Borsthappen bij 5-jarige ruin

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tuhan

Borsthappen bij 5-jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 08:53

Ale geruime tijd zit ik met het probleem dat mijn piny verschrikkelijk naar zijn borst hapt. HIj doet dit zodra hij gaat zweten of geen zin heeft en voorwaarts oplossen is moeilijk want hij kan het in , stap, draf en zelfs ook in galop, ik heb het al geprobeert te verhelpen met overgangen rijden en veel figuren, maar niet s helpt. Het ging geruime tijd erg goed en nu in 1x wordt het veel erger. Zijn kiezen waar hij last van had zijn er al uit, hij heeft ook een nieuwe zadel wat aangemeten is. We rijden zo ie zo 1x in de week les, maar dit is zo een lastig probleem. Zijn er misschien mensen dit die probleem herkennen en misschien tips voor mij hebben ? Ik longeer ook veel en dan doet hij het ook.

Ik hoop dat jullie tips hebben,

Groetjes Kim

Mitnait

Re: Borsthappen bij 5-jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:57

Iemand hier op bokt heeft ook een paard dat borsthapt, heeft er ook een topic over....ik zal ff zoeken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:02

Dat is Shanna, weet zo even haar Boktnaam niet. Paard heet Bob, ze komen met dit probleem ook in de Bit van september. Hij heeft het wel extreem geloof ik en dan vooral als hij losloopt?

Ook een Boktpaard genaamt Ushi (dacht ik?) hapt naar haar borst met het rijden, wederom weet ik niet hoe de Bokker in kwestie van Boktnaam heet .

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:03

Anjatjeuh is de eigenaresse van Ushi.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:09

maar hebben jullie ook tips voor mij ? Ik wil het namelijk graag oplossen, en ik denk dat het pubertijd is als dat kan, dat dit zijn manie ris om onder werk uit te komen.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:34

Hapt hij ook echt in zijn borst? Of alleen maar richting de borst, dus niet echt erin? En doet hij het alleen als hij al een tijd aan het werk is en zweet, of meteen als je begint te rijden?

Suusy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:39

paard bij ons op stal had er ook last van. werdt steeds erger. na lange onderzoeken bleek dat hij epeliptisch was. Ik wist niet eens dat dat kon. Ik hoop niet dat jou paardje dit ook heeft, maar het zijn wel dezelfde symtomen

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:49

hoi, hij hapt inderdaad echt naar zijn borst en lijkt alsof hij dat zijn voorbeen optilt alsof hij de spaanse pas probeert, hij doet dit dus in stap en draf en soms in galop. Hij doet het vooral als het dus moeilijker wordt en hij moet inbuigen of gaat zweten, soms gaat het beter en op dit moment is het weer echt een ramp. ik rij overigens zonder hulpteugels en sporen. alleen met longeren gebruik ik een losse slof.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:57

Klinkt helemaal hetzelfde als wat mijn 8-jarige merrie doet. Zij doet dit nu al 4 jaar, heb er al dierenarts, tandarts, zadelmaker,... bijgehad maar niemand kan een oorzaak vinden. Nu krijgt ze iets kalmerend omdat Ushi nogal snel zenuwachtig en stressig word en we dachten misschien dat het een soort zenuwtic is, en gisteren heb ik voor de eerste keer sinds lange tijd weer eens dressuur kunnen rijden zonder dat ze constant borsthapte. Maar was maar 1 keer dat het zo goed ging, dus word nog afwachten hoe het verdergaat. Maar ik vrees dat ik dus ook geen oplossing voor je heb.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 09:59

Inderdaad mijn pony is ook een groot stressdier en zodra er meer spanning of stress is wordt het erger. Als je bijv. buitenrijdt en hij wilt gallopperen maar ik hou hem in, dan bouwt hij spanning op en dan gaat hij naar zijn borst happen. Wat voor middel krijgt jouw paard, misschien is dat wel een idee ?

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:02

Tuhan schreef:
Wat voor middel krijgt jouw paard, misschien is dat wel een idee ?

Een plantaardig middel: Phytocalm. Heb het via mn dierenarts gekregen, heb geen idee of je het zelf kan bestellen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:04

En hoe snel merkte of het haar rustig maakte ? Heeft dat middel ook bijwerkingen en hoe lang mag je het gebruiken ?

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:12

Tuhan schreef:
En hoe snel merkte of het haar rustig maakte ? Heeft dat middel ook bijwerkingen en hoe lang mag je het gebruiken ?

Ik weet eigenlijk niet 100% zeker of het hierdoor is dat het borsthappen minder is geworden... Het borsthappen was zoizo in periodes minder erg en werd dan soms ineens weer zo erg dat ik amper kon rijden.
Maar ik ben het haar nu ongeveer een maand aan het geven, het middel is denk ik na 2-3 weken beginnen werken. Het paard word helemaal niet sloom ofzo, kan nog net even snel en energiek zijn, maar schiet gewoon minder snel in stress bij nieuwe of moeilijke situaties. En aangezien het borsthappen bij Ushi vooral erg werd als ze bang was van iets of om de een of andere reden stress had, zal het waarschijnlijk het borsthappen verminderd hebben. Het is gewoon een plantaardig middel en heeft dus geen bijwerkingen en dierenarts heeft mij ook niets gezegd van hoe lang ik het mag blijven gebruiken, heb een voorraad voor ongeveer 2 maanden denk ik, en daarna moest ik hem nog maar een keer bellen om te zeggen hoe het gaat en te overleggen wat we dan gaan doen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:23

Oke thanks voor je reactie, ik zal eens even op google rondsnuffelen hoe je aan dat product kan komen. Zijn er misschien nog meer mensen die dit probleem herkennen ???