Paard door trainen door proffesional

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romandour

Paard door trainen door proffesional

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 19:26

Wat vinden jullie hier van.

Mijn paard loopt sinds vorig jaar september M2 dressuur alleen het wil niet. Mijn grootste probleem is dat hij kantelt en dit zit nu ook bij hem tussen z'n oren. zo gauw ik schouderbinnenwaarts inzet denkt hij oh kop scheef. Ik krijg wel wekelijks priveles en rij iedere dag heb zelf ook al eerder met twee paarden Z dressuur gereden maar dit probleem krijg ik niet opgelost. Nu wil ik het paard voor twee maand in training zetten bij een dressuurruiter. en daarna met begeleiding kijken of het mij ook lukt.

romandour

Re: Paard door trainen door proffesional

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 19:40

romandour schreef:
Wat vinden jullie hier van.

Mijn paard loopt sinds vorig jaar september M2 dressuur alleen het wil niet. Mijn grootste probleem is dat hij kantelt en dit zit nu ook bij hem tussen z'n oren. zo gauw ik schouderbinnenwaarts inzet denkt hij oh kop scheef. Ik krijg wel wekelijks priveles en rij iedere dag heb zelf ook al eerder met twee paarden Z dressuur gereden maar dit probleem krijg ik niet opgelost. Nu wil ik het paard voor twee maand in training zetten bij een dressuurruiter. en daarna met begeleiding kijken of het mij ook lukt.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:13

je kunt het altijd proberen toch? Voor de rest kantelen zit denk ik niet tussen de oren, gebit en te veel druk op de mond kunnen dit ook veroorzaken. Misschien dit eerst na laten kijken?

romandour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 20:19

Dit heb ik al laten doen. Paard is zelfs in fysiotherapie de blokkades zijn dus nu uit de weg. Het is voor hem alleen gewenning geworden ( er zaten wervels scheef in zn nek) Omdat het schouderbinnenwaarts pijn deed kantelt hij zijn hoofd. Dat zit nu tussen de oren zo van oh schouderbinnenwaarts dat doet pijn en omdat te verlichten kantelt hij. Hij moet nu door krijgen dat de blokkades weg zijn genomen. en dus niet meer hoeft te kantelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:43

Kun je altijd doen he, wellicht dat die ruiter/amazone het eruit gereden krijgt en dan kun je weer verder ermee. Zonde om er al die tijd op te klungelen als iemand anders het er wellicht simpeler (want geen gewenning aan het paard) eruit gereden krijgt.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:58

Je moet wel heel zeker zijn dat het systeem van de prof klopt met jouw systeem anders is het alleen bij hem opgelost en heb je zelf nog steeds een probleem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 11:32

Het zal wel aan mij liggen maar volgens mij is er slechts een systeem hoe 'het hoort'.... TS geeft al aan dat ze erna onder begeleiding gaat kijken of het met haar ook lukt dus ze is ook met zichzelf aan het werk

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 13:20

Ik heb mijn paard tijdje terug ook naar een pro gedaan aleen sloten de systemen niet aan waardoor ik ook onder zijn begeleiding niks met mijn paard kon. Daarom moeten systemen aansluiten

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 14:10

Als die ruiter echt goed kan rijden, en ook veel ervaring heeft zou ik het doen. Anders worden de problemen alleen maar erger en kun je strax geen kant meer op. Wie weet is er iets heel simpels wat je verkeerd doet. Dat heb ik zelf ook een keer meegemaakt, ik was er al 2 weken mee bezig, bleek ik iets heel kleins verkeerd te doen!

romandour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 14:45

Ik ga het gewoon doen het kost wel wat maar ik hoop dat ik er wat goeds voor terug krijg.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 15:50

romandour ...zou zelf ook mee gaan. Ga samen met prof aan de slag. weg brengen en dan weer terug heb je de kans dat probleem weg is maar weer terug komt. Als je nu mee gaat kan misschein de prof hem weer even op goede been zetten maar jij moet dat ook leren.
Anders leer je zelf er niets van. Ga mee op werkvakntie smileeeeeeee

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 19:17

De nek is de directe verbinding van het achterhoofdsbeen van het paard met de atlas (1ste halswervel). Vanaf hoofd tot borst is halswervels. Als het paard het hoofd kantelt, kan het volgens mij niet alleen de nek zijn (de nek zorgt voor het JA knikken). De verbinding tussen de 1ste en de 2de werve. (C1-C2) zorgt voor rotatie (2de wervel is de draaier, die maakt NEEN knikken mogelijk). Het is de combinatie JA/NEEN in de halswervelkolom die het kantelen van het hoofd veroorzaakt, tenzij er sprake is van een blessure in de nek.

