Tryout (3 jarig hengstje) @ work

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Tryout (3 jarig hengstje) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:46

Gister heb ik tryout even tussen de buien door gereden.

Afbeelding
Ik probeer hem zoveel mogelijk lang en laag te rijden, soms loopt hij echt lekker met zijn neusje aan de grond, maar vandaag had hij niet echt zin aandacht erbij (spelende kinderen met een toeter)
Afbeelding
Afbeelding
Andere hand, teugels heel iets meer opgepakt
Afbeelding
Mijn houding
Afbeelding
Drafje
Afbeelding
De teugels hangen hier in boogjes, en lekker charmant zo staan
Afbeelding
Afbeelding
Een galopje, ik was hier net van handveranderd en liet hem net overspringen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Andere hand
Afbeelding
En dan springen, ik doe vaak een beetje laagwerk, denk aan dubbeltjes in-uitjes. En skippy helpt me daar altijd bij. Vandaag gingen we iets hoger.
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe mijn handen nooit ver naar voren, maar toch ehb ik altijd waslijntjes?
Afbeelding
Afbeelding
Tja? Soms vergeet hij dat er een hindernis staat, zogauw hij er mee in aanraking komt springt hij pas
Afbeelding
Afbeelding
Nee jo, die balk hangt gewoon aan touwtjes die uit de lucht komen
We hebben die nog wel goed gesprongen maar geen foto van gemaakt.
Afbeelding
Zoals je ziet hebbne we er een balk voor gelegd zodat we hem hielpen met uitkomen.

Tryout is nu ong. 3 maand onder het zadel, daarvoor is hij wel aan het werk geweest met een meisje, die heeft hem veel gelongeerd met hulpteugels etc. en er had al wel eens iemand opgezeten. Hij pakt alles heel snel op.
En ik weet het, te groot maar niet te zwaar

randyLOVER

Re: Tryout (3 jarig hengstje) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:48

t ziet er niet uit het losrijden dan :p
hahah maar als jij er plezier in hebt en je bent niet te zwaar he maakt het dan uit lijkt mij verder leuk hoor en knap voor zo kort onder zadel

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:50

randyLOVER schreef:
t ziet er niet uit het losrijden dan :p

Onderbouwd graag

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:53

Leuk paardje hoor. Voor een paardje dit net 3maand onder het zadel vind ik hem al best goed lopen. Springen doet hij ook al goed. Veel plezier nog het hem;)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:57

Dankje
Hij is echt suppeeerrr braaf, heeft nog geen stap verkeerd gezet, doet echt altijd zijn best! Hij is echt net zo super braaf, ik rij hem dan ook nu eventjes en als hij klaar is dan gaat hij verder met een meisje die nu 9jr is. Soms rijd zij er nu al op, zo braaf is hij gewoon..

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:58

ja ziet er mooi uit
comentaar weet je wel. you read my mind

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:59

probeer je hand niet zo vast te zetten en zeker niet bij een jong dier die alles nog moet leren..
en bij het springen moet hij ook wat meer ruimte krijgen

verder een leuk beessie.. Heel veel succes samen!

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:01

hm@ yvonniej ze zet haar handen echt niet vast hoor. ze geeft hem juist zoveel ruimte dat hij helemaal omlaag kan gaan. en springen tja heb je gelijk in

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:11

wat randylover al zei het losrijden ziet de niet echt uit.. je handen hoef je niet aan het zadel vast te zetten hoor .. mag ook best iets hoger ( en teugels korter ) .. de rest laat ik mah weg

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:18

In plaats van hem omlaag laten komen zou ik hem vooral nu eest nar voren laten komen.
Op sommige foto's valt hij wat op de voorhand, en ondanks dat zijn hoofd laat zit heeft hij zijn achterhand er dan minder bij.

Op het moment dat de teugels in boogjes hangen en hij toch wat "gekruld" loopt loopt hij achter de teugel zonder gebruik van zijn achterhand, wat je op de foto ook ziet.

