Ik heb een beetje een probleempje met mijn paardje. Ze is een 11 jarige merrie, en ik heb haar vanaf haar 9 jaar. Toen ze pas bij ons kwam was ze heel goed beleerd, iemand met wat ervaring kon er de mooiste dressuurproeven mee rijden (alhoewel ze eigelijk een springpaard is), ze was dus prima beleerd. Maar Margje (zo noemt men paard) was men eerste paardje, daarvoor had ik enkel een paar keren op een manege-paard gezeten, waardoor ik zeer veel schrik had ! Met als gevolg dat Margje steeds bokte bij mij, en weigerde te doen wat ik vroeg, doordat ik zoveel schrik had ging ik heel gespanne rijden, en trok in constant in haar mond. Daardoor loopt mijn paardje nu niet meer "vanzelf" naar beneden, en kan enkel iemand met zeer veel ervaring haar nog "netjes" rijden. Momenteel spring ik met haar, en dat gaat eigenlijk heel erg goed, maar ik zou graag wat beter dressuur rijden, ik ben nu al een tijdje over mij angst over heen, maar wat ik verprutst heb, dat blijft. Ze zit aan de linkerkant een beetje vast, omdat ik met één hand harder trek dan met de andere, ik krijg haar voor geen millimeter aan de teugel, en wanneer ik met haar dresuur wil rijden loopt ze zo in een "sukkeldrafje" waardoor ik echt het gevoel heb dat het haar geen bal intereseert. Wanneer ik spring daarentegen, doet ze zeer graag haar werk, en wil ze echt werken. Ze heeft wel veel bloed, haar vader was een engelse volbloed, een renpaard, en haar moeder een halfbloed, ik weet niet ofdat iets met die "niet"-interessee te maken heeft ofzo. Wanneer iemand anders met meer ervaring enzow met haar rijd, dan loopt ze prima ! Zeer los op de teugels, zeer vlotjes perfect draaien op de benen, maar bij mij reageert ze amper als ik men been aanleg. Ik heb al met sporen gereden maar dat lukt niet zo goed bij haar, dan gaat ie weer TE snel en moet ik weer in haar mond gaan zitte om ze terug te houden. Ik weet dat jullie nu allemaal gaan zegge: kind neem toch les. Maar bij ons op de manege zijn ze alleen maar geintereseerd in springen, waardoor de springles elke week doorgaat met veel mensen erin. En de dressuurles gaat mss één keer in de maand door en dan ben ik nog de enige. Dus mss kan iemand van jullie me helpen ?
Alvast bedankt.
X