Ik ben rechts sterker..Paard kanteld hoofd..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia9

Ik ben rechts sterker..Paard kanteld hoofd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 21:00

Ik heb een dilemma,
Heb wel les maar lesgeefster heeft momenteel vakantie..

Ik ben rechts sterker dan links,
Op de 1 of andere manier kanteld mijn paard daardoor zijn hoofd,
Het scheelt 2 cm wat mijn rechterhand naar achteren brengt,
gecombineerd met mijn sterkere rechterbeen is het het dus zo dat mijn paard telkens naar rechts krijgt,

hoe krijg ik dit afgeleerd??

Enkele tips die iemand zo beschrijvend kan vertellen zijn erg welkom
Zodra mijn lesgeefster terug van vakantie is leg ik dit probleem bij haar voor maar dit rijdt niet echt fijn..

liesje1986

Re: Ik ben rechts sterker..Paard kanteld hoofd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:20

De beste oplossing lijkt mij gewoon: Je rechterhand wat verder naar voren doen! Je ziet toch hoe het paard loopt en probeert dat toch te verbeteren? dan zie je ook vanzelf wanneer hij zijn hoofd niet meer kantelt...

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:34

hoi

k heb dat ook een tijdje gehad..en je kunt t beste (klinkt raar) een tijdjes je rechter hand omhoog doen tijdens t rijden want zo breng je geen druk in de mond..en dan gaat t paard van zelf recht lopen en so langzamerhand kun je rechter hand weer op de plaats doen.

en dan veel voltes op de rechterhand rijden want dan moet je sturen met been...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:22

Constant je hand naar voren doen, het liefste moet er iemand aan de kant staan, die het constant tegen je zegt! Het helpt echt goed hoor!! Gewoon bij alles wat je doet je rechterhand 'luchten' .

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 12:31

Vaak rechtrichten zodat ie gelijk aan twee teugels is. Teugels even kort/lang dus en zo min mogelijk met je handen werken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:18

Alleen via rechtrichten zal je paard op gelijkmatige aanleuning komen. Ontdek wat de natuurlijke buiging van je paard is en aan de hand daarvan ga je rechtrichten, dus de korte spier oprekken van paard, dan zal paard dmv juiste drang naar voren op gelijkmatige aanleuning komen en ontspannen. Probeer jezelf als soort weegschaal daarna te zien en zodra je maar merkt dat de aanleuning weer wat ongelijk word, ga deze dan verdelen! Neem gewicht over op andere kant tot aanleuning weer gelijkmatig word en paard zal ontspannen.

Over rechtrichten zie websitelinks in mijn onderschrift.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:24

Wat ik uit je verhaal kan opmaken is dat je paard niet rechtgericht is. Dit heeft, uitgaande van jouw verhaal als oorzaak dat de ruiter niet voldoende rechtgericht rijdt. Ga nu niet op de lange lijnen werken maar zorg dat je paard voorwaarts blijft, ga recht zitten en rijdt niet alleen maar op je "fijne"kant.

Rijdt veel overgangen en rijdt veel voltes. Begin groot en hoe beter het gaat hoe kleiner je ze kunt maken. Zorg dat je een lichte stelling maakt en houdt het paard voorwaarts en gedragen. Doe dit evenveel rechtsom als linksom en vergeet de overgangen niet. Hiermee verkrijg je balans en gedragenheid van je paard en een betere houding van je paard.

Ga nooit het probleem in de mond zoeken. Onthoud het belangrijkste is het paard voorwaarts houden. Alleen dan verkrijg je een correct geschoold paard!!!

Dit vergt veel training en is niet opgelost in een uurtje rijden. Maar wees gerust dit soort problemen komen bij veel ruiters voor.

Groetjes, ORUN instr.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:47

ik sluit me volledig aan bij pres!

