Longeren, pessoa, bijzet of kaal?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eliaan

Longeren, pessoa, bijzet of kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 15:10

Mss weten sommigen het nog, maar een poos(je) geleden viel er met mijn pony niet veel te longeren, dit gaat nu opzich prima, ze loopt braaf en ontspannen, nu heb ik alleen nog 1 probleempje, haar stelling is namelijk naar buiten i.p.v. naar binnen...

Wat lijkt jullie nu verstandig om te doen, een hulpteugel, of niet?

Urielle

Re: Longeren, pessoa, bijzet of kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 15:26

Misschien bijzetjes vrij los eraan en de longe ook door de ring van de singel en dan 'vragen' tot ze weet wat de bedoeling is? (op tijd ontspannen!)

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 16:49

Als hij zo in evenwicht loopt dan is daar toch niks mee..??
Als jij hem goed rechtricht met rijden zal die langzamerhand met longeren vanzelf in de goede stelling gaan lopen.
Suc6 ermee!

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 17:00

je longeerlijn door 1 bitring heen en dan naar je longeersingel aan 1 van de knipjes vast maken ... vanzelfsprekend wel vastmaken aan de kant als jij staat

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 20:52

Ik ga met Chantalll mee, of anders met dubbele longeerlijn gaan longeren.

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 21:45

ik ga met chantalll mee,,
mischien kun je hem losjes bijzetten en later een pessoateugel gaan gebruiken?
pessoa vind ik altijd super!!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 22:20

Lekker niks
Dat is mijn advies..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:21

een beetje raar om te gaan longeren om een stelling-probleem op te lossen

Je hebt een goede instructeur nodig.....(om dat op te lossen)
Dat is er langzaam in gekomen bij je paard, dus moet er met training langzaam weer uit gaan.
De fout ligt toch bij jouw tijdens het rijden, dus longeren lijkt me vrij zinloos. Dat is de symptonen bestrijden en niet het probleem.

Succes!

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:03

Superwomen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Mijn pony had erg veel moeite met binnenstelling geven en toch door behulp van longeren is hij beter gaan loslaten en meer ontspannen gaan lopen, omdat je zo het probleem duidelijk zag. Ik heb dit gedaan dooor mijn longeerlijn inderdaad door de binnenste bitring naar mijn longeersingel te doen en heel zachtjes aan te vragen en voorwaartst te houden, hij vond het moeilijk maar uit eindelijk ging het en loopt hij nu met rijden ook beter.

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 10:23

Bedankt allemaal, ik zal het eens proberen en als ik rijd loopt ze wel met de goede stelling, alleen aan de longe niet..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:28

Tuhan schreef:
Superwomen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Mijn pony had erg veel moeite met binnenstelling geven en toch door behulp van longeren is hij beter gaan loslaten en meer ontspannen gaan lopen, omdat je zo het probleem duidelijk zag. Ik heb dit gedaan dooor mijn longeerlijn inderdaad door de binnenste bitring naar mijn longeersingel te doen en heel zachtjes aan te vragen en voorwaartst te houden, hij vond het moeilijk maar uit eindelijk ging het en loopt hij nu met rijden ook beter.

Natuurlijk kan het wel een beetje helpen... Het paard zal soepeler worden door het longeren, maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat je eigen rij-gewoonte aangepast moet worden....en het probleem niet met longeren opgelost kan worden.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 10:48

dat is zo, maar je weet natuurlijk niet of het een rij probleem is, of dat het paard/pony losser en soepeler moet worden. Ik ben zo ie zo een voorstander van rijden en longeren met elkaar af te wisselen.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:27

stelling is meer dan alleen het paard in een houding dwingen. Ik zal in elk geval niet het paard "vastzetten" met bijzetteugels oid. Je kunt wel met dubbele longe er mee aan de slag gaan, maar dan moet je zelf wel met dubbele longe kunnen werken.
Maar het ligt er ook een beetje aan, als je longeert puur voor de beweging, energie kwijtraken dan zou ik puur longeren, zonder hulpmiddelen. Wil je er echt mee trainen omdat je zelf niet kan rijden (tijdelijk ofzo) dan dus met dubbele longe. Maar ik zelf vind het het fijnst om de paarden onder de man te trainen en longeren doe ik meestal niet als "training" van het paard, maar als ontlasting voor mijzelf, dus zonder hulpmiddelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:35

Tuhan schreef:
dat is zo, maar je weet natuurlijk niet of het een rij probleem is, of dat het paard/pony losser en soepeler moet worden. Ik ben zo ie zo een voorstander van rijden en longeren met elkaar af te wisselen.