Op een heleboel foto's ziet het er gewoon naar uit dat hij zijn hals wel buigt maar dat het niet van achteruit komt, waardoor hij die dus laat hangen en op de vorhand lijkt te lopen.
Ik heb gelezen dat het een jong paard is, juist daarom is het belangrijk dat je nu eerst de peper er aan de achterkant insteekt en dan kan je het over een tijdje er aan de voorkant uithalen.

Overigens niet aanvallend bedoeld, hoop dat je er wat aan hebt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:23

Leuke foto's, maar ik heb toch wat commentaar. Probeer je benen lang te houden, ondanks dat je te groot bent. Drijven doe je met je kuit, niet met je hak. Probeer onderarm en teugel in 1 lijn te krijgen, je moet dus niet je handen naar beneden drukken en ze vastzetten op het zadel. Daardoor ga je ook je polsen draaien en kun je niet meer "elastisch" meegeven met je hand. Doe rustig aan met springen, je paard is nog jong en in de groei en dan is dat een hele belasting. Ennuh... overspringen in galop heb je toch pas ergens in de Z nodig? Lijkt me eerder verwarrend voor hem om hem dat aan te leren.

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:26

@ denk iedereen

try out is een paardje wat amie_x_mij samen met nog een ander hengstje samen met mij klaarmaakt voor 2 kinderen van 11 en 9 jaar. het is de bedoeling dat ze er binnen een jaartje wedstrijden mee gaan springen. de eigenaar wil dus het liefst dat ze zo makkelijk mogelijk alles doen. dus springen is wel een must om aan te leren en overspringen ook.

we weten allebei dat het niet goed voor jonge paarden is om al te gaan springen, maar de eigenaar wil het zo.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:30

Ik ben het met het commentaar eens, ruimte geven en lekker voorwaarts rijden. Ook zou ik niet zo snel hoog gaan springen, omdat hij nog zo jong is. Dat komt vanzelf wel. En inderdaad, denk om je handen!!

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:34

skippy schreef:
@ denk iedereen

try out is een paardje wat amie_x_mij samen met nog een ander hengstje samen met mij klaarmaakt voor 2 kinderen van 11 en 9 jaar. het is de bedoeling dat ze er binnen een jaartje wedstrijden mee gaan springen. de eigenaar wil dus het liefst dat ze zo makkelijk mogelijk alles doen. dus springen is wel een must om aan te leren en overspringen ook.

we weten allebei dat het niet goed voor jonge paarden is om al te gaan springen, maar de eigenaar wil het zo.

springen kan ook wel over een half jaar dan heb je nog genoeg tijd om hem B klaar te maken , als je hem nu laat springen en gaat een keer goed mis .. dan heb een groot probleem

skippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:38

ja ik vind ook wel dat het later kan maar de eigenaar wil het gewoon zo hebben. denk er wel aan dat over een klein jaartje een meisje van 9 dan 10 jaar er een b parcours mee moet kunnen springen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:45

Slim hoor om een paardje van 3 nu al zoveel te laten springen, echt super voor zijn gewrichten! Die pony mag ook wel eens gecastreerd worden als er een kind van 9 of 10 op moet! En verder moet je je handen niet zo vast zetten, meegaan met de bewegingen! Voor de rest is je zit wel netjes..

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:47

Heej Noraly
Ziet er leuk uit hoor
Alleen probeer om je zit te denken en je handen naar voren te brengen ..
Bij het springen moet je dan de teugels iets korter nemen en dan voor voren doen dan hou je ze ook niet zo erg bij je
Sucses verder!

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:51

BeLoVeD: Kan het ook iets minder
Je kan toch best commentaar geven maar je hoeft iemand niet de grond in te boren!
Zoals je al kon lezen ..
De eigennaar wil dat we er nu al mee gaan springen..
En dan heb jij daar niet zoveel over in te brengen als kind zijnde
en waarom zou ze hem castreren .. Als hij nu braaf is is der toch niks aan de hand ... als die straks zich hengstig gaat gedragen is het een ander verhaal ..

