Tong eruit, fout in de aanleuning..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Tong eruit, fout in de aanleuning..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 17:29

Laatst zat ik bij een jury aan het schrijven, hadden we een meisje waarvan de pony de tong uit de mond had af en toe. Dat werd direct met 1 of 2 punetn telkens afgestraft.
Het was een fout in de aanleuning zei de jury, ik heb nog gevraagd maar ze wist niet heo je het tegen kon gaan. Ze moest het alleen bestraffen. Ze gaf alleen als tip een tonglepel te gebruiken.

Nou ben ik zelf bezig met een paardje, die voor het eerst een hoofdstel in heeft gehad en die steekt dus ook zijn tong eruit. Dit paardje moet ook op concours, dus ik wil er eigenlijk wat proberen tegen te doen. Maar omdat hij het dus doet zonder dat ik erop zit of heb gezeten kan het toch niet aan de aanleuning liggen?

Iemand tips?

superwoman

Re: Tong eruit, fout in de aanleuning..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 18:22

Citaat:
Het was een fout in de aanleuning zei de jury, ik heb nog gevraagd maar ze wist niet heo je het tegen kon gaan. Ze moest het alleen bestraffen. Ze gaf alleen als tip een tonglepel te gebruiken.

Ja, dit zeggen ze altijd

Beetje jammer!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:28

Ik heb vorig jaar een paard gereden dat al minimaal 5 jaar met zijn tong uit de mond liep. Na twee weken deed hij het nauwelijks omdat het aanleuning verbeterde. Denk dus wel dat de jury gelijk heeft.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 19:32

Tong uit de mond is meestal inderdaad een fout in de aanleuning, maar deze kan diverse oorzaken hebben, zoals: spierproblemen (bijv. in de rug), te harde of te stugge hand, overvragen van een paard, dus oefeningen laten doen waar ie nog niet sterk genoeg voor is (verkeerde trainingsopbouw, te vroeg en te lang aan de teugel laten lopen etc.) enz. Dit moet je altijd zien te voorkomen.

Een jong paard moet nog leren opzoeken wat aanleuning is. Omdat je zegt dat ie pas 1x het hoofdstel heeft ingehad, denk ik eerder dat hij moet wennen aan het bit en het gewicht er van. Kijk ook zijn mond eens na of er geen pijnlijke plekken in zitten, of dat er tandjes doorkomen die in de weg zitten. Kijk ook of je het bit goed in de mond hebt zitten (er mogen 1 a 2 plooien in de mondhoek zitten, niet meer) en of het niet te scherp is. Laat hem wennen aan de druk die een bit kan geven. Ik heb verder geen ervaring met inrijden, dus meer tips kan ik je niet geven, maar misschien kan iemand anders hier op bokt dat wel. Veel succes!

PS: Valt mij trouwens tegen dat de jury niet weet hoe je dat op moet lossen En ik maar denken dat jury's alles wisten.... }>

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:01

Hahha, ja dat viel mij ook al op..
Maar iig erg bedankt

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:23

mijn pony begon 3 jaar geleden zijn tong eruit te doen. puur omdat ik en mijn zusje veels te streng waren met nageeflijk rijden. wij moesten veels teveel op de hand rijden, pony begon te stijgeren allemaal fout fout fout:p
Bij onze 'nieuwe; instructrice moesten we zelf veel meer nageven in de hand. dus meer loslaten niet alleen tegenwerken. dat ging al veel beter,.
voor ons is het eigenlijk ontzettend fijn geweest dat die pony dat toen deed, omdat wij dan meteen wisten wat we fout deden als zijn tong eruit hing. als we na gingen geven, ging zijn tong direct naar binnen. Deze pony is met succes in het Z2 dressuur uitgebracht door mij. mijn zusje start nu M1. hij heeft nu nog steeds stukjes dat hij even zijn tong laat zien en dan weten wij wat ons te doen staat. streven naar lichtheid..

succes ermee

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:27

Ja.. dat zal best.. Ik zal er aan denken als ik ga rijden he
Maar wij hadden een meisje.. zag er allemaal 100% perfect uit! Heel losjes in de handen etc. Dat viel zelfs mij nog op (ik ben geen jury he) echt heel ontspannen enzo. Ze had volgens mij 172 punten, als het paard de tong niet uitstak 180 zelfs. Ze is dan ook kringkampioen geworden volgens mij las ik in de krant.

