hoe leer ik mijn pony een goede uitgestrekte draf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

hoe leer ik mijn pony een goede uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:21

Nou als ik dus elke keer na mijn proef naar de jury ga zeggen ze altijd dat mijn middendraf en uitgestrekte draf veel meer mag. Ik weet dat het zelf ook meer mag, maar mijn pony gooit zijn benen heel hoog op en ze kan echt heel goed uitstrekken maar het probleem is dat ik haar dan niet kan uitzitten, want dan drukt ze haar rug weer weg en dan zit ik weer te stuiteren. Met lichtrijden lukt het heel goed alleen moet ik in de Z2 doorzitten en 60 meter lang uitgestrekte draf laten zien. weet toevallig iemand hoe ik dit beter krijg?? Ik wil graag voor volgende week met de OV kampioenschappen dat dit dan wat beter gaat.
alvast bedankt
alle tips zijn welkom.

Sizz

Re: hoe leer ik mijn pony een goede uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:26

Probeer het een paar keer zonder beugels. Dan kan je je langer maken en kan je beter blijven zitten zodat je pony ook ontspannen blijft.

Dit hoort trouwens bij RT.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:30

Ik zou er in ieder geval ook hulp bij halen. Iemand vanaf de zijlijn kan goed zien of jouw pony nog de benen omhoog gooit of ze naar voren strekt.

In ieder geval veel succes!

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 20:58

als ze haar rug weg drukt dan gooit ze der benen omhoog maar als ze dat niet doen wanneer ik zeg maar ga lichtrijden gooit ze ze naar voren

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:45

-> RT

Een keertje zitles overwegen?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:52

Oww.. dit is echt mijn ding!

DE(!) methode is als volgt:

Stel, je zit op de rechterhand. Dan zet je bij E de schouderbinnewaards in.. Hierdoor zal je een mooi tempocontrolle hebben en komt je paardje goed terug op het achterbeen dmv je zithulpen. Als je iets voor de F bent went je af en stel je hem recht richting de A. Als die recht is kantel je je bekken iets, drijft hem wat bij en sta wat toe met je handen zodat die verruimd. Binnen 5 passen zit je tegen de A. Het voordeel hiervan is dat die mooi terug komt op je zithulp (omdat die feitelijk niet weg kan) en ook terug komt VOORDAT die op zn voorhand valt.

als dit goed gaat zet je de schouder voor wat eerder in en rij je hem niet naar de A maar meer richting de k (die zit daar toch he!?) en verander je gelijk van hand. Elke keer als het super gaat prijs je hem de hemel in en probeer je een pasje verder.

Een ander methode is door middel van balkjes: leg ze elke keer een stukje verder uit elkaar dat die wel moet verruimen om uit te komen. Als je alleen bent en dus niet de hele tijd wilt op en af stappen leg je ze in de vorm van een waaier neer.. de binnekant van de volte is die smaller en elke keer als die ruimer word ga je verder naar buiten toe. Ook hiervoor kan je zorgen dat die mooi een pasje opzij doet voor je ibnnenbeen naar buiten toe dat die eerst moooi op zn achterbeen komt. Op die manier activeer je ook beter het binnen achterbeen en blijft deze er ook makkelijker onder. Je kan hem terug nemen door de volte opnieuw te sluiten.

Voor die laatste optie moet je wat sneller zijn en dan de eerste.. maar ze zijn allebij super!

Succes

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:56

M3isSi3j schreef:

Stel, je zit op de rechterhand. Dan zet je bij E de schouderbinnewaards in.. Hierdoor zal je een mooi tempocontrolle hebben en komt je paardje goed terug op het achterbeen dmv je zithulpen. Als je iets voor de F bent went je af en stel je hem recht richting de A. Als die recht is kantel je je bekken iets, drijft hem wat bij en sta wat toe met je handen zodat die verruimd. Binnen 5 passen zit je tegen de A. Het voordeel hiervan is dat die mooi terug komt op je zithulp (omdat die feitelijk niet weg kan) en ook terug komt VOORDAT die op zn voorhand valt.

als dit goed gaat zet je de schouder voor wat eerder in en rij je hem niet naar de A maar meer richting de k (die zit daar toch he!?) en verander je gelijk van hand. Elke keer als het super gaat prijs je hem de hemel in en probeer je een pasje verder.

Een ander methode is door middel van balkjes: leg ze elke keer een stukje verder uit elkaar dat die wel moet verruimen om uit te komen. Als je alleen bent en dus niet de hele tijd wilt op en af stappen leg je ze in de vorm van een waaier neer.. de binnekant van de volte is die smaller en elke keer als die ruimer word ga je verder naar buiten toe. Ook hiervoor kan je zorgen dat die mooi een pasje opzij doet voor je ibnnenbeen naar buiten toe dat die eerst moooi op zn achterbeen komt. Op die manier activeer je ook beter het binnen achterbeen en blijft deze er ook makkelijker onder. Je kan hem terug nemen door de volte opnieuw te sluiten.

Voor die laatste optie moet je wat sneller zijn en dan de eerste.. maar ze zijn allebij super!