Groetjes,
Prive instr.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 14:54

Ga zelf bewust meer doen met je linkerhand.
Poetsen van je paard bijvoorbeeld, ros hem eens met je borstel in je linkerhand.
Ben er met rijden steeds bewust van dat je ook nog een linkerhand hebt, controleer jezelf constant.
In het begin raak je gefrustreerd, bent alleen aan het focussen op links, maar dat wordt vanzelf beter.
Rijdt rechtsom maar laat je paard bewust een beetje naar links kijken, dan heb je je linkerkant er beter bij.
Niet constant je rechterhand naar voren doen, dan krijg je zo'n los-vast "verbinding" (verbinding is er dan niet...), houdt je handen naast elkaar, eventueel met een teugelbrug.

Iedereen begint over rechtrichten, maar hoe kun je je paard recht richten als je zelf niet recht bent in de teugelvoering??!!
Begin eerst eens bij het begin en zorg dat je verdeling over 2 teugels weer goed wordt, dan pas kun je aan rechtrichten gaan denken.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:42

Niet eens met Gillian. Door deze oefeningen die ik beschreven heb te doen verbeter je niet allen de houding van je paard maar ook die vanjezelf.

Daarbij moet je je niet teveel focussen op een probleem daardoor mis je het gevoel dat je nodig hebt om harmonie te krijgen tussen een combinatie!!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:46

Ik ga mee met Pres, als paard onvoldoende rechtgericht is, houd je paard aan 1 kant meer vast, dus de druk is hoger, vaak gaan ruiters (terug)pakken en worden zelf ook sterker. Door paard rechter te maken en recht te richten, word paard soepeler in aanleuning en gelijkmatig maar ook de ruiter zelf. Het is samenhang van spel.
Tuurlijk heeft ook elke ruiter een makkelijke en moeilijke kant, zo ook het paard. Zoals ik hierboven als om schreef, hoe meer je paard op gelijkmatige aanleuning gaat komen, moet je je zelf als een weegschaal gaan zien, voel aan welk kant paard nog wat meer gewicht heeft, probeer dat gewicht te verdelen in de aanleuning.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:55

Zoiets kun je niet op bokt oplossen.....
Misschien doe je wel veeeel meer fout, waardoor deze probleemen komen.
Neem les! als het nodig is wat vaker dan eens in de week!

Ik denk dat dit haar vraag ook is
Citaat:
paard rechter maken

Een paard rechtrichten als hij kantelt is makkelijker gezegd dan gedaan....

Af en toe een buitenstelling vragen zou kunnen helpen.

Sterkte

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 15:58

superwoman schreef:
Zoiets kun je niet op bokt oplossen.....
Misschien doe je wel veeeel meer fout, waardoor deze probleemen komen.
Neem les! als het nodig is wat vaker dan eens in de week!

Ik denk dat dit haar vraag ook is
Citaat:
paard rechter maken

Een paard rechtrichten als hij kantelt is makkelijker gezegd dan gedaan....

Af en toe een buitenstelling vragen zou kunnen helpen.

Sterkte

Ja maar het is ook makkelijk gezegd zomaar buitenstelling te vragen en duidelijk citeren welke buitenstelling ze het beste als eerste mee kan beginnen
Dus weer terug bij af, eerst ontdekken wat de natuurlijke buiging is en dan ontdekken welke kant de korte bespiering is en deze op gaan rekken

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 16:26

Ze geeft zelf aan dat ze ZELF rechts sterker is en dat daardoor haar paard kanteld in het hoofd.
Daarom gaf ik aan dat ze eerst zelf moet zorgen dat ze op beide handen even "sterk" wordt, dat bedoelde ik niet alleen in het rijden, maar ook gewoon over het algemeen.
Hoeveel mensen zijn links minder ontwikkeld dan rechts? Dat probleem kom je tegen met rijden.
Om dit probleem tegen te gaan of op te lossen lijkt het me handig dat je eerst bij jezelf begint, dus je lichaam rechtrichten
Van daaruit kun je aan het rechtrichten van je paard gaan werken.
Veel ruiters die bv rechts sterker zijn, dus paard ook sterker wordt, hebben links vaak geen of weinig contact.
Daarom lijkt het mij belangrijk om ervoor te zorgen dat je teugelverdeling beter wordt, dit gaat niet door rechts steeds naar voren te geven, los te laten of wat dan niet meer.
Wat wel goede oefeningen zijn wordt hier volop beschreven: overgangen, voltes, van hand veranderen, slangevoltes, contrastelling, dus buigingen en omstellingen.
Daarbij altijd oplettend op de teugelverdeling.
Daarbij is die teugelbrug een makkelijk hulpmiddeltje, zo leer je om je handen netjes bij elkaar te houden en om met evenveel druk op beide teugels een bv wending te maken.
Bets schreef:
...Probeer jezelf als soort weegschaal daarna te zien en zodra je maar merkt dat de aanleuning weer wat ongelijk word, ga deze dan verdelen! Neem gewicht over op andere kant tot aanleuning weer gelijkmatig word en paard zal ontspannen.