Naar de nek en de onderkaak komen vanuit de voorhand verschillende spiergroepen bij elkaar. Als daar onbalans in zit, kan het probleem wat je aangeeft ontstaan, maar ook door problemen elders.

De nek van de paard, is de spiegel van alle spanning die in een paard zit. Dus als er ergens in het lijf iets niet goed zit, dan merk je dat via de nek van het paard en via de kaak, dus via de aanleuning van het paard.

Als je dus begint met rijden om dit eruit te krijgen, dan moet je weten waar het probleem in het paard zit, is dit in de nek, de hals of elders. Dit uit zich bij elk paard via de nek. Problemen in de achterhand, komen er via de nek dus uit. Het beeld is alleen correct als de nek zelf soepel en ontspannen kan zijn of is.

Als je problemen met het paard hebt uitgesloten, kun je de hulp van een andere ruiter inroepen. Ik zou vanaf het begin, daarbij aanwezig willen zijn. Er kan dan ook aangegeven worden, of dit probleem door de ruiter (het rijden) ontstaat en hoe je het kan voorkomen. Als het paard gezond is en niets mankeert, is het een rijfout. Het probleem moet dan uiteindelijk bij de ruiter worden opgelost. Een paard dat nergens last van heeft, heeft dit probleem niet. Het zit beslist niet tussen de oren. Het paard heeft ergens last van (pijn, last, irritatie) of het wordt door de ruiter geintroduceerd.

Het is verstandig dat je hulp wilt inschakelen. Als het paard geen blessure heeft, is het probleem zo opgelost.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:39

Kantelen komt door een verkeerde buiging, onjuiste lengtebuiging. Werk dus aan de lengtebuiging (met de binnenhand van de hals af, om je binnenbeen, de neus naar binnen halen) en maak je paard zo losser naar links en rechts. Lijkt me verder niet verkeerd om er eens iemand anders naar te laten kijken!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:56

volgens mij is dat paard inderdaad een beetje bang voor die schouderbinnenwaarts geworden, misschien verstandig om er even een professionele ruiter mee te laten rijden die het probleem begrijpt (en dus niet kwaad wordt als ze kantelt, krijgt ze alleen maar bang van dan). eventueel kan je ook eerst goede instructie zoeken en die dan je paard laten rijden, en jij daarna erop onder begeleiding.

romandour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 11:02

Ja ik laat mijn paard door rijden en dan daarna met begeleiding zelf verder. Ook ga ik als het paard in training staat er een keer per week op.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:40

Lijkt mij heel verstandig wat je doet. Sommige mensen blijven te lang zelfkloten waarmee ze het paard alleen maar meer in de problemen brengen. En jij hebt straks een leuke werkvakantie (mag ik mee haha) !

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 16:14

lijkt me een goede oplossing, maar dat het kantelen tussen de oren zit lijkt me sterk. verder kan het ook zijn dat jij gewoon spanning op je handen zet als je een sb inzet zonder dat je het door hebt.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 19:19

Ga weer terug naar de basis. Begin weer met een pasje wijken, vraag eens stelling op een rechte lijn, doet ie het dan ook? Probeer eens een pasje schoudervoor. Rijd eens een schouderbinnenwaarts zonder stelling, en alleen op je been dus hand gewooon voorhouden, gaat dat wel? Gewoon een beetje wat verschillende houdingen proberen en zien waar het probleem op duikt. Het paard gewoon wegstren vind ik gen optie, je moet aan jezelf werken, niet aan het paard, dus zelf meegaan dan. Heel verstandig om hulp in te schakelen trouwens! Succes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:25

Ik zou het proberen. Maar dan wel met de juiste begeleiding achteraf. Je kunt immers wel door blijven drammen op één probleem maar als het niet lukt kun je er beter hulp bij halen en daarna proberen het met de begeleiding bij jezelf ook op te lossen. Daarbij kun je idd. beter even een stap of een paar stappen terug gaan dan bij een probleem blijven hangen. Naar mijn ervaring vergroot het probleem zich dan alleen.

romandour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 21:20

Ik denk dat ie in september of oktober een maand wag gaat naar d. van aalderen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:57

Ik heb mijn pony ook wel eens door laten trainen, maar dan 1 keer per week.