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:53

skippy zegt het allemaal al..
Ik ben van mezelf helemaal geen springer, vind het ook doodeng en kan het niet echt. Maar omdat wij het hem moeten leren spring ik wel eens met hem. Als ik al ga springen rij ik hem eerst helemaal los en maak dan een paar sprongetjes.

En de mensen die denken dat ik mijn handen vast zet moeten voor de gein eens komen kijken.. want ik krijg juist altijd commentaar dat ik meer contact moet hebben.. Zo zie je maar weer dat foto's momentopnames zijn. Ik probeer tryout zo min mogelijk in de mond te zitten, vooral omdat hij nog zo gevoelig is enzo.

En dat hij erg op de voorhand loopt is wel zo, in heb af en toe prive les en dan ben ik daar altijd erg mee bezig. Maar ze zeggen dat hij zijn achterhand nog niet genoeg heeft ontwikkeld, daarom moet ik veel galopwerk doen.

Ik probeer het zo goed mogelijk te doen, en hem zo min mogelijk te hinderen, vooral omdat hij nog jong is. Ik weet dat ik lang ben enzo, en dat ik hem daarwel mee hinder, maar daar kan ik niets aan doen.

Ik begrijp alleen niet waarom er nu zo erg word gereageerd, vorige keer had ik er ook springfoto's bij staan en toen kreeg ik niets geen commentaar daarover, het zal wel aan mijn titel liggen. Dat trekt andere mensen aan haha

@ beloved..
Hij zou eigenlijk gecastreed worden over 1 weekje. Maar omdat we hem nog even wouden laten uithengsten en we erg last hebben van vliegen dan doen we het niet (mede dankzij bokt)

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:09

Ramona_lief schreef:
BeLoVeD: Kan het ook iets minder
Je kan toch best commentaar geven maar je hoeft iemand niet de grond in te boren!
Zoals je al kon lezen ..
De eigennaar wil dat we er nu al mee gaan springen..
En dan heb jij daar niet zoveel over in te brengen als kind zijnde
en waarom zou ze hem castreren .. Als hij nu braaf is is der toch niks aan de hand ... als die straks zich hengstig gaat gedragen is het een ander verhaal ..

Ik boor haar echt de grond nog niet in hoor! ! En idd NU isie nog braaf maar je kunt hem dus ook beter nu laten castreren dan alsie begint met geklooi. Je weet nooit wat voor paard je gaat krijgen als je hem zo laat nog een keer laat castreren. En als ik dat paardje zou moeten rijden en de eigenaar zou zeggen dat ik er maar mee moest gaan springen, dan konie van mij de boom in! Maar goed voor jullie dat jullie er blijkbaar geen schuldgevoel aan overhouden als dat beestje straks verpest is. Daar zou ik niet aan willen meewerken.

marijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:14

haha amie-x-mij jammer dat je je door skippy laat adviseren het ziet er iid zoals sommige zeggen *niet uit* ook de dingen die jullie doen met zo'n jong beestje vind ik eigenlijk niet kunnen, ik neem aan dat de eigenaar niet iemand is die dit wil met zijn paardjes

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:33

Ik ben het eens met BeLoVeD over het springen betrefd, en ook al mogen de hindernisjes laag zijn, hij gaat er hoog overheen (zie de laatste foto)...

Met castreren kan ik me voorstellen dat je wacht met vliegen ed.

