met sporen rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 18:50

Omdat m'n paard geen respect voor me been had, dwars door me rechterbeen loopt en niet goed voorwaarts liep moest ik van m'n instructrice(lichte tour) met sporen gaan rijden. toch vraag ik me af of dat wel goed is. heb namelijk zelf altijd geleerd dat het was om de hulpen te verfijnen en voor de moeilijkere oefeningen zoals travers enz. toch ben ik met knopspoortjes gaan rijden omdat m'n instructrice t zegt...ookal denk ik er zelf anders over. Er is hierdoor erg veel veranderd, paard gaat niet meer achteruit lopen en steigeren, ze loopt echt heeln goed door, netjes nagevelijk en heb ineens een paard dat hard voor me wil werken. Ze loopt nu ineens veel beter rechtop en de galop gaat nu ook wat beter. Heb haar vandaag wat pasjes laten wijken, kon ze helemaal niet...bedoel dat ze het nog niet geleerd had, dus ik gaf haar de hulpen en ze begreep het. Ben er niet te lang mee bezig geweest maar heb wel het idee dat ze m'n hulpen nu beter begrijpt en ik haar nu beter kan helpen om rechtop te lopen. Ze is pas 4jaar geworden en nu ruim een halfjaar onder het zadel.

Heb er toch wel lang over na gedacht want het is natuurlijk nog een jongpaard, ik heb weinig met sporen gereden maar heb m'n benen altijd netjes stil en hakken uitgedrukt dus kan verder geen kwaad. Ik probeer nu nog steeds zo min mogelijk aan te sporen wil dat ze dus gewoon snel reageert op m'n been, wil ik draven dan wil ik gewoon een snelle reactie en dus weinig been geven wil gewoon dus dat ik er weinig voor hoef te doen . Wat vinden jullie ervan? achteraf heb ik er geen spijt van want ze begrijpt me beter, en speelt dus niet meer met me...

liesje1986

Re: met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:25

Als je sporen goed gebruikt is er niks mis mee hoor!! Liever een keertje met je spoor prikken dan 20 keer schoppen, is nog paardvriendelijker ook.. Gewoon zo doorrijden!!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:42

Ik denk ook niet dat je hoeft te twijfelen hoor Elmiran, al heb je natuurlijk wel gelijk dat sporen een verfijning van de hulpen zijn.
Zoals ik het uit jouw verhaal opmaak, gebruik jij je sporen ook op die manier en heb je een stille beenligging.
Niks mis mee dus, maar precies de bevestiging van wat je al wist. Dat je paardje beter is gaan lopen, is toch alleen maar goed

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:43

Goed gehandeld

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:36

Mee eens goede keus geweest,

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:02

Idd een goede keus geweest, als jou paard nu beter loopt en alles beter begrijpt moet je gewoon door gaan ik maak ook uit jou verhaal op dat je ze goed gebruikt dus gewoon zo rijden,, je kan natuurlijk ook eens een keer zonder proberen om het verschil te voelen, suc6 verder

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 13:07

Oke haha was een btje aan het twijfellen of ik ze wel echt moet gebruiken...heb pas nog zonder spoortjes buiten gereden, is wel anders natuurlijk maar ja ze reageerde nog wel gewoon goed op m'n been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:25

Een poos geleden heb ik ook eens een topic geopent over sporen.
Er kwamen daar veel reacties in. ook over paarden die zogeheten dood voor het been waren.
Daarin werd juist verteld dat je dit niet moet oplossen door middel van sporen want op een gegeven moment kan je niet meer zonder sporen.
En dat het inderdaad alleen iets is om hulpen te verfijnen.
Ken je toevallig nog meer mensen die hier veel verstand van hebben? Anders kan je het daar eens aanvragen.
Ik rijd niet met sporen dus kan je op het moment er ook niet verder mee helpen maar wilde dus even dit hier neerzetten dat ik dit ook als reactie kreeg toen

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:28

Ik rij ook met een jong paard met sporen..
Bij mij was dat ook zo en het heeft bij mij ook erg gehoplen, ik heb eerst ook wel getwijfeld hoor ik doe dat liever ook niet namelijk..
Maar ja doorijden zonder sproren schiet je dan eigenlijk niks mee op..
Prima dus!..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:35

Met sporen rijden is niets mis mee en ze horen eigelijk tot de standaard uitrusting van mensen die onafhankelijk kunnen zitten en hun benen echt stil kunnen houden. Mensen die de sporen verdiend hebben.
Als je instructrice zegt dat je sporen kunt gaan dragen dan heb je ze verdiend en kies je de spoorlengte die bij je been past.

Bij een normaal aanliggend been kan de kuit en de zithulp gegeven worden zonder daar sporen bij te gebruiken, en zo hoort het ook.

Dus als je normaal de hulp geeft geef je hem altijd zonder sporen.
Als de hulp echter niet overkomt kun je de spoor erbij gebruiken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:10

Ik vind ook dat je goed gehandelt hebt.

Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens dat sporen alleen voor het verfijnen van de hulpen is.
Zoals je al zegt heb je nu je paard duidelijk leren maken wat de hulp betekent. Ik denk dat je langzaam aan het spoorgebruik kunt afbouwen.
Idd in eerste instantie alleen drijven met je kuit, en pas bij geen reactie je spoor gebruiken. Op een gegeven moment zul je je spoor voor dat soort dingen niet meer nodig hebben omdat ze het snapt. Dan kun je ze af laten.
Je geeft zelf al aan dat ze nu ook zonder spoor beter voor je been is.
Op deze manier kun je een spoortje zien als een hulpmiddel, net als bijvoorbeeld je zweepje als je bijvoorbeeld net even die achterhand er bij tikt. Of dat meer inwerkende bit waar je meer reactie mee krijgt, en het gebruik daarvan weer afbouwt naar een normaal bit als het paard beter reageerd.

Maar zoals je met een scherper bit natuurlijk wel stille en zachte handen moet hebben, moet je met sporen natuurlijk ook stille benen hebben en je hakken laag en recht houden zodat je hem niet konstant prikt.
Maar dat begrijpt iedereen denk ik wel

MeissieJ01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-05 14:13

Als je goed met sporen om kan gaan en ze op de juiste manier gebruikt dan is het geen probleem

Vamanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 16:02

ik vind ook dat je het goed heb gedaan...

ik vond het eerst ook altijd onzin om met sporen te rijden..

maar mijn 3 jarige is echt harstikke lastig met buitenrijden (omdraaien etc.. zie topic hierzo)

maar met sporen om doet ze het steeds minder dus het heeft echt geholpen..

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:24

Als je pony goed op de sporen reageert nou, lekker met sporen blijven rijden ! \Ze went er vanzelf best wel aan hoor. en dan langzamer hand probeer je het een keer zonder.. Kijken of dat ook gaat. Op ten duur heb je echt wel ene pony die ook zonder sporen lekker voorwarts blijft

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-05 18:37

ik spoor nu eerst met de zijkant van m'n voet aan, en als ze niet reageert dus met de spoor. We zijn nu al een stuk verder, paard is nu veel makkelijker vooruit te krijgen en loopt nu veel beter nagevelijk. De galop is nog erg lastig voor haar, ik heb nu 1x in de week les, ze galoppeerd dus steeds over d'r buitenschouder weg...dus springt ze meestal verkeerd aan of overkruisd. Vind het echt super lastig om haar recht te krijgen, blijf wel met sporen rijden want die heb ik zeker wel nodig voor de zijgangen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-05 18:56

Kafue schreef:
Dus als je normaal de hulp geeft geef je hem altijd zonder sporen.
Als de hulp echter niet overkomt kun je de spoor erbij gebruiken.

Helemaal mee eens.

Goede keus geweest.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 10:44

Eindelijk mensen die nadenken voordat ze sporen gaan gebruiken!

Je ziet zooo vaak dat mensen maar sporen omdoen, omdat het paard niet aan het been is, terwijl het paard wel aan het been te stellen valt. Sporen worden echt zo vaak " misbruikt" echt zonde, arme paarden.

Goede keuze hoor elmiran! Zo te horen misbruik jij je spoor niet! Ga zo door!

xxx Lianne

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 14:37

Goede keus hoor! Als je er rustig over nagedacht hebt en een goede zit heb, zie ik het probleem niet!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 19:03

Zo te hroen ben je geod begeleid met het gebruik met de spoor en ben je er erg voorzichtig mee. Paard reageerd er goed op, jij blij, paard blij.. Paard stopmt bij goed gebruik ook niet af dus er is niks mis mee

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:13

ik denk er de laatste tijd ook aan om met sporen te gaan rijden. M'n pony heeft namelijk nogal moeite met het aanvoelen van mijn hulpen bij het aanleren van het wijken. ik heb het gevoel dat het er wel in zit, heel erg zelfs, maar niet helemaal goed op haar overkomt , daarom denk ik dat sporen net dat laatste beetje goed kunnen maken. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden? uit jullie opinies heb ik al wel op kunnen maken dat jullie hiervoor zijn over het algemeen, maar eigenlijk wil ik een beetje ' aangespoord' worden omdat ik al tien jaar zonder rijd. stiekem weet ik wel dat ik ze eigenlijk bij sommige dingetjes goed kan gebruiken, maar ik wil overtuigd worden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:18

als het paard de hulp niet snapt, moet JIJ zorgen dat je hem goed geeft, dan heb je die spoor niet nodig, daar is die namelijk niet voor. raadpleeg je instructeur!

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-05 20:28

het is niet zo dat ze de hulp niet snapt, want als ze een gevoelige dag heeft lukt het wel. mijn instructrice vindt dat ik eigenlijk bij die oefening een spoor zou moeten gebruiken, juist omdat het er wel degelijk in zit, maar het er niet helemaal uit komt. het is niet zo dat ik een beginner ben die niet weet hoe een handeling te verrichten.