paard kauwt de hele tijd op het bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NoNeTtE

paard kauwt de hele tijd op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:53

Hallo,

mijn paard kauwt heel de tijd op het bit, ik vind het een vreselijk gezicht heel de tijd die mond open, het lijkt net of ik te hard een ophouding maak terwijl ik juist heel zacht met mijn hand ben, ik heb een goed bit (zo'n kk dubbel gebroken) er is vroeger wel vreselijk in haar mond getrekt en gezaagd maar ik heb haar nou een klein jaartje ze zou toch moeten snappen dat dat bij mij niet hoeft.
alsjeblieft laat iemand me helpen want ik ben ten einde raad...

Cheyenne.
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-08-05 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Chantalll

Re: help even...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 18:57

Heb je gecontroleerd of ze haar tong niet over het bit gooit ?

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:27

Chantalll schreef:
Heb je gecontroleerd of ze haar tong niet over het bit gooit ?

OOk ja en misschien neusriem strakker en als je een sperriem heb die strakker en anders een sperriem kopen!

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:37

heb ik ook al op gelet maar ze gooit haar tong niet over het bit,
en ik heb een aansnoer neusriem ook met een sperriempje die allebij al heel strak zitten andere verklaringen??

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:42

doet ze t ook met longeren??? en probeer dan met longeren je neusriemen wat losser en niet bijzetten dan kan je goed zien of ze t dan ook doet....... mijn ene paardje doet t ook een beetje..... maar ze heeft nergens last van...........

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 19:50

met longeren doet ze het niet, tanden zijn trouwens ook nagekeken.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:57

probeer is een enkel gebroken bit, misschien gaat dat beter?

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 18:00

ik heb het vandaag geprobeert even aankijken hoe ze er nog op kan reageren maar tot nu toe doet ze het ook

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:36

zit je bit niet te laag of te hoog dat ze daar last van heeft?

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 17:30

probeer het eens zonder dat je die neusriem zo strak doet, dat zit voor je paard waarschijnlijk lekkerder en dan komt er ws ook wel meer ontspanning. Een paard dat bij ons zo deed hebbed we de sperriem er af gehaald, probleem over!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:21

Als het niet is wat de rest zegt is het gewoon.
Dat je paard zich aan het onspannen is en daardoor op het bit aan het kauwen is.
Of omdat die zich gaat opkrullen omdat die zich onder het werk wil uitkomen.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:35

Ik denk (met de nadruk op IK) dat het spanning is die van elders komt. Bijv. uit de rug. Dat zie je vaak terug in de mond. Ik zou zeggen, probeer je paard eens wat meer ronder over de rug te rijden, en de teugel uit je hand te laten kauwen, iedere keer weer laag en diep. Rond beter niet! Dan roep je vaak nog teveel spanning op. Door iedere keer weer naar beneden te werken, ontspant het paard zich in de rug en hals, en is waarschijnlijk het spastische kauwen (want dat is het vaak) er dan wel uit. Dit kan wel even duren!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 15:13

alano schreef:
zit je bit niet te laag of te hoog dat ze daar last van heeft?

Hier dacht ik ook aan, als het bit niet op de goede plek hangt, klappert het tegen de tanden en dat kauwen is daar dan een reactie op.
Probeer je bakstukken es een gaatje langer of korter.

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 18:10

wat bedoel je met kauwen op het bit? voor mij betekent dat namelijk juist ontspanning van de kaak...

maakt ze ook geleuid als ze kauwt? gooit ze haar mond helemaal open? heb je het bit op de goede plaats liggen?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-05 22:43

Kauwen op het bit betekend acceptatie van het bit, je kunt eventueel de neus en sperriem wat strakker aantrekken als hij hem te ver opentrekt waardoor je controle verliest.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 05:36

Wat vreselijk stom, neusriem strakker! Das toch geen advies, ik zou de oorzaak zoeken en oplossen en niet het probleem verschuiven. Mijn pony heeft dit ook, ik heb nu centered riding les en het wordt steeds minder, en ja ze heeft nu eenmaal een trauma die je niet zomaar eruit krijgt. Alle scherpe bitten zijn eruit gegaan en heb nu het zachste bit dat ik kan vinden, een ongebroken rubber trens. Ze luisterd er perfect naar. Ik probeer zoveel mogelijk met mijn zit te doen en teugels wat langer dat ze makkelijker kan ontspannen. Ik gebruik geen hulpteugels, los je het namelijk niet mee op, en heb een tijdje met halster gereden, dit heeft heel erg geholpen (met touwhalster, en eronder nog hoodstel zonderneusriem zodat je evengoed nog wel bit hebt.
Ik gebruik ook zelden bij haar een neusriem, en smeert ze hem geef ik hulpen voor een volte met me zit, en met half lange teugels ook nog lichte teugelhulpen mocht ze erdoorheen willen rennen, niet trekken etc. Daar stopt ze toch niet van.

