Hoe reactie voor het been krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kenso0wlover

Hoe reactie voor het been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 18:15

Ik weet dat hier al veel toppics over zijn geweest(*veel voorkomende problemen) maar ik kon mijn antwoord daar niet echt vinden

De pony van een vriendin mij( haflinger) is gewoon zo lui, je hebt totaal geen reactie op je been. Ook op een flinke schop reageert hij niet.
Mijn vriendin wordt hier doodmoe van en na 1 proefje rijden is zij bek af en de pony eignelijk niet....

Gisteren mocht ik er even op en zodra hij niet reageerde (eerst zacht drijven , dan harder) kreeg hij gewoon echt een harde mep.
Het ging hierna al veel beter maar is dit nou de goede manier?
Zijn er nog andere manieren om hem beter op je been te krijgen?
Ik weet dat het niet mijn pony is maar ze vroeg mij om het te proberen en ik mocht streng voor hem zijn. Ik vraag me dit gewoon af uit nieuwschierig heid voor het geval dat ik er zelf mee te maken krijg en miischien ook wel om mijn vriendin te kunnen helpen. Alvast bedankt!

lovermier

Re: Hoe reactie voor het been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 18:30

hoi

Ja het kan wel zo...de pony moet gewoon even weten wie de baas is... ik heb er ook zo eentje gereden en t was gewoon 3x niks... niet vooruit te krijgen..

een paar goed aangepakt en hij liep zo weer verder..maar je moet er wel opletten dat ie niet bang wordt..want dan ben je te ver gegaan...

na een paar goed aangepakt te hebben weet ie het veel en als ie dan goed door loopt...ook meteen belonen..

xx

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-05 18:32

Ja dit dacht ik ook zo:)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 19:26

Ja hoor, vooruit is vooruit. Gewoon goed belonen als ie gaat, dan is er niks aan de hand

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:50

Is naar mijn idee ook goed, eerst gewoon been, daarna iets steviger en dan een tik erbij.

Wat je er extra bij kan oefenen zijn veel overgangen en schijnovergangen, stap draf, half draf, draf halt, stap galop, alles waarbij ze op je been moet reageren.
Vanuit draf helemaal terug gaan tot je bijna stapt en dan weer naar voren.

Daarbij idd het been, been en dan tikje en dan hebben de meeste paarden zo door dat been luisteren betekent *tenzij je een eigenwijze haf hebt *

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 21:52

Je moet wel streng zijn als ze lui zijn.

Veel overgangen rijden zodat de pony aan het been blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 22:06

mijn pony probeert me wel eens uit door niet zo goed aan het been te lopen, wat ik dan moet doen (geleerd met les) is haar tikken met de zweep op de plaats van het been. Eerst zacht, dan hard, en als ze dan nóg niet luistert een goede mep op haar kont.

Bij ons werkt het perfect

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:05

Ik heb een tijdje op een pony gereden die dit ook had,, ik moest daar op gaan rijden met halsverlenger en super veel overgangen rijden tot dat hij op mijn tempo liep,, en het werkte wel het klinkt gek en dat dacht ik ook de eerste keer maar als ik er nu op rijd met halsverlenger is het over

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 23:14

ik ben daar nu ook mee bezig en ik moet constand overgangen rijden en het helpt wel

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:53

Juist actie --> is reactie. Zo niet strenger aanpakken. Het ligt vaak aan ruiter zelf. Als deze niet consequent genoeg is, dan kan paard lui worden met alle gevolgen van dien.
Heel veel overgangen rijden, tempowisselingen en schijnovergangen rijden (schakelen) krijg je paard/pony alleen maar beter aan hulpen en zal makkelijker worden met rijden. Succes

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:55

overgangen, overgangen, overgangen
en zoals anderen ook al zeggen: eerst netjes been, als er geen reactie komt harder been, dan tikje erbij en als er nog niets gebeurt mag je best even gewoon laten weten dat je het echt meende.
Gaat hij daarna netjes voorwaarts, dan belonen. En weer opnieuw beginnen

ampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 08:56

hoi
ik zat ook de hele tijd te schoppen en toen zei mijn lesgeefster dat ik eens sporen moest gaan gebruiken in het begin was hij allemaal aan het bokken maar nu loopt ie door.
groetjes ampje

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:01

ampje schreef:
hoi
ik zat ook de hele tijd te schoppen en toen zei mijn lesgeefster dat ik eens sporen moest gaan gebruiken in het begin was hij allemaal aan het bokken maar nu loopt ie door.
groetjes ampje

voor tijdelijk is dat misschien een oplossing, maar (zonder verder mensen te veroordelen) ik vind dat elk paard toch gewoon moet kunnen stappen, draven en galopperen zonder spoor.

senorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:03

idd schakelen! worden ze super alert van!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:07

Noukie schreef:
voor tijdelijk is dat misschien een oplossing, maar (zonder verder mensen te veroordelen) ik vind dat elk paard toch gewoon moet kunnen stappen, draven en galopperen zonder spoor.

Het is inderdaad tijdelijke oplossing. Gewoon veel overgangen rijden komt paard/pony vanzelf meer aan de hulpen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:08

Ik vind ook niet dat je dit op moet lossen door met sporen te gaan rijden, daar zijn ze niet voor bedoeld. Iedereen zegt het verder eigenlijk al: been, wat harder been en dan een tik... Werkt echt het beste en daarna zelf ook consequent blijven. Anders zakt het weer gewoon terug in het oude.
Als je denkt dat je paard/pony weer aan het been is en je wilt het uittsten dan is middendraf een goede oefening. Dat moeten wij altijd doen om te laten zien of Prisca nog goed aan het been is. In het begin verruimde ze dan uiteindelijk wel iets, maar tegenwoordig schiet ze dan echt vooruit. Leuk gevoel

Veel succes verder. Ik weet niet of jij er vaker op gaat, maar anders voor je vriendin...

kenso0wlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-05 09:33

PriscaZ schreef:
Veel succes verder. Ik weet niet of jij er vaker op gaat, maar anders voor je vriendin...

Misschien dat ik er nog wel een keer op ga maar ik ga het in ieder geval aan mijn vriendin laten lezen:) Komt vast wel goed:D bedankt allemaal!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 09:42

Nog een kleine aanvulling op de rest. Bij een lui paard wat zelfs en beetje tegen je been word kan het ook weleens helpen om net zo lang en zo hard te schoppen/slaan totdat ze zowat in rengalop scheef de bak door gaan. Op een kleine hulp wil ik al best veel reactie van mijn paard. Soms krijg ik wel wat reactie maar niet genoeg. Als ik dan doorga totdat hij echt op volle snelheid vertrekt snapt hij wel dat ik meer reactie wil. Hij geeft zich ook dan pas helemaal aan daarvoor niet. Natuurlijk wel altijd belonen daarna.

lovermier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:01

overgangen rijde is ook zeker goed..maar dan altijd met de drang naar voor..altijd ondersteunen met been.. en bv halthouden en dan aan draven. en weer trug nemen en op nieuw.. maar t hatlhouden onder steun je ook me je been..zodat t paard altijd die drang naar voren blijft houden....en dan een paar x goed vlot door draven en weer trug nemen en opnieuw..
zodat ze ook blijft werken

maar wat ik eerder zei kan ook helpen..maar ligt aant t paard..de mijne was een hele koule kikke en t begin iets wat te koel en t moes fftjes...want hij snapte t f nie..maar daarna had k niks meer nodig..alleen om de hulpen te verfijnen en moeilijker oefenningen te doen..

xx en suc6