hoe oplossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 19:34

hoi

mijn les gaat de laatste tijd erg goed, alleen in galop op rechts heb ik nog vaak een probleem, ik laat mijn pony lekker doorgaloperen en houdt mijn buitenhand op de plaats en vraag wat met mijn binnenhand en mijn benen houd ik er ook goed aan, ze maakt zich alleen giga sterk en ik krijg haar niet naar beneden of in stelling, ze gaat dan op de volte bijna de andere kant op, ik doe mijn best om dit te verbeteren, volgens mn instructrice moet ik als het ECHT niet lukt er niet op doorfocussen maar terug in draf proberen (paard wint toch als je moe wordt en niet meer kunt, is ook zo) maar hoe kan ik dit verbeteren, dit doet ze ook weleens in draf maar de rechtergalop is vooral het probleem.

en wat doen jullie als je pony/paard wat ziet terwijl je in de bak rijdt en zo gek als een deur word (overkomt me vaak, vandaag steigerde ze me er zowat af omdat er koeien langs kwamen en pony's eromheen gek werden, kalmeren hielp niet moest er egt af anders gebeurde er zeker een ongeluk!) daarna is ze wel 10 minuten niet te rijden en over de rooie, hard laten gaan helpt niet dan word ze alleen maar sterker en kalmeren luisterd ze niet maar (alleen maar oog voor hetgeen waar ze bang voor is)
tips zijn welkom!!!!

x bonny4life

lovermier

Re: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:09

hoi

het kan ook zijn dat je paardje heel gevoellig is voor je binnenhand en dan alleen maar verzet toont..

k weet niet precies wat je doet
maar je kan ook kleine rukjes geven met je binnenhand en dan met het ritme mee. en je hand dan ietsjes naar voren brengen want dan heeft je paard niks meer om op te hangen..en dan goed je buitenbeen erbij houden zodat ze op die volte blijft.

het beste kun je het eerst in draf proberen omdat ze ook af en toe in draf doet.

waarschijlijk ben je je sterker in je rechterhand en breng je onbewust meer druk uit op die hand en dat is op rechts je binnenhand en daar is je paardje dan heel gevoelig voor.. in t begin kun je ook met je rechterhand af en toe omhoog rijden want breng je ook geen druk uit en dan goed met been rijden..zodat je paard ook echt gaat sturen op je been.

en wat doen ze dan als ze bang is.. ja steigeren maar daarna??

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:20

Als de pony duidelijk niet reageert op je stelling vragende binnenhand dan moet je die dus maar weer ala de eerste teugelhulp van de hals afhalen en weer terug van de hals en weer terug net zolang totdat ze het door heeft.

Met betrekking tot heet worden, stelling naar de andere kant en als het effe kan schoudervoor. Maar altijd zorgen dat je zelf geen gevaar loopt.
Kalmeren als ze druk is door stappen het lieft kloppen op de hals rustig praten met haar.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 11:16

dankje voor de reacties, als z bang is steigert ze af en toe maar meestal rent ze keihard weg met het bit tussen haar kiezen, ze vlucht dus, dit is heel vervelend want je kan bijna niks meer doen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:03

Bonny4life schreef:
dankje voor de reacties, als z bang is steigert ze af en toe maar meestal rent ze keihard weg met het bit tussen haar kiezen, ze vlucht dus, dit is heel vervelend want je kan bijna niks meer doen...

Dat is in derdaad vervelend, hopelijk gebeurd je dat dat in de bak want dan kan die nergens heen.
Verder weet je in de meeste gevallen wel dat er een schrikreactie gaat komen, maak je zelf nu gewoon extra lang. De mens die schrikt maakt zich namelijk eerst klein en dat voelt een paard. Dus direct groot gaan zitten en mee gaan met de bewging en kalmeren met de stem.
Steigeren is een probleem op zich en anders dan voorwaarts rijden kan ik je niet echt zeggen ligt er namelijk aan waarom ze schrikt en waarom ze steigert.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:19

dankje ik zal me eens groot proberen te maken, gister gebeurde er weer zo iets geks, ik was op weg naar de bak, zat er op en er hing bij de bak in de buurt een deken, waperde niet eens maar ze werd helemaal panisch (is ze normaal niet voor dekens) ze begon te snuiven en om te draaien.. ik moest er wel naast, we moesten op n gegeven moment zelfs de slang aan zetten achter dr want ze ging egt niet!!! eenmaal naast het deken ging het goed.. ik rijden halfuurtje later de bak uit, zag ze m dus weer, vliegt meteen de bak weer in (weer overstuur) ik moest er weer naast (erop lukt egt niet!)en haar kalmeren (na 10 minuten erlangs gekregen) ik denk nu erop, het is uiteindelijk gelukt maar ze maakt zich zo druk om niks! hoe kan dit toch voor het rijden heb ik haar ook 20 min moeten longeren om 'het spook' uit haar hoofd te krijgen, ik vind het best moeilijk hoor.. moet ik nu boos worden of juist heel kalm?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-05 10:20

iemand nog meer tips voor rechtergalop?