Succes

dat met die balkjes ga ik morgen gelijk proberen. maar dat eerste snap ik nog niet echt. zou je dat iets beter uit kunnen leggen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:08

M3isSi3j schreef:
Stel, je zit op de rechterhand. Dan zet je bij E de schouderbinnewaards in.. Hierdoor zal je een mooi tempocontrolle hebben en komt je paardje goed terug op het achterbeen dmv je zithulpen. Als je iets voor de K bent went je af en stel je hem recht richting de A. Als die recht is kantel je je bekken iets, drijft hem wat bij en sta wat toe met je handen zodat die verruimd. Binnen 5 passen zit je tegen de A. Het voordeel hiervan is dat die mooi terug komt op je zithulp (omdat die feitelijk niet weg kan) en ook terug komt VOORDAT die op zn voorhand valt.

als dit goed gaat zet je de schouder voor wat eerder in en rij je hem niet naar de A maar meer richting de F en verander je gelijk van hand. Elke keer als het super gaat prijs je hem de hemel in en probeer je een pasje verder.

Je hebt gelijk.. had de F en K omgewisseld

Zo wel begrijpelijk!?

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 23:13

ja zo snap ik hem wel. dank je wel

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 23:25

maar hoe kan ik het uitstrekken eigenlijk makkelijker maken voor mijn pony zonder dat ik hem daar bij hinder?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:30

Door hem eerst goed recht te richten, over zn rug in balans te brengen en op die manier je paard van achtere uit naar vore toe nagevelijk te rijden. Op die manier zal die lekkerder zitten en is het voor jou ook makkelijker om te blijven zitten en hem niet uit balans te hobbelen.

Als je nou moet doorzitten tijdens het verruimen of strekken: ga je een stukje in de beugels staan. Op die manier hobbeld hij onder je door zonder dat jij hem hinnederd en niemand diet het ziet!

Verder werken aan je zit dmv zitlessen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:51

M3isSi3j schreef:
Door hem eerst goed recht te richten, over zn rug in balans te brengen en op die manier je paard van achtere uit naar vore toe nagevelijk te rijden. Op die manier zal die lekkerder zitten en is het voor jou ook makkelijker om te blijven zitten en hem niet uit balans te hobbelen.

Als je nou moet doorzitten tijdens het verruimen of strekken: ga je een stukje in de beugels staan. Op die manier hobbeld hij onder je door zonder dat jij hem hinnederd en niemand diet het ziet!

Verder werken aan je zit dmv zitlessen
.

Wat je ook kunt doen om dit te verbeteren eerst als je paard ontspannen is, klein stukje doorzitten en verruimen en dan weer terugkomen en weer lichtrijden en verruim je weer met lichtrijden, weer terug rijden en gaan doorzitten (als je paard ontspannen blijft) met korte stukjes op voeren zodat de tact van paard niet gehinderd word. Succes ermee.

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 12:03

dank je voor de goede tips. mijn instructeur heeft mij al gezegt om dan in de proef een stukje te gaan staan. maar dat gaat mij niet echt lukken. eerder deed ik heel veel aan zitles met mijn vader dan zonder beugels of zonder zadel en dan oefeningen doen enzovoort. ik denk dat ik dit maar eens weer ga doen.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 19:56

M3isSi3j schreef:

Succes

ik heb het probleem ook een beetje, maar deze methode snap ik nog steeds niet, wil je het nog is uitleggen alsjeblieft?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 07:37

ok.. ik ga het proberen aan de hand van een plaatje.. volgens mij heb ik alle letters namelijk door lekaar gehaald -geeft maar weer aan hoe vaak ik op de letters rij -

Afbeelding

je zit op de rechterhand. Dan zet je bij B de schouderbinnewaards in.. Hierdoor zal je een mooi tempocontrolle hebben en komt je paardje goed terug op het achterbeen dmv je zithulpen. Als je iets voor de F bent went je af en stel je hem recht richting de A. Als die recht is kantel je je bekken iets, drijft hem wat bij en sta wat toe met je handen zodat die verruimd. Binnen 5 passen zit je tegen de A. Het voordeel hiervan is dat die mooi terug komt op je zithulp (omdat die feitelijk niet weg kan) en ook terug komt VOORDAT die op zn voorhand valt.

(de kleuren van de tekst komen overeen met de kleuren van de lijnen in het plaatje.. Ik hoop dat het er nu goed staat en duilijke ris! hhahaha.. 3x is scheepsrecht toch )

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 16:04

haha het is nu echt helemaal duidelijk voor mij. ik ga het vanavond het even goed oefenen

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 17:13

jaa dankjewel!!! ik ga morgen ook gelijk oefenen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 19:58

Creatief he hahahaha

posten jullie hoe het is gegaan!?

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 20:13

eey sis je word crea hahaah

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 21:14

met de balkjes ging het heel goed. ik ga dit zeker vaker doen ze vond het eerst wel moeilijk maar het ging daarna best wel goed. bedankt

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 23:26

M3isSi3j : Dat zij nog eens goeie tips

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:34

sharonaollie schreef:
M3isSi3j : Dat zij nog eens goeie tips

THNX