Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Het was een fout in de aanleuning zei de jury, ik heb nog gevraagd maar ze wist niet heo je het tegen kon gaan. Ze moest het alleen bestraffen. Ze gaf alleen als tip een tonglepel te gebruiken.
En ik maar denken dat jury's alles wisten.... }>
Agnes75 schreef:Tong uit de mond is meestal inderdaad een fout in de aanleuning, maar deze kan diverse oorzaken hebben, zoals: spierproblemen (bijv. in de rug), te harde of te stugge hand, overvragen van een paard, dus oefeningen laten doen waar ie nog niet sterk genoeg voor is (verkeerde trainingsopbouw, te vroeg en te lang aan de teugel laten lopen etc.) enz. Dit moet je altijd zien te voorkomen.
Een jong paard moet nog leren opzoeken wat aanleuning is. Omdat je zegt dat ie pas 1x het hoofdstel heeft ingehad, denk ik eerder dat hij moet wennen aan het bit en het gewicht er van. Kijk ook zijn mond eens na of er geen pijnlijke plekken in zitten, of dat er tandjes doorkomen die in de weg zitten. Kijk ook of je het bit goed in de mond hebt zitten (er mogen 1 a 2 plooien in de mondhoek zitten, niet meer) en of het niet te scherp is. Laat hem wennen aan de druk die een bit kan geven. Ik heb verder geen ervaring met inrijden, dus meer tips kan ik je niet geven, maar misschien kan iemand anders hier op bokt dat wel. Veel succes!
PS: Valt mij trouwens tegen dat de jury niet weet hoe je dat op moet lossenEn ik maar denken dat jury's alles wisten.... }>
Mijn instructrice zei dus tegen mij dat het wel als verzet wordt gezien en zij rijdt verschillende paarden op Z-nivo, en veel mensen op stal hebben het ook al tegen mij gezegt dat het wordt gezien als verzet. Ze loopt verder ontspannen en nageeflijk maar gooit gewoon in het begin al die tong eruit.marijntje schreef:tong uit de mond hoeft geen verzet te zijn ,kan ook een "gewoonte" zijn. als het paard verder nageevelijk loopt is er niet zoveel aan de hand