Vind trouwens jou lengte niet zo storend, zo lang je maar niet te zwaar bent, daar gaat het naar mijn idee om. En probeer idd been te geven met je kuiten maar dat was al gezegd. Vind het trouwens een erg leuk beestje!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:46

marijntje schreef:
haha amie-x-mij jammer dat je je door skippy laat adviseren het ziet er iid zoals sommige zeggen *niet uit* ook de dingen die jullie doen met zo'n jong beestje vind ik eigenlijk niet kunnen, ik neem aan dat de eigenaar niet iemand is die dit wil met zijn paardjes

Op reacties van jou ga ik niet meer in..

Citaat:
Ik ben het eens met BeLoVeD over het springen betrefd, en ook al mogen de hindernisjes laag zijn, hij gaat er hoog overheen (zie de laatste foto)...

Met castreren kan ik me voorstellen dat je wacht met vliegen ed.

Vind trouwens jou lengte niet zo storend, zo lang je maar niet te zwaar bent, daar gaat het naar mijn idee om. En probeer idd been te geven met je kuiten maar dat was al gezegd. Vind het trouwens een erg leuk beestje!

Ja ik weet wel dat hij er hoog overheen gaat, zoals gezegd weet ik ook wel dat het niet alte slim is. Wij willen ook het beste voor try hoor, maar we moeten hem toch klaar maken voor het echte werk. En omdat we alles super langzaam hebben opgebouwd gaat het zo lekker vind onze instructeur. Ik spring nog maar goed 1,5 week echt met hem (denk aan balkjes galoperen, sprongetjes, lage inuitjes etc.)
De 70 cm is voor mij een hele prestatie, dit is ook de eerste keer voor hem, voordat iedereen denkt dat ik altijd hoog met hem spring normaal spring ik niet hoger dan 30 cm omdat ik dat gewoon niet durf, omdat ik ook vaak in mijn eentje rij.
En verder bedankt voor je berichtje ik ben niet te zwaar nee..

Citaat:
Ik boor haar echt de grond nog niet in hoor! ! En idd NU isie nog braaf maar je kunt hem dus ook beter nu laten castreren dan alsie begint met geklooi. Je weet nooit wat voor paard je gaat krijgen als je hem zo laat nog een keer laat castreren. En als ik dat paardje zou moeten rijden en de eigenaar zou zeggen dat ik er maar mee moest gaan springen, dan konie van mij de boom in! Maar goed voor jullie dat jullie er blijkbaar geen schuldgevoel aan overhouden als dat beestje straks verpest is. Daar zou ik niet aan willen meewerken.

je boort me niet de grond in nee. Is het standaard dan dat elke hengst gaat beginnen met klooien? Anders zouden alle hengsten wel ruin zijn. En er zijn genoeg hengsten die met hun 7de o.i.d. worden gecastreerd dus sorry dat ik het zeg maar das dus dikke onzin..
En waar slaat dat, goed voor jullie dat jullie blijkbaar geen schuldgevoel aan overhouden op? Wij weten echt wel waar wij mee bezig zijn hoor.. we hebben hulp van een aantal instructeurs en instructrices dus die zullen ook wel weten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:02

Sorry, maar ik vind deze foto's er niet erg prettig uit zien, je bent echt te groot voor hem en daar zul je hem idd mee storen. Je valt naar voren waardoor je hem uit balans brengt en je zet je handen vast aan het zadel. Om je handen vast te zetten hoef je niet heel veel druk te geven, je kunt beter meer contact houden met een flexibele hand dan nu je handen met een lange teugel vast te zetten.

Blijf ook meer van achteruit rijden. En wat je instructeurs betreft, als die hierin meegaan heb ik geen hoge pet van ze op. Dat iemand instructeur is (zich instructeur noemt) wil niet altijd zeggen dat ze het juiste doen. Als jij op dat paard zit is het jouw beslissing hoe hij gereden word.

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:14

ju kan hier wel zeggen van die 70cm maar in dat topic van skippy staat dat dat zei de 90cm mee heeft gesprongen.. ik vind het gewoon achterlijk.. en als je hem zo nodig moet laten springen laat um dan vrij springen dat die ook meer vertrouwen op de sprong krijgt!