We vroegen ook aan haar hoe het kwam, ze zegt dta tie het net als mijne in het begin ook al deed..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 09:30

Toch vreemd dat de jury zei dat ze een tonglepel moest gebruiken. Volgens mij mag dat helemaal niet op wedstrijden!!!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 09:33

de jury zei: Je moet eens een tonglepel gebruiken, ik weet niet zeker of dat mag op wedstrijden, volgens mij wel.. zou je even na moeten kijken
En ik weet ook niet of het helpt

Het was een superaardige jury, ze gaf ook commentaar op het einde enzo. Maar volgens mij had ze daar niet zoveel verstand van

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:21

Kijk maar eens bij de knhs - bij jury opleiding - wat je daarvoor moet rijden, om de opleiding te doen.
Dat stelt niet héél veel voor, dus ze hebben niet alle ervaring en kennis.

Maar goed dat het niet te streng is, anders hadden we bijna geen jury's!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:25

Agnes75 schreef:
Tong uit de mond is meestal inderdaad een fout in de aanleuning, maar deze kan diverse oorzaken hebben, zoals: spierproblemen (bijv. in de rug), te harde of te stugge hand, overvragen van een paard, dus oefeningen laten doen waar ie nog niet sterk genoeg voor is (verkeerde trainingsopbouw, te vroeg en te lang aan de teugel laten lopen etc.) enz. Dit moet je altijd zien te voorkomen.

Een jong paard moet nog leren opzoeken wat aanleuning is. Omdat je zegt dat ie pas 1x het hoofdstel heeft ingehad, denk ik eerder dat hij moet wennen aan het bit en het gewicht er van. Kijk ook zijn mond eens na of er geen pijnlijke plekken in zitten, of dat er tandjes doorkomen die in de weg zitten. Kijk ook of je het bit goed in de mond hebt zitten (er mogen 1 a 2 plooien in de mondhoek zitten, niet meer) en of het niet te scherp is. Laat hem wennen aan de druk die een bit kan geven. Ik heb verder geen ervaring met inrijden, dus meer tips kan ik je niet geven, maar misschien kan iemand anders hier op bokt dat wel. Veel succes!

PS: Valt mij trouwens tegen dat de jury niet weet hoe je dat op moet lossen En ik maar denken dat jury's alles wisten.... }>

Ik ben het hier dus mee eens. Jonge paarden kunnen gevoelig zijn. Laat het voor alle zeker heid even checken.

Betreft dat jury niet weet hoe ze het op moeten lossen, dat word nooit verteld op protocol. Alleen maar de opmerkingen, dat is jammer, want ruiters kunnen veel meer van kunnen leren als ze tips geven.

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:26

Toch kan het gebeuren dat het een gewoonte wordt voor een paard om de tong uit de mond te laten hangen: het paard van mijn vriendin doet het ook. Het is wrs begonnen tijdens de het in mangelessen lopen van dit paard en ze blijft het doen, ook wanneer ze ontspannen is. Er hebben al diverse mensen gekeken, ze doet het gewoon. En niet alleen tijdens het rijden, maar hupsakee, bit in, tong eruit! en ze kijkt hiermee vrolijk in de rondte! Wanneer je haar een klontje of zo geeft gaat de tong even naar binnen, maar zodra het op is, daar komt ie weer! Ze wordt er op wedstijden nog steeds wel eens op afgerekend, terwijl dit eigenlijk niet meer op het staatje mag staan ( nieuwe reglementen)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 10:59

een enkele keer kan het ook gebeuren doordat het paard een keer een heet bit in de mond heeft gekregen, bijvoorbeeld doordat het hoofdstel te lang in de zon heeft gelegen waardoor het bit opgewarmt was en de pony/ het paard daarna het bit in kreeg. Dan kan het een foute gewoonte geworden zijn, maar meestal heeft het met nageven en aanleuning te maken vanuit het hele lijf van het dier!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 12:01