Ik sluit me bij Kim aan, juist omdat je bij het longeren evt. problemen in je eigen rijden minder tegenkomt - zolang je zelf op tijd kunt ontspannen in de hand vind ik longeren heel prettig om je paard te verbeteren zonder ook nog eens je eigen fouten erin op te dringen.
Misschien zit de ruiter scheef oid, heeft het paard zich onder de ruiter gesteld, goed stijf geworden in die houding en kan er niet meer uit. Het is dan behoorlijk moeilijk om je eigen houding te corrigeren en je paard. Aan de longe kun je je paard weer gymnasticeren en zelf aan je houding werken als het weer in orde is of op een ander paard. Ik noem maar een voorbeeld.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 15:58

Dit is iets waar ik niet zo even een antwoord op kan geven want het kan best zijn dat je paard aan de longe wat naar buiten kijkt maar wel mooi recht over 4 benen loopt.Ik zet mijn pony wel bij maar zet hem nooit vast hij kijkt op de linkerhand ook altijd een beetje naar buiten maar dan loopt hij wel recht maar dat moet je zien dat kan ik zo niet uit jouw verhaal opmaken en ik weet ook niet of jij dit zelf wel kunt zien.Vraag eens iemand in jouw buurt die veel verstand van paarden heeft of die eens wil kijken.Als ik op mijn pony rijd dan laat ik hem als ik op de linkerhand rij en ik neem een volte mee ook iets naar buiten kijken zodat hij zijn buiten achterbeen onder de massa blijft zetten maar ik laat hem ook wel eens helemaal naar binnen kijken.Paardrijden en dus ook longer is heel lastig.Vraag eens iemand in je buurt om hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 17:14

Ik heb een pessoa liggen, maar daar heb ik al een tijd niks mee gedaan. Ik vond dat ie r erg onrustig werd van in de mond en j had te weinig controle over de buiging en stelling. Nou heb ik gister ff wat nieuws geprobeerd: de pessoa eraan voor het achterbeen en ruggebruik en bijgezet met een slofteugel (doe ik altijd tussen de benen, door het bit naar de zijkant) Met die slofteugel kon ik m dus wel iets stellen en dat is wat rustiger in de mond en de pessoa dus voor het activeren.

Hij liep wel fijn uiteindelijk!!

jespie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 18:26

als je met het longeren geen stelling hebt hoeft dat niet persee (superwoman) zo te zijn dat dat bij het rijden niet zo is. als je rijd hebt je tog je binnenteugel en binnenbeen eraan en met longeren tog niet.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:39

Jespie ik ben het wel met jou eens!
Ze zegt namelijk helemaal niks over rijden!! het paard had na wat ik gelezen heb altijd moeilijk geweest aan de longe!

eliaan schreef:
Mss weten sommigen het nog, maar een poos(je) geleden viel er met mijn pony niet veel te longeren, dit gaat nu opzich prima, ze loopt braaf en ontspannen, nu heb ik alleen nog 1 probleempje, haar stelling is namelijk naar buiten i.p.v. naar binnen...

Ik zou denk ik ook eerder met dubbele longe proberen dan met voorwerpen die vast zetten. Met een dubbele longe heb je volgens mij ook meer feeling met je paard je voelt echt precies hoe en wat.
En wie weet wanneer je gewoon zonder blijft oefenen dat het ook al goed komt. Het is toch een leerproces wat niet in een keer gedaan kan worden.

Veel succes in ieder geval

eliaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-05 21:48

Bedankt iedereen, ik denk dat ik eerst toch maar een poosje met niks blijf longeren.
In het begin was ze niet te longeren en dat heb ik er ook uitgereden, ze wordt tegenwoordig met het rijden ook al wat soepeler, en ze loopt wel regelmatig aan de longe dus nouja, het gaat mee ook gewoon dat ze niet altijd gereden wordt, maar ook gewoon es lekker soepeltjes beetje beweegt (zonder mijn gewicht mee te hoeven slepen en zonder echt aan het werk te hoeven)