Bergopwaartse galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitch

Bergopwaartse galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 22:25

Zit met een probleempje, hopelijk hebben jullie tips.
Trainen gaat met mn paard de laatste tijd erg lekker, vooral ook de galop. We zijn echt vooruit gegaan. Tot een halfjaar geleden kon ze nog niet eens in een normaal tempo de bak door galoperen, en in de hoeken kwam ze niet uit en viel overkruist. Ben allang blij dat we tenminste normaal kunnen galoperen nu. Maar toch ben ik niet helemaal tevreden. Merlin galopeerd namelijk heel erg vlak. Er zit totaal geen sprong in. Ik zou graag willen dat ze wat opwaartser gaat galoperen. We maken al veel overgangen en tempowisselingen in de galop, maar ik zit eigenlijk echt op goed advies te wachten.
Vrijdag ga ik het mijn instructrice vragen, maar ben eigenlijk ook benieuwd naar jullie advies, en wat ik misschien verkeerd doe.
Alvast bedankt.

MeissieJ01

Re: Bergopwaartse galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:26

Nog meer tempowisselingen rijden , ook in de stap en draf

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:28

voor een berg opwaardse galop is een sterke achterhand nodig. Wat je kan doen om deze sterker te maken is vaak aanspringen. Galopeer niet te lange stukken maar neem hem na een volte weer terug en zet hem dan vanuit stap of een verzamelde draf wee ropnieuw aan in galop. Door dit heel vaak te doen zal die sterker worden en makkelijkere sprong houden.

Wat ook een manier is over balkjes/cavelttejes galoperen. Hierbij moet die wat meer sprong maken en dan beloon je hem goed.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:03

M3isSi3j schreef:
voor een berg opwaardse galop is een sterke achterhand nodig. Wat je kan doen om deze sterker te maken is vaak aanspringen. Galopeer niet te lange stukken maar neem hem na een volte weer terug en zet hem dan vanuit stap of een verzamelde draf wee ropnieuw aan in galop. Door dit heel vaak te doen zal die sterker worden en makkelijkere sprong houden.

Wat ook een manier is over balkjes/cavelttejes galoperen. Hierbij moet die wat meer sprong maken en dan beloon je hem goed.

Dat werkt inderdaad heel goed, heel veel overgangen rijden voorwaarts en terug in galop, terug naar stap en weer in galop.

Maar voordat je hier aan begint, moet je je paard eerst goed laten rechtrichten, want als dit niet in orde is, zullen de overgangen ook niet goed lukken en zul je paard ook niet sterker krijgen in de achterhand (alleen een rechtgericht paard kan verzamelen!!)

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:20

Gewoon goed doorverzamelen en buitenteugel erbij houden, ik weet niet hoe ik t kan uit leggen

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:23

Als je het advies hebt opgevolgd van beide dames hier boven, moet je eens proberen om zelf goed rechtop te zitten en proberen ergens overheen te rijden.
(een hoger gelegen punt)
Veel ruiters kijken erg naar beneden en zo kan je je paard nooit mooi bergopwaarts rijden...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:25

fresco schreef:
Als je het advies hebt opgevolgd van beide dames hier boven, moet je eens proberen om zelf goed rechtop te zitten en proberen ergens overheen te rijden.
(een hoger gelegen punt)
Veel ruiters kijken erg naar beneden en zo kan je je paard nooit mooi bergopwaarts rijden...

Ja dat klopt, komt ook vaak voor ja, inderdaad jezelf lang maken en recht vooruit kijkend en probeer goed je zitbeenknobbels te voelen

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 13:07

Ja indd.. denk waar je naar toe wilt probeer het gevoel zelf al te ontwikkelen dat je een onwijs galopsprong omhoog maakt maar wel verzameld, denk dat je trug wil kunnen naar de stap, maar denk er wel om, je paard mag niet te vlak worden in de verzameling egt bergopwaarts. succes

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 20:36

Bedankt voor de tips! Heb er veel aan.
Vandaag wat proberen toe te passen. Tempowisselingen rijden we sowieso erg veel, overgangen ook. We hebben vandaag in de wei gereden, dus we hadden lekker de ruimte. Ik heb haar eerst een stukje laten galopperen, toen weer terug genomen in een verzameld drafje, en weer laten aanspringen. En dit een paar keer herhaald. Ondertussen wat andere dingetjes gedaan en daarna een aantal keren vanuit stap in een rustige galop laten aanspringen, dit hadden we nog niet vaak gedaan, maar het ging al aardig goed! Er zitten nog wel 1 a 2 drafpasjes tussen, maar dat komt nog wel goed. Ik laat haar nu vaak aan- en overspringen, en ik vind het nu al lekkerder gaan, dus ik hoop dat het helemaal goedkomt! Bedankt voor jullie tips!!