Bij sommige paarden wordt het volgens mij idd ook wel een aanwensel, net als Barbria had het ook

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:22

Vaak een fout in de aanleuning ja mijn paard doet het ook wel eens als ik te veel vasthoud en als ik dan loslaat is het zo weer goed:D

Ik ken ook een paard bij een manege die gewoon zijn hele tong eruit gooit(echt 10-15 cm) en dit is ook niet echt een probleem in de aanleuning(zeiden ze) . Het was wel een maf gezicht als tie draafde ging die tong zo flapperen:P Maar op wedstrijd weer wat minder natuurlijk...

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:25

Bit hoger leggen!
mijn pony deed altijd dr tong over het bit heen en heel soms ook eruit ....toen hebben we een beter passend hoofdstel gekocht en bit ook hoger gelegd en beter passen bit!

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:30

Mijn paard steekt ook d'r tong eruit, maar dit doet ze omdat ze het lekker vindt. Eerst dachten we dat het in d'r nek zat, maar bleek niet zo te zijn. Ook haar gebit is perfect dus daar ligt het ook nietaan. Dus het hoeft niet altijd aan de aanleuning te liggen.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 18:03

Ja, ik dacht ook al...
Die van mij doet het ook omdat tie het waarschijnlijk leuk vind ofzo..
En dat word gewoon keihard afgestraft op wedstrijden.. Die jury die ik had gaf voor elk punt 1 of 2 punten aftrek..

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:24

tong uit de mond zorgt NIET voor puntenaftrek op wedstrijden, hooguit kan je een aanmerking krijgen(jureer zelf ook tot klasse z) tonglepel is toe gestaan maar je moet wel bij de knhs dispensatie aan vragen

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 08:51

Tong uit de mond wordt toch gezien als verzet? Hierdoor krijg je toch minder punten?! Dit zegt iedereen tegen mij......

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 09:15

tong uit de mond hoeft geen verzet te zijn ,kan ook een "gewoonte" zijn. als het paard verder nageevelijk loopt is er niet zoveel aan de hand

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 11:24

Mijn paard legt gewoon haar tong d'r uit en doet er verder niks mee. Kan ik dan gewoon starten zonder dat er punten aftrek is?

-> Mij is altijd vertelt dat de jury een tong uit de mond ziet als verzet.

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:05

als jou paard verder nagevelijk loopt is dat bij mij geen probleem. kantelt hij zijn hoofd of blijft er spannining in de bovenlijn ja dan krijg je ook wat minder punten, je kunt ook met een tongriem of ophaaltrens rijden maar dan moet je dispensatie aanvragen, gebruik je deze hulpmiddelen dan blijft de tong binnenboord

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 13:10

O ok dus tong uit de mond wordt niet altijd gezien als verzet....oooooooh, er gaat een hele wereld voor mij open Mijn instructrice zei dus tegen mij dat het wel als verzet wordt gezien en zij rijdt verschillende paarden op Z-nivo, en veel mensen op stal hebben het ook al tegen mij gezegt dat het wordt gezien als verzet. Ze loopt verder ontspannen en nageeflijk maar gooit gewoon in het begin al die tong eruit.

Staat dit ook in de regelementen dan, dat het niet als verzet wordt gezien?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 13:17

marijntje schreef:
tong uit de mond hoeft geen verzet te zijn ,kan ook een "gewoonte" zijn. als het paard verder nageevelijk loopt is er niet zoveel aan de hand

Ja maar toch moet de jury er punetn aftrek voor geven.. sommige doen het niet maar het moet wel..