Ik ben (als het kon) er wel bij geweest zodat ik ook kon zien wat er gebeurde. Mijn pony werd doorgetraind door mijn instructie, dus die ging erop en vertelde precies wat ze deed. Zo kon ik dat thuis ook doen en kun je er verder mee gaan.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:09

Ik ga over 2 maanden op clinic bij danielle, wat grappig. Maar veel succes met je paard!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:53

Libera schreef:
Ga weer terug naar de basis. Begin weer met een pasje wijken, vraag eens stelling op een rechte lijn, doet ie het dan ook? Probeer eens een pasje schoudervoor. Rijd eens een schouderbinnenwaarts zonder stelling, en alleen op je been dus hand gewooon voorhouden, gaat dat wel? Gewoon een beetje wat verschillende houdingen proberen en zien waar het probleem op duikt. Het paard gewoon wegstren vind ik gen optie, je moet aan jezelf werken, niet aan het paard, dus zelf meegaan dan. Heel verstandig om hulp in te schakelen trouwens! Succes

Helemaal mee eens. Probeer het zelf op te lossen met begeleiding erbij. maar breng je paard niet zomaar weg. Je zegt zelf al dat je al 2 x Z hebt gereden! Met dit paard gewoon opnieuw beginnen bij de basis, heel lang alleen maar simpel werk laten doen, niet eens aan schouderbinnenwaarts denken, maar alleen maar voltes, tempowisselingen en wat wijken. In die oefeningen netjes nageeflijk houden, neusje mooie eruit en alleen maar proberen te werken aan een mooie stille aanleuning met op 2 teugels even veel druk. Neem wel les van een goeie instructeur die je hierin begeleidt(die mag er natuurlijk best eens opstappen om te voelen...) Succes

romandour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 15:55

niet zomaar weg brengen ik probeer dit al vanaf september 2004 doe het dus niet zomaar hoor. Ik heb zelf les van Diana van der Spek. Zj rijdt bij Anky. En zij vond dit ook een goed idee omdat ze zelf geen tyd heeft om hem te rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 06:19

Zolang je geen wonder verwacht, zie ik het probleem niet, alleen betwijfel ik of het een oplossing is.

Veel paarden knappen er juist van op als iemand( een goeie) er een paar keer op rijdt, alleen weet je dan nog niet waar het probleem lag.
Wij hebben het geluk dat de instructrice en zelf ZZ zwaar amazone, naast ons woont. Toen Saskia klem kwam te zitten met de 3 jarige Gribaldi heeft ze de laarzen aangetrokken en is ze eens gaan voelen. Paardje had bij haar weinig kans om zijn eigen inbreng te starten maar volgens haar was hij te sloom op het been en te zwaar op de hand( je kent het wel) Ze heeft er 4 keer op gereden en toen mocht Sas weer, met haar ernaast. En sindsdien zijn ze met sprongen vooruit gegaan.

Maar ik snap dat die luxe maar voor weinige is weggelegd, wij hebben geen eigen bak dus huren we die van haar. Als het ergens fout dreigt te gaan dan ziet ze dat al vanuit haar ooghoek en wordt daar tijdens de les extra aandacht aan besteed.

Jammer dat Diana geen tijd heeft, die kent jouw rijden toch beter dan een "vreemde" en je hoeft haar niet echt weg te brengen, want dat vind ik wel een grote stap in het duister.
Stel dat het toch aan jouw ligt? Dan kunnen ze het paard wel rechtrijden maar ben je over een paar weken weer bij af.

Wat wel heel goed helpt om eens bij een ander te lessen, iedere instructeur heeft zijn eigen oplossingen voor problemen en je zit er zelf op! Saskia doet dat ook en hoe fijn ze de lessen van Ilona ook vindt, ze gaat ook heel graag naar een ander en clubles.
Juist voor de variatie.