit ik me aan bij de reactie van Uriëlle.

Bedoel je mij? ik ben ermee gaan rijden omdat m'n pony dus heeeel hard in de mond is. Nu gaat het wel steeds beter en ga ik haar weer met een gewoon trensje rijden, probleem is opgelost.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 21:25

elmiran schreef:
Bedoel je mij? ik ben ermee gaan rijden omdat m'n pony dus heeeel hard in de mond is. Nu gaat het wel steeds beter en ga ik haar weer met een gewoon trensje rijden, probleem is opgelost.

Ik doelde op iedereen die met een hackamore rijdt om een andere reden dan waar ze daadwerkelijk voor bedoeld zijn.

Dus ook jij.

Want: Hoe komt jouw pony hard in de mond? Waarschijnlijk een probleem wat iemand (ik zeg niet dat jij dat was) er ooit in heeft gereden.
Wat is dus de oplossing: Steek er tijd in, en zorg dat het goedkomt zoals het verpest is destijds.
En grijp dus niet naar de makkelijke weg.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 22:14

Ik heb ook al gehoord dat je voor een hackamore echt een deftig stille hand moet hebben en dat je moet weten er mee om te gaan want dat ie wel scherp inwerkt op het neusbeen. Ik overweeg wel om een bitlooshoofstel te kopen, dat werkt zachter in en lijkt me ook wel leuk voor me pony om dat zo es te doen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 09:33

en dan nog...stel je hebt echt een stille hand...prima...maar wat als het paard ineens ergens van schrikt?? heb jij zulke zelfbeheersing dat wanneer jij schrikt, dat je niet ineens per ongeluk de teugelsstraktrekt uit schrikreactie???

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 12:48

Nee, als je hem goed gebruikt vind ik um niet zielig.

Klomp; dat zou ook kunnen met een normaal hoofdstel en bitje.
En dan krijg je spanning in de mond, dus dat is een beetje onzin.
Je moet natuurlijk wel voorzichtiger zijn.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:00

ArieLover schreef:
Nee, als je hem goed gebruikt vind ik um niet zielig.

Klomp; dat zou ook kunnen met een normaal hoofdstel en bitje.
En dan krijg je spanning in de mond, dus dat is een beetje onzin.
Je moet natuurlijk wel voorzichtiger zijn.

Dat is dus geen onzin, want een hackamore werkt wel ff anders in dan een normaal hoofdstel met een watertrensje!!!

En als je hem goed gebruikt is het idd niet zielig, maar dat is hier dus niet het geval, want hij wordt ergens voor gebruikt wat niet echt de bedoeling is

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:06

Ik vind niet dat je met een "hulp middel"moet gaan proberen om een probleem op te gaan lossen wat jij zelf hebt.Als je je paard niet kunt houden in de galop moet je dus niet buiten gaan galopperen totdat je rustig in galop kunt rijden buiten en hier moet je veel tijd in stoppen en met je paard gaan trainen.Ook al rijd je alleen recreatief je paard moet wel naar je luisteren.

Je zegt zelf al dat je met een los teugeltje reed en de teugels maar iets oppakte en hij gelijk stil stond kun je nagaan wat je paard dan al voelt en wat er gebeurt als je paard er in de galop vandoor gaat en jij aan de teugels gaat trekken.Ik wil er niet aan denken wat er dan gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:16

Niet elk paard vind ik geschikt voor een hackamore. Ik denk ook niet dat je op eigen houtje dit even moet gaan uitproberen.

Ik denk dat je probleem meer in de gehoorzaamheid ligt, mijn ervarig is dat tinkers nog wel eens kunnen drammen en heel hun kracht er in zetten en sterk zijn die dingen.

Wacht maar tot je weer les hebt en bespreek het met je lesgever en wellicht dat hij/zij je leert in de les met een hackamore om te gaan.

Tot die tijd moet je gewoon niet galoperen in de bossen. Zet je paard eens tussen tijds stil. Je gaat draven en stappen en steed even stil zetten. Leer hem op jouw te wachten en leer hem dat jij het tempo bepaald. Als hij in de draf te snel gaat en niet terug wil komen, ga je weer stappen. Net zo lang totdat hij met een simpel HO en normale manier van ophouding terug komt. Als je paard niet gehoorzaam is en de leiding overneemt vind ik het gevaarlijk om met hulpmiddelen te werken.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:50

wel eens die springruiters aan hun hackamore zien sleuren?Neusbotje breekt niet zomaar.

