Welke gang het belangrijkste?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RedFlame

Welke gang het belangrijkste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:06

Mijn vraagje:

Welke gang (stap,draf, galop) is nou het belangrijkste voor een dressuurpaard? en welke voor een springpaard?
En zou je bij een paard met een mindere stap daar extra op moeten trainen of geeft dat niet zoveel als hij een goede galop heeft?
En kan je daar op trainen, en hoe dan?
alvast bedankt

liesje1986

Re: Welke gang het belangrijkste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:45

Een dressuurpaard moet 3 goede gangen hebben, als hij 1 mindere gang heeft, moet je daar dus aan werken. Je kan dit trainen door heel veel tempowisselingen in deze gang te maken, zodat het paard sterker wordt. Het blijft natuurlijk wel zo dat de ene gang van het paard beter blijft dan de andere en de punten heffen elkaar dan wel een beetje op.
Voor een springpaard is galop de belangrijkste gang. (aangezien je een parcours in galop aflegt) Het paard moet makkelijk kunnen schakelen in de galop en een sterke achterhand hebben.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 11:48

Ik denk dat alle gangen aardig meewegen, maar voor een dressuurpaard is ook de galop een belangrijke gang, hoe hoger je komt, hoe moeilijkere oefeningen je in de galop moet doen.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 12:10

dus mijn paardje heeft het redelijk goed voor elkaar met een goede draf en zeer goede galop en een mindere stap
Ze is springgefokt en ik wil het liefst SGW met haar gaan rijden maar eerst dressuur en springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:11

Tulandro schreef:
Ik denk dat alle gangen aardig meewegen, maar voor een dressuurpaard is ook de galop een belangrijke gang, hoe hoger je komt, hoe moeilijkere oefeningen je in de galop moet doen.

Dat klopt
Alleen in de lagere klasses zit heel veel draf, heb je dan een goed galoperend paard met een mindere draf, dan loop je toch veel puntjes mis.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:18

runningkawa schreef:
Tulandro schreef:

Dat klopt
Alleen in de lagere klasses zit heel veel draf, heb je dan een goed galoperend paard met een mindere draf, dan loop je toch veel puntjes mis.

Ja, zeker weten. Maar de draf is makkelijker te verbeteren dan de stap of galop, tenminste, dat wordt mij altijd verteld. Maar het komt er eigenllijk op neer, dat alle gangen in de dressuur aardig aan bod komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:21

Ik heb liever een paard dat goed galoppeert en wat minder draaft dan andersom. Je kunt namelijk ontzettend veel werken aan de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:23

Klopt, de draf is ook wel beter te verbetren, maar bij een echt slechte draver, kost het toch heel erg veel moeite.
En dat kleine rondje galop, weegt niet af tegen alle onderdelen in draf.

Het klopt wel als je hoger word er steeds meer galop onderdelen bij kwamen ( kreeg daarom in hogere klasses met Kawa ook makkelijker wp's)
Maar de meeste ruiters zullen niet verder komen/gaan dan hooguit het Z2
En pas in de Z1 vind ik de galop onderdelen leuk worden.
Al die tijd ervoor is het vooral de draf die beoordeelt word, omdat daar veel meer in gevraagd word (jammer genoeg )

En daarbij heb ik het idee dat een jury een spectaculair dravend paard hoger waardeert dan een spectaculair galoperend paard.
Om de een of andere manier kwijlt iedereen bij een geweldige draf, terwijl ze niet weten hoe een mooi gesprongen galop sprong eruit ziet

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:32

Citaat:
En daarbij heb ik het idee dat een jury een spectaculair dravend paard hoger waardeert dan een spectaculair galoperend paard.
Om de een of andere manier kwijlt iedereen bij een geweldige draf, terwijl ze niet weten hoe een mooi gesprongen galop sprong eruit ziet

Daar heb je zeker gelijk in! Maar dat is in alle lagen van de dressuursport! Ik merk dit ook in de ZZ-licht en zwaar. Bij paarden met een goed front en veel actie van voren kunnen zich meer permiteren dan paarden die dit niet hebben. En dit komt vooral tot uiting in de draf en galop. In de stap daarentegen weer een stuk minder!