Dat is wat ik bedoelde met
gillian schreef:
Rijdt rechtsom maar laat je paard bewust een beetje naar links kijken, dan heb je je linkerkant er beter bij.

Daarbij is het idd zeer verstandig om goede les te (gaan) nemen, misschien wel vaker als 1x per week

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:23

Wat fijn zeg,jullie tips !!

Ik ben goed aan het nadenken geweest waar mijn fout nu ligt,
inderdaad met het rechtrijden en mijn eigen houding,

Ben vandaag het bos in geweest en heb daar eens goed geoefend,
in het begin kwam ik mezelf goed tegen,
na een tijdje ging hij lekker op zijn eigen benen lopen,
ging ik lekker naar achteren zitten,
vooruit kijken is het goede middel heb ik gemerkt !
mijn handen lekker losjes laten en hem laten zoeken,
af en toe merk ik dat het er nog zit,
zoiets verwijnt niet in 1 keer,
maar ik merk al veel meer bij mezelf
waar het aan ligt,

best confronterend,maar ik moe het toch leren !

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 22:31

Les heb ik trouwens al,
maar vind het ook fijn om te lezen wat andere mensen met een andere kijk op het rijdne hebben ervan vinden,
Dit probleem word heus wel opgelost,
want ik vind het heel erg dat ik het heb,
ik ben er ook erg mee bezig om nu goed te gaan rijden,
De aanleuning word nu steeds beter,
naarmate ik gewoon streng voor mezelf ben..
en dat heb ik wel nodig !

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 07:55

Consequent zijn is soms confronterend maar werkt wel. Iedereen heeft zijn fouten, het is juist de kunst ervan om het aan te gaan en jezelf erin te verbeteren. Iedereen kan en mag leren, maar als je zelf niet wil leren is het veel erger Saskia9

theaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 08:30

Het rechtrichten is vaak niet iets wat je aan de voorkant moet oplossen. Ga eerst eens na of je paard in het lijf ook recht is. In jouw geval dat je paard graag met het hoofd naar rechts gaat moet je controleren of het paard de linkerschouder niet naar binnendrukt. Als het dier hier niet recht probeer dan het paard met het linkerbeen steeds te corrigeren. Veel op de volte wat schouder voor rijden en een pasje opzij zetten. Buitenhand nooit optillen altijd laag houden. Veel succes

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:12

Het is goed dat je het rechtrichten voor jezelf en je paard traint maar ik wil daar nog een ding aan toevoegen.

Werk altijd vanuit de basis. Gaat het even niet goed ga dan weer terug naar de de basis en probeer het nog een keer. Hou de ontspanning erin.

Het is goed je eigen fouten te erkennen en dat is op zich al een heel groot goed.

Heel veel succes met je training.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 11:17

pres schreef:
Het is goed dat je het rechtrichten voor jezelf en je paard traint maar ik wil daar nog een ding aan toevoegen.

Werk altijd vanuit de basis. Gaat het even niet goed ga dan weer terug naar de de basis en probeer het nog een keer. Hou de ontspanning erin.

Het is goed je eigen fouten te erkennen en dat is op zich al een heel groot goed.

Heel veel succes met je training.

Amen _/-o_

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 16:19

bedankt weer,

mijn paard is wel recht,
het is meer dat IK niet recht ben en hem daarin mee krom trek om het zomaar eens te zeggen,

De basis blijft er sowiezo een grote rol in spelen want mijn paard is net 4 geworden en kan dus nog niet veel meer!