Je kunt met een hackamore rijden als je een stille hand hebt en dus niet je teugels nodig hebt om je evenwicht te behouden.

Ik rijdt ook 1 van de paarden met hackamore,en ik vind het een uitkomst voor dat paard.Ik ben sindsdien niet 1 keer meer gecrashed met hem(voorheen gebeurde dat regelmatig,en geloof ik ik heb alles geporbeerd en tandarts is ook een geweest,hij was gewoon niet normaal op bit te rijden)Ik hbe 2 jaar strijd gevoerd,en aangezien ik toch dit met die paard niet ga starten en alleen buiten met hem rij,vind ik een hackamore een uitkomst.
Ik rijd altijd met "losse" teugels met hem,he tkomt niet eens meer in hem op om vals te gaan doen.
Ik hbe hem 1 keer gecorrigeerd met de hackamore(een van de eerste keren dat ik ermee reed) en sindsdien is hij zo mak als een lammetje.Tuegles hangen "los" kinketting hang ook los,als hij dreigt te gaan kl*ten is alleen 1 keer heel even teugels opnemen(niet een ruk aangeven!!)voldoende.

Voor mij en Livano heef thet verschrikkelijk goed uitgepakt,hij heeft er veel meer plezier in in het rijden(hij danst gewoon en altijd zijn oortjes erop,we kunnen zelf weer normaal heel stukken ove rhet strand en dijk galloperen) en ik kan ook weer veilig rijden met hem,vind 2 keer in ziekenhuis door zelfde paard genoeg

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:52

QueJira schreef:
wel eens die springruiters aan hun hackamore zien sleuren?Neusbotje breekt niet zomaar.

Je kunt met een hackamore rijden als je een stille hand hebt en dus niet je teugels nodig hebt om je evenwicht te behouden.

Ik rijdt ook 1 van de paarden met hackamore,en ik vind het een uitkomst voor dat paard.Ik ben sindsdien niet 1 keer meer gecrashed met hem(voorheen gebeurde dat regelmatig,en geloof ik ik heb alles geporbeerd en tandarts is ook een geweest,hij was gewoon niet normaal op bit te rijden)Ik hbe 2 jaar strijd gevoerd,en aangezien ik toch dit met die paard niet ga starten en alleen buiten met hem rij,vind ik een hackamore een uitkomst.
Ik rijd altijd met "losse" teugels met hem,he tkomt niet eens meer in hem op om vals te gaan doen.
Ik hbe hem 1 keer gecorrigeerd met de hackamore(een van de eerste keren dat ik ermee reed) en sindsdien is hij zo mak als een lammetje.Tuegles hangen "los" kinketting hang ook los,als hij dreigt te gaan kl*ten is alleen 1 keer heel even teugels opnemen(niet een ruk aangeven!!)voldoende.

Voor mij en Livano heef thet verschrikkelijk goed uitgepakt,hij heeft er veel meer plezier in in het rijden(hij danst gewoon en altijd zijn oortjes erop,we kunnen zelf weer normaal heel stukken ove rhet strand en dijk galloperen) en ik kan ook weer veilig rijden met hem,vind 2 keer in ziekenhuis door zelfde paard genoeg

Dit is nog maar weer eens een voorbeeld van geen oplossing van het probleem, maar een onderdrukking.

Er zijn vast springruiters die aan hun hackamore sleuren, maar een goede ruiter weet hoe hij hiermee om moet gaan en een groot deel van de springruiters rijdt alleen op concours met een hackamore om net dat beetje extra te kunnen geven waar nodig in het parcours.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:53

russel schreef:
Tot die tijd moet je gewoon niet galoperen in de bossen. Zet je paard eens tussen tijds stil. Je gaat draven en stappen en steed even stil zetten. Leer hem op jouw te wachten en leer hem dat jij het tempo bepaald. Als hij in de draf te snel gaat en niet terug wil komen, ga je weer stappen. .

Er zijn ook paarden waarbij dit dus echt niet werkt en ze alleen maar nog heter worden,des te meer je tegenhoudt des te harder er tegen in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 13:56

Ik denk dat dat met een tinker wel meevalt. Die zijn vaak de eerste 5 minuten heel frivool en snel maar houden dit geen uur vol.