NoNeTtE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 19:16

bit ligt helemaal goed volgens de instructie's, ik sta bij mensen die super veel van paarden afweten, met het hoofdstel en bit zit het allemaal goed. en heb nog is overlegt en hun zeggen dat dit vanzelf weer overgaat omdat er vroeger zo is gezaagt in de mond.
ik heb denk ik de eerste 3 maanden alleen maar haar met de neus tot de grond gereden zodat ze leerde haar benen goed op de plaats te zetten en om haat te laten merken dat er bij mij geen spanning hoeft te zijn weant ik ben heel zacht (eigelijk een beetje te zacht) maar wat ze precies doet is haar lip optrekken ben ik nu achter ik d8 altijd eerst dat ze op het bit kauwde of haar mond open deed maar ze trekt heel veet haar boven lip omhoog. in ieder geval heel erg bedankt dat jullie zo meedenken !! nog andere mensen die iets kunnen bedenken?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 23:38

mijn paard heeft dat ook..ze kauwt constant en dat is erg lastig rijden vind ik, net alsof je alle keren je contact verliest.

S0phiie

Re: paard kauwt de hele tijd op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:20

Mijn paardje kauwt ook op het bit, het kan een heel goede betekenis hebben.. Hij is gewoon lekker met het bitje bezig.. Hij accepteerd het bitje.. echt waar.. het hoeft zo slecht nog niet te zijn:) Maar dit kun je misschien beter aan de instructrice overlaten..

Kolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 09:24

Bij mijn pony was de oplossing een dunner bit. Er is bij veel paarden gewoon niet veel ruimte in de mond tussen de lagen en vooral tong en verhemelte. Ik rij haar op een 14mm dubbel gebroken Aurigan van Sprenger nu. Juist alle lage neusriemen en strakke dingen eraf gehaald en ze doet het nooit meer. Meer met minder dus. Ik ben toch al niet zo voor het 'straffen' door de boel maar vast te snoeren dus dit paste beter in de lijn en voila, probleem opgelost
En ja, ze moest er wel heel even aan wennen,maar dat is vaak bij een wisseling van bit of optoming.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 10:02

je hebt twee verschillende manier van kauwen. de ene komt voort uit spanning de ander is meer acceptatie.

Ik vind dat je het verschil wel kunt voelen. De een voelt strak aan en het paard wil dan niet goed nageven.
Van de andere merk je bijna niets, het heeft geen storing in de aanleuning. Mijn paard schijnt het ook te doen maar dat zie ik alleen terug op foto's.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:39

Ik heb in 3 jaar lang alle bitten uitgeprobeerd die er zijn, want hij was als het ware dood in de mond, de een zei dat ik een dunner scherper bit moest nemen en de ander zei juist een rubberen zachter bit, een rolletjes bit enz. enz. Heb nu eindelijk sinds een jaar het goede bit gevonden, een dunne enkel gebroken bit van Aurigan materiaal en hij kauwt hier lekker op en schuimt ook goed, hij ontspant en ik kan hem lekker aan de teugel rijden zonder spanning. HEHE!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:16

dat kauwen op een bit is een teken van stress. Toen ik die van mij net had had ze het ook heel erg.
Je kan meer werken aan vrijheidsdressuur, en andere dingen. Je kan haar longeren met hoofdstel, maar maak haar lekker ontspannen, ze maakt zich gewoon veel te druk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:28

pol013 schreef:
je hebt twee verschillende manier van kauwen. de ene komt voort uit spanning de ander is meer acceptatie.

Ik vind dat je het verschil wel kunt voelen. De een voelt strak aan en het paard wil dan niet goed nageven.
Van de andere merk je bijna niets, het heeft geen storing in de aanleuning. Mijn paard schijnt het ook te doen maar dat zie ik alleen terug op foto's.

dat is het!
Het ligt dus aan het rijden! (en eventueel fout aangeleerd door iemand anders) Maar jij zal het eruit moeten rijden met goede instructie.

Zoals je zelf al aangaf doet hij het niet tijdens het longeren - dus zit het hoofdstel goed.....

strekte!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:18

Mijn paard doet het ook heel erg. Als ie gespannen is en met zn kop in de lucht loopt helemaal niet, maar in de lage lange lijn met zn half lekker rond dan loopt ie maar te spelen. Het is bij dit paard dan ook geen vorm van stress en niet iets slechts. Zelf heb ik er bij mijn paard helemaal geen last van behalve als ik stil sta, want dan gaat hij het overdrijven. Hij doet het als ie lekker ontspannen is en rustig aanleuning zoekt. Ik denk dus zeker niet dat het